دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۸
۱۷
سوء استفاده آمریکایی‌ها از اختلافات مسئولان

قضاوت مشکوک هیلاری در مورد احمدی نژاد و لاریجانی

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۵۹
کد مطلب: 270219
هیلای کلینتون وزیر امور خارجه دولت اول باراک اوباما طی نامه ای در آخرین روزهای حضور خود در دولت وی، به اوباما توصیه هایی کرد. محور اصلی نامه کلینتون مسئله "ایران" بود.
قضاوت مشکوک هیلاری در مورد احمدی نژاد و لاریجانی
به گزارش جهان، به نظر می رسد این نامه -که هفته نامه اشپیگل آلمان آن را منتشر کرده-، پیش از آنکه خطاب به اوباما باشد، حاوی پیام هایی به ایران و البته مکمل سناریوهایی برای رویارویی دیپلماتیک واشنگتن با تهران است.
هیلاری کلینتون در نامه خود با اشاره به رویدادهای خاورمیانه و با اذعان به اینکه "در قاهره، غزه، تل آویو و تهران همه چیز طبق میل ما پیش نمی رود" می نویسد: شما (اوباما) باید با ایران مذاکرات مستقیم با امتیازات گسترده و مرزهای تعریف شده مشخص انجام دهید، می دانم این به نظر ساده انگارانه می آید، اما می تواند کارگر باشد.

وی با تصریح بر اینکه ایران، عراق، سوریه و حزب الله قدرتمند در لبنان و حماس در نوار غزه سبب وحشت آمریکا بوده است، اعتراف می کند: حتی در میان گروههای اپوزیسیون داخل ایران نیز کسی خواهان دست برداشتن از فعالیت هسته ای نیست از این رو آمریکا باید با پیشنهاد "معامله بزرگ" از وقوع بدترین حالت در این مورد جلوگیری کند. همچنین آمریکا باید حق ایران در غنی سازی اورانیوم ایران را به رسمیت بشناسد.

وزیر خارجه سابق آمریکا اگر چه پیشنهاد مذاکره با ایران را برای چندمین بار مطرح می کند و حتی سخن از دادن امتیاز می کند اما حاضر نمی شود منظور خود را از مذاکره و دادن امتیاز مشخص کند. به نظر می رسد که همچنان هدف آمریکایی ها از مذاکره همان "مذاکره برای مذاکره" جهت شکست ابهت استکبارستیزانه جمهوری اسلامی ایران است تا بتواند به ملل ضدامریکایی منطقه این پیام را مخابره کند که "بالاخره ایران را هم به پای میز مذاکره کشاندیم" چه که مصداق روشن این سناریو، مذاکرات مکرر ایران و گروه 5+1 که هر بار با جرزنی طرف غربی و بویژه آمریکا بدون نتیجه مانده است.

خانم کلینتون اما در بخش کلیدی نامه رسانه ای خود که بوی جنگ روانی می دهد، با سوء استفاده از اختلافات مسئولان ارشد کشور، تلاش می کند "خط تفرقه افکنی" را تقویت کند. وی به نهی یکی و تایید دیگری می پردازد و احمدی نژاد را فردی (با سیاست های) تندرو خوانده و در مقابل علی لاریجانی را "جانشین احتمالی احمدی نژاد، سیاستمداری معقول و واقع بین که کتابهای فلسفی مانند آثار کانت را خوانده و گزینه مناسب تری برای مذاکره است" می داند.

این بخش از ادعای کلینتون در حالی است که اولا رییس مجلس تا کنون کاندیداتوری در انتخابات را رد کرده و همچنین در فاصله چهار ماه مانده به انتخابات، نتیجه آن حتی قابل پیش بینی نیست و ثانیا –علی رغم برخی انتقادها- مواضع رییس مجلس در مورد سیاست خارجی و بویژه در موضوع آمریکا مستحکم تر از مسئولان دولتی بوده است بنابراین به نظر می رسد خانم کلینتون بیش از آنکه خواسته باشد توصیه ای به اوباما داشته باشد، با رصد تحولات و اختلافات درونی ایران، در صدد تبدیل این اختلافات به شکاف و جدال بوده است چه بسا وزیر سابق اوباما می توانسته به جای لاریجانی از کاندیداهای مطرح تر یا ضددولتی تر انتخابات نام ببرد اما ترجیح داده که دو قطب و بارزترین وجه اختلافات فعلی را در نامه خود برجسته کند تا بعدی جدید به اختلافات فعلی بیفزاید. نکته ای که لازم است مسئولان ارشد نظام در تصمیم گیری ها، قضاوت ها و مواضع خود بدان توجه جدی داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا دشمنان اسلام رو که قابل هدایت نیستند ، لعنت کنه
خدا هرچه زودتر به حق اهل بیت (علیهم السلام) مشکلات درونی کشور (از جمله گرانی ، بد حجاب و مخصوصا اختلاف علنی بین مسئولین) رو بر طرف بفرماید
امیر
United States
لب مطلب را گفته همانطور که در مورد موسوی گفتند اینها به لاریجانی راضی اند برود قکری به حال خودش کند اکنون کلمات موسوی را از دهان او میشنویم لن ترضی عنک الیهود والنصارا حتی اتبع ملتهم
محمد
مواضع لاریجانی محکم تر نیست اتفاقا سیاست هاشمی رو داره.
Latvia
به قولی خارجیا از یکی دفاع میکنن تا اختلاف بندازن وگرنه همه میدونن لاریجانی نه کاندید میشه نه نرم تر از احمدی نژاده
به ما از بچگي ياد دادن كه اگر دشمن از كسي تعريف كرد بدونيد اون شخص خورده شيشه داره!
شاهد
به نظر میرسه خانم کلینتون واقعا درست میگه فهمیده دکتر به هیچ وجه باهاشون راه نمیاد
همین دکتر احمدی نژاد نبود که در سفر اخیرش تو آمریکا بیش از 10 بار پیشنهاد مذاکره با امریکا رو داد؟؟؟ و الان داره تاثیر تحریم هارو گنده میکنه؟؟؟

اگه هاشمی یا لاریجانی یکی از این حرفارو میزد باهاش چیکار میکردیم؟؟؟
سید امیر علی حیدری
بله تا این آمریکایی ها سر کارن به خاطر فشارهایی که روشون هست مثل عروسک خیمه شب بازی حرف هایی رو میگن که بهشون دیکته شده و خوشاینده اسرائیله و وقتی از قدرت کناره می گیرن یا کنار گذشته میشن وجدانشون درد می کنه و کمی ملایم تر میشن و کشف راز می کنن
ایران به اینکه با آمریکا رابطه ای ندارد می نازد و رابطه با آمریکا هیچ فایده ای برایش ندارد کما اینکه در تاریخ هر موقع دست دوستی ایران به طرف آمریکا دراز شده آمریکا سو استفاده کرده
کم هزینه میدیم از تقابل با آمریکا؟
حداقل اگر واقعا به اصول و مبانی انقلاب پایبند بودید دلمان نمیسوخت.
بیکاری و تورم و اعتیاد و بزهکاری بیداد میکند.
تحریمهای خارجی که بماند.
به عنوان جوانی سی ساله میپرسم:چرا باید اینجور زندگی کنیم؟
Iran, Islamic Republic of
انتظار از آمریکا برای دلسوزی برای ایران اسلامی انتظار بیجائی است و طبیعت آنها آنست که ضعف های ما را به نفع خودشان استفاده کنند ...
تيتير شما چه ربطي به حرف هاي او دارد؟
این پیرزن از دست ایران دق کرده حتی بیمارستان هم بستری شد
حرف حق
دیگه قرار نشد حق رو زیر پا بگذارید در مورد سیاست خارجی و بویژه در موضوع آمریکا بعد از امام خامنه ای مستحکم تر از دکتر احمدی نژاد نبوده است.
و یادمان باشد که امام خمینی فرمودند که اگر دشمن از شما تعریف کرد بدانید که مشکلی در کار ، عمل ،حرف و موضعمان اتفاق افتاده است .
فاطمه
همه مشکلات راتحمل میکنیم ولی زیربار ذلت نمی رویم.سفره خالی بهتر است از سفره رنگینی که امریکا برایمان بچیند!
Iran, Islamic Republic of
در استکبار ستیزی مسئولان نظام از آقای قالیباف گرفته تا آقای احمدی نژاد و حتی آقای هاشمی رفسنجانی شکی نیست اما مهمتر از استکبار ستیزی وحدت و عدم تفرقه و پرهیز از مجادلات سیاسی بی نتیجه است. که متاسفانه این حرکات دل دشمنان نظام را گرم و آنها را برای مقابله با نظام اسلامی جری تر کرده است.
این نامه تخیلات نویسنده ی اشپیگله
برای تحلیل خوبه اما از کلینتون نیست
میترا
Germany
دوستان عزیز.سفره رنگین کدومه؟؟؟؟اصلا با این وضعیت سفره ای باقی میمونه که بخواهیم در مورد محتویاتش بحث کنیم؟؟؟؟
خودمون رو گول نزنیم در این شرایط دیگه ایرانی باقی نمیمونه که بخواد از هویت ملی یا اسلام دفاع کنه.پیامبر هم در مقاطعی با کفار و یهودیان صلح کرد.حضرت امام خمینی هم در بدترین شرایط به خاطر مصلحت قطعنامه رو پذیرفتن.کاسه داغتر از آش نشیم کمی هم منطقی باشیم الان وقت مصلحت اندیشیه.البته مصلحت رو با سواری دادن اشتباه نگیریم.هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره آمریکا که جای خود داره