شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۱۱
مرور کارنامه مجلس‌نشینان(1)؛

نگاهی به کارنامه حدادعادل

يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب: 207163
بر اساس سه نظرسنجی در تهران که توسط دستگاه های مختلف انجام شده، دکتر غلامعلی حدادعادل با فاصله‌ای قابل توجه که بیش از 20 درصد گزارش شده است، از سایر کاندیداها جلوتر و در صدر محبوب‌ترین نامزدهای انتخاباتی مردم قرار دارد.
نگاهی به کارنامه حدادعادل
جهان نيوز – پیداست که راز این محبوبیت انکارنشدنی را باید در عملکرد و رویکردی جست که دکتر حداد عادل در سال های مدید مسئولیتش در کشور ثبت کرد و در پیش گرفت. از دوران دوم خرداد و فتنه 78 گرفته که وی تمام قد در دفاع از ارزش های مقدس ملت ایران در صحنه بود تا آخرین آزمایش بزرگ خواص در فتنه 88 و اکنون جریان انحرافی، کارنامه دکتر حداد عادل تصویری روشن و قابل تقدیر از عملکرد را نشان می دهد.

پس از تبیین و روشنگری های امثال او بویژه در قامت ریاست فراکسیون اصولگرایان (اقلیت) مجلس غرب‌گرای ششم بود که قاطبه مردم، ده ها میلیون رای را در انتخابات های شوراها، مجلس و ریاست جمهوری به کیسه اصولگرایان ریختند و تا هم اکنون هم دست از پیگیری مبانی این تفکر برنداشته اند. وزانت حداد و سوابق درخشان مبارزاتی وی پیش و پس از انقلاب باعث شد تا قاطبه مجلس هفتم او را به عنوان اولین رییس غیرروحانی مجلس برگزینند.

عملکرد دکتر حداد در مجلس هفتم بی شک از درخشان ترین نقاط عملکرد اوست و بهارستان تحت ریاست او، هم در عرصه های مختلف داخلی و هم خارجی با اتخاذ مواضع قاطع علیه غرب صهیونی، یادگارهای ارزشمندی را بجا گذاشت. در کنار این، شاید غلامعلی حداد عادل از معدود سیاستمدارانی باشد که تنها در عرصه سیاست محدود نشده است. او خدمات ماندگاری در عرصه علم و فرهنگ و فلسفه به دانش آموزان، دانشجویان و نخبگان این مرز و بوم کرده است تا آنجا که به عقیده بسیاری وزن علمی و فرهنگی رییس فرهنگستان ادب بالاتر از جایگاه سیاسی اوست.

در کلام رهبر انقلاب

هنوز هم توصیفات کم نظیر و تقدیرهای رهبر معظم انقلاب در وصف عملکرد وی در خاطر ناظران سیاسی باقیست. مروری گذرا بر برخی از این تعابیر و جملات، اهمیت نقش و عملکرد دکتر حدادعادل را روشن تر می کند. البته که مجلس هفتم در نگاه رهبر انقلاب مجلسی موفق بود اما در اینجا به بیانات رهبر انقلاب درباره شخص حدادعادل اشاره می کنیم.

خرداد 1383 - رهبر انقلاب در نخستین ديدار با نمايندگان هفتمين دوره‌ مجلس شوراى اسلامى‌:
- تشكر مى‌كنم از بيانات امروز جناب آقاى دكتر حداد عادل كه لفظ و معنا در آن در حد عالى بود و كاملاً درست و مطلوب و آرزوى ماست.

خرداد 84 - دیدار دوم با مجلس هفتم:
- آنچه جناب آقاى دكتر حداد عادل - رياست محترم مجلس - از عملكرد و پيشرفت كار در مجلس و نقاط مثبت و كارى بيان كردند، مورد تصديق ماست و در مواردى حقيقتاً بايد به شما نمايندگان مردم در زمينه‏ بعضى از قوانين و طرحهايى كه تصويب كرده‏ ايد، دست‏‌مريزاد گفت.

خرداد 86 – دیدار چهارم:
 - همان‌طور كه يك فرد بايد خودش را محاسبه كند، يك جمع هم - مثل مجلس شما، مثل دولتها، مثل مجموعه‌ها و افراد مسؤول در كشور - بايد خودشان را محاسبه كنند؛ ما خودمان را بايد محاسبه كنيم. اگر انسان چنين فهرستى داشته باشد - مثل اين فهرستى كه جناب آقاى دكتر حداد در بيانات شيرين و خوش لفظ و معناى خودشان طبق معمول بيان كردند - طبعاً خوشحال مى‌شود و خدا را شكر مى‌كند؛ لكن قانع نمى‌شود.

رییس نشد اما...

رضایت رهبری انقلاب از عملکرد ریاست مجلس هفتم، در واقع رضایت مردم هم بود چرا که غلامعلی حداد عادل با هشتصد و پنجاه هزار یعنی بیشترین رای در کشور، نماینده مردم تهران در مجلس هشتم هم شد.

با این همه بخشی از اصولگرایان با تصوراتی که بعدا روشن شد بی اساس و ناشی از ساده‌لوحی یا سیاسی کاری ایشان بوده است، مانع از ریاست مجدد حدادعادل شدند و رای خود را به کیسه علی لاریجانی ریختند.

تشکرهای زبانی و عملی رهبر معظم انقلاب از حداد اما، همچنان ادامه یافت.

خرداد 87- دیدار نخست با نمایندگان مجلس هشتم:
-  يكى از چيزهايى كه من واقعاً بايد از برادران مجلس هفتم، بخصوص جناب آقاى دكتر حداد عادل تشكر كنم اين است كه حقاً و انصافاً تلاش زيادى در مجلس هفتم می‌شد براى اينكه نگذارند بين دولت و بين مجلس اختلاف به وجود بيايد. واقعاً تلاش و كار می‌شد.

خرداد 87 - پيام رهبر معظم انقلاب به مناسبت آغاز به كار مجلس هشتم:
-  لازم است كه به اقتضای قدرشناسی و انصاف، از عموم نمايندگان مجلس هفتم بويژه از رئيس فرزانه و پرتلاش و بُردبار مجلس جناب آقای دكتر حدادعادل و هيئت رئيسه محترم آن تشكر كنم. مجلس هفتم با رويكرد ارزشی و شجاعانه‌ی خود در مسائل جهانی و ملی،‌ و با دفاع از حقوق ملت در برابر بيگانگان، و با تلاش در راه رفع مشكلات مردم و با حرمت نهادن به آرامش فضای سياسی و پرهيز از آشفته‌سازی و جنجال‌آفرينی،‌ كارنامه‌ی تحسين‌برانگيزی به جای گذاشت.

حکم رهبر انقلاب

حداد با تلاش عده ای -که بعدها خود نیز پشیمان شدند- رئیس مجلس نشد اما حدود یک ماه پس از آغاز بکار بهارستان هشتم، حکمی برای او صادر شد که نشان می داد مشاور عالی رهبر معظم انقلاب شده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در هشتم تیرماه 87 در حکمی برای دکتر حدادعادل اعلام کردند: باتوجه به تجارب با ارزش جنابعالي در عرصه هاي سياسي و فرهنگي در طول دوران خدمت به ويژه در مقطع تصدي رياست مجلس شوراي اسلامي و با هدف بهره گيري از ظرفيت ها و تجارب مذكور، جنابعالي را به مشاورت عالي رهبري بر مي گزينم. اميد آنست در اين مسئوليت نيز مانند گذشته شاهد خدمات ارزنده اي باشيم.

در خط مقدم

تلاش های حداد در مجلس هشتم و در پست رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه یافت تا اینکه غرب و نظام سلطه، فتنه 88 را به جان نظام انداختند. حداد از نخستین خواصی بود که وارد عرصه شد و با مواضع روشنگرانه تاثیرگذار شد؛ از جمله در گفت وگوی منطقی و بیادماندنی با بخش خبری شبکه 2 سیما(هفته اول پس از انتخابات) که حتی برای مناظره تلویزیونی با میرحسین موسوی هم اعلام آمادگی کرد.

غده انحراف

او در کنار فعالان بصیر نظام در کمیته های مختلف مجلس برای هدایت سران فتنه به راه های قانونی و کشاندن غائله به عرصه قانون هم نقش آفرینی کرد.

غده انحراف هم که سر باز کرد، حداد در کنار نخبگان هوشیار و تیزبین سیاسی کشور در میدان روشنگری و تبیین بوده و همچون گذشته از هزینه دادن برای نظام و انقلاب ابایی نکرده است.

حداد در هسته جبهه

پس از مطرح شدن موضوع انتخابات مجلس هشتم و اهمیت آن، حداد از جمله اشخاص پیگیر برای ایجاد وحدت در جبهه اصولگرایی و یکی از اضلاع مثلثی بود که هسته اولیه جبهه متحد اصولگرایان را تشکیل داد. حبیب الله عسگراولادی و علی اکبر ولایتی 2 عضو دیگر این هسته بودند.

در ابتدا جلسه ای با رئیس جمهور در این باره برگزار شد اما رویکرد متفاوت احمدی نژاد، حداد و 2 عضو دیگر را به سمت روحانیت برد و ایده جبهه متحد اصولگرایان را با رایزنی های مکرر با آیات مهدوی کنی و یزدی به بار نشاند.

زحمات ادامه دار حداد و دیگر اعضا تا حدود زیادی به بار نشست و بخش اعظم اصولگرایان به زیر چتر بزرگ جبهه متحد آمدند. بر پایه نظرسنجی ها دکتر حدادعادل اکنون به عنوان رای‌آورترین نماینده کشور شناخته می شود و گروه های اصولگرا و شبه اصولگرا و حتی وحدت شکنان ترجیح می دهد با نشاندن نام او در سرلیست خود، از محبوبیتش بیشترین استفاده را ببرند.

حداد اما، گفته است عضو جبهه متحد اصولگرایان است و در سایر گروه ها عضویتی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت که حرف حق را می گویید. الان جوری شده که سایت های خبری وابسته به ... شدیدا در پی تخریب چهره ی دکتر حداد هستند نمونه های بارز آن را می تونید در سایت بازتاب مشاهده کنید.
Iran, Islamic Republic of
ضمن احترام به شان ایشان ،یک دوره رئیس مجلس بودند و نشان دادند علی رغم یک دست بودن مجلس اقتدار لازم را برای اینکار را نداشتند. مطمئنا نظر سنجی شما هم معیار دقیقی نیست
Iran, Islamic Republic of
انصافا دکتر حداد عادل در حد و اندازه های ریاست مجلس نهم است و باید اشتباه مجلس هشتم جبران شود.
United States
مجلس هفتم با مدیریت ایشون خیلی بهتر از مجلس هشتم با مدیریت فعلی بود و ایشون بهتر مجلسو اداره کرد. قرار نیست هرچی رو قبول نداشتیم کلا نفی کنیم. اقای حداد ادم معقول و متعادل تری هست و صراحت بیشتری در دفاع از انقلاب و نظام در مواقع حساس دارن.
Iran, Islamic Republic of
این گروه پایداری که حداد را سرلیست اعلام کرده اند ذره ای به او اعتقاد ندارند که اگر داشتند مانع ریاست مجلسی او در هشتم نمی شدند.
جالب است که حداد عادل کسی است که سال 84 به قالیباف رای داده و از او حمایت کرده و پایداری هم دشمن سرسخت قالیباف است و باز هم می خواهند او را سرلیست کنند امان از توجیه وسیله برای هدف
United States
جهان نیوز احسنت . خداییش به حق و به جا موضع گیری می کنید و رسانه معتدل و منطقی هستید
United States
وقتی اقای حداد با یک سیاست نادرست با اینکه در شورای مرکزی جبهه ی متحد حضور دارد . تصمیم و از ان مهم تر اصرار به حضور در لیست دیگری هم دارد طبیعیست که مورد انتقاد و سرزنش قرار بگیرد .بالاخره ایشان باید تکلیف را روشن کند یا این ور یا اون ور . نمیشه که هم خدا هم خرما
United States
بنده خواهش میکنم برای اینکه خوبی اقایونی را که انتقادهایی هم به آنها وارد است را به مردم معرفی کنند از مقام معظم رهبری خرج نکنند که واقعا بی اخلاقی است همانطور که حضرت اقا هم بارها فرموده اند.
United States
با تمام احترامی که برای حاج حسین فدایی و حاج علی زاکانی قائلم باید عرض کنم که اصرار این دوستان بر سر لیستی یا ریاست مجلس نهم اقای حداد عادل اصراری بلاوجه است اقای حداد عادل در بهترین حالت ممکن می تواند رئیس خوبی برای کمیسیون فرهنگی مجلس اینده باشد
United States
اتفاقا چون ایشون شخصیتی فرهنگی دارند و در مواضع سیاسی اهل محافظه کاری به نظر نمیان و مدیریت خوب و درستی بر مجلس هفتم اعمال کردن و با تعامل و تعقل با گروهها مواجه شدن به نظرم گزینه خوبی برای ریاست مجلس بعدی هستن که شخصا احساس خوبی از ریاست ایشون بر مجلس هفتم دارم و اون هم دور بودن اون مجلس از بسیاری آفت های دامن گیر مجلس هشتم بود که یقینا بخشی از اون آرامش مرهون مدیریت قوی ریاست مجلس هفتم هست
Iran, Islamic Republic of
با رياست ايشان بر مجلس نهم موافقم
موفق باشند ان شاء الله