چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰
۳
اوغلو: گزارشی علیه هواپیمای سوریه دریافت کردیم

فرود اضطراری هواپیمای سوری در آنکارا باپرواز جنگنده‌هایF16+عکس

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 249154
ˈ احمد داود اوغلوˈ وزیر امور خارجه ترکیه علت مجبور کردن هواپیمای مسافربری سوریه برای فرود در فرودگاه آنکارا را دریافت گزارشی در مورد محموله غیر قانونی آن هواپیما عنوان کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا ، جنگنده های ترکیه شامگاه چهارشنبه یک فروند هواپیمای مسافربری سوریه را به فرود در فرودگاه آنکارا مجبورکردند.

این هواپیما با 35 مسافر از مسکو عازم دمشق بود که مجبور به فرود در فرودگاه آنکارا شد.


احمد داود اوغلو که سرگرم دیدار از آتن می باشد دیشب در ارتباط زنده با شبکه تلویزیونی ˈتی .جی .آر تیˈ گفت : با دریافت گزارشی مبنی بر اینکه هواپیما محموله غیر قانونی دارد ، اقدام به فرود اجباری آن کردیم.

وی در پاسخ به سووال خبرنگار این شبکه تلویزیونی مبنی بر اینکه این اطلاعات از سوی چه کسی داده شده است ، گفت اجازه بدهید که منابع اطلاعاتی خود را فاش نکنیم.

وی افزود: ماموران امنیتی مشغول بررسی محموله هواپیما هستند و در صورتی که محموله غیر قانونی اعم از سلاح و مهمات کشف شود بر اساس قوانین بین المللی برخورد خواهد شد.

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: ترکیه به دلیل ناامنی پروازهای شرکت هواپیمایی خود ، حریم هوایی سوریه را متوقف کرده است.


براساس اطلاعات اولیه هواپیمای سوری ار روسیه عازم سوریه بود که به دستور مسوولان ترکیه با پرواز جنگنده های اف 16 مجبور به فرود در فرودگاه آنکارا شد.

برخی از تحلیلگران در آنکارا عقیده دارند که ترکیه با این اقدام خود به نوعی و تلویحا روسیه را به ارسال سلاح ومهمات به سوریه متهم کرده است و این امر موجب رنجش دولت مسکو خواهد شد.

به عقیده این منابع رو در رو شدن ترکیه با روسیه در مورد بحران سوریه از نظر سیاسی ، تجاری و اقتصادی و واردات کلان گاز ترکیه از روسیه در شرایط کنونی به صلاح ترکیه نخواهد بود.

رسانه های ترکیه صبح دیروز اعلام کرده بودند که ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه سفر خود به ترکیه را که قرار بود روز یکشنبه آینده صورت بگیرد به تعویق انداخته است.

هواپیمای مسافربری توقیف شده سوریه در ترکیه وارد دمشق شد

ترکیه سرانجام بامداد امروز به هواپیمای مسافربری سوریه که عصر دیروز آن را توقیف کرده بود، اجازه داد تا از آنکارا به سوی دمشق پرواز کند.

به گزارش فارس، پایگاه خبری «روسیا الیوم» لحظاتی پیش اعلام کرد که هواپیمای توقیف شده سوری در آنکارا، بامداد امروز (در ساعت 3:40 به وقت محلی) وارد فرودگاه بین‌المللی دمشق شده است.

بر اساس این گزارش، این هواپیمای مسافربری، 9 ساعت در ترکیه معطل شده است و سرانجام، مقامات ترکیه با توقیف بخشی از اشیاء و وسایل مسافران در این هواپیما به آن اجازه دادند تا به راه خود برای فرود در فرودگاه دمشق ادامه دهد.

به نظر می‌رسد که نیروهای امنیتی ترکیه برغم تفتیش دقیق این هواپیما، نتوانستند، هیچ سلاح یا شیء مخالف قوانین بین‌المللی درباره پروازهای مدنی میان کشورها، بیابند.

اما پایگاه خبری «الجزیرة» به نقل از رسانه‌های ترکیه نوشت که در میان وسایل توقیف شده در این هواپیما، برخی اجزای موشک نیز دیده می‌شود.

یکی از مسافران ایرباس: رفتار ترک‌ها با ما مثل گروگان‌ها بود

یکی از مسافران این هواپیمای سوری در گفت‌وگو با «روسیا الیوم» گفت: ما در آنکارا مانند گروگان‌ها دستگیر و بازداشت شدیم و آنها به ما حتی غذا ندادند. من و دیگر مسافران امیدوار بودیم که طرف روس به ما کمک برساند.

اعتراض مسکو به اقدام آنکارا

این درحالی است که روسیه نیز به ترکیه درباره توقیف این هواپیمای مسافربری که در میان مسافران آن، شهروندان روسی نیز حضور داشتند، اعتراض کرده است.

این هواپیمای مسافربری از نوع «ایرباس A320» و حامل 35 مسافر بود.

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه به نقل از منابع آگاه دیپلماتیک نوشت: فرود اجباری این هواپیما به دلیل مشکوک شدن آنکارا به آن و احتمال انتقال اسلحه از این راه برای نظام حاکم در سوریه، صورت گرفت و نیروهای امنیتی، به بازرسی و تفتیش این هواپیما اقدام کردند.

بیانیه مدیر مرکز پرواز عربی سوریه

«غیداء عبداللطیف» مدیر مرکز پرواز عربی سوریه در گفت‌وگو با «روسیا الیوم» تاکید کرد که در این پرواز که از مسکو به مقصد دمشق صورت گرفته، هیچ شیء یا وسیله مخالف قوانین محلی و بین‌المللی وجود نداشته و این اقدام ترکیه، یک دزدی هوایی به شمار می‌آید.

آنکارا: آسمان سوریه امن نیست

از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره در آنکارا اعلام کرد که دو وزارت خارجه و ارتباطات ترکیه با صدور بیانیه‌ای مشترک درباره پرواز هواپیماهای ترکیه در آسمان سوریه هشدار دادند و این آسمان را ناامن توصیف کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این غلط های اضافی به ترکها...یامده ؛ترکیه چه کاره مردم سوریه هست که این غلط ها ی اضافی بکند لازم است...
Iran, Islamic Republic of
اگه كشوري به كشور ديگه بخواد اسلحه بفروشه چه جوري بايد حمل كند
امريكا كه اين همه سلاح مي فروشه به كشور ها چرا هواپيماهاش را بازرسي نمي كنند
United States
هواپیمای به این بزرگی 35 مسافر داشته !!!؟