جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

چرا اروپا و امریکا به ادبیات قبل بازگشتند؟

چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 222099
دقيقاً يك هفته پس از سفر مشاور امنيت ملي رژيم صهيونيستي به بروكسل (مقر اتحاديه اروپايي)، برلين و لندن و گفت‌وگوهايش با معاون اشتون، وزير خارجه انگليس، همتايان آلماني و انگليسي‌اش، نماينده آلمان در مذاكرات ايران و 1+5 و تعدادي از مقام‌هاي امنيتي و نظامي در اين كشورها كه موضوع محوري اين سفر، مذاكرات استانبول 2 و نگراني‌هاي رژيم صهيونيستي از هر گونه امتياز دادن به ايران بود، اتحاديه اروپا بيانيه‌اي صادر كرد كه نشان مي‌دهد برخي از پيش‌بيني‌ها در مورد مأموريت اصلي اين مقام صهيونيستي در تور اروپايي خود براي اخلال در مذاكرات ميان ايران و 1+5 صحت داشته است.
به گزارش رجانيوز، در حالي‌كه در فاصله 20 روز گذشته از مذاكرات استانبول 2، مقام‌هاي اروپايي و امريكايي به‎طور محسوسي ادبيات تحريك‌آميز خود را در قبال ايران كاهش داده بودند، نماينده اتحاديه اروپا روز گذشته بيانيه‌اي را در كنفرانس وين قرائت كرد كه به صورت واضح بر خلاف توافق گفت‌وگوهاي استانبول 2 بود و به روند مذاكرات سازنده لطمه وارد مي‌كند.

در شرايطي كه در نشست اخير ميان نمايندگان ايران و 1+5 بر اساس توافق اعلام شده از سوي جليلي و اشتون، قرار شد كه ان‌پي‌تي مبناي گفت‌وگوها قرار بگيرد، اتحاديه اروپا در بيانيه خود از ايران خواست تا درخواست‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد را اجرا کرده و به طور کامل با آژانس (بين المللی انرژی اتمی) همکاری کرده تا کليه مسايل باقی مانده، از جمله آن دسته از مسايلی که باعث نگرانی عميق درخصوص ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ايش شده را روشن کند.

در اين بيانيه همچنين از ايران خواسته شد كه كليه فعاليت‌هاي غني سازي و حتي تحقيق و توسعه خود در زمينه هسته‌اي را بر اساس درخواست‌هاي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل به حالت تعليق درآورد.

علاوه بر اتحاديه اروپا، رابرت وود نماينده امريکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی نيز در اين کنفرانس گفت: «ما همچنان نگران پافشاری مداوم ايران در اجرا نکردن تعهدات خود در قبال پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای، از جمله تعهدات آژانس بين المللی انرژی اتمی و تعهدات در مورد قطعنامه های شورای امنيت هستيم.»

وي از ايران خواست تا در مذاکرات بغداد "گام های عملی فوری" در راستای رفع نگرانی های بين المللی بردارد و افزود: اين بر عهده ايران است تا با آژانس در خصوص راستی آزمايی در باره برنامه هسته ايش به طور کامل همکاری کند.

رابرت وود با طرح اين ادعا كه ايران تاکنون به آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به سايت های مرتبط، اطلاعات، اسناد و افرادی را نداده است که می تواند پرسش ها را در مورد برنامه هسته ايش بر طرف کنند، در اين زمينه اظهار نگراني كرد.

ديپلمات‌ها در تهران معتقدند كه بازگشت به ادبيات قبل از مذاكرات استانبول 2 ناشي از موارد زير است:

1- كارشناسان 1+5 در طي دو نوبت نشستي كه از بعد از مذاكرات اخير ميان نمايندگان ارشد ايران و 1+5 ترتيب داده و در بروكسل دور هم جمع شده‌اند، در مورد دستور كار براي مذاكرات بغداد به جمع بندي مشخص نرسيده‌اند، بنابراين به نظر مي‌رسد اخلال مذاكراتي با ارسال پيام‌هاي متناقض و حاوي پالس به‌دور از توافق، يكي از ترفندها براي پوشاندن اين پراكندگي دروني است.

2- سفر "یاكوف امیدرور" مشاور امنيت ملي رژيم صهيونيستي به اروپا كه با هدف اطلاع يافتن از جزئيات نشست استانبول 2 و اعلام صريح نگراني‌هاي اسرائيل از توافق با ايران بود، تأثير قابل توجهي در اين زمينه داشته است.

3- انتخاب رئيس‌جمهور جديد فرانسه از حزب سوسياليست كه اين حزب به‌طور سنتي روابط بهتري با ايران دارد و احتمالاً فرانسه در دوره جديد سياست مستقل‌تري را نسبت به سدوره ساركوزي خواهد داشت، به اختلاف‌هاي دروني 1+5 دامن زده است.

4- بيانيه اتحاديه اروپا و اظهارات نماينده امريكا، هدف فضاسازي پيش از مذاكرات هفته آينده ايران و آژانس را نيز دنبال مي‌كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *