پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۴

غذایی که دشمن سرطان پروستات است

جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۷
کد مطلب: 250394
نتایج پژوهشگران نشان داده ماده ای به نام ˈ لیکوپن ˈ که در گوجه فرنگی مخصوصا گوجه فرنگی پخته شده ( رب ) وجود دارد تأثیر محسوسی در جلوگیری از بروز سرطان پروستات دارد که یکی از سرطان‌های شایع بین مردان است.
به گزارش جهان به نقل از سایت وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: گوجه فرنگی با نام علمی Solanum lycopersicum یک گیاه پر اهمیت در زمینه غذایی و دارویی است که در هر صد گرم آن، 18 کیلوکالری انرژی، 3.9 گرم کربوهیدرات، 2.6 گرم قند، 1.2گرم فیبر، 0.2گرم چربی، 0.9گرم پروتئین و 94.5 گرم آب وجود دارد.

دکتر نوید عطار افزود: همچنین گوجه فرنگی حاوی ویتامین A ، ویتامینC ، ویتامین E و پتاسیم است .

وی اضافه کرد : گوجه فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از رنگدانه ای به نام لیکوپن بوده که علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی، رنگ قرمز گوجه فرنگی را باعث می شود.

دکتر عطار با بیان اینکه لیکوپن در بسیاری از میوه‌ها وجود دارد، اما غلظت و تراکم آن در گوجه‌ فرنگی بسیار زیاد است، اظهار داشت: دانشمندان نشان داده اند که گوجه فرنگی پخته شده، می تواند در مقابل سرطان پروستات، سرطان سینه و هایپر پلازی خوش خیم پروستات در آقایان تا حد بسیار بالایی نقش پیشگیری کننده داشته باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گناباد افزود : بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تأثیرات لیکوپن جهت جلوگیری و از بین بردن سلول‌های سرطانی در بدن، در محصولات مختلف گوجه‌ فرنگی متفاوت است.

عطار گفت : تحقیقات نشان داده که ماده رنگی لیکوپن می‌تواند باعث آهسته ‌شدن رشد و حتی از بین بردن سلول‌های نابهنجار و سرطانی شود.

وی خاطر نشان کرد : محققان با تست‌های آزمایشگاهی دریافته اند که لیکوپن ، رشد و سرعت تکثیر سلول‌های سرطانی را به حد قابل توجهی کاهش می دهد.

وی به وجود سطوح گوناگونی از ریز مغذی ها در گوجه‌فرنگی اشاره کرد و افزود: نتایج تحقیقات دانشمندان نشان داده که رب و دیگر محصولات بدست آمده از گوجه فرنگی، در مقایسه با گوجه فرنگی خام، تأثیر بیشتری از نظر قدرت آنتی اکسیدانی دارد ، چرا که پخته شدن گوجه فرنگی باعث از میان برداشته شدن دیواره سلول‌ها و بافت های آن شده و باعث رهایی بیشتر ماده لیکوپن می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گناباد خاطر نشان کرد: درتهیه رب از گوجه فرنگی باید شرایط و اصول بهداشتی کاملا رعایت گردد تا تأثیرات مثبت آن ظاهر شود و مورد استفاده قرار گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *