شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

نشانه‌های 'پیچ تاریخی' از نظر رحیم‌پورازغدی

پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۵۶
کد مطلب: 243175
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: یکی از علائم پیچ تاریخی این است که سؤالات رادیکالی برای توده‌ها به وجود می‌آید و باید توجه داشت که چه وقت توده‌های مردم جرأت می‌کنند این سؤالات را بر زبان بیاورند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دشمن قصد دارد با راه‌اندازی جنگ‌های مذهبی و قومیتی جلوی فضا و موج جدید تمدن اسلامی را بگیرد.

به گزارش جهان به نقل از فارس، حسن رحیم‌پور ازغدی در آیین اختتامیه اجلاس سالانه اساتید بسیجی دانشگاه‌های کشور که در محل تالار قدس حرم رضوی برگزار شد با بازخوانی واقعیت‌‌های پیچ تاریخی، تحجرزدگی در حوزه و تحجرزدگی در دانشگاه را دو مانع پیچ تاریخی عنوان کرد و اظهار داشت: امروز دشمنان قصد دارند نبرد اسلام آمریکایی و اسلام ناب را به نبرد مذاهب اسلامی تبدیل کنند.

وی افزود: آنها همچنین برای راه‌اندازی جنگ‌های مذهبی و قومیتی طرح و برنامه دارند تا بدین‌گونه جلوی فضا و موج جدیدی از تمدن اسلامی را بگیرند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: یکی از علائم پیچ تاریخی این است که سؤالات رادیکالی برای توده‌ها به وجود می‌آید و باید توجه داشت که چه وقت توده‌های مردم جرأت می‌کنند این سؤالات را بر زبان بیاورند.

وی تصریح کرد: هرچه جرأت طرح پرسش‌ها بیشتر و عمومی‌تر باشد نتیجه آن در عرصه تمدن‌سازی نیز برجسته می‌شود.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه به تشریح واقعیت‌های پیچ تاریخی پرداخت و گفت:‌ واقعیت اول زیر سؤال بردن پارادایم و مدلی است که جهان توسط آن تحلیل می‌شود. در واقع پیچ تاریخی به معنی لحظاتی است که پرسش‌‌های رادیکالی مطرح می‌شود و باز هرچه این پرسش‌ها بیشتر و پاسخ به آنها نیز شفاف‌تر شود پیچ تاریخی قطعاً سریع‌تر طی می‌شود.

وی با تأکید بر حلاجی این پرسش‌ها در محیط دانشگاه‌ها ادامه داد: اگر در ابتدا این پرسش‌ها در دانشگاه‌ها حلاجی شده و فقه و اصول و کلام و اخلاق، جامعه‌شناسی و روانشناسی ما نیز منسجم شود آن موقع می‌توان انتظار داشت که به این پرسش‌ها پاسخ دقیق داده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تحجرزدگی در حوزه و ترجمه‌زدگی در دانشگاه دو مانع پیچ تاریخی هستند، اظهار داشت: در داخل کشور عده‌ای هستند که حضرت امام (ره)‌ از اینگونه افراد به عنوان ولایتی‌های بی‌دین یاد می‌کردند که این افراد به دنبال جلوگیری از شکل‌گیری تمدن اسلامی بوده و هستند.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه تعارض چپ و راست را مهم‌ترین جریانی دانست که تمام اتفاقات دنیا را تعریف می‌کرد و خاطرنشان کرد: در واقع تئوری که پیش از انقلاب در حوزه‌های انقلاب تغییرات جهان را تعریف می‌کرد مدل تعارض چپ و راست بود که پس از انقلاب با شروع پیچ تاریخی با اولین شعارهای انقلاب چون شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی این تئوری زیر سؤال برده شد و در این راستا غربی‌ها نیز آرام آرام به این نتیجه رسیدند که احتیاج دارند از ایران نقشه جدیدی ترسیم کنند که البته امروز این نیاز بیشتر هم شده است.

وی افزود: پس از انقلاب کشورها به سمت تغییر حرکت کردند و معتقدند بودند اتفاق جدیدی در حال رخ دادن است و سران کشورهای غربی و آمریکایی به این نتیجه رسیدند که هر تضاد و نزاعی می‌تواند رخ دهد اما نباید به سمت نزاع تمدن اسلامی و تمدن غربی برود و در واقع آنها با تفکیکی که انجام دادند، قصد داشتند که به هیچ عنوان پسوند اسلامی پس از تمدن قرار نگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دومین واقعیت پیچ تاریخی گفت: تمدنی که در غرب آسیا و شمال آفریقا در حال رخ دادن است در واقع یک زایمان است که رخ می‌دهد.

وی با اشاره به دو مانع پیچ تاریخی یادآور شد: متأسفانه در حوزه علمی ما امروز تحجرزدگی به‌عینه دیده می‌شود و از طرفی دانشگاه‌های ما نیز به دنبال تقلید ترجمه هستند در حالی که باید توجه کنیم که این موضوع تغییر کرده ولی از این موضوعات غافل شده‌ایم.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: برخی مسائل در حوزه و دانشگاه امروز سبب شده که ما از تمدن اسلامی دور باشیم و در واقع اگر نسخه‌خوانی در حوزه‌ها و ترجمه‌زدگی در دانشگاه‌ها برطرف شوند ما نیز به تمدن بزرگ اسلامی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه متحجرین در سال‌های اخیر تقویت شده‌اند و در حال کادرسازی هستند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی به لحاظ نظری یک پیچ تاریخی محسوب می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خاتمه با اشاره به نحله‌های مختلفی که مخالف تمدن اسلامی هستند، خاطرنشان کرد: در داخل کشور گروه‌های مختلفی آگاهانه و ناآگاهانه در عمل با تمدن‌سازی مخالف می‌کنند. نخستین گروه جریان سکولار هستند که اصولاً تمدن‌سازی دینی را قبول ندارند. همچنین گروه دوم هم از موضع مذهبی این حرف‌ها را می‌زنند و تنها دین را در سطح قمه‌زنی و آش نذری می‌بینند که البته گروه متحجرین از ابتدا هم با امام (ره) مخالف بودند و اینها همان گروهی هستند که امام خمینی (ره) می‌گفتند خون دلی که از آنان خورده‌ام از دست شاه و ساواک نخوردم، در واقع این افراد خود آدم‌های مسلمانی هستند که در حال نتیجه افکار آنها و حرف‌های‌شان مخالفت با تمدن‌سازی اسلامی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *