جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱

حداد:کاسبی بانکها عامل مهم تورم است

چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۱۳
کد مطلب: 290868
کاندیدای انتخابات با بیان اینکه در حال حاضر بانک ها به نام بنگاه پولی، پول از دست مردم می‌گیرند ولی به جای سرمایه گذاری، برج می سازند و می فروشند و 20 درصد به مردم سود می‌دهند اما خودشان سود بسیار زیادی می‌کنند، گفت: یعنی کاسبی بی جهت می کنند و به تورم اضافه میکنند. یکی از عوامل تورم همین است، وقتی بانک ها مزه تجارت با پول مردم زیر دندانشان برود، دیگر کجا می آیند تسهیلات در اختیار تولید کننده با بهره کم بگذارند؟
 به گزارش جهان به نقل از مهر، غلامعلی حدادعادل نامزد انتخابات ریاست جمهوری که با حضور در شبکه چهار به مدت 60 دقیقه پاسخگوی سوالات، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کارشناسان بود، در پاسخ به سوال یکی از کارشناسان برنامه درباره طرح تحول اقتصادی گفت: اقتصاد ایران یک اقتصاد بیمار است و این بیماری برای امروز و دیروز نیست و کهنه و مزمن است. سال‌ها و دهه‌ها قبل از انقلاب، ‌متخصصان این بیماری را تشخیص دادند.
 
وی با بیان اینکه تحول اقتصادی برای درمان این بیماری ضروری است، گفت: ما کلیت طرح تحول اقتصادی را لازم و شجاعانه می‌دانیم. از میان این 7 بخش طرح تحول اقتصادی که در دولت احمدی نژاد مطرح شد تنها یکی از آنها که هدفمندی یارانه ها بود انجام شد اگرچه در اجرایش انتقاداتی داشتیم و یکی از اختلاف نظرهای دولت و مجلس هم بر سر همین موضوع بود.
 
حداد عادل اضافه کرد: اصلاح نظام بانکی را که انجام نشده است را در دستور کار قرار می‌دهم. بانک، ثروت و سرمایه کشور را مثل خون در شریان های اقتصادی به جریان می اندازد و مانند قلب عمل می کند. اگر مشکل داشته باشد جامعه یا دچار فشار خون می شود یا کم خونی و یا عفونت در خون.
 
کاندیدای انتخابات با بیان اینکه در حال حاضر بانک ها به نام بنگاه پولی، پول از دست مردم می‌گیرند ولی به جای سرمایه  گذاری، برج می سازند و می فروشند و 20 درصد به مردم سود می‌دهند اما خودشان سود بسیار زیادی می‌کنند، گفت: یعنی کاسبی بی جهت می کنند و به تورم اضافه میکنند. یکی از عوامل تورم همین است.
 
وی افزود: وقتی بانک ها مزه تجارت با پول مردم زیر دندانشان برود، دیگر کجا می آیند تسهیلات در اختیار تولید کننده با بهره کم بگذارند؟ این مشکل بزرگی است. احمدی نژاد چند سال پیش به دکتر داوودی ماموریت داد که طرحی برای اصلاح نظام بانکی فراهم کنند. این جزو تحولات اقتصادی است که باید اجرا شود، که تا کنون انجام نشده است.
 
حداد عادل ادامه داد: یک مشکل دیگر، معوقات انباشته بانک‌ها است. بانکها 70 هزار میلیارد طلبکار هستند. چرا نمی‌توانند اینها را پس بگیرند؟ اگر بی جهت دادند، چه کسی اینها را داده؟ اگر تضمین و وثیقه ای هست چرا برنمی‌گردد این پولها به بانکها؟
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی در پاسخ به سوالی درباره فرهنگ عمومی جامعه گفت: دولت باید با عمل خود ارزشهایی مانند صداقت و عدم دروغگویی، شفقت و دلسوزی نسبت به مردم و پرهیز از کبر و غرور و اسراف و تبذیر را اشاعه دهد. دولت باید از خودش شروع کند.
 
وی افزود: امیرالمومنین می فرمایند: الناس بامرائهم اشبه منهم بآبائهم. یعنی آنقدری که مردم به روسای کشورشان شبیه هستند به پدر و مادرشان شبیه نیستند. اگر دولتمردان ساده زیست باشند و راست بگویند و کبر و غرور نداشته باشند این ارزشها در جامعه رواج می یابد.
 
حداد عادل افزود: نامزدها نباید حرفشان یادشان برود. من که الان این حرفها را میگویم نباید بعدا اگر رئیس جمهور شدم این حرفهایم یادم برود.  مردم ناظران تیزبینی هستند که این چیزها را می فهمند.
 
رئیس مجلس هفتم شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی از کارشناسان راجع به نقطه قوت مدیریتی اش و اینکه به مدیریت خود چه نمره ای می‌دهد با بیان اینکه خودم به خودم نباید نمره بدهم، گفت: خودم همیشه خود را در خدمتگزاری به مردم قاصر میدانم که خدمت بسزایی که شایسته مردم باشد از دستم برنیامده است.
 
وی افزود: در مجلس هفتم بر سر سهمیه بندی بنزین اصرار کردیم که کار بزرگ و سنگینی بود. مدت ها بحث کردیم در مجلس و این قانون سهمیه بندی را به تصویب رساندیم و به دولت ابلاغ کردیم و دولت و کارشناسانش هم کار سنگینی کردند. این شوخی نبود که اگر کسی صبح در جلفای آذربایجان بنزین می زد و شامگاه می توانست خود را به روستاهای سراوان در بلوچستان برساند، آنجا به پمب بنزین دیگر می رود معلوم می‌شد که چقدر از سهمیه اش مصرف شده و چقدر مانده. یک شبکه بسیار بزرگ و مهمی باید تاسیس میشد که شد. جزو افتخاراتم پافشاری بر این کار و اهتمام بر آن است. این کار در ابتدا نواقصی داشت ولی من از کسانی بودم که یک لحظه در سودمندی طرح شک نکردم.
 
حداد عادل با بیان اینکه اگر سهمیه بندی اجرا نمی شد امروز یکی از فشارهای اصلی به مردم کشورم مساله بنزین بود، ادامه داد: با اتمام قوا برای اجرای قانون مصوب مجلس حرکت کردم. روز اول که قرار بود اجرا شود، احمدی نژاد سفری به اوکراین یا بلاروس داشت. من متوجه شدم ایشان دستور اجرای سهمیه بندی را داده اما مصوبه افزایش قیمت بنزین از 80 به 100 تومان را نداده. من تلفنگرام کردم به سفارت. تنها کسی که در سفارت مانده بود مستخدم بود. متن را تلفنی خواندم و گفتم این را به فلان کس که همراه رئیس جمهور است بدهند به رئیس جمهور بگویند حتما امشب باید همزمان با سهمیه بندی قیمت بنزین 100 تومان شود. آقای احمدی نژاد که میل به این کار نداشت بحث را به من و وزیر کشور واگذار کرد و من با ایشان صحبت کردم و کار اجرا شد.
 
 
وی افزود: امروز ما می‌توانیم صادرکننده بنزین باشیم. سهمیه بندی بستر و تجربه‌ای شد که دولت یک پرش بزرگتری کرد و هدفمندی یارانه ها را با همین ابزار نرم افزاری اجرا کرد.
 
حداد عادل ادامه داد: کار دیگرم در مجلس، افزایش حقوق بازنشستگان در اولین سال بررسی بودجه در مجلس هفتم بود. حداقل حقوق بازنشستگان 117 هزار تومان بود. ما در قانون بودجه آن را به نزدیک 200 هزار تومان رساندیم. این خیلی گشایش بود در کار سالمندان. اقدام بی سابقه ای بود که حق بازنشستگان بود.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه الان هم طرح تحول و ارتقای علوم انسانی را پیگیری می‌کنم و رئیس این شورا هستم تصریح کرد: عمدا موضوع را رسانه ای و تبلیغاتی نکردم ولی الحمدلله کار دارد انجام می شود. همچنین بنیاد سعدی را تاسیس کردم برای آموزش زبان فارسی به غیرایرانی ها.
 
رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها، اصلش اقدام درستی بود، گفت: در حال حاضر هم قطع پرداخت نقدی به مردم نه معقول است و نه ممکن چرا که خانواده ها بر این اساس زندگیشان را تنظیم کردند و باید ادامه پیدا کند.
 
وی با بیان اینکه اجرای این طرح بزرگ اقتصادی اشکالاتی در اجرا داشت، تصریح کرد: یکی اینکه مجلس تصویب کرده بود 30 درصد درآمد دولت از طریق افزایش حاملهای انرژی به تولید داده شود که این بخش عملی نشد.
 
حداد عادل با بیان اینکه دولت حرفهایی می زد که متناسب با شرایط نبود، افزود: دولت می‌گفت ما به صاحبان صنایع گفتیم اگر بخواهید ماشین آلاتتان را نوسازی کنید ما کمکمان به شما در تسهیلات است. این یک جواب بود برای بستن دهان ما ولی ممکن بود در 100 کارخانه، 5 تا هم نخواهند از این فرصت استفاده کنند. مثلا وقتی قیمت انرژی 7 برابر شده برای ایمکه قیمت آجر 6-7 برابر نشود باید به کارخانه تولید آجر که عمده مصرفش انرژی است کمک کنید.
 
وی ادامه داد: مشکل دوم این بود که موقع اجرا، دولت به همه دهک ها 45 هزار تومان پول داد. در شمال تهران صاحبان برجهای بزرگ سرمایه و درآمد ماهانه‌شان چقدر است؟ احتیاج بود که به اینها پول بدهیم؟ این پول برای آنها به قول حافظ: چو شبنمی است که بر بحر می زند رقمی! دولت نتوانست فرمهایی که مردم پر کرده بودند پردازش کرده و دهک های غیرنیازمند را حذف کند، لذا پول را به همه دادند.
 
حداد عادل با بیان اینکه دولت در ماه های گذشته فشار آورد که یارانه را بیشتر کند، گفت: اما ما مصلحت ندیدیم و معتقدیم اگر بخواهیم از طریق هدفمندی کمک کنیم بهتر است کمتر به صورت نقدی بدهیم و به سلامت و درمان و تامین اجتماعی کمک کنیم کما اینکه امسال در بودجه 5 هزار میلیارد تومان به سلامت اختصاص داده شد.
 
وی افزود: برای حمایت از تولید باید اراده کنیم که قدری از پول را به آنها بدهیم. احساس کردیم دولت به مردم بیشتر از تولید علاقه دارد. یک علامت تعجب جلوی این صحبتم باید بگذارم.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه سالهاست به موضوع ازدواج جوانان فکر میکنم، گفت: ازدواج در جامعه ما نه اسلامی است و نه با سنت های ایرانی و سبک زندگی ایرانی می‌خواند. ازدواج به امر پیچیده پرهزینه پرزحمت تبدیل شده و به همان اندازه که خانواده ها علاقه دارند که چنین اتفاقی بیفتد و آن را مبارک می دانند، به همان اندازه از آن وحشت دارند.
 
وی افزود: باید ازدواج آسان شود. اصرار دارم که نهضت ازدواج آسان برپا شود. من اهل وعده دادن نیستم. حرف های چوب انداز نمی زنم. حرفهایی که خارج از اختیارم باشد نمی گویم. قول می‌دهم اگر رئیس جمهور شدم نهضت ازدواج آسان برپا کنم.
 
حداد عادل ادامه داد: فرآیند تشکیل خانواده را پیش چشمم می گذارم و مانند یک مهندس الکترونیک و برق که تکه تکه در مدار جلو رفته و قطعی مدار را تشخیص داده و رفع عیب می کند، منظومه ازدواج را از مرحله شناسایی دختر و پسر از هم شروع می‌کنم تا مساله مسکن بعد از عقد و عروسی. برای همه اینها سعی می‌کنم راه حل بیابم و سنت های مزاحم دست و پا گیر را سعی می کنم از صحنه ازدواج بیرون بریزم.
 
وی با بیان اینکه فکر می‌کنم به همان اندازه  که اسلام برای حرام سخت گیری کرده، حلال را آسان کرده است، گفت: ما آمدیم حلال را به جای آسان کردن، با بی فکری و رودربایستی با سنت های غلط سخت کردیم. اما حرام سهل و آسان شده است. به همین خاطر سن ازدواج بالارفته و زن های بی سرپرست فراموش شدند و بی بند و باری و فساد اخلاقی پدید آمده و هزاران مشکل دیگر و از همه اینها بدتر آن دغدغه ها و ناراحتی های روحی و روانی که هر دختر و پسر مجرد دارد و رویش نمی شود که به زبان بیاورد.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی راجع به مذاکره با آمریکا گفت: طبق قانون اساسی سیاست های کلی کشور را مقام معظم رهبری تعیین می‌کند، دولت در موضوع ارتباط با آمریکا باید هماهنگ با رهبری کار کرده و منطبق با دیدگاه های رهبری باشد.
 
حداد عادل ادامه داد: آمریکائی ها با دست پس می زنند و با پا پیش می کشند. در شعار و پیام و تبریک نوروزی دم از مذاکره می زنند و درست در همان زمان چند طرح هم در کنگره به جریان می اندازند برای افزایش تحریم ها و شیطنت هایی در شورای امنیت و سازمان ملل می‌کنند. به همین جهت است که تا به حال مذاکره جدی با آمریکا نداشتیم چرا که در آمریکا صداقت نمی بینیم.
 
وی افزود: بنا داریم با عموم کشورها تنش زدایی کنیم اما آمریکا باید صداقت نشان داده و واقعیت انقلاب اسلامی ایران را بپذیرد.
 
حداد با ذکر یک روایت تاریخی تاکید کرد: خانم آلبرایت همان موقع که در رابطه با کودتای 1332 عذرخواهی کرد، در امور داخلی ما دخالت کرد و گفت که فلان نهادها انتصابی هستند و این خلاف دموکراسی است! آمریکا هنوز  خود را آقای دنیا می‌داند و فکر می‌کند بقیه از وی باید تبعیت کنند. عذرخواهی وظیفه آلبرایت بود و 10 برابر آن هم باید عذرخواهی کنند.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از برنامه تلویزیونی گفتگو با کارشناسان زمان بندی برای حل مشکل تورم را دشوار دانست و گفت: این روزها نامزدها اعداد مختلف می گویند ولی فکر می‌کنم ملت دوست دارد در یکسال بهبودی ایجاد شود. یکسال را معقول می‌دانم برای ظهور علائم بهبود در تورم.
 
حداد عادل افزود: فکر می‌کنم از جمله کارهایی که برای مهار تورم باید صورت گیرد تثبیت قیمت ارز است. یعنی این نوسان غیرقابل پیش بینی قیمت ارز اصلا زلزله است در بنای اقتصاد کشور و نمی‌گذارد سنگ روی سنگ بند شود.
 
وی ادامه داد: شرط تثبیت اقتصادی تثبیت قیمت ارز است. همچنین برای جلوگیری از تورم باید رشد نقدینگی مهار شده و نقدینگی به جانب تولید مفید سوق داده شود. مردم مثل الان نباید 550 هزار میلیارد تومان پول سرگردان در دستانشان داشته باشند که خیلی ها شب را پشت در بانک بخوابند که سکه بخرند تا ظرف 6 ماه دو برابر شود یا اینکه دلار بخرند یا آپارتمان بخرند و خالی بیندازد تا قیمتش اضافه شود.
 
حداد تصریح کرد: این اقتصاد مولد و رونق کسب و کار و تولید نیست. کشور با این روشها به سعادت نمی رسد. نقدینگی را باید در بازار بورس به تولید مفید تبدیل کرد. انضباط مالی دولت هم در مهار تورم موثر است.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تثبیت قیمت ارز را مشکل ترین و مهمترین قدم دانست و تاکید کرد: دو نرخی و چند نرخی کردن قیمت ارز مسکّن است ولی فساد و رانت می آورد. ممکن است تثبیت قیمت ارز به برخی طبقات و قشرهای کم درآمد فشار بیاورد. دولت باید تدابیری بیندیشد که این اقشار که زیان می بینند فشار رویشان کم شود. چون اگر بخواهند قیمت را کم بگیرند بازار سیاه را رقم می زند و صادرات را مختل میکند. باید نقطه بهینه ای را برای تثبیت نرخ ارز تعیین کرد.
 
حداد عادل در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به سوال یکی از کارشناسان از برنامه وی برای فرهنگ و آمورش گفت: من بهترین سالهای عمرم را در آموزش و پرورش گذراندم. احتمالا شما کتابهای درسی بنده را خوانده اید. من بیش از 13 سال مستمر در آموزش و پرورش بودم. هرجا می‌روم سعی می‌کنم در دراز مدت بمانم. من 18 سال است که مدیرعامل بنیاد دایرةالمعارف اسلامی هستم. 15 سال است در فرهنگستان ادب رئیس هستم. مدیر باید بماند در دراز مدت و نباید سر هر موضوع جزئی مدام جابجا شود. این یکی از اشکالاتم به دولت فعلی است.
 
وی افزود: من 13 سال در وزارت آموزش و پرورش بودم و یازده سال را معاون وزیر بودم. وقتی می‌خواستم از وزارت آموزش و پرورش بروم، از 6 ماه پیش جانشین خودم را معرفی و او را مشاور خودم کردم. 6 ماه تمام در کنار من کار کرد و با فکر من و واقعیات این دستگاه آشنا شد. از مدتها قبل به تمام دستگاه ها اعلام کردم اول آبان 1372 استعفا می‌کنم؛ درست وقتی خدمتم 11 سال شد.
 
حداد عادل با بیان اینکه خیلی فکرها برای آموزش و پرورش دارم از کارشناسان برنامه پرسید: سوال می‌کنم که آیا نظام آموزشی ما باید تناسبی با نوع معیشت و زندگی ما داشته باشد یا خیر؟ امروز چه فرقی بین نظام آموزشی دبیرستانی ما در روستاها و شهرها وجود دارد؟ ما چه به دانش آموزان روستایی یاد می‌دهیم که اینها بعد از اینکه دیپلم گرفتند بتوانند کار مفید در روستای خودشان انجام دهند؟ جز اینکه این آموزش یکسان سبب می شود که بعد از دیپلم همه سرازیر می شوند به سمت شهر؟
 
وی افزود: اینکه روستاها می میرند به این علت است. امروز به جای دیپلم بیکار، لیسانسه‌های بیکار داریم. این ناشی از سیستم غلط آموزشی در کشور است.
 
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال کارشناس سیاست خارجی برنامه با بیان اینکه من بیداری اسلامی را مهم میدانم و آن را بالقوه مهمتر از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی می‌دانم، گفت: بیداری اسلامی نتیجه یک قرن تجربه ملت های اسلامی و سرخوردگی و بازگشت به اسلام است. بیداری اسلامی را نتیجه تلاش مصلحان بزرگ امت اسلام و در راس آنها امام خمینی میدانم. بیداری اسلامی را نباید آسان گرفت. زین قصه هفت گنبد افلاک پرصداست.
 
حداد عادل افزود: ما باید در سیاست خارجی خودمان باب تازه ای باز کنیم. باید موسسات تحقیقاتی در وزارت خارجه ایجاد کنیم برای رصد بیداری اسلامی و برای ارتباط با متفکران و نظریه پردازان بیداری اسلامی در جهان و برای آسیب شناسی بیداری اسلامی و باید تلاش کنیم تجربه های خودمان را در اختیار کشورهای دیگر بگذاریم.
 
وی افزود: بیداری اسلامی نوزاد پاکی است که در دامن جهان اسلام متوجه شده و باید کاری کنیم که نوزاد در کودکی و نوزادی تلف نشود و دوم اینکه بد تربیت نشود. نباید این بچه از مادر جدا شود.
 
حداد عادل در پاسخ به سوال کارشناس اقتصادی برنامه گفت: مسکن مهر یکی از اقدامات خوب دولت احمدی نژاد بود. باید انصاف داشت. کار عظیمی صورت گرفته است. اگر سوار هلیکوپترها شوید و از کنار شهرها عبور کنید، ساختمان های مسکن مهر خودنمایی می‌کند. خیلی ها صاحب مسکن شدند. دولت همت کرد و زحمت کشید. اصل ایده خوب است اما باید تلاش کرد که گران تمام نشود، بد ساخته نشود. عجله در ساخت مسکن ما را از فکر کردن نباید باز بدارد.
 
وی افزود: چیزی که شخصاً دغدغه دارم این است که می‌توانستیم و می‌توانیم در این کار عظیم مسکن مهر، قدری هم حال و هوای معماری اسلامی را وارد معماری شهرهای خودمان بکنیم که این کار را هم نکردیم.
 
حداد در ادامه با طرح این پرسش که در شرایط اقتصادی فعلی آیا ریختن اینقدر پول در مسکن مهر هم عاقلانه است؟ گفت: شاید بازار اشباع شده باشد و صرف این پول در کشاورزی و تولید ممکن است بهتر باشد. در مجموع مسکن مهر پدیده مثبت و از آن بخش هایی است که دولت در آن نمره قبولی می‌گیرد.
 
وی افزود: باید کاری کنیم که مردم راضی شوند به جای سوداگری در عرصه مسکن، پولشان را در تولید به کار بگیرند.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان با بیان اینکه من تفاوت شهر و روستا را تفاوت فرهنگی نمی بینم، تصریح کرد: باورم این است که بزرگان تاریخ ما از روستاها برخواستند. تفاوت شهر و روستا در نحوه تولید است. در شهر خدمات غلبه دارد و در روستا تولید کشاورزی و صنایع دستی وجه بارز فعالیت روستائیان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *