شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۱
حق شناس مطرح کرد؛

احمدی نژاد به دنبال کاندیداتوری هاشمی!

سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 275312
رئیس ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری جبهه اصلاح‌طلبان می‌گوید: ما باید بتوانیم به سمت برگزاری یک مسابقه و یک انتخاب خوب و رقابتی، در یک روز آفتابی برویم.
به گزارش جهان، محمدجواد حق‌شناس استاد علوم سیاسی در دانشگاه آزاد تهران مرکز و رئیس ستاد انتخابات ریاست جمهوری جبهه اصلاح‌طلبان است.

رئیس ستاد انتخابات جبهه اصلاح‌طلبان می‌گوید با وجودی که خاتمی تمایلی به کاندیدا شدن در انتخابات ندارد، هنوز منتظر جواب خاتمی هستند و خاتمی‌ نیز تا قبل از پایان سال پاسخ نمی‌دهد.

بخشی از گفت‌وگوی تسنیم با حق شناس به این شرح است:

نظرتان در مورد همایش جبهه مردم سالاری چه بود که آقای کواکبیان را بعنوان کاندیدای خود انتخاب کردند؟

راهکارمان را قبلا عرض کردیم که نفر اول ما خاتمی است. اگر خاتمی به هر دلیلی نیامد، اجزاب اصلاح‌طلب به سمت اجماع بروند. اجماع هم چند ساز و کار برایش پیشنهاد شده است مِن جمله بحث پارلمان اصلاحات، بحث طرح مناسک و تشکیل اتاق فکر اصلاح‌طلبان.

ماجرایی که برخی از دوستان شما بابت مطرح کردن نام آقای محقق داماد داشتند چه بود؟

قبلاً نام آقای محقق داماد را در فهرست بعضی از شخصیت‌های اصلاح طلب دیده بودیم که بر روی وی نظر داشتند. بعد من مصاحبه‌ای دیدم که رسما گفته بود قصد نامردی ندارم. من گفتم در آن چارچوب‌های قانونی او معیارهای یک رجل سیاسی مذهبی مدیر و مدبر را دارد. مثل دوستان دیگری که در این چارچوب هستند. ولی مطمئناً جزء اولویت‌های جریان اصلاح طلبی نیست. فعلا تا تکلیف خاتمی روشن نشود نه محقق داماد، روحانی، کمالی، نجفی هیچکدام مطرح نیستند.

کاندیداتوری آقای هاشمی چطور می‌بینید؟

من احساسم این است که بین آقای خاتمی و آقای هاشمی نهایتاً یک نفر امکان حضورش در صحنه وجود دارد. امکان اینکه هر دو گزینه بیایند را من بعید می‌دانم.

اگر آقای خاتمی نیاید، شما احتمال می‌دهید آقای هاشمی بیاید؟

با شناختی که از آقای هاشمی دارم؛ مطمئن هستم که در انتخابات آینده به شدت اثر گذار است، اما نه بعنوان یک بازیگر، بلکه بعنوان یک بازی‌ساز. نگاه من این است.
 
بعضاً آدم می‌بیند که کسی احساس می‌کند از موقعیت بازی‌سازی به بازیگری تبدیل شود. اینکه آقای هاشمی بازی‌سازی می‌کند را صددرصد نمی‌گویم، اما احتمال بازیگری ایشان بسیار ضعیف است.

بر اساس چه شواهدی می‌گویید؟

بر اساس شناختی که از فضا، موقعیت و رفتارهای ایشان دارم. احساس من این است که تلاش وی بر این است که در انتخابات اثر گذار و بازی‌ساز باشد تا حتماً بتواند در فضای انتخاباتی موثر باشد، اما اینکه بخواهد به خودش ختم شده و خودش وارد صحنه شود، احساس من این است که بیشتر تمایل تیم دولت و احمدی‌نژاد است. چون احمدی‌نژاد هم در 84 و هم 88 فضا را دو قطبی کردند و در این فضای دو قطبی به نظر می‌رسد که احساس می‌کند که برنده شده است. بدشان نمی‌آید که این فضای دو قطبی را در سال 92 هم تکرار کند. احساسشان این است که در این فضای دو قطبی برنده خواهند بود. این دو قطبی با حضور هاشمی برایشان محقق می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *