سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

وقتی دموکراسی شیرین می شود!

پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 243190
شیرین عبادی: «اگر زمانی بیش از ۹۰ درصد مردم به این حکومت رأی دادند معنایش این نیست که این اسلام اجرا شود، بلکه اسلام قرائت های دیگری هم دارد؛ مثل فتواهای آقای صانعی[!]»
به گزارش جها، جام نوشت: "شیرین عبادی" فعال حقوق بشر و دارنده نشان نوبل، شامگاه دوشنبه مهمان بی بی سی فارسی (BBCPersian) بود.

از وی سؤال شد: «شما که می خواستید به هر قیمتی در ایران زندگی کنید و پیگیر حقوق زنان و کودکان در ایران باشید، چه شد که سه سال است از ایران خارج شده اید و به ایران برنمی گردید؟»

عبادی در پاسخ ادعا کرد: «به خاطر اینکه در ایران امکان هیچ گونه اقدام برای احیای حقوق بشر نیست. زمانی که عده ای برای کمک به زلزله زدگان وارد منطقه می شوند و دستگیر می شوند (اشاره به بازداشت گروهی که در پوشش کمک به زلزله زدگان آذربایجان، اقدام به اشاعه اکاذیب می کردند و تحت عنوان شاهد عینی بارها با رسانه های بیگانه تماس می گرفتند و به اصطلاح گزارش می دادند) در چنین شرایطی در خارج به هدفم راحت تر نائل می شوم.»
وی در توجیه عدم بازگشت خود به ایران، همچنین اضافه کرد: «من تهدید هم شده ام؛ هم به دستگیری و هم به قتل»

جالب اینکه خانم عبادی در بخش دیگری گفت: «مأمورین ایرانی به همکاران من در ایران پیام داده بودند که من می توانم برگردم و اموالم را به من برگردانند اما من خودم قبول نکردم.»

شیرین عبادی در خصوص فعالیت هایش در خارج از ایران گفت: «من اینجا گزارش های حقوق بشر ایران را تنظیم می کنم و در اختیار مسئولان مربوطه قرار می دهم. همچنین اعلام موارد نقض حقوق بشر به سازمان های بین المللی که این گزارش ها هرکدام تبدیل به بندی می شود و در پرونده نقض حقوق بشر ایران ثبت می شود و ایران را به ارتکاب جنایت علیه بشریت محکوم می کنیم. البته زیاد هم نمی شود خوش بین بود.»
وی در ادامه مدعی شد: «حکومت جمهوری اسلامی یک حکومت غیردموکراتیک است و رهبران جنبش سبز را به گروگان گرفته است.»

خانم عبادی در قسمت دیگری از این گفتگو، به پخش اظهارات همسرش در تلویزیون ایران که ابعاد ناشناخته ای از شخصیت وی را برملا کرده بود* واکنش نشان داد و گفت: «وقتی که من از اسرار جمهوری اسلامی پرده برمی دارم، آن ها را عصبانی می کند و دست به این اقدامات می زنند.»

مجری بی بی سی از عبادی پرسید: «آیا شما معتقدید که بهبود وضع قوانین ایران از طریق اسلام ممکن است و تنها راهش بازخوانی قوانین و مجازات اسلامی است؟»

شیرین عبادی جواب داد: «من معتقدم قوانین کنوانسیون های حقوق بشری باید کاملا رعایت شود، اگر زمانی بیش از ۹۰ درصد مردم به این حکومت رأی دادند معنایش این نیست که این اسلام اجرا شود، بلکه اسلام قرائت های دیگری هم دارد؛ مثل فتواهای آقای صانعی[!] خلاصه مطلب اینکه حکومت باید از دین جدا باشد و معنی حکومت دموکراتیک همین است.»

مجری بی بی سی سؤال کرد: «با این حساب آیا شما از روی کار آمدن إخوان المسلمین در مصر که با رأی مردم بر سر کار آمده است، نگرانید؟ در حالی که کاملا دموکراتیک بر سر کار آمده و شما قاعدتا نباید نگران باشید.»
وی در پاسخ با ارائه تعریف جدید و منحصربفردی از دموکراسی، گفت: «اسلام تفسیرهای مختلفی دارد. باید آن تفسیری را انتخاب کرد که با مفاد اعلامیه های حقوق بشر سازگاری داشته باشد. دموکراسی به معنی حکومت اکثریت نیست بلکه از دید من حکومت ها مشروعیت خودشان را از آرا، صندوق ها و اکثریت مردم نمی گیرند، بلکه از صندوق رأی و احترامشان به قانون های حقوق بشر توأمان می گیرند. بنابراین جمهوری اسلامی نمی تواند بگوید ۹۹ درصد به من رأی دادند و یا همچنین إخوان المسلمین.»

*جواد توسلیان، همسر شیرین عبادی، چندی پیش در برنامه‌ای تلویزیونی از ارتباط همسرش با گروه های منحرف سیاسی خبر داد و اذعان کرد که جایزه نوبل به دلیل فعالیت علیه جمهوری اسلامی به وی إعطا شده است. او از کینه عمیق شیرین عبادی نسبت به جمهوری اسلامی و همچنین توافقی پنهان میان همسرش و "بهائیان" سخن گفته بود. بر اساس آن توافق، بهائیان به رسانه ای شدن چهره عبادی در سطح جهان کمک می کنند و او هم به تطهیر آن ها و پشتیبانی از عقائد منحط فرقه بهائیت می پردازد.

توسلیان گفت که زندگی ما زندگی خوبی نبود و مشکلات زیادی داشتیم. من پس از ۳۴ سال زندگی به این نتیجه رسیده‌ام که خانم عبادی کسی نیست که بتواند مدافع حقوق مردم باشد. او بسیار پرخاشگر بود و روی من دست بلند می کرد ...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *