چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰
۲۱

مشاور مشايي: حكم رهبر را بايد روي چشم گذاشت و اجرا كرد

سه شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۱۱
کد مطلب: 263677
«دولت، مجلس و قوه قضائيه سه بازوي ولي فقيه است و دولت بايد تابع ولي فقيه باشد».
به گزارش جهان به نقل از کیهان، بهمن شريف زاده از حاميان خاص دولت و مشايي با بيان مطلب فوق به خبرگزاري آريا گفته است: ارتباط دولت با ولايت فقيه مي تواند ارتباط متابعت باشد كه بايد اين گونه باشد، يعني دولت بايد تابع ولي فقيه باشد كه ما از آن به عنوان ولايت پذيري نام مي بريم. رياست جمهور بازوي ولي فقيه است و بازو بايد از صاحب بازو تبعيت كند.

وي مي افزايد: در حقيقت ولي فقيه داراي سه بازو است؛ بازوي اجرايي، بازوي قانونگذار و بازوي داوري كه سه قوه در كشور ما سه بازوي ولي فقيه هستند. ارتباط دوم، ارتباط مشاورت است، آيا رئيس جمهور بايد مشاورتي با ولي فقيه داشته باشد يا خير؟ اين نكته مهمي است آنچه كه روال و رويه رهبر معظم انقلاب و همچنين امام رضوان الله عليه بود، آن بود كه رئيس قوه مجريه را طرف مشورت خود قرار داده و مي دهند، چرا كه رئيس قوه مجريه بر امور اجرايي كشور چيرگي و تسلط دارد، اخبار و آگاهي هاي گوناگوني از روند اجرايي كشور دارد و براي همين مي تواند مشورت هاي ارزنده اي بدهد. همين جا يك نكته اي را عرض كنم، برخي به غلط تصور مي كنند رئيس جمهور نبايد طرف مشورت با رهبر شود بلكه فقط بايد مطيع و تابع باشد، اين يك توهم است و غلط. ما در انتخاب افراد به عنوان رئيس جمهور بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه افزون بر آن كه فردي را برگزينيم كه در تبعيت كم نمي گذارد، توجه كنيم كه بايد كسي را انتخاب كنيم كه مشاور خوبي براي رهبر باشد يعني توان مشورت دهي را داشته باشد.

مشاور مشايي درباره اين سؤال كه «اگر از همين طريق مشاوره دادن، نظر خودشان را به كرسي بنشانند، چه؟» مي گويد: آن ديگر تبعيت نيست! زماني شما مشورت مي دهيد و ممكن است در جانب مشاورت، نظر شما كه مشورت مي دهيد با نظر كسي كه به او مشورت مي دهيد متفاوت باشد، مشورت اصلا يعني همين! در مقام بحث، مشاور تابع نيست، اگر تابع شود ديگر مشاور نيست اما در مقام نتيجه گيري از بحث حوزه، حوزه تبعيت است.

شريف زاده كه مسئول دفتر مطالعات ديني در مركز مطالعات جهاني شدن است، ادامه داد: پس از آن كه رهبر از بحث نتيجه گرفت و خواست حكم كند، حوزه تبعيت آغاز مي شود، اما پيش از نتيجه گيري و ارائه حكم حوزه مشورت است يعني شما بايد كاملا ايده خودت را اگر معتقديد درست است با استدلال پيش ببريد، نهايتا يا ايده تو پذيرفته مي شود يا نمي شود، يا تو ادله طرف مقابل را مي پذيري يا طرف مقابل، ادله تو را مي پذيرد يا هيچ يك ادله يكديگر را نمي پذيرند، به هرحال محصول اين گفت و گو آن است كه از دهان رهبر به عنوان حكم خارج مي شود، از آنجا به بعد حوزه تابعيت آغاز مي شود و آنچه رهبر حكم كرد بايد تابعيت شود.

وي اضافه كرد: مي خواهم آخرش را بگويم مثلا رئيس جمهور با رهبري مشورت مي كند و ادله خودش را ارائه مي كند، رهبر ادله رئيس جمهور را نمي پذيرند و رئيس جمهور هم به ادله خودش معتقد است حالا بحث تمام مي شود و رهبر حكم را براساس نظر خودشان مي دهند، از اينجا بحث تبعيت مطرح مي شود كه رئيس جمهور بايد حكم رهبر را روي چشمان خود بگذارد و بگويد من بازوي او هستم و آنچه را كه او حكم مي دهد اجرا كنم.

وي در پاسخ اين سؤال كه «آيا مي شود بعد از اين كه رهبري حكمي را صادر كردند، رئيس جمهور به بهانه مشورت دادن و تلاش براي تغيير نظر رهبري، اجراي حكم ولي فقيه را به تعويق بيندازد؟» گفت: نه! يك موقعي حكمي به من مي كنند، يعني اگر حكم الزامي باشد بايد مطيع باشم اما باز ممكن است سؤال شما اين باشد كه آيا اگر رهبر حكم كردند باب مشاوره بسته مي شود؟ نه! باب مشاوره و مباحثه هميشه باز است ولي اين مشاوره و مباحثه نبايد به عمل لطمه بزند؛ يعني موجب تعطيل حكم نبايد شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بیان زیبا و به حقی بود
چرا این همه در مورد مشایی ناجوانمردانگی صورت گرفت؟
United States
آقاي شريف زاده يا تنت ميخاره يا از آقاي رئيس جمهور اجازه گرفتي كه وارد خط قرمز (مخالفت با او) شوي . علي ايحال ارباب شما آقاي رئيس جمهور با 10 روز خانه نشيني خود اطاعت از رهبري را ثابت كرد .
Iran, Islamic Republic of
شما هم اين بنده خدا رو گير آوردين!ا
Iran, Islamic Republic of
مي خواهند اين دم انتخاباتي سر مردم كلاه بذارن و خودشونو تابع ولايت معرفي كنن
امان از اين ولايت شعارها!!
Iran, Islamic Republic of
اون یازده روز قهر از چه منظری قابل توجیه است؟یا یک هفته مقاومت درباره معاون اولی مشایی از چه بابی قابل توصیفه؟
تبعیت از رهبری را سر موضوع معاون اولی مشایی و وزیر اطلاعات دیدیم...
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این بنده خدا و دیگر همکارانش از ابتدا داغ نامادری به پیشانیشان خورده هرچند رهبر معظم انحراف را رد میکند اما کاسه های داغتر از اش جریان انحرافی - انحرافی می کنند ! خدا اخرو عاقبت ما را بخیر کند
این بابا مردمو هالو هفشنبه فرض کرده؟!
ما یک دفعه گول این حرف ها رو خوردیم و به کسی که این ادعا رو داشت رای دادیم ودیدیم که بعدا یه چیز دیگه از آب در اومد و بعضی اوقات در عمل نا فرمانی های را از اوامر رهبر انقلاب شاهد بودیم که در بیست سال اخیر بی سابقه بود اول گقت رابطه من با رهبر انقلاب مریدی و مرادی است بعد یکی دو سال گفت این رابطه رابطه پدر و فرزندی است
در آخرین حضورش در سازمان ملل و طی مصاحبه ای گفت رابطه رییس جمهور با رهبر انقلاب در چهار چوب قانون اساسی است این ها دم انتخابات برای اینکه رای علاقه مندان به رهبر عظیم الشان "بخوانید اکثریت مردم" رو به دست بیاروند از این جور ادعاها میکنند اما بعید به نظر میرسه و سابقه عملکرد دوستان و همفکرانشون این جور نشون نمیده که به این شعار عمل کنن
Iran, Islamic Republic of
دوستانی که 11 روز را علم کرده اند بگویند چند بار بعد از آن 11 روز از دولت توسط رهبری معظم تمجید شد؟؟ چند بار بعد از آن معظم له مسئولین را ولایتمدار متدین و دلسوز نظام و مردم دانستند؟؟ حتما شماها که دو سال تمام برخلاف تصریحات رهبری معظم بر دولت می تازید ولایتمدار و جان باخته ولایتید؟؟؟
تمچید رهبری بعد از کار غلط احمدی نژاد برای حفظ آرامش مملکت بود نه برای توجیه احمدی نژاد(البته به نظر من)
بهتره بزرگواری های رهبری رو به حساب دیگه ای نذارید
از عمل کار بر آید. به سخن دانی نیست
اين دولت چندين بار توسط ولي فقيه تمجيد بسيار و مسئولین را ولایتمدار متدین و دلسوز نظام و مردم دانستند.
خداوند خدمتگزاران به نظام را حفظ نمايد.
به مقتدا توجه نماييد.
دوستانی که 11 روز را علم کرده اند ........
امام امت از خدمات و دست آورد های دولت که انصافا در بعضی موارد کم نظیر بوده است تمجید کرده اند ایشان بار ها هم به دولت تذکراتی دادند که دولتیان و شخص رییس جمهور گاهی به آن عمل نکردند
Iran, Islamic Republic of
مردم اقدامات دولت را می بینند نه حرفهای سراسر شعار گونه اشان را .
کلا این اطرافیان مشایی آدمهایی هستند که در بحث و مغالطه بسیار تبحر دارند. ولی آیا مردم با بصیرت ما این حرفهای به ظاهر زیبا و باطنا دور از واقع را میپذیرن!!!؟؟؟
Russian Federation
..دم انتخابات اینارو نگی پس چی بگی؟
Iran, Islamic Republic of
نزدیک انتخاباته حالا دارند از ولایت فقیه مایه میزارن. ...
Europe
دم خروس رو قبول کنیم یا قسم حضرت عباس رو . خدا جون مارو از نفاق دورمون کن...
با سلام ،خوشتون بیاد یا نیاد مطلب رو بزنید یا نزنید حقیر جانباز قطع نخاع گردنی هستم سر تو آخور هیچ حزب و گروه و دسته یی هم ندارم تو 48 سالگی تک و تنها با یک دنیا درد و رنج و محدودیت زندگی میکنم در اولین ماه رمضان دولت نهم جمعی از جانبازان به افطاری نهاد دعوت شده بودیم در انتهای جلسه حین خداحافظی به دکتر عرض کردم حضرت امام به آقای منتظری فرمودند "الله الله فی اصحابکم" بلافاصله ایشان موضع گرفته گفتند "به منو با منتظری مقایسه میکنید"!! عرض کردم نه غرض مقایسه نیست اما فرموده حضرت امام فقط خطاب به منتظری نبود همه مسئولین باید مراقب اطرافیانشان باشد. توجه کنید زمانی که حقیر این مطلب را به ایشان گوشزد کردم هنوز مشایی و جریان انحرافی! وجود نداشت و اگر ایشان نصیحت حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه را با فروتنی گردن مینهادند و.... علت ذکر نصیحت حضرت امام به ایشان هم این بود که از زمان شهرداری افراد ...کم ظرفیتی را در اطراف ایشان دیده بودم که با شعار ها و آرمانهای طرح شده توسط ایشان سنخیتی نداشتند و در ریاست جمهوری هم این ... را در اطراف ... میدیدم.
رهبری معظم را در هیچ شرایطی تنها نمی گذاریم