شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

یکبار مصرف شیشه هم اعتیادآور است

سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب: 242885
رييس اداره پيشگيري و درمان سوء مصرف مواد وزارت بهداشت گفت: مصرف شيشه به پوست آسيب رسانده و فرد ۲۰ تا ۳۰ سال پيرتر از سن واقعي كه دارد، ديده مي‌شود.
به گزارش جهان، فيروزه جعفري در گفت‌وگو با ايسنا، منطقه خراسان، افزود: يك باور غلط در خصوص شيشه، كاهش وزن و ايجاد شادابي و جواني در فرد است، كه در حال حاضر در سالن‌هاي آرايشي و ورزشي بانوان به صورت پوستي، خوراكي و تضميني ارائه مي‌شود.

وي تصريح كرد: كاهش وزن بعد از مصرف شيشه به دليل دفع پروتئين است، در اين حالت اين عضله است كه از بين مي‌رود نه چربي كه اين امر باعث فرتوتي بدن شده و چاقي موضعي خود را بيشتر نشان مي‌دهد.

جعفري اظهار كرد: باور غلط ديگر در خصوص شيشه اين است كه مي‌توان گاهي مصرف كرد و بعد كنار گذاشت و مشكلي هم براي فرد ايجاد نمي‌شود اما فرد با يك بار مصرف اين مواد نيز معتاد شده و به طور وسواس گونه‌اي ميل به مصرف بيشتر دارد.

وي ادامه داد: با يك بار مصرف مواد نيز عوارض آن مشاهده شده و روي سيستم عصبي تاثير مي‌گذارد و فرد داراي علايم جنون و پرخاشگري مي‌شود كه تمام اينها بر فرد، اطرافيان و جامعه تاثيرگذار است.

جعفري عنوان كرد: يكي از مسائل اين است كه شيشه بي‌خوابي ايجاد كرده و فرد ساعت‌ها مي‌تواند كار كند، اما واقعيت اين است كه كاهش خواب يك عارضه است و اگر سيكل خواب به هم بريزد تمام فعاليت‌هاي فرد را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

وي ادامه داد: افراد بعد از مصرف شيشه ممكن است ۴۸ ساعت نخوابند اما بعد از آن سه روز پشت سر هم بخوابند كه اين به هم ريختگي سيكل زندگي مشكلات عمده‌اي را حتي در بخش اقتصادي و شغلي فرد ايجاد مي‌كند.

جعفري خاطرنشان كرد: خانواده مهم‌ترين عنصر براي پيشگيري از تمام آسيب‌هاي اجتماعي به خصوص آسيب اساسي اعتياد است زيرا افراد از خانواده مصرف مواد و مقاومت در مصرف يعني مهارت نه گفتن را مي‌آموزند كه باعث مي‌شود در جامعه تحت تاثير ديگران قرار نگيرند.

وي تصريح كرد: خانواده هرچه بيشتر در مورد انواع مواد، اثرات و راه‌هاي عرضه آن به فرزندان خود آموزش دهد بيشتر مي‌تواند جوان خود را حمايت كند.

جعفري در پايان اضافه كرد: واقعيت اين است كه هيچ كس مواد را آن‌طور كه ما متخصصان مي‌شناسيم، به ديگران تعارف نمي‌كند، تا جوان بگويد نه و يا خانواده جلوي آن را بگيرد، بلكه از راه‌هاي جذاب و مختلفي وارد مي‌شوند، لذا ما بايد هميشه اطلاعات به‌روزي از اين مواد و عرضه آن داشته باشيم تا بتوانيم در مقابل آن‌ها خانواده خود را حفظ كنيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *