چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

در میهمانی شام کمپ دیوید چه گذشت؟

يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۳۹
کد مطلب: 223884
اختلاف عقیده ای که میان اولاند و رهبران انگلیس و فرانسه وجود دارد بی شک دورنمای هر گونه توافقی را درباره رفع بحران منطقه یورو از میان می برد و کاملا قابلیت تسری به دیگر مسائلی که در دستور کار گروه 8 مورد بررسی قرار می گیرد را دارد.
به گزارش جهان به نقل از فردا؛ باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا طی روزهای گذشته میزبان نشست سران کشورهای گروه هشت بود.

بحران اقتصادی ناحیه یورو، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، فعالیت‌های نظامی و هسته‌ای کره‌شمالی و حوادث سوریه دستور کارهای اصلی نشست روز نخست سران هشت کشور برتر اقتصادی جهان در کمپ دیوید را تشکیل دادند.در همین راستا قرار است بلافاصله پس از نشست سران کشورهای گروه هشت، نشست سران ناتو در روزهای یکشنبه و دوشنبه برگزار شود که موضوع اصلی آن انتقال مسولیت‌های نیروی بین‌المللی کمک به امنیت و ثبات در افغانستان (ایساف) به نیروهای افغان است.

گردهمایی سران کشورهای گروه هشت در اقامتگاه کوهستانی روسای جمهور آمریکا در کمپ دیوید در سایه بحران‌های اقتصادی کشورهای منطقه یورو و احتمال خروج یونان از این منطقه و کاهش حمایت‌های عمومی از ادامه حضور نظامی کشورهای خارجی در جنگ افغانستان صورت می‌گیرد.

برگزاری دور دیگری از مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران در بغداد در تاریخ سوم خرداد از دیگر مسائلی است که رهبران گروه هشت را بر آن داشت با جدیت بیشتری در این نشست به موضوع برنامه‌های هسته‌ای ایران بپردازند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس در گزارشی به بررسی نتایج روز نخست از این نشست پرداخت و نوشت در ضیافت شام کاری رهبران آمریکا، ژاپن، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، کانادا و روسیه مسائل اخیر سوریه، برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و فعالیت‌های نظامی کره‌شمالی مورد بررسی قرار گرفت.

در این گزارش امده است، در موضوع سوریه توافقاتی که صورت گرفت با حمایت دیمتری مدودف، نخست‌وزیر جدید روسیه همراه بود که ادامه برنامه آتش‌بس میان گروه‌های درگیر در سوریه را خواستار می‌شد.کشورهای غربی که تاکنون از اجرای برنامه‌های خود در براندازی دولت سوریه ناکام بودند از اتخاذ سیاست‌های تند در این باره خودداری کرده و از طرح سازمان ملل متحد در این کشور حمایت کردند.

در این ضیافت شام که دو ساعت به طول انجامید طرح موضوع برنامه هسته‌ای ایران از آنجایی از اهمیت بسیاری برخوردار بود که سوم خرداد نشست گروه ۱+۵ و ایران برای رسیدگی به این موضوع در بغداد برگزار می شود.کشورهای گروه هشت همچنین توافق کردند که تهران صلح‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای خود را اثبات کند.

مهمانان کمپ دیوید در مورد کره‌‍‌‌شمالی به توافقی بیشتر از ادامه انزوای این کشور و اعمال تحریم‌های گسترده در صورت عدم کاهش فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی از سوی پیونگ یانگ دست نیافتند.یکی از مقام‌های ارشد آمریکا در ارائه توضیحاتی درباره اهداف نشست دو روزه سران گروه هشت در کمپ دیود گفت کشورهای گروه هشت به دنبال تحت تاثیر قرار دادن «دیمتری مدودف» نخست‌وزیر روسیه برای همراهی با آنها در موضوع سوریه و مقابله با ناکامی‌های گذشته خود در موضوع سوریه هستند.

یکی دیگر از مقام‌های ارشد دولت اوباما نیز در توضیح نتایج مذاکرات سران گروه هشت افزود: رهبران گروه هشت درباره اتخاذ تصمیماتی درباره سیاست تحریم و دیپلماسی در قبال ایران و تمرکز بر موضوع سوریه به توافقاتی دست یافتند.

نکته مهمی که در کمپ دیوید دیده شد اما فراتر از این گزارش کارهای صوری و پیش افتاده است. اختلاف عقیده ای که میان اولاند و رهبران انگلیس و فرانسه وجود دارد بی شک دورنمای هر گونه توافقی را درباره رفع بحران منطقه یورو از میان می برد و کاملا قابلیت تسری به دیگر مسائلی که در دستور کار گروه ۸ مورد بررسی قرار می گیرد را دارد. در این میان چالش اوباما با انتخابات پیش روی ریاست جمهوری نیز ناخواسته بر این اجلاس سایه افکند چرا که اوباما ناچار است با حل مشکلات داخلی و ایضا مسائل داخلی پا در عرصه انتخابات بگذارد اما اختلاف هایی که در گروه ۸ خود را نشان داد این بخت را از اوباما سلب خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *