شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

شبکه‌های اینترنتی بسیج در راهند

سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 252203
«علی‌اصغر جعفری» رئیس مرکز بسیج سازمان صداوسیما گفت: در هفته بسیج ۵ شبکه اینترنتی بسیج رونمایی خواهد شد که به موضوعاتی نظیر راهیان نور، فیلم، مستند، موسیقی و ... می‌پردازد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «علی‌اصغر جعفری» رئیس مرکز بسیج سازمان صداوسیما به همراه «رضا رضایی» فرمانده پایگاه بسیج معاونت صدا، «علیرضا شیروی» مدیر گروه تلویزیونی بسیج صدا و سیما، «محسن ابراهیم»، مدیر گروه موسیقی مرکز بسیج سازمان صداوسیما و «حیدری» روابط عمومی مرکز بسیج سازمان صداوسیما در خبرگزاری فارس حضور یافت و به سوالات فارس در حوزه‌های مختلف پاسخ گفت که متن کامل آن را در ادامه می‌خوانید:

* آقای جعفری از بدو ورودتان به مرکز بسیج صداوسیما چه اقداماتی را آغاز کردید؟

- عملا ریل‌گذاری جدیدی را آغاز کردیم. یعنی ما قبلا یک پایگاه بسیج داشتیم که کل معاونت را پوشش می‌داد و بیشتر هم در همان حوزه ذاتی بسیج بود. منتها مأموریت جدید رادیو این بود که در حوزه تخصصی صدا ورود پیدا کند و الان ۱۵ پایگاه تخصصی رادیویی در ۱۵ شبکه مشغول به فعالیت هستند و هر کدام مأموریت مجزایی دارند که از ظرفیت آنتن استفاده کنند، تولیدات ویژه داشته باشند و کادرسازی کنند برای مأموریت‌های بسیج.

در بخش‌ تلویزیون نیز ما دو الی سه پایگاه داشتیم که آن‌ها هم با همان مأموریت قدیم مشغول به فعالیت بودند. تمام بخش‌های بسیج صدا و سیما متناسب با این رویکرد جدید ساختارشان اصلاح شد و در حال حاضر تمامی بخش‌های بسیج ما چه در تهران و چه در استان‌های دیگر با رویکرد تخصصی خود کار می‌کنند.

در حوزه تولید قبلا ما فقط کارهای مستند انجام می‌دادیم، اما از سال گذشته بسیج صدا و سیما در همه عرصه‌ها ورود پیدا کرد و ما در حال حاضر ۲۱ سریال الف را در دستور کار داریم. یک سریال ما به نام «بیدار‌باش» در ایام دفاع مقدس پخش شد. ۲ انیمیشن بلند داریم که بلندترین انیمیشن جمهوری اسلامی است. یک ۳۰۰ قسمتی و دیگری ۱۸۰ قسمتی. در بخش مستند هم که بسیار گسترده عمل می‌کنیم یکی از موارد دیگری که ورود پیدا کردیم حوزه تولید موسیقی و سرود بود که پیش از این هیچ تولیدی نداشتیم. الان یک شورای تخصصی در حوزه ادبیات مقاومت ایجاد شده و تولیدات موسیقایی بسیج هم راه‌اندازی شده است. یعنی ما تا امروز قریب به ۱۰ اثر تولید کردیم که چند تای آن‌ها اخیرا از تلویزیون پخش شده است.

یکی از آن‌ها قرن محمد نام داشت که مربوط به همین جریانات اخیر بود و بقیه هم تازه شروع به پخش کرده‌اند. خوشبختانه ظرفیت‌سازی شده و نیروهای توانمند به کمک ما آمده‌اند و در حوزه فیلمنامه کارهای جدی انجام می‌دهیم.

نکته مهم در تولیدات بسیج این است که ما به جای اینکه منتظر باشیم طرحی بیاید و ما آن را اجرا کنیم، خودمان موضوعاتی را مشخص می‌کنیم، تهیه‌کننده و کارگردان را متناسب با موضوع دعوت به کار می‌کنیم. ما از قبل موضوعات و اولویت‌هایمان را اعلام می‌کنیم. اولویت‌های ما مواردی است که یا در شبکه‌های ما اجرا نشده و یا اینکه هنوز نیاز مخاطب تأمین نشده است. مثلا ما در بحث زنان در دفاع مقدس تا به حال فیلمی یا سریالی نساخته‌ایم. یا نقش روحانیت در جنگ با توجه به اینکه بالاترین درصد شهدا را نسبت به قشر خودش در جبهه‌ها داشته تا به حال کار خاصی صورت نگرفته است، یا در رابطه با دانشجویان پیرو خط امام(ره) کار ویژه‌ای تا به حال صورت نگرفته است، یا در رابطه با دانشجویان پیرو خط امام کار ویژه‌ای انجام نشده است. بخش عمده‌ای از این افراد بعدا فرماندهان جنگ شدند که هنوز کار تصویری درباره آن‌ها ساخته نشده است.

* پس حوزه های مغفول مانده برای شما در اولویت قرار دارند؟

- ما بخش‌هایی که تا به حال مورد توجه قرار نگرفته را مد نظر قرار داده‌ایم.

در حوزه تولید سعی شده ظرفیت جدیدی در اختیار صدا و سیما قرار بگیرد و موازی‌کاری نشود و با هم‌فکری که با شبکه‌ها انجام می‌دهیم بتوانیم ظرفیت جدیدی را ارائه کنیم و کمک شود به تولید برنامه‌ها که به نظر می‌رسد کار مهمی است. مثلا ۲۱ کار الف در حد کار چندین شبکه است.

در حوزه رادیویی ما تا به حال ورود مستقیم نداشته‌ایم. در تشکیلات جدید بسیج مدیر تولیدات رادیویی منصوب شد و عملا باب جدیدی در بهره‌گیری از ظرفیت رادیو ایجاد شد. رادیو یک رسانه موثر، گرم، تأثیرگذار، سهل‌الوصول و انعطاف‌پذیر است. منتها ما در بسیج به دلایل متعدد نتوانسته بودیم از این ظرفیت خوب استفاده ‌کنیم. امروز یک مدیریت در همه بخش‌های رادیو ایجاد کرده‌ایم.

بخش دیگر حوزه سایبر است. ما در گذشته ورودی به این حوزه نداشتیم و کاری در آن انجام نگرفته بود، اما با این رویکرد جدید، اولا قرارگاه ایجاد شد، دوم اینکه تا به امروز ۴ گردان سایبری راه‌اندازی شده است. ۳ گردان سایبری دیگر نیز تا یک ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد. این‌ها مأموریت دارند که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نیروی انسانی تولیدات رسانه‌ای و بهره‌گیری از ظرفیت‌های همکاران ما در استان‌ها بستری را فراهم کنند که این تولیدات در صحنه فضای مجازی و سایبری در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد و عملا فرصت‌هایی که تا به حال نیروهای انقلاب استفاده نمی‌کردند، مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

یعنی ما بیش از ۱۵۰۰ نفر نیروهای متخصص، علاقمند و رسانه‌ای داریم که مشغول به فعالیت هستند و هر کدام هم در یک حوزه فعالیت می‌کنند.

* این‌ها سایت راه‌اندازی کرده‌اند؟


- هر کدام از اعضای ما یک وبلاگ دارند،هر کدام از گردان‌های ما یک سایت دارند و جدای از آن در شبکه‌های اجتماعی هم ورود پیدا می‌کنند و فعال هستند.

* یعنی خودشان اداره‌کننده هستند؟


- بله

* در کدام شبکه‌‌های اجتماعی؟

- الان ۲ شبکه اجتماعی در حال راه‌اندازی است که یکی از آن‌ها شبکه اجتماعی ایران ۱۴۱۴ است و بخشی از آن نیز در شبکه‌های اجتماعی است که در حقیقت دشمنان ما ایجاد کرده‌اند و میدانی شده برای تاخت و تاز علیه دین و فرهنگ انقلاب. این افراد ورود پیدا می‌کنند که صحنه خالی نباشد و بتوانند از آن ظرفیت هم استفاده کنند. ضمن اینکه الان مجموعه گردان‌های ما مشغول آماده‌سازی شبکه اینترنتی بسیج هستند که با ۴ یا ۵ کانال در هفته بسیج راه‌اندازی می‌شود. چون محدودیت قانونی وجود دارد و خود سازمان می‌تواند این شبکه‌ها را داشته باشد، ما زیر‌مجموعه صدا و سیما فعالیت خواهیم کرد.

* عنوان این شبکه‌ها چیست؟

- فعلا نام آن‌ها را شبکه تلویزیونی بسیج گذاشته‌ایم و هنوز عنوان خاصی به آن‌ها نداده‌ایم، منتها کانال‌هایش کانال راهیان نور، فیلم، مستند، موسیقی و برنامه‌های روایت فتح است.

در کنار این ما ۲۴ ساعته تمامی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی غرب و مخالفان نظام را رصد می‌کنیم. این‌ها جریان‌شناسی می‌شود و در قالب بولتن در اختیار بیش از ۳ هزار نفر از مسئولان فرهنگی صدا و سیما قرار می‌دهیم که آخرین تحرکات، جریانات، تحولات و هدف‌گذاری‌ها رسانه‌ای آن‌ها را مدیریت و مقابله کنیم.

در حوزه راهیان نور نیز ما یک قرارگاه رسانه‌ای ایجاد کردیم و همه فعالیت‌های رسانه‌ای ذیل این قرارگاه قرار گرفت. ما در سال گذشته ۷۸.۳ رشد کمی فعالیت‌‌ها را به خاطر مدریت یکپارچه می‌توانستیم به دست بیاوریم. قرارگاه ما در خرمشهر است و الان ۱۵ هزار متر زمین در آنجا خریداری شده تا بتوانیم آنجا قرارگاه رسانه‌ای بسازیم و در طول سال این حرکت ادامه داشته باشد. قرارگاه ما در غرب در کرمانشاه ایجاد شده و افراد مستقر شدند و کار می‌کند. در ایلام نیز یک قرارگاه می‌سازیم که بتوانیم از این مجموعه مناطقی که در دوران دفاع مقدس فعال بودند، امروز بهره‌برداری کنیم. هنرمندان را ببریم، همکاران رسانه‌ها بروند و مجموعه‌ای برای حمایت وجود داشته باشد. ما الان از نظر تجهیزات در زمره واحدهای بروز و مجهز هستیم.

* آنچه که شما به آن اشاره کردید یک انقلاب در صدا و سیما ایجاد می‌کند. این فعالیت‌ها هم به مدیریت کلان صدا و سیما کمک می‌کند تا خلاء‌ها پر شود و هم به ورود نیروهای جدید کمک می‌کند. این موارد منجر به یک نگرش عمومی مثبت در جامعه نیز می‌شود.


- ما در بحث دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی، مقاومت، بحث انتظار و مناسبت‌های ویژه‌ای که متناسب با دفاع مقدس داریم و خصوصا شعارشان که مقام معظم رهبری انتخاب می‌کنند، مهمترین محورهایی است که رویش کار می‌کنیم و شاید مهم‌ترین تمرکز دوستان در بخش بسیج و انتقال فرهنگ بسیج است. معنایش هم این نیست که ما حتما از کلمه و لغت بسیج استفاده کنیم؛ آنچه که به عنوان فرهنگ بسیجی می‌شناسند و بسیجی توانسته در این ۳۳ سال در جاهای مختلف ورود پیدا کند. این نقش‌آفرینی را ما سعی کردیم مشخص کنیم، حال در حوزه اقتصاد باشد یا در حوزه علم و یا حوزه‌ای دیگر. بنابراین مهمترین مقوله برای ما فرهنگ بسیج است.

* چه نیازی احساس شد که بسیج وارد فاز برنامه‌سازی شود؟ آیا خلاء احساس شد؟ این خلاء چه بود؟

- ما با گسترش شبکه‌های تلویزیونی و ایجاد وضعیت‌های جدید باید عملا تولیدات خود را افزایش دهیم. ما در طول سال حداقل هزار فیلم سینمایی باید برای پخش داشته باشیم‌. کل تولیدات حوزه سینمای کشور ممکن است کل ظرفیتش به ۲۵۰ فیلم نرسد که یک بخش از این تولیدات مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک بخش هم تولیدات خود صدا و سیماست، منتها با همه احوال ما یک خلاء بسیاری داریم، برای اینکه بتوانیم حداقل‌های نیاز پخش فیلم‌های سینمایی را پوشش دهیم. ما در روال طبیعی خود، چیزی حدود‌ ۵۰۰ تله‌فیلم در طول سال کم داشتیم که ناگزیریم از فیلم‌های خارجی استفاده کنیم. از آن طرف هم بخش‌هایی که قادر هستند کمک کنند با ما همکاری می‌کنند. امروز نیاز ما به این عرصه نیاز بسیاری است و ورود ما مانع از کار دیگران نشده است. اگر ده مجموعه دیگر نیز به کمک بیایند، ما هنوز هم در این عرصه با کمبود مواجه هستیم، بنابراین ما هم خودمان ورود پیدا کرده‌ایم و هم استقبال می‌کنیم که این ظرفیت را توسعه بدهیم. اگر امروز ۵ گروه این کار را انجام می‌دهند ما اگر این تعداد را بالا ببریم کار بزرگی انجام داده‌ایم. عرصه رسانه عرصه‌ای است که هر قدر تولید شود باز هم ظرفیت وجود دارد.

* اولین کار شما در عرصه سریال‌سازی «بیدار‌باش» بود که با نقدهای بسیاری مواجه شد و برخی هم معتقد بودند که سریال به تمسخر نزدیک شده است. به نظر شما شروع خوبی بود؟


- به نظرم شروع بدی نبود. در کارهای تولیدی نقد اساسی و لاینفک است و اگر کاری نقد نشود، رشد نمی‌کند. ما خیلی هم استقبال کردیم. البته همان قدر که این سریال منتقدینی داشت، برخی هم نقاط مثبت سریال را مطرح کردند. سریال «بیدارباش» به این مفهوم نبود که ما تمام توانایی‌های خودمان را در این کار نشان دادیم. خصوصا که این کار طنز بود و مرز کار طنز کمی باریک است. خود ما هم در دفاع مقدس بوده‌ایم. خیلی از بزرگان را داشته و داریم که معتقدند اکثر رزمندگان پاک سیرت بودند و این دفاع بسیار با‌اعتقاد بود و حتی‌الامکان این ساحت را نباید با طنز آغشته کرد. این افراد باورشان این است که کار در حوزه دفاع مقدس باید حتما جدی و محتوایی باشد. برخی اعتقادشان این است که ما این خط‌کشی را نکنیم و می‌توان از ژانرهای دیگر استفاده کرد که یکی از آن‌ها طنز است. طنز و خنداندن مردم کار سختی است، در عین حال پیام هم می‌توان منتقل کرد.

ما در عین حال که معتقدیم کار بی‌نقص نبوده، یک خط‌کشی هم داشتیم و مخاطب می‌فهمید که بسیجی کیست و فرد دیگری که با انگیزه متفاوتی وارد می‌شود، کیست. اگر هم مباحث دیگری مطرح شد می‌‌خواست نشان بدهد که این آدم با این ویژگی‌ها آمده و خود را به بسیج نزدیک می‌کند تا به منویات و منافع خود برسد. اما نشان می‌دهد این جریان زلال بسیج ضمن اینکه خود این شفافی را برای مردم نشان داده، نشان داده قادر است با سعه صدر و تحمل آن‌ها را در کنار خود همراه کرده و به رشد برساند. شما در هیچ کدام از افرادی که در این سریال به عنوان بسیجی معرفی شدند، هیچ رفتار و اخلاق خارج از عرفی نمی‌بینید. ضمن اینکه افراد خاکستری هستند، این طور نیست که همه افرادی که در دفاع مقدس بودند، قدسی باشند. همه جور درجاتی داشتیم بالاخره ما مردم را نشان می‌دهیم. اما با همه این احوالات افرادی که معرف بسیج بودند، ایثار، از‌خودگذشتگی، تحمل‌، شجاعت و ... را داشتند. در کنار آن‌ها ما نشان دادیم افرادی را که می‌خواستند از این جریان استفاده کنند، آن هم با اعمال و رفتار خودشان.

* در ساخت این سریال بحث تغییر کارگردان هم مطرح شد، دلیل آن چه بود؟


- این اتفاقات باعث نمی‌شود بگویم کار با مشکل مواجه بود. ما با کارگردانی انتخاب کردیم که به دلیل مشکلات شخصی انصراف داد. کارگردان بعدی که خود قرار بود بازیگر کارگردان قبلی باشد، جانباز است و از نیروهای خوب رسانه‌ است. او کار را بر عهده گرفت، منتها سلیقه‌ها با هم فرق دارد و هر کارگردانی سلیقه خاص خود را دارد. شما هر فیلمنامه‌ای را به هر کارگردانی بدهید، حتما خودش بازنویسی می‌کند. این قانون نانوشته همه کارگردان‌هاست و خیلی از کارگردان‌ها چون سلیقه ویژه‌ دارند، حتما خودشان می‌نویسند و به نویسنده هم رجوع نمی‌کنند. بنابراین آقای کاوری ایده را کامل‌تر کردند و اصلاحات را انجام دادند و کار صورت گرفت. ما هم به کارگردان اجازه دادیم که اصلاحات و سلیقه خود را اعمال کند. چون ما از نوروز عبور کرده‌ بودیم و کار دیگر به نوروز نمی‌رسید، جریان و جهت‌گیری سریال اصلاح شد. «بیدار باش» واقعا نقاط قوت بسیاری داشت و یک نگاه جدی را ایجاد کرد.

* نگاه به چه موضوعی؟

- نگاه به بحث طنز در حوزه دفاع مقدس

* شما در دستور کار خود ساخت پروژه‌های الف ویژه هم دارید؟


- خیر‌، ما هنوز آمادگی برای تولید پروژه‌های الف نداریم. به نظر می‌رسد نیازمند این است که ما تعدادی کار تولید کنیم تا فضا بیشتر دستمان بیاید. ما سال ۹۰، ۱۱ تعهد تولید داشتیم. سال ۹۱ این تعداد به ۱۰ تا رسید. این پروسه ادامه دارد. ما در سال ۹۱ دو سریال آماده پخش داریم. به نظر می‌رسد آنچه ما در این ۲ سال تعهد کردیم، در سال ۹۳ به طور کامل پخش کنیم و به همین شکل ادامه بدهیم. ما حداقل نیاز داریم که ۲ سال زمان بگذریم تا تولیداتمان روی روال بیافتد. ما در هفته بسیج سریال بال‌های خیس را خواهیم داشت، به محض اینکه تمام شود. سریال بعدی را پخش خواهیم کرد.

* هر سال در تلویزیون حدود ۲۰۰ تله‌فیلم ساخته می‌شود که از این تعداد ۱۰ تای آن‌ها هم به درد نمی‌خورد. شما در این باره تصمیم ندارید به سمتی حرکت کنید که تعداد تله‌فیلم‌ها را کم کنید ولی به کیفیت آن‌ها بیافزایید؟


- البته من به این شدت معتقد نیستم که کارهای تله‌فیلم تا این حد بی‌کیفیت هستند. خصوصا از وقتی آقای دارابی آمدند به معاونت سیما برنامه‌ریزی‌های منظمی انجام دادند و سعی کردند نواقص را برطرف کند. الان کارها با سخت‌گیری بیشتری مواجه شده‌اند و سطح کیفی کارها بالاتر رفته است. کارهای حوزه هنر این طور نیست که یک شبه تصمیم‌گیری و ساخته شوند. فرآیند دارد و کیفیت کارها باید ذره ذره افزایش پیدا کند. رویکردی که شروع شده خوب است و نقطه‌گذاری‌های خوبی در حال انجام است، ولی حوزه هنر طوری است که یک کارگردان ممکن است یکی از کارهایش خیلی خوب از آب درآید و یک کار دیگرش با تمام زحمتی که می‌کشد، خوب نشود. از آن طرف بحث مالی بسیار مهم است. ما به دلیل اینکه از نیروهای بسیجی استفاده می‌کنیم، از روی علقه و علاقه کار می‌کنند و دلبستگی به کار در آن‌ها بیشتر از دلبستگی به پول است. البته ما هم محدود در این حوزه هستیم و اگر قرار است مثلا دو ماشین منفجر شود، هزینه‌بر است. اگر پول نداشته باشیم، مجبوریم از ۲ ماشین به ۲ موتور برسیم، ممکن است حتی ۲ موتور هم نتوانیم منفجر کنیم و به یک دوچرخه برسیم. وقتی هم به خاطر افزایش کیفیت مثلا از ۳۰ ظرفیت تولیدی خود ۱۵ تای آن‌ها را پر کنیم، مجبوریم ۱۵ تای باقیمانده را با فیلم‌های غربی پر کنیم.

* ولی تله‌فیلم خوب بیشتر در ذهن مخاطب می‌ماند.

- بله ما مخاطب عام را در نظر می‌گیریم. وقتی سخن از مخاطب خاص به میان می‌آید، برخی پارامترهای دیگر نیز معنا پیدا می‌کند و کار تخصصی‌تر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد اما ممکن است مخاطب عام این حساسیت‌ها را درباره کار تلویزیونی نداشته باشد. ما یک‌سری کار را برای عوام تولید می‌کنیم و یک‌سری برای خواص. شما در طول سال هم چند کار خوب می‌بیند که متعلق به خواص است. ما وظیفه داریم به عموم بپردازیم. مناسبت‌ها را پوشش دهیم. اگر ما بخواهیم فقط به کیفیت کار توجه کنیم، فرصت آنتن خود را از دست خواهیم داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *