پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
۷

انتخابات رنگی

يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب: 265954
اگر بخواهیم در تاریخ سی سال انقلاب گروهی را به عنوان دلسوزترین قشر برای آرمان ها معرفی کنیم اینان قطعا و بدون شک شهدا هستند. همه اذعان دارند که رنگ شهدا بی رنگی است و این بی رنگی و تواضع بود که چنین حماسه هایی را در جنگ تحمیلی آفرید. شهدای ما عهد خود را با خدای خود بسته بودند و همین است که پس از گذشت سال ها از جنگ بسیاری از حماسه های ایشان در میان عموم مردم ناشناخته است ولی آثار و برکات این تلاش ها نه تنها فضای ایران اسلامی که تمام جهان را معطر کرده است.
سرویس فرهنگی جهان نيوز - هنوز چند ماهی تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است و فضای احساسی و تنش های ناشی از جهت گیری های سیاسی متداول در روزهای پایانی تبلیغات نامزدها حاکم نیست. فضای مناسبی است تا با نقد گذشته، شاخص های مفید و قابل اتکایی را برای انتخاب کاندیدای اصلح مطرح نماییم.

یکی از اتفاقات ناخوشایند در انتخابات ریاست جمهوری دهم که تاثیر بسزایی در احساسی شدن بیش از اندازه فضای انتخابات و در کنار آن ایجاد تنش های بسیار پررنگ در میان عموم مردم و بخصوص نسل جوان داشت موضوع رنگی کردن انتخابات بود. اصولا رابطه بسیار مستحکمی بین رنگ و احساس وجود دارد و اتکا به رنگ ها سبب می شود عنصر احساس در روح جستجوگر و تنوع طلب فرد تقویت شده و "موضوع اصلی" که انتخاب فردی در پشت رنگی مشخص است به دست فراموشی سپرده شود.

دو کفه ترازوی عقل و احساس زمانی می تواند منجر به انتخاب شایسته شود که عاملی سبب تحریک هیچ کدام از این دو به ضرر دیگری نشود. در صنعت تبلیغ مرسوم است که هر محصولی را بخواهند به فرد، گروه و یا جامعه ای قالب نمایند از عنصر رنگ بهترین و بیشترین بهره برداری صورت می گیرد مثال بارز و مصداق روشن این موضوع بسته بندی های رنگی محصولات کم ارزشی چون فست فودها، مشروبات الکی و لوازم آرایشی است.

البته شایان ذکر است که این مساله در گروه هایی از جامعه مانند بانوان،جوانان و نوجوانان از ظهور و بروز بیشتری برخوردار است. شخصی که احتمالا ایده چنین بازی روانی را در انتخابات 88 به برخی کاندیداها داده بود، تسلط کاملی بر موضوع تبلیغات داشته و از رابطه بین رنگ ها، مقدس بودن رنگ سبز برای ملت مسلمان ایران و جوان بودن جامعه حداکثر استفاده لازم را برده است.

زمانی که مردم قرار است کاملا به قوای عقلانی خود تکیه کنند نامزدها از ابزار احساس استفاده می کنند تا مخاطب از تفکر و تدبر در برخی موضوعات که درک درست آن به ضرر شخص کاندیداست پرهیز نمایند.

اگر قرار است مردم با بصیرت و استفاده از بنیه عقلانی و معیارهای دینی نامزد شایسته را انتخاب کنند وارد شدن به این ورطه تنها راهی برای منحرف کردن اذهان عمومی است و سبب می شود که فضای کدر و آلوده ای برای انتخاب ایجاد شود و انتخابی که بر اساس احساس باشد قطعا پشیمانی به همراه دارد.

توطئه ای که فتنه 88 را بوسیله عناصر سرویس های بیگانه هدایت و افراد نزدیک برخی از خواص آن را در ذهن ایشان پررنگ می کردند یک کاتالیزور بسیار تحریک آمیز به نام رنگ داشت. توهم ناشی از فضای رنگی به همراه القائات آماری و نظرسنجی ها ساختگی، چنان در برخی از ایشان بالا می گیرد که قبل از اعلام نتایج با قطعیت کامل خود را برنده انتخابات می دانند و هرگونه نتیجه به غیر از تصورات خود را مصداق تقلب می شمارند.

یکی از معجزات رنگی کردن فضای انتخابات برای فتنه گران در انتخابات 88 پنهان کردن یک مورد بسیار بدیهی است که تاکنون توجهی به آن نشده است؛ خیلی ساده است که قطعا درهرانتخاباتی تنها و تنها یک نفر برنده است و ادعای تقلب در انتخابات آن هم از سوی دو نفر که خود را قطعا برنده معرفی می کنند در واقع نوعی زیر سوال بردن رقیب معترض است و این نوعی تناقض است چرا که با قبول این فرض سه حالت بیشتر وجود ندارد!

اول اینکه نتیجه انتخابات صحیح است و موضوع تقلب کذب است.
دوم اینکه در صورت قبول فرض تقلب یکی از همین دو کاندیدا نیز دچار تقلب شده است و الا نمی توان دو نامزد را پیروز انتخابات اعلام کرد.

حالت سوم که محتمل ترین است و در واقع رنگ ها موجب فاش شدن آن می شود، زد و بند برای صرف مطرح کردن تقلب است و قرار گرفتن دو نامزد در زیر پرچم سبز بعد از انتخابات این موضوع را تایید می کند.

در هر صورت آنچه در انتخابات گذشته رخ داد نشان می دهد که ایده استفاده از رنگ کمکی به موضوع انتخاب صحیح نمی کند و تنها زمینه را برای مسائل حاشیه ای و پنهان شدن واقعیت افراد فراهم می نماید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رنگ شهدا رنگ خداست . بیرنگی یعنی عدم، و عدم یعنی نیستی، شهید با اتصال به وجه الله فقط او را نشان می دهد و بس(صبغه الله).
خدا خیرتون بده معلوم نیست این رنگ بازی رو کی باب کرد. انصافا کار ضایعه ایه
مگه مسابقه فوتباله
شما هم گندش رو درآوردید. هر نوآوری تو انتخابات که بد نیست . حالا مثلا اگر رنگ رو انتخاب نکنند مردم با دقت بیشتر رای می دهند. باید شعور مردم رو بالا برد به این حرف ها نیست. باید روش معرفی کاندیدا اصلاح بشه و الا این رنگ از جهتی میتونه اون حزب یا شخصیت سیاسی رو هم مشخص کنه و این خیلی خوبه
مردم از این بازی ها خسته شدند. یکی بیاد به فکر جیب خالی مردم باشه حالا چه فرقی میکنه چه رنگی؟
"به همراه القائات آماری و نظرسنجی ها ساختگی..."
جهان ...خجالت بکش
خوبست نظرسنجی چهارشنبه 20/3/88 خود را که مجبور شدید آن را در ساعت 11 از خروجی تان بردارید به بینندگان سایت نشان دهید تا ...
اینا بازی نیست رفیق!!! جنگه! یکی از تاکتیک های جنگ هم اینه که اینقدر فریبت بدن که تو فضای جنگ حق و باطل کم بیاری و بیخیال بشینی کنار و قربانی شدن حق رو تماشا کنی!!!
Canada
قرمزته!!!