يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰
گفت‎وگو با عضو حقوقدان شواری نگهبان؛

می‌خواستند برخی از ویژگی‎های رئیس جمهور را از بعد کیفی به بعد کمی تبدیل کنند

ملاک معنای عرفی واژه هاست
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب: 286007
دکتر امیری در گفت و گویی با هفته نامه پنجره گفت: ما نمی‎گوییم که رئیس‎جمهوری باید تمام ویژگی‎‎های رهبری را داشته باشد، اما آنچه در اصل 115 آمده ویژگی‎‎های منحصر و خاصی است.
می‌خواستند برخی از ویژگی‎های رئیس جمهور را از بعد کیفی به بعد کمی تبدیل کنند
گروه سیاسی جهان نيوز ـ حسام محمدی: دکتر امیری یکی از حقوق‎دانان شورای نگهبان است که از سال 86 به عضویت این شورا درآمده است. به‎نظر می‎رسد که وی در نظر دارد تا نص صریح اصل 115 را در تأیید صلاحیت‎ها به اجرا بگذارد؛ اصلی که می‎تواند باعث ریزش شدید تعداد نامزد‎ها شود.

گفت و گوی هفته نامه پنجره با این عضو شورای نگهبان در ادامه آمده است:

از نگاه شما با توجه به اصل 115، چه شاخص‎ها و ویژگی‎‎هایی برای رجل سیاسی و مذهبی وجود دارد؟

اصل 115 قانون اساسی جمهوری اسلامی می‎‎گوید که رئیس‎جمهوری باید از میان رجال مذهبی و سیاسی واجد شرایط زیر انتخاب گردد: ایرانی‎الاصل‎بودن، تابع ایران، مدیر، مدبر، حسن سابقه، امانت‎دار ،باتقوا، مؤمن و معتقد به جمهوری اسلامی و مذهب رسمی کشور. درباره رجل سیاسی و مذهبی مسلماً رجال که جمع رجل است به کسی نمی‎گویند که مثلا روزه بگیرد، نماز بخواند و تکالیف شرعی‎اش را انجام دهد یا مثلا رجل سیاسی به کسی نمی‎گویند که چند سال در دانشگاه درس علوم سیاسی خوانده باشد. استعمال لفظ در معانی عرفی است. اینجا به‎نظر می‎‎رسد که واژه رجل بر‎می‎‎گردد به شخصیت؛ یعنی به این دلالت دارد که رئیس‎جمهوری باید یک شخصیت مذهبی و سیاسی باشد؛ مثل کسی که تدین او به دین اسلام و مذهب تشیع و تقید او به انجام شعائر و مناسک دینی در زندگی شخصی و اجتماعی در حد معدل جامعه نباشد، چون به کسی که در حد معدل جامعه باشد رجل نمی‎گویند. رجل به کسی می‎‎گویند که از مشخصه‎ای ویژه برخوردار باشد، و مردم او را با آن ویژگی بشناسند یعنی مشهور به آن باشد که به دین مقید است. ممکن است کسی تا سطح ارشد و دکتری رشته علوم سیاسی را بخواند، ولی رجل سیاسی محسوب نشود. رجل سیاسی یعنی کسی که دارای قدرت تحلیل و درک سیاسی عمیقی باشد، هم از شرایط ملی و هم از شرایط بین‎المللی دارای آگاهی عمیقی باشد، در جامعه هم او را به این ویژگی‎ها بشناسند و یک سیاستمدار تلقی شود نه کسی که در حد معدل جامعه است.

به‎نظر قانون‎گذار آیا احراز رجل مذهبی بودن یا رجل سیاسی بودن به تنهایی کافی است؟    
واژه رجل بر‎می‎‎گردد به شخصیت؛ یعنی به این دلالت دارد که رئیس‎جمهوری باید یک شخصیت مذهبی و سیاسی باشد. رجل سیاسی یعنی کسی که دارای قدرت تحلیل و درک سیاسی عمیقی باشد.


قانون گذار دقت به خرج داده و کلمات را سر جای خود به‎ کار برده است. اصل 115 می‎گوید که رئیس‎جمهوری باید از میان رجال مذهبی و سیاسی باشد؛ یعنی مذهبی سیاسی نیست و سیاسی هم مذهبی نیست، بلکه بین مذهبی و سیاسی یک حرف واو آورده و به‎قول استادان ادبیات، مذهبی و سیاسی را هم‎پایه آورده است. التزام به یکی از این دو کافی نیست. باید هم شهرت در مذهب داشته باشد، همان‎طور که تعریف کردیم و هم در سیاست شهرت داشته باشد. لذا مذهبی بودن و سیاسی بودن دو مؤلفه است که رجل سیاسی باید دارای هردو باشد. نه مذهبی تنها که سیاست بلد نباشد قابل قبول است و نه سیاسی‎ای که مذهبی نباشد.   

وقتی در ذهنمان مرور می‎‎کنیم، می‎‎بینیم گاهی اوقات شورای نگهبان شخصی را تأیید کرده که واقعا به رجل مذهبی شهرت نداشته یا حتی به رجل سیاسی هم شهرت نداشته است؛ یعنی فقط یک ویژگی را دارا بوده است.


من از سال 86 عضو شورای نگهبانم و آنچه بیان می‎‎کنم برداشت‎‎های شخصی بنده به‎عنوان یک عضو شورای نگهبان است و در جلسات بررسی صلاحیت کاندیدای ریاست‎جمهوری هم این اعتقاد را ابراز می‎‎کنم، ولی ملاک در شورای نگهبان رأی‎گیری است. ممکن است دوستان این برداشت من از قانون ‎اساسی را قبول نداشته باشند و من در اقلیت قرار بگیرم و ممکن است دوستان دیگری قبول داشته باشند و بشویم هفت نفر یعنی حداقل مقدار برای تأیید صلاحیت که آن هم بحث دیگری است. در هر صورت من وارد این بحث نمی‎شوم که در گذشته چه اتفاق افتاده است. الان برداشتم از اصل 115 قانون اساسی آنچه بود که عرض کردم. معتقدم محک و ملاک سنجش و ارزیابی ما از کسانی که الان کاندیدای ریاست جمهوری می‎شوند، اصل 115 قانون اساسی است. ما باید آن‎ها را به آن اصل محک بزنیم. اگر در آن قالب گنجیدند، تأیید می‎‎شوند و اگر نگنجیدند تأیید نمی‎شوند، چون ریاست‎جمهوری منصب بسیار مهمی است و طبق قانون اساسی بعد از مقام رهبری رئیس‎جمهوری شخص دوم مملکت است. ما نمی‎گوییم که رئیس‎جمهوری باید تمام ویژگی‎‎های رهبری را داشته باشد، اما آنچه در اصل 115 آمده ویژگی‎‎های منحصر و خاصی است. باید هم این‎گونه باشد، زیرا رئیس‎جمهوری در کشور مقام اجرایی است و رئیس قوه مجریه است (به‎جز اختیاراتی که رهبری بر عهده دارد) رئیس بسیاری از نهاد‎ها و دستگاه‎ها است. اگر نگاه عمیقی به مسائل بین‎المللی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و شرایط ملی نداشته باشد، یک حرف نپخته می‎‎تواند خسارت‎های فراوانی به
در اصلاح قانون ریاست‎جمهوری که سال گذشته به مجلس آمد، خواستند برخی از این ویژگی‎ها را از بعد کیفی به بعد کمی تبدیل کنند که شورای نگهبان نپذیرفت.
کشور وارد کند و عوارضی برای کشور درست کند که به این راحتی قابل جبران نباشد. از این جهت با توجه به اختیارات وسیعی که قانون اساسی در اختیار رئیس‎جمهوری قرار داده است، رئیس‎جمهوری باید آدم پخته‎ای باشد.

معیار‎های مطرح شده در قانون، معیار‎های کیفی هستند و قانون خط‎کش ثابتی در اختیار نگذاشته است. به‎نظر شما این نکته مثبت قانون است یا نکته منفی آن؟    

ویژگی‎‎های اصل 115 را رئیس‎جمهوری باید هم ثبوتا و هم اثباتا داشته باشد. یعنی هم این ویژگی‎ها در وجودش مستقر شده باشد؛ و هم این ویژگی‎ها بروز و ظهور کرده باشد. تنها وجه ثبوتی کافی نیست. علاوه‎بر آن این ویژگی‎ها باید توسط اعضای شورای نگهبان احراز گردد. در بعضی از مناصب اصل بر آن است که شخص واجد شرایط است مگر آنکه خلافش ثابت شود. اما استخدام کلمات در اصول مختلف قانون اساسی درباره رئیس‎جمهوری حکایت از آن دارد که این شرایط باید احراز گردد.

احراز این شرایط به عهده شورای نگهبان است. در اصلاح قانون ریاست‎جمهوری که سال گذشته به مجلس آمد، خواستند برخی از این ویژگی‎ها را از بعد کیفی به بعد کمی تبدیل کنند؛ مثلا برای احراز رجل مذهبی، باید 25 نفر از اعضای مجلس خبرگان آن را تأیید کنند یا برای رجل سیاسی، 100 نفر از افراد قانون خدمات کشوری آن‎را تأیید کنند.

شورای نگهبان این را نپذیرفت، زیرا معتقدیم این شرایط در اصل 115 قانون اساسی تمثیلی نیست بلکه حصری است و هرچه که بخواهد این اصل را توسعه بدهد یا مضیق کند، خلاف قانون اساسی محسوب می‎‎شود. همین دلیل بحث سن هم در اینجا نیامده است. حال احراز این شرایط کیفی به عهده شورای نگهبان است. لذا در شورای نگهبان بر سر ویژگی‎‎های اصل 115 بحث می‎‎شود و نظرات مطرح می‎‎گردد و بعد از بحث‎‎های طولانی مشخص می‎‎گردد که فرد واجد شرایط است یا نه.

این کار مجلس دخالت در کار شورای نگهبان بود و مخالفت با آن واضح بود. آیا شورای نگهبان قصد دارد بعد از 30 سال خودش مصداق معین کند؟

در شورای نگهبان روی این الفاظ و عبارات اصل 115 بررسی و بحث‎‎های کارشناسانه می‎‎شود. گاهی برای اینکه منظور مقنن قانون اساسی را درک و کشف کنیم، به مشروح جلسه تدوین قانون اساسی مراجعه می‎‎کنیم و ممکن است لازم نباشد خود شورای نگهبان برای این‎ها مصداق تعیین کند، بلکه با بحث و بررسی و تطبیق این مشخصات با افراد و کاندیدا‎ها می‎‎توان احراز کرد که فرد دارای این ویژگی‎ها هست یا نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *