شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

مشکل امروز سیاستمداران از زبان لاریجانی

شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 274801
رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر حل مشکل کاغذ ناشران و مطبوعات گفت که این دو بخش به کمک‌های حمایتی جدی نیاز دارند؛ به طوری که اکنون بسیاری از مطبوعات دچار مشکل شده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، علی لاریجانی در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه کتاب «یاد یار مهربان» با بیان این‌که ناشران در کشور ما با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند، اظهار کرد: بعد از بروز گرانی کاغذ که کلا بخش فرهنگی کشور را تحت تاثیر قرار داد، ناشران و مطبوعات با مشکلاتی روبه‌رو شدند، البته دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد برای کمک به این بخش‌ها تلاش می‌کند ولی طبیعتا این دو بخش به کمک‌های حمایتی جدی‌تری نیاز دارند.
 
وی با بیان این که بسیاری از مطبوعات دچار مشکل شده‌اند، گفت: مطبوعات وظیفه‌ی اطلاع‌رسانی جامعه را به عهده دارند و از طرف دیگر ناشران نیز به دلیل قیمت کاغذ و سایر امور با مشکلاتی مواجه شده‌اند که طبیعتا برای حل این مشکلات باید کاری کرد.
 
لاریجانی به جلسه‌ خود با اتحادیه مطبوعات و برخی از ناشران اشاره و اظهار کرد: آنها در این جلسه نگرانی‌های جدی داشتند، امسال به هر صورتی ناشران و مطبوعات کار را به سختی طی کرده‌اند، اما طبیعتا باید امور برای سال آینده درست شود تا نشر و مطبوعات با قیمت مناسبی در اختیار مردم قرار گیرد.
 
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ساخت اولین باغ موزه کتاب توسط شهرداری تهران در بزرگراه حقانی جنوبی افزود: کار شهرداری برای ساخت اولین نمایشگاه دائمی کتاب، بسیاری از امور را آسان کرد؛ چون جایگاهی ثابت برای ناشران درست شد، البته انتظار می‌رود که شهرداری غرفه‌ها را با قیمت ارزان‌تری در اختیار ناشران قرار دهد.
 
وی با تاکید بر این‌که باید کاغذ با قیمت مناسب در اختیار ناشران و مطبوعات قرار گیرد، ادامه داد: بنده تاکنون به دلیل سفر، لایحه بودجه را مطالعه نکرده‌ام تا بدانم که در رابطه با نشر چه فکری شده است ولی طبیعتا باید در بودجه تمهیدات لازم برای حل مشکل ناشران و مطبوعات اندیشیده شود تا کاغذ در سال آینده با شرایط آسان‌تری در اختیار آنها قرار بگیرد.
 
لاریجانی گفت که در این رابطه به کمیسیون تلفیق تذکر لازم را می‌دهد تا در حد مقدور از محل‌های مناسب برای اختصاص اعتبار به ناشران و مطبوعات کمک گیرد.
 
رییس قوه مقننه هم‌چنین گفت که به دلیل ارایه‌ی با تاخیر لایحه بودجه به مجلس، علی‌القاعده بودجه در سال آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر این اساس فرصت کافی وجود دارد تا کمیسیون‌های فرهنگی و تلفیق این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهند.
 
لاریجانی هم‌چنین در بخش اول صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که برای توسعه‌ی کشور راهی جز دانایی‌محوری وجود ندارد، گفت: درست است که ایران از لحاظ نفت، گاز و سرمایه معدنی و هم‌چنین از لحاظ ژئوپلتیک کشوری با ویژگی‌های ممتاز و غنی به شمار می‌آید ولی طبیعتا آن‌چه که می‌تواند شرایط ایران را در برهه کنونی تغییر دهد استفاده از نیروی کارآمد است.
 
وی با بیان این‌که صحبت از توسعه در تمامی دنیا به مفهوم استفاده از نیروی انسانی عالم متناسب با جهش‌های پیشرفته‌ی دنیا به شمار می‌آید افزود: این نیروی انسانی باید از لحاظ تخصصی برجستگی‌های لازم را داشته باشد، طبیعتا در این راه داشتن نظام آموزش و پرورش و دانشگاهی که بتواند متناسب با تکنولوژی و پیشرفت روز دنیا گام بردارد امری بسیار مهم به شمار می‌آید.
 
رییس قوه مقننه با تاکید بر این‌که کیفیت آموزش کشور باید متناسب با پیشرفت دنیا باشد، گفت: در این بین یکی از اموری که می‌تواند بر ارتقای کیفیت آموزش و حرکت کشور متناسب با پیشرفت‌های دنیا حرکت کند خواندن کتاب است، البته امروز به دلیل تسهیل شدن روند ارتباطات، دسترسی انسان به تمامی اطلاعات آسان شده است ولی باز هم هیچ چیزی نمی‌تواند جای مطالعه‌ی کتاب را بگیرد.
 
لاریجانی هم‌چنین داشتن نشاط فکری را امری لازم برای پیشرفت کشور خواند و اظهار کرد: همان‌طور که انسان‌ها برای پیشرفت معنوی احتیاج به انبساط خاطر دارند، برای برداشتن گام‌های علمی در کشور نیز باید نشاط علمی حاکم باشد که یکی از ابزارهای آن توانمند کردن ذهن از طریق کتاب‌خوانی است.
 
وی هم‌چنین با بیان این‌که یکی از مشکلات سیاستمداران در دنیای امروز کتاب نخواندن است، گفت: یکی از مشکلاتی که سیاستمداران در دنیای امروز دارند این است که کتاب‌خوان نیستند، لذا برای اداره‌ی جوامع با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و ورزیدگی ذهنی ندارند. این در حالی است که دانشمندان ورزیدگی ذهنی را دارا هستند.
 
رییس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین گفت که یکی از خصوصیات برجسته‌ی مقام معظم رهبری به عنوان یکی از برکت‌های کشور ایران، آن است که ایشان فردی فرهیخته و دانشمند هستند که به دلیل مطالعه‌ی کتب در زمینه‌های مختلف، ذهنشان برای چالش‌ها آماده است.
 
لاریجانی هم‌چنین تاکید کرد که در شرایط کنونی، سیاستمدارانی که اهل مطالعه و کتاب نیستند ذهنشان به مرور زمان منجمد می‌شوند؛ چون آنها کارهای اجرایی را انجام می‌دهند که به مرور زمان ذهن را منجمد می‌کند.
 
رییس قوه مقننه در ادامه با تاکید بر این‌که تربیت نیروی کارآمد انسانی با هدف پیشرفت و توسعه‌ی کشور تنها از طریق کتاب و کتاب‌خوانی امکان‌پذیر خواهد شد، گفت: البته توصیه نمی‌کنم که کتاب رمان زیاد خوانده شود؛ چون ذهن با داستان و رمان خواندن کم‌کم آمادگی یاد گرفتن امور را پیدا می‌کند.
 
وی هم‌چنین تاکید کرد که برای جامعه ایران اسلامی که می‌خواهد الگوی ترقی و پیشرفت اسلامی در دنیا باشد لازم است تا سطح کتاب‌خوانی نیز افزایش پیدا کند.
 
به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی هم‌چنین از شورای شهر تهران و به‌خصوص قالیباف شهردار تهران برای انجام کارهای بزرگ و ارزنده در طول سالیان گذشته قدردانی کرد و گفت: شهرداری تهران چندی پیش ساخت باغ موزه دفاع مقدس را به اتمام رساند؛ کاری که انصافا بی‌نظیر، ارزشمند و لایق مجاهدت‌های بسیار بزرگ ملت ایران بود.
 
لاریجانی افزود: خوشبختانه آقای قالیباف با داشتن پیشینه‌ی مجاهدت، انگیزه‌ی کافی برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس داشتند و این کار ارزشمند را سامان دادند؛ امروز نیز با ساخت نمایشگاه دائمی کتاب در همین مکان، یکی از نواقص شهر تهران را برطرف کردند.
 
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم‌چنین تاکید کرد که این نمایشگاه دائمی کتاب می‌تواند جایگاهی برای دایر شدن نمایشگاه‌های بین‌المللی با ویژگی‌های تخصصی باشد؛ کاری ستایش‌گر و برازنده که باید برای آن از شهرداری تهران بخصوص آقای قالیباف تشکر و قدردانی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *