شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

مذاکرات ایران و آژانس در وین آغاز شد

دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب: 222945
ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی دور جدیدی از مذاکرات خود را در وین آغاز کردند.
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای تیمی از آژانس بین المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمان ناکارتس معاون مدیر کل در امور پادمان، روز دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 (14 می 2012) مذاکرات خود را با تیم ایران به سرپرستی دکتر علی اصغر سلطانیه نماینده ایران رد آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز کرد.

این مذاکرات دو روزه است و تا فردا ادامه خواهد داشت.

منابع مطلع در تهران می گویند هیچ دیپلماتی از تهران برای شرکت در این مذاکرات اعزام نشده و دکتر سلطانیه راسا مسئولیت این مذاکرات را بر عهده دارد.

این مذاکرات در حالی آغاز شده که مقام های آژانس دستور کار آن را حل همه مسائل باقی مانده با تمرکز بر موضوع ابعاد احتمالی نظامی عنوان کرده اند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز از وین در 25 اردیبهشت، هرمان ناکرتس معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با خبرنگاران به محض ورود به مقر نمایندگی دیپلماتیک ایران در وین اعلام کرد: «ایران هم اکنون باید در خصوص مسائل اساسی با آژانس همکاری کند. هدف از گفت وگوهای دو روزه ما، دستیابی به توافق در خصوص راهکاری به منظور حل همه مسائل باقی مانده با ایران است. روشن شدن ابعاد نظامی احتمالی (برنامه هسته ای ایران) همچنان اولویت ما است».

از سوی دیگر منابع غربی تاکید کرده اند مهم ترین درخواست آژانس در این مذاکرات همچنان دسترسی به تاسیسات پارچین است.

فردریک دال، خبرنگار خبرگزاری رویترز در وین که ارتباط نزدیکی با محافل داخلی آژانس دارد، در گزارشی برای این خبرگزاری از قول دیپلمات های ناشناس نوشت تیم آژانس همچنان اولویت خود را دسترسی به پارچین می داند چرا که عقیده دارد احتمال دارد ایران در حال پاکسازی پارچین باشد.

با این حال، کارشناسان در تهران می گویند، تمرکز روی مسئله پارچین صرفا نوعی فضاسازی تبلیغاتی است چرا که ایران هرگز با دسترسی به پارچین مخافت نکرده بلکه بر این نکته تاکید داشته است که قبل از ارائه این دسترسی باید یک مدالیته جامع بین ایران و آژانس تدوین شود تا روشن باشد که اگر ایران این دسترسی را فراهم کرد درخواست های آژانس بالاخره چه زمانی و به چه شکل پایان خواهد یافت.

به گفته این کارشناسان الگوی مد نظر ایران، همان الگوی مدالیته اوت 2007 است که منجر به حل و فصل 6 مسئله باقی مانده میان ایران و آژانس شد.

اما آژانس تا امروز با این موضوع موافقت نکرده است.

آخرین بار، تیم آژانس تیم آژانس در روز های در روزهای 1 و 2 اسفند 1390 (20 و 21 فوریه 2012) به سرپرستی هرمان ناکارتس معاون مدیر کل در امور پادمان به تهران آمد اما مذاکرات این تیم با ایران به دلیل کارشکنی های یوکیا آمانو ناتمام ماند و دو طرف نتوانستند به یک مدالیته نهایی برسند.

ایران در نشست مارس 2012 شورای حکام با انتشار سندی جامع ابعاد مختلف چرایی ناتوانی آژانس از توافق با ایران در این نشست را تشریح کرد.

ایران پس از مذاکرات استانبول در 25 فروردین، نامه ای به آژانس نوشت و خواستار از سرگیری آن مذاکرات شد.

مذاکرات امروز ایران و آژانس بر مبنای نامه ایران و به پیشنهاد ایران برگزار می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *