شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
صفارهرندی:

خاطرات جعفری راه و رسم انقلابی‌گری است

سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 298055
مشاور فرمانده سپاه پاسداران گفت: رمانتیک‌ترین بخش کتاب «کالک‌های خاکی» این است که فرمانده کل سپاه امروز، کسی است که روزی پشت در سپاه معطل می‌ماند و حتی در سیستم اداری سپاه هم جذب نمی‌شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدحسین صفارهرندی مشاور فرمانده سپاه در مراسم رونمایی از کتاب «کالک‌های خاکی»‌ که عصر روز گذشته در حوزه هنری برگزار شد، اظهار داشت: غفلتی که در ارتباط با تاریخ انقلاب کردیم روا نبود که درباره تاریخ دفاع مقدس هم تکرار کنیم؛ البته چنین نیز نشد شاید به این دلیل بود که عرصه جنگ، عرصه‌ایی نبود که اغیار بتوانند به آن راه پیدا کنند و خودبه خود روایتگری از دفاع مقدس به دست اهل افتاد چرا که نامرد و منافق نمی‌تواند در جبهه نبرد حاضر شود، کسی که خودش را به عنوان چهره آشنا با جبهه‌ها معرفی کند ولی صفای باطن نداشته باشد، لو می‌رود.

وی ادامه داد: خدا را شاکریم که در سال‌های اخیر کتاب‌ حماسه ‌های معراج‌رفتگان ما تولید شد و سهم عمده‌ای از آن متعلق به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و پیشگامان آن عزیزانی مثل آقایان سرهنگی و بهبودی هستند.

مشاور فرمانده سپاه پاسداران بیان داشت: در بخش دیگری که اصیل‌ترین روایت از آنچه که در صحنه‌های نبرد گذشته، توسط گل‌علی بابایی و حسین بهزاد تقدیم جامعه شد؛ رواست که ما کتاب‌هایی مانند ضربت متقابل، همپای صاعقه، مهتاب خیّن و کالک‌های خاکی را به عنوان طراز روایت کردن از جنگی قلمداد کنیم که ابعاد ناشناخته آن به مراتب بیشتر از آن چیزهایی است که تاکنون انعکاس پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: جالب این است که سیمای نورانی و زیبای آثار اگر به مثابه یک پازل بزرگ تلقی شود، قطعات کمی از این پازل در جای خودش نشسته‌اند و هنوز رازهای ناگفته‌ای از جنگ را داریم که باید بر زبان خالقان حماسه بنشیند و روی کاغذ انعکاس پیدا کند.

صفار هرندی یادآور شد: کتاب «کالک‌های خاکی» نشان می‌دهد که جنس روایتگری از گذشته خردمندانه‌تر شده است؛ روایت صمیمانه عزیز جعفری، متأثر از خاستگاه جغرافیای صمیمی او یعنی یزد است؛ بی‌تکلف خاطرات خود را بیان کرده و تصویری که عزیز جعفری از جبهه و پشت جبهه ارائه کرده است، مبتنی بر خاطرات محفوظ مانده در ذهن او است؛ در مطالعه این کتاب، آدم احساس می‌کند که شکل‌گیری یک اتفاق بزرگ چگونه از حوادث ساده و کوچک آغاز می‌شود.

وی افزود: ما ستاره‌های دست‌نیافتنی را نمی‌توانیم الگوی زندگی خود قرار دهیم مگر اینکه آنها را در کنار خود قرار دهیم؛ وقتی می‌بینیم که فرمانده کل سپاه امروز، همان دانش‌آموز باهوش مدرسه‌ای در حاشیه شهرستان یزد است که با توصیف و تعریف خودش، گاهی وقت‌ها مثل بقیه بچه‌ها از مدرسه فرار می‌کرد؛ در ادامه کسی است که به نوعی وارد عرصه انقلاب می‌شود و کنار بزرگان اصلی صحنه انقلاب برای خودش جایی باز می‌کند؛ او در دوره دانشجویی در کنار خالقان حماسه ۱۳ آبان، صاحب نقش می‌شود، می‌توان این الگو را احساس کرد.

مشاور فرمانده سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: شاید رمانتیک‌ترین بخش از کتاب «کالک‌های خاکی» این است که فرمانده کل سپاه امروز، کسی است که روزی پشت در سپاه معطل می‌ماند؛ وقتی او می‌خواهد عضو سپاه شود، بارها او را رد می‌کنند و حتی در سیستم اداری سپاه هم جذب نمی‌شود؛ سپس او خودش را به کانون بحران می‌رساند و در کوران حوادث، عزیز جعفری کشف می‌‌شود.

وی ادامه داد: عزیز جعفری در نقطه‌ای از کتاب اشاره می‌کند و می‌گوید: «برخلاف روالی که در ارتش‌های متعارف جهان است، که شکل‌گیری نظام تیپ و لشکرشان در پادگان‌های عقبه بوده، شکل‌گیری سپاه در بحبوحه جنگ و خط مقدم اتفاق افتاد؛ گردان‌های ما در خط مقدم تبدیل به تیپ، تیپ ما به تبدیل به لشکر شدند». در نتیجه ارزش‌های انقلاب اینگونه می‌تواند به نسل‌های بعدی منتقل شود؛ نسل بعدی که مستعد جایگزین شدن عزیز جعفری‌ها، رحیم‌صفوی‌ها، رشیدها، صیادشیرازی‌ها، متوسلیان‌ها و حسین‌خزاری‌ها هستند.

صفارهرندی افزود: این کتاب می‌گوید که چطور سپاه، سپاه شد؛ در واقع راه و رسم انقلابی‌گری فقط شعار دادن نیست و باید یک جاهایی از شگردها و بن‌بست‌شکنی‌ها استفاده کرد؛ البته این خصیصه انقلاب اسلامی بود.

وی گفت: عزیز جعفری در این کتاب، دانشجویی بود که از سر کلاس خودش را به جبهه رساند در حالی که قبل از آن سابقه نظامی نداشت؛ او تازه می‌خواست یاد بگیرد که چگونه با اسلحه شلیک می‌کنند و چگونه خمپاره می‌اندازند؛ فرمانده کل سپاه امروز در سال ۵۹ ناشناخته‌‌تر از آن است که در باور ما می‌گنجد. کتاب «کالک‌های خاکی» ‌رمانی است که پی‌درپی مخاطب را به خواندن بخش‌های دیگر ارجاع می‌دهد که در باور عادی آدم نمی‌گنجد و خیال می‌کند این داستان است.

مشاور فرمانده سپاه پاسداران بیان داشت: امروز همان عزیز جعفری که در کوچه‌های خاکی یزد بود، در جایگاهی نشسته که گردنکشان جهان، برای سرش قیمت تعیین می‌کنند؛ او کسی است که معادلات ابرقدرت‌ها را بهم می‌ریزد.

وی یادآور شد: راز آلود بودن تک‌تک ستارگان آسمان ایثار و حماسه در کشور ما، فصلی متفاوت از دیگری دارد بنابراین رزمندگان عزیزی که هنوز دفتر خاطرات خود را نگشودند این دفترها را باز کنند؛ این حماسه‌ها باید آن قدر تکرار شود تا نامردهایی پیدا نشوند که این واقعیت‌های مسلم ما را تکذیب کنند به خاطر اینکه متواتر نبوده است.

وی بیان داشت: اکنون باید از این امتیاز بهره بگیریم؛ هر چه بیشتر از امام خمینی (ره)، شهدا، دفاع مقدس، رزمندگان و ایثارگران بگوییم، مانند چشمه‌ آبی است که جوشان‌تر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *