شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۱۴
۲۰
صحنه، صحنه بصیرت است؛

تغییر آرایش انتخاباتی در جبهه کارگزاران و دوم‌خرداد و مطمئن‌ترین راه اصولگرایان

سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب: 292096
مجموع آرای روحانی و عارف هنوز به نصف آرای نامزدهای اصولگرا هم نرسیده است. البته آرایش جبهه اصولگرایان، سه خاکریز دارد و همین شکاف، موجب نگرانی بزرگان و دلسوزان شده است.
تغییر آرایش انتخاباتی در جبهه کارگزاران و دوم‌خرداد و مطمئن‌ترین راه اصولگرایان
سرویس سیاسی جهان نيوز – آقای هاشمی رفسنجانی به خوبی می دانست که با دو کاندیدا حریف اصولگرایان نخواهد بود. حتی اگر آنان 4 کاندیدا باشد و رای شان شکسته شود.
این بود که در قالب یک سازوکار مصلحت آمیز محمدرضا عارف را کنار زد و یار دیرین خود را کرد کاندیدای اول جریان اصلاحات. محمدخاتمی هم که مدیون پاسخ مثبت هاشمی بود، در خارج کردن عارف از صحنه انتخابات از آبرویش مایه گذاشت و عارف "قسم خورده" را وادار به شکستن سوگندش کرد.


در واقع هاشمی با اینکه از تایید صلاحیت نشدن خود آگاه بود، به خواسته خاتمی و یارانش کاندیدا شد و هزینه سنگین ردصلاحیت را به جان خرید؛ به امید اینکه خاتمی هم این فداکاری را جبران کند که کرد.

خط شکن جریان اصولگرایان اما، غلامعلی حدادعادل
چنین شرایطی صحنه بصیرت و ایثارگری کاندیداها و حامیان آنان خواهد بود که از اصلح مدنظر خود تنازل کنند و برای پیروزی جریان اصولگرایی و دفع خطر بزرگ بازگشت کارگزاران و دوم خردادی ها، به نامزد صالح رای دهند.
بود. او نه به مانند عارف که به اختیار از خود گذشت. به گفته خودش برای  "کمک‌ به‌ پیروزی‌ اصولگرایان".

اکنون صحنه انتخابات کمی شفاف تر شده است. در رویدادی باورنکردنی جریان اصلاحات را حسن روحانی، یک "راست سنتی" و رقیب دیرینه مجمع روحانیون نمایندگی می کند اما وداع اجباری عارف، آرای او را بالا خواهد برد. روحانی تلاش می کند به کمک نقش آفرینی علنی محمد خاتمی، دست کم بخش اعظم حامیان معاون اول دولت اصلاحات و حتی تحریمی‌های انتخابات را هم پشت سر خود جمع کند.

مجموع آرای روحانی و عارف اما هنوز به نصف آرای نامزدهای اصولگرا هم نرسیده است. البته آرایش جبهه اصولگرایان، سه خاکریز دارد و همین شکاف، موجب نگرانی بزرگان و دلسوزان شده است.

اگر در روزهای باقیمانده تا انتخابات، این شکستگی آراء ترمیم و وحدت ایجاد نشود، ممکن است نتایج نامطلوبی حاصل شود.

احتمال اول این است که هاشمی و خاتمی موفق به ایجاد شورانتخاباتی و افزایش چشمگیر آرای روحانی نشوند و احتمال رفتن وی به دور دوم انتخابات، چندان محتمل نباشد. حرکتی که به شکست کارگزاران و دوم خردادی ها در دور اول کمک می کند، کنار کشیدن یکی از کاندیداهای اصولگراست؛ کاندیدایی که شانس کمتری برای رفتن به دور دوم باید در پیروی
مجموع آرای روحانی و عارف هنوز به نصف آرای نامزدهای اصولگرا هم نرسیده است. البته آرایش جبهه اصولگرایان، سه خاکریز دارد و همین شکاف، موجب نگرانی بزرگان و دلسوزان شده است.
از سیره حسنه حدادعادل، ماندن خود را فدای مصلحت جریان اصولگرایی کند.

البته نظرسنجی های جدید حاکیست که نمی توان به امید تحقق چنین احتمالی نشست و نتیجه یک خطر قابل دفع را پذیرفت. بنابراین حتی انصراف یک کاندیدای اصولگرا هم ممکن است کارساز نباشد.

احتمال دوم از خود گذشتگی بیشتری را می طلبد. اگر تلاش های شبانه روزی هاشمی و اصلاح طلبان نتیجه دهد و حسن روحانی خود را به صدر نظرسنجی ها نزدیک کند که به نظر می رسد همین طور است، بی شک وحدت بر همه کاندیداهای اصولگرا حجت خواهد بود.

دیگر کنار رفتن یکی از این سه کاندیدا خطر را رفع نخواهد کرد. بویژه اینکه نمی توان از آرای محسن رضایی را تحلیل درستی ارائه کرد. در واقع اگر روحانی به همراه یکی از کاندیداهای اصولگرا راهی دور دوم شوند، تضمینی برای گرایش آرای رضایی به سمت کاندیدای اصولگرا وجود ندارد. بر این اساس هیچ راه اطمینان بخشی جز وحدت اصولگراها بر روی یک کاندیدای واحد وجود ندارد.

چنین شرایطی صحنه بصیرت و ایثارگری کاندیداها و حامیان آنان خواهد بود که از اصلح مدنظر خود تنازل کنند و برای پیروزی جریان اصولگرایی و دفع خطر بزرگ بازگشت کارگزاران و دوم خردادی ها، به نامزد صالح رای دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بین و بین الهی ولایتی باید بره کنار. آقا مگه قول ندادی اگر رایت کمتر از قالیباف بود بری کنار.
چرا به نفع جلیلی نمی کشن کنار؟
سیدحجت
Iran, Islamic Republic of
درشرایط فعلی آقایان قالیباف وجلیلی شانس بالای حضوردردوردوم رادارند،امیدوارم آقای ولایتی انصراف خویش رااعلام فرمایند.
مهدی
Norway
یه طرفه به قاضی رفتن و قضاوت کردن به این میگن،با انصاف باش جهان نیوز لطفا.
سید سجاد
United States
خداوند دل مومنان را به سمت اصلح می برد. غصه نخورید.
Saudi Arabia
آخی چی شده دلم سوخت!
ایرانی
اشتباهی مثبت دادم !
به هر حال ممکن است روحاني راي آورد و اين خطرناک است. آقاي جليلي و ولايتي بايد به نفع قاليباف کنار بروند و گرنه بعد از انتخابات ديگر دير است
چرا قالیباف و ولایتی به نفع جلیلی کنار نرن فعلا که جلیلی بالاترین رای رو در نظرسنجی ها داره
رضا
بابا یکم تعصب را کنار بذارید ! یا از خواب غفلت بیدار بشید! جلیلی رایش نصف قالیبافه پس ولایتی و جلیلی باید به نفع قالیباف برن کنار
کدوم نظر سنجی؟
من که تو هیچ نظر سنجی ندیدم آقا سعید بالاتر باشه
ضمن این که قالیباف توانایی جذب رای های خاکستری رو هم داره
حمید
آقا رضا تو کدوم نظر سنجی جلیلی رای بالایی داره و نفر اوله؟ قالیباف همیشه اول بوده
Netherlands
مردم با رای بالای هشتاد درصد دکتر جلیلی را انتخاب کرده اند
حرف حق
اگر از نظر شما آرا اصلاح طلبان بسیار کم است چرا دیگر نگران هستید؟
رحیم
Iran, Islamic Republic of
8سال است که میگفتید اصلاحات واصلاح طلبها مرده است؟؟!! اینک این همه نگرانی ؟!! ترس وخوف؟؟! نشانه کیست؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
اصلاحات اگر زنده بود تمام خدم و حشم خودش را بسیج نمی کرد و عارف مظلوم را قربانی نمی کرد که یک نفر راست سنتی مثل روحانی را بیاورد میدان که رای در مقابل 4 نفر اصولگرا که رایشان شکسته شده عرض اندام کند!!!!!
عارف مظلوم !!!! نماد اصلاح طلبان بود نه روحانی جامعه روحانیت !
هادی
اگر آرا کل شرکت کنندگان را 45 میلیون حساب کنیم بشکل ذیل
1. آقای قالیباف 11 میلیون
2. آقای جلیلی 8 میلیون
3. آقای رضای 5 میلیون
4. آقای ولایتی 5 میلیون
5. آقای غرضی 1.5
6 آقای روحانی 14.5میلیون
به دلیل عدم اجماع جریان اصول گرا بر روی کاندید واحد بطور حتم جریان اصلاحات از پراکندگی آرا اصول گرایان بهره جسته و پیروز انتخابات خواهد شد .
مرتضی
قربونت برم این تزتیبی که شما دادی باعث میشه انتخابات بره دور دوم و اونجا هم یک اصولگرا با روحانی خواهد بود که نتیجش اجماع آرا و رای آوردن قالیباف است . البته منظور این نیست که به قالیباف رای دهید چون خوده بنده به جلیلی رای میدهم. امیدوارم دوستان اصولگرا به سرعت به اتفاق نظر برسند و اجماع کنند . ابنجا تو این شرایط فرقی ندارد جلیلی یا قالیباف . تعصب را هم دور کنید بین انتخاب این دو نامزد برای ائتلاف . و در آخر ایول به فهم حداد عادل
به نظر من اصولگرای واقعی رو باید روحانی و عارف نامید که در یک حرکت زیبا به نفع یکی کنار کشیدند
مگر شما نمی ترسید از اینکه روحانی به دور دوم برود؟!خوب اگر قرار باشد اصولگراها 2تاشون بکشند کنار و انتخابات 1مرحله ای بشه (یعنی مجموع آرا بیشتر از 50%)این اتفاق دور دوم هم می افته و لزومی به کنار کشیدن نیست. و اگر 1مرحله ای نشه ما با دست خودمون روحانی رو فرستادیم دور دوم (مثلا اگر آرا یک اصولگرا 22 و دیگری 21 درصد باشه و روحانی 20درصد با کنار کشیدن یکی از اصولگرایان آرا دیگری می شه 43 و دور دوم کشیده می شه که اونجا ممکنه آرا خاموش بپاخیزند و...
درحالی که بدون کنار کشیدن اوصولگرا کم رای تر 2تایی باهم می روند دور دوم!)

این تحلیل ها رو کسانی ارائه می دن که می ترسن جلیلی بره دور دوم