يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
توصيه هاي روزه داري به نوجوانان

روزه اولي ها وعده سحري را حذف نكنند

سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۴:۲۷
کد مطلب: 299544
يك متخصص تغذيه تاكيد كرد: روزه اولي ها به هيچ عنوان نبايد وعده سحري را در ماه مبارك رمضان حذف كنند چرا كه رشد و سلامت آن ها با خطر مواجه مي شود.
به گزارش جهان، سيدمرتضي صفوي روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: نوجوانان نيز كه در سن رشد قرار دارند نبايد وعده سحري را كه مهم ترين و اصلي ترين وعده غذايي در ماه مبارك رمضان است را حذف كنند.

وي اضافه كرد: نوجوانان بايد يك اصل مهم را در روزه داري رعايت كنند و آن تنظيم خواب بعد از شام تا وعده سحري است و بايد براي صرف سحري زودتر بيدار شده و بدون عجله غذاهاي گرم، تازه ، كم چرب و كم نمك مصرف كرده و از خوردن چندين نوع غذا در وعده سحري به شدت پرهيز كنند.
صفوي تاكيد كرد: البته تمام روزه داران بايد اين اصل را رعايت كرده و از كربوهيدرات هاي پيچيده از جمله غلات، نان هاي سبوس دار، برنج، جو، جوي دو سر، عدس و لوبيا استفاده كنند و از غذاهاي سرخ شده ، شور و آش هاي پر از حبوبات كمتر استفاده كرده چرا كه استفاده از غذاهاي پرچرب منجر به سوء هاضمه ، سوزش سر دل و تشنگي مي شود.

اين متخصص تغذيه گفت: همچنين روزه داران بايد از نوشيدن شربت هاي تهيه شده از شكر و نوشابه هاي گازدار پرهيز كنند.

صفوي، خوردن سوپ جوي پرك، سالاد، سوپ هاي تهيه شده از گندم و ماش را بهترين غذا در وعده سحري براي نوجوانان برشمرد و گفت: در وعده سحري بايد از خوردن غذاهاي خشك مثل كوكو سيب زميني، كوكو سبزي، كباب اعم از گوشت قرمز و جوجه كباب با ادويه فراوان و همچنين سوس و كالباس پرهيز شود.
وي خوردن ماست و ليمو ترش در وعده سحري را براي رفع تشنگي مناسب دانست و گفت: روزه داران بايد بعد از صرف وعده سحري بلافاصله نخوابند چرا كه اين امر منجر به رفلاكس معده( برگشت محتويات معده به مري) و ناراحتي گوارشي مي شود.

اين متخصص تغذيه اضافه كرد: در كل كودكان و نوجوانان بايد وعده سحري و افطاري را بسيار سبك، كم چرب و كم روغن ميل كنند چون حجم معده آن ها كوچك است و وارد كردن حجم زيادي از غذا به معده خطرناك است.

صفوي اضافه كرد: همچنين بايد همراه هر وعده غذايي سبزي و ميوه نيز استفاده كنند و مصرف يك ليوان شير يا ماست بعد از شام و سحر را فراموش نكنند.

وي تاكيد كرد: نوجوانان بايد انواع پروتئين ها مثل مرغ، ماهي، تخم مرغ و لبنيات را در وعده هاي سحري و افطاري بگنجانند.

صفوي يادآور شد: چنانچه رژيم غذايي نوجوانان در ماه مبارك رمضان رعايت نشود آن ها دچار صدمات و عوارضي از جمله وقفه در رشد، كوتاهي قد، كم خوني، ناراحتي ها گوارشي و سردردهاي مزمن مي شوند.

وي گفت: نوجوانان دختر با رعايت نكردن رژيم غذايي مناسب در ماه مبارك رمضان و در طول سال علاوه بر عوارض ذكر شده در آينده دچار سقط جنين، زايمان هاي زودرس و مرده به دنيا آمدن نوزاد مي شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *