جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰
گزارشی از طرح تحقیق از دانشگاه آزاد

تفحصی بر زمین‌مانده و همه «خان»‌هایش

سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب: 296456
تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد به عنوان یکی از مطالبات جدی دانشگاهیان، همواره در مسیر خود با مشکلاتی مواجه بوده و هست که باید برای انجام وظیفه ذاتی نمایندگان ملت، از سد آنها عبور کرد.
به‌ گزارش جهان به نقل از فارس، تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد، یکی از ده‌ها طرح تفحص مجلس نهم است که در دستور کار بهارستان‌نشینان قرار دارد؛ تفحصی که از ابتدای طرح آن همواره دارای حاشیه‌هایی بوده و این حاشیه‌ها پس از گذشت ماه‌ها از ارائه طرح نیز، همچنان ادامه دارد.

*یک تفحص بر زمین‌مانده و خان‌هایی که پایانی ندارند

بر اساس این گزارش، حدود ۱۱ ماه پیش بود که جمعی از نمایندگان ملت، تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد را در ۹ محور تهیه و پس از تصویب در کمیسیون آموزش و تحقیقات، به هیئت رئیسه مجلس ارائه کردند.

البته در ابتدا، این تحقیق و تفحص طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در صحن علنی قرائت نشد و بعد از چند ماه به دنبال تذکرات پی‌درپی طراحان در دستور کار پارلمان قرار گرفت و ۱۶ آبان ‌ماه هم به تصویب بهارستان‌نشینان رسید.

بعد از سپری شدن این مرحله، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ۱۵ عضو هیئت تحقیق و تفحص را تعیین کرد که ۵ نفر آنها از میان تقاضاکنندگان تحقیق و تفحص بودند و ۱۰ نفر دیگر نیز از بین متقاضیان حضور در این کمیته انتخاب شدند.

* هنوز اندرخم کوچه صدور احکامیم!

هر چند در آن ایام از انتخاب اعضای هیئت تحقیق و تفحص حدود یک ماه گذشت اما بنا به گفته اعضای این هیئت، احکام مربوط به اعضا صادر نشد که در آن صورت هم امکان انجام هیچ‌گونه اقدامی در راستای تفحص از دانشگاه آزاد نبود.

نمایندگان، هیئت رئیسه را مسئول صدور احکام معرفی کردند و بر این اعتقاد بودند که اعضای هیئت رئیسه در صدور احکام تعلل می‌کنند.

* سلطانی: آقایان ریز و درشت با لابی جلوی تفحص را گرفته‌اند

در همین راستا، امیرعباس سلطانی عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با فارس تصریح کرده بود: من تاکنون خبری درباره صدور احکام هیئت تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد نشنیده‌ام.

وی معتقد بود عده‌ای از آقایان از بیرون و داخل مجلس درحال لابی هستند تا این تفحص صورت نگیرد و تاکید می‌کند "این اقدام تحت هر شرایطی باید انجام شود و تاخیر صورت گرفته مناسب نیست".

سلطانی تصریح ‌کرد که آقایان ریز و درشت می‌خواهند این کار انجام نشود.

* بالاخره احکام هیئت تحقیق صادر شد

در نهایت پس از اظهارات نمایندگان در ۲۸ آذر ماه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی احکام اعضای هیئت تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد را صادر کرد.

در نهایت پس از صدور احکام و طی جلسه‌ای حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان نماینده تهران به عنوان رئیس، علی‌اصغر زارعی نماینده تهران به عنوان نائب اول و قاسم جعفری نماینده بجنورد به عنوان نائب رئیس دوم این کمیته انتخاب شدند.

همچنین رضا صابری نماینده آزادشهر به عنوان دبیر کمیته تحقیق و تفحص و سخنگوی این هیئت برگزیده شد.

*گام‌هایی برای تفحص و سدهایی که پایانی ندارند!

با صدور احکام و انتخاب اعضای هیئت رئیسه تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد، این تفحص رسما کلید خورد.

در همین زمینه، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس در گفت‌وگویی با فارس، در تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد تا بهمن ‌ماه گفت که کمیته‌های تفحص مشخص شده و این کمیته‌ها در حال انجام وظایف خود هستند.

وی با بیان اینکه برخی کمیته‌ها به سراغ اسناد رفته‌اند، تصریح کرد: این اسناد از دانشگاه و بیرون دانشگاه جمع‌آوری شده است؛ تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد به دلیل وسعت دانشگاه کار سنگین و گسترده‌ای است.

اظهارات سلیمی از انجام اقدامات مربوط به تحقیق و تفحص از دانشگاه خبر می‌داد اما طرحی که پس از ماه‌ها کش‌وقوس آغاز شد، به گفته نماینده مردم محلات باز هم با مشکلاتی روبه‌رو شده تا سدهای روبرو این تفحص پایانی نداشته باشد.

وجود مشکلات مالی و عدم تأیید لیست کارشناسان این طرح ازجمله مشکلات کنونی بر سر راه تفحص از دانشگاه آزاد عنوان شده است.

البته حجت‌الاسلام سلیمی معتقد است که اقدامات فراوانی در این زمینه صورت گرفته است اما در عین حال می‌گوید که مشکلی مبنی بر عدم پشتیبانی مالی از گروه تحقیق و تفحص پیش آمده که البته اخیرا هماهنگی‌هایی با مسئولان مربوطه در مجلس در این زمینه انجام شده است.

وی ادامه می‌دهد: طبق آئین‌نامه داخلی مجلس کارشناسان تحقیق و تفحص باید به مجلس معرفی شده و حراست مجلس آنها را به تائید برساند؛ اکنون یک ماهی است که اسامی به حراست مجلس داده شده اما هنوز جواب نهایی نیامده است.

* «هفت‌خان» در مسیر تفحص پارلمان

اظهارات سلیمی در تشریح آخرین وضعیت تفحص از دانشگاه نشان می‌دهد که مأموریت ذاتی نمایندگان ملت در تفحص از یک مجموعه عظیم آموزشی که گفته می شود مسائل فراوانی پیرامون آن مطرح است، مجددا بر زمین ‌مانده و با مشکلاتی مواجه است؛ هر چند باید به این نکته اشاره کرد که بررسی بودجه در مجلس و همچنین برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها که نظارت آن بر عهده مجلسی‌هاست، در عدم پرداختن شایسته به این طرح بی‌تاثیر نبوده اما در مجموع علامت سؤالی بزرگی درباره مشکلات پی‌درپی بر سر راه تفحص از دانشگاه آزاد وجود دارد.

تحقیق و تفحصی که بارها مورد مطالبه دانشگاهیان و تأکید آنها قرار گرفته اما هر بار به علتی مشکلات را در مسیر خود می‌بیند؛ حال باید دید این بار مشکل مربوط به این طرح چگونه و کی حل خواهد شد تا تفحص از دانشگاه آزاد مسیر قانونی خود را طی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *