دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

30 تير سالروز فقاهت اسلام در صحنه سياسي

حجت الاسلام عبدالرضا رستگار
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۶
کد مطلب: 235695
همانطور كه مقام عظيم الشان ولايت فرمودند: روز 30 تير روز آيه الله كاشاني نامگذاري شود ،چرا كه تنها بسيج عمومي ايشان بود كه دولت سقوط كرده مصدق را نجات داد و بار ديگر دست اجانب را كوتاه كرد.
جهان نيوز - حجت الاسلام عبدلرضا رستگار*:
«در مورد سي ام تيرماه  بايد عرض كنم كه اين حادثه مورد تحريف بزرگ تاريخي قرار گرفته است ،روزي كه در حقيقت بايد روز كاشاني اسم پيدا مي كرد ، وروز حضور فقاهت اسلام ،وحضور مظهريت دين وعواطف ديني در صحنه سياسي بود». امام خامنه اي (دام ظله الشريف)

سي ام تير ماه هر سال ياد آور حماسه بزرگي است كه متاسفانه بفرموده مقام معظم رهبري حضرت امام خامنه اي (دام ظله الشريف) موردتحريف بز رگ تاريخي قرار گر فته است يعني روز آيه الله كاشاني ،مجاهد نستوه ي كه بحق پرچمدار نهضت ملي شدن نفت بوده است ،شخصيتي به شهادت اسناد  تاريخي تاثير گذار ترين شخصيت در مبارزات با استعمارخصوصا روباه پير انگليس در عصر خود بوده است ،كسي در عمر با بركت خويش هرگز خستگي را ملاقات نكرد ،بلكه خستگي را خسته كرد، و توانست بار ديگر پيشتاز بودن روحانيت را در صحنه هاي مبارزاتي را،به اثبات برساند، و خيانتهاي ليبرالها و فراماسونها را افشاء كند ،ودر يك عبارت :«شخصيت كليدي نهضت ملي شدن نفت كسي نبود ،مگر حضرت آيت الله العظمي كاشاني»ولي صد حيف كه رسانه هاي وابسته به ليبرال به دروغ مصدق فراماسون را به عنوان قهرمان نهضت نفت معرفي كردند وتبليغ نمودند وبه ماباورند،مصدقي كه در دوران حكومتش نواب قهرمان در  بند اسارتش بود وهر گز دلش براي اسلام نتپيد ،كسي كه فراماسون بودن ،و وابسته بودنش به اجانب به شهادت تاريخ بر محققين پوشيده نيست.

لذا جا دارد همانطور كه مقام عظيم الشان ولايت فرمودند: روز 30 تير روز آيه الله كاشاني نامگذاري شود ،چرا كه تنها بسيج عمومي ايشان بود كه دولت سقوط كرده مصدق را نجات داد و بار ديگر دست اجانب را كوتاه كرد.

آري بحق سزاوار است، (سي ام تير ماه) هر سال به نام (روز آيت الله كاشاني) ثبت شود، تا نام اين بزرگ مرد، بر تارك مبارزاتي مبارزان تاريخ روحانيت بدرخشد و سندي بر رسوايي خيانتهاي ملي گراها ،ليبرالها ،و روشنفكران وابسته به  غرب باشد . انشاءالله
اينك براي آشنايي بيشتر عزيزان به خلاصهاي از زندگي نامه ايشان اشاره مي كنم.
 
آيت الله كاشاني


سيد ابوالقاسم حسيني كاشاني، در سال1300 هجري قمري، در تهران چشم به جهان گشود، پدرش آيت الله سيد مصطفي كاشاني، از علماي مبارز و فعال بود و به همين جهت، به دست انگليسي‏ها به شهادت رسيد.

سيد ابوالقاسم در سن شانزده سالگي، همراه با پدرش براي انجام فريضه حج به مكه رفت و سپس عازم نجف اشرف گرديد و براي ادامه تحصيل و تكميل علوم اسلامي در اين شهر اقامت كرد.

وي با داشتن استعداد قوي و جدي و پشتكار،به زودي دروس مقدماتي را فرا گرفت و به حوزه‏هاي درسي استادان بزرگي مانند آيت الله محمد كاظم خراساني مولف كتاب (كفاية الاصول) و (ميرزا حسين خليلي تهراني) راه يافتو آنچنان سريع پيشرفت كرد، كه در سن بيست و پنج سالگي به درجه اجتهاد رسيد.

آيت الله كاشاني پس از شهادت پدرش، كه ازمراجع علمي و ديني نجف اشرف بود، مسئوليت‏هاي پدرش را كه همانا پيشوائي ديني جامعه بود، بر عهده گرفت.

پس از مدتي وي به ايران آمد و با توجه بهدارا بودن روحيه مبارزاتي و ضد استعماري، در مبارزات ملي كردن نفت ايران شركت نمودو در دوره هفتم و هفدهم به نمايندگي مجلس شوراي ملي و رياست مجلس برگزيده شد.

سوابق مبارزاتي آيت الله كاشاني، از انقلاباسلامي سال 1920 ميلادي عراق آغاز گرديد. او در جريان انقلاب اسلامي عراق هم در جبههسياسي و هم در جبهه نظامي و مبارزات مسلحانه فعالانه شركت كرد، به طوري كه انگليسي‏هااو را به اعدام محكوم نمودند، كه با آمدن وي به ايران، انگليسي‏ها موفق به اجراي حكم اعدام او نگرديدند.

آيت الله كاشاني از سال 1320 شمسي، رهبري مبارزات روحانيت را در ايران بر عهده گرفت و در كوبيدن تفكر غلط (جدائي دين ازسياست)اين شعار انگليس، با تمام نيرو به فعاليت پرداخت و با طرح (اسلام انقلابي و سياسي)بار ديگر، در برابر سلطه انگليس قرار گرفت، به طوري كه در آستانه انتخابات دوره چهاردهم،توسط عوامل استعمار انگليس دستگير شد و به زندان افتاد. مردم بيدار و آگاه ايران عليرغم زنداني بودن آيت الله كاشاني، او را به نمايندگي مجلس شوراي ملي انتخاب كردند. وي پساز بيست و هشت ماه زنداني، در شهريور سال 1324 شمسي آزاد شد و مورد استقبال كم نظيرملت مسلمان ايران قرار گرفت و در برابر سياست مزورانه نفوذ بيگانگان به مبارزه برخاستو به صورت مانع نيرومند و عظيمي در مقابل دولتهاي وابسته به انگليس در آمد.

آيت الله كاشاني اولين عالم مذهبي بود كه براي نخستين بار، توجه ملت ايران را به حمايت از مسلمانان فلسطين جلب كرد و در تاريخيازدهم دي ماه سال 1326 شمسي، اعلاميه شديد الحني صادر نمود و به همه مسلمانان جهانهشدار داد، كه تشكيل دولت صهيونيسم، در آينده به صورت كانون مفاسد و مشكلات بزرگي براي خاورميانه و حتي براي دنيا در خواهد آمد. با صدور اين اعلاميه، استعمارگران او را به لبنان تبعيد كردند، اما وي هرگز سكوت نكرد و با هر وسيله ممكن، پيامهاي خود را مبني بر مبارزه پيگير با استعمار و استبداد، به گوش مردم مي‏رسانيد.

مردم مسلمان در دوره شانزدهم نيز آيت الله كاشاني را به نمايندگي مجلس برگزيدند، لذا وي پس از هيجده ماه تبعيد، در بيستم خردادسال 1329 با استقبال با شكوه ملت، به ايران بازگشت و با شجاعت تمام اعلام كرد: «نفت ايران، متعلق به ملت ايران است و قرار دادهاي تحميلي و استثماري ارزش حقوقي ندارد».

رزم آراء اين نخست وزير سر سپرده استعمارهنگامي كه در مقابل اين اعلاميه آيت الله كاشاني ايستاد، خيلي زود حكم اعدام وي ازسوي روحانيت مسلمانان صادر شد و ترور گرديد.
آيت الله كاشاني از ملت ايران، دعوت كرد،تا در روز بيست و چهارم خرداد سال 1330 در ميتينگ خلع يد استعمار شركت نمايند.

بنابر گزارش خبرگزاري‏ها، جمعيت بي سابقه ‏اي در اين ميتينگ شركت نمودند. اين ميتينگ به اندازه‏اي با شكوه برگزار گرديد، كه نفوذكلام آيت الله كاشاني از مرزهاي ايران گذشت و در ساير كشورهاي اسلامي نيز، منشا بيداري و حركت‏هاي ضد استعمار انگليس گرديد.

آيت الله كاشاني از نظر علم و دانش و بصيرت،در سطح بسيار بالائي قرار داشت. مقامي علمي و مرتبه مبارزاتي او به اسلام جان تازه‏ ای بخشيد و مايه اميد علماء و حوزه‏هاي علميه و عزت و اقتدار اسلام گرديد و علماء و فقهاءبزرگي مانند (آيت الله ميرزا محمد تقي شيرازي)،(شيخ الشريعة اصفهاني)، (آقا ضياء الدينعراقي)، (سيد ابوالحسن اصفهاني) و (حاج سيد اسماعيل صدر) مقام بلند علمي و مبارزاتضد استعماري او را با تعبيرهاي شكافنده درياي علوم و كليد در گنجهاي دقيق دانش ستودند.
سر انجام اين عالم مجاهد، پس از عمري مبارزهبا دشمنان اسلام و انسانيت و آگاهي بخشيدن به توده‏هاي مسلمان و خدمت به اسلام، شبچهارشنبه هفتم شوال سال 1381 هجري قمري، در اثر بيماري (ذات الريه) زندگي را بدرودگفت. تشييع جنازه با شكوه و عظيمي، به نشانه تجليل از خدمات ارزنده او به عمل آمد ودر رواق غربي بقعه حضرت عبدالعظيم، به آغوش خاك آرميد.
اين عالم مجاهد، به خاطر مسافرتهاي فراوان،زندان رفتنهاي متعدد، و درگيريهاي سياسي طولاني، به نوشتن و چاپ آثار علمي خود موفق نگرديد، اما همانطور كه خوانديم مراجع بزرگ تقليد نجف اشرف مقام بلند علمي و اجتهاداو را مورد تأييد قرار دادند.

اضافه بر اين، هر گاه مقلدين مرجع بزرگ تقليد و مجتهد ضد استعمار انگليس، آيت الله ميرزا محمد تقي شيرازي، درباره (فالا علم)يعني كسي كه در رتبه بعد از (مجتهد اعلم) قرار دارد، سؤال مي‏كردند، تا در مواردي كه فتواي مجتهد اعلم مشكل است، از او تقليد كنند، آيت الله ميرزا محمد تقي شيرازي، آيت الله سيد ابوالقاسم كاشاني را معرفي مي‏كرد و مي‏گفت: بر شما باد به فرزندم كاشاني كه مردم به او مراجعه مي‏كردند و ضمن بدست آوردن فتوا و تقليد از آن عالم بزرگ، خواستارچاپ رساله علمي او مي‏گرديدند.

تسلط كامل اين مجتهد بزرگ به مباني علوم اسلامي و آينده نگري او براي جهان اسلام سبب گرديد، كه در نجف اشرف يك مدرسه علوم دينيجديد به نام مدرسه علوي تأسيس نمود. برنامه ريزي و اداره آن را خود به عهده گرفت، ودر اين مدرسه علاوه بر تدريس علوم اسلامي، رياضيات و فنون نظامي نيز تدريس مي‏گرديد.

اما اين اقدام دور انديشانه مورد انتقادافراد ساده لوح قرار گرفت، آن را خطرناك و موجب انحراف طلاب تلقي كردند، و ناچار به همراه آيت الله كاشاني، براي حل اختلاف به حضور ميرزا محمد تقي شيرازي، كه رئيس حوزه بود، رفتند.

وقتي ميرزاي شيرازي، سخنان دو طرف را خوب گوش داد، با لحن بزرگوارانه‏اي خطاب به مردم كرد و گفت: آقاي كاشاني درست مي‏گويد،كه مخالفين سكوت كردند.

آن گاه آيت الله كاشاني به كار خود ادامه داد، و دانش آموزاني را پرورانيد، كه خوب رشد علمي كردند، شبهاي جمعه در حرم اميرالمومنين  علیه السلام دعاي كميل برقرار مي‏ نمودند، و آن گاه هم كه انقلاب اسلامي در عراق رخداد، آنان در جهاد ضد انگليس شركت نمودند، و تعدادي از آنان هم شهيد شدند.

اكنون كه 52 سال از وفات آيت الله سيد ابوالقاسم كاشاني مي‏گذرد، اما خدمات ارزنده و فداكاري‏هاي ماندگار او به نفع اسلام و مسلمانان،فراموش نانشدني است، و امام خميني (ره) هم مبارزه او را در مورد (كشف حجاب) رضاخاني مورد ستايش قرار داده است.ومقام معظم رهبري نيز ايشان راستوده است.
*مدرس کانون بصیرت بسیج دانشجویی استان بوشهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *