دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۱۵
۱۱

درباره نمایش "رسوایی" ده نمکی در جشنواره فیلم فجر

سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب: 270402
تازه ترین اثر مسعود ده نمکی با عنوان "رسوایی" در سی و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
درباره نمایش "رسوایی" ده نمکی در جشنواره فیلم فجر
به گزارش جهان، این فیلم به زندگی دختری فقیر می پردازد که رفتار، نوع پوشش و ارتباطات نامتعارفش با مردم، وی را به فردی بدنام در محله زندگیش تبدیل کرده است. 

بازیگر این نقش (افسانه) در یکی از تعقیب و گریزهایی که با پلیس و پس از دزدی از دفتر یک حاجی بازاری هوس باز (محمدرضا شریفی نیا) صورت می گیرد، به بطور اتفاقی به خانه یک روحانی عارف (اکبر عبدی) پناه می برد و این اتفاق به نقطه عطفی در زندگی وی تبدیل می شود.

در نگاه اولیه افسانه وی را به مانند سایر مردهای این فیلم هوس باز می پندارد اما به مرور متوجه سلامت او شده و در نهایت متاثر از تعلیم های وی متحول می شود. 

درباره این فیلم چند نکته قابل ذکر است: 

۱. این فیلم داستانی تاثیر گذار با مضامین دینی و اخلاقی است و درآن بر خلاف فیلمهای سفارشی کم ارزش، تفاوت انسان متظاهر و مومن واقعی نشان داده می شود. 
همچنین "رسوایی" به مخاطب خود هنرمندانه یادآوری می کند که اسلام را نباید با اشخاص به ظاهر مذهبی شناخت بلکه مبانی لایتغیر اسلام باید ملاک شناخت فرد مومن از غیر مومن باشد. به عبارتی " اسلام به ذات خود ندارد عیبی! هر عیب که هست از مسلمانی ماست"

۲. علاوه بر انسانهای متظاهر که نقش آن را در "رسوایی" شریفی نیا بازی می کند، این فیلم به قضاوتهای عجولانه و ظاهر بینانه هم متعرض می شود. و مفهوم "برای خدا کارکردن" به جای "به خاطر مردم کار کردن" را برای مخاطب روشن می سازد.

نقد پدیده مذموم افشاگری در این فیلم بسیار پندآموز است. به ویژه اینکه این فیلم در ایامی به نمایش گذاشته شد که فضای سیاسی کشور متاثر از برخوردهای افشاگرانه برخی رسانه ها و نیز مسئولین کشور در روزهای گذشته است. در این فیلم افشاگری دروغین "شریفی نیا" منجر به تصور اشتباه مردم از بازیگر نقش اصلی فیلم می شود و آبرو و اعتبار این فرد در بین کوچه و بازار از بین می رود. البته در انتهای فیلم شرایطی رقم می خورد که حقانیت این فرد مشخص می شود و و مصداق آیه شریفه "ﺗﻌﺰ ﻣﻦ ﺗﺸﺎء و ﺗﺬل ﻣﻦ ﺗﺸﺎء" (عزت و ذلت دست خداست) در ذهن بیننده تداعی می گردد.

۳. همچنین در قسمتهای مختلف این فیلم به مخاطب گوشزد می شود که بشر دائما در معرض امتحان است و شیطان برای گمراه نمودن هر فرد با هر میزان اعتقادات برنامه ریزی دارد. 

با این حال در کنار نقاط قوت این فیلم که هنرمندانه با مخاطب ارتباط برقرار می کند، بخشهایی از این فیلم که به عبارات بیان شده و ژستهای غیرضروری برخی بازیگران آن، بر می گردد نامتناسب با فرهنگ و روحیات مذهبی است و از کارگردانی چون "مسعود ده نمکی" انتظار می رفت ، برای نشان دادن بدی ها در جامعه، "رسوایی" را به بی حیایی متهم نمی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
امشب فیلم رو دیدم. تنها فیلمی بود که ملت تشویق مناسبی کردنش .. از بهترین فیلمهایی بود که دیدم
مسعود دهنمکی خسته نباشی. مواظب باش از اخلاقیات دور نشی برادر.
Iran, Islamic Republic of
چرا فیلم رو لو دادیددددددددددددد؟
خب نمیخوندی
مگه زورت کردن
Iran, Islamic Republic of
نقد مومنانه ای بود متشکرم
Iran, Islamic Republic of
با اینکه مضمون اصلی فیلم خوب بود ولی برخی صحنه هاش شرم آور بود
Iran, Islamic Republic of
تذکرهای اخلاقی فیلم تکان دهنده بود ای کاش قطامش کمتر می شد!
سید جواد هاشمی
Iran, Islamic Republic of
همیشه صنف بازاریان و معتمدین بازار از جمله افراد پای کار انقلاب و پای منبری ها بودن و به نوعی پی ریزی های انقلاب از همین کف بازار شروع شد.... من این فیلم رو ندیدم ولی درسالهای اخیر یک جریان به راه افتاده تا در تمام سریالها و فیلم ها یک فرد بازاری یه کاراکتری به عنوان یک ادم مذهبی هوس به نسل جوان نمایش داده شود...
Iran, Islamic Republic of
فیلم خوبی بود ... زیاد داشت
از شما هم نا امید شدم. متاسفانه اگه باب بشه هدف وسیله را توجیه می کند که شده به همین وضعی که بهش دچاریم.
رضا
عزیزجان نقد فیلم با فیلم رو تعریف کردن فرق میکنه حداقل اولش به خواننده اطلاع بدین که این متن قصه فیلم رو لو میده