«برخورد قبایل»، یک بازی رایگان تلفن همراه و تبلت به صورت آنلاین در سبک بازی استراتژیک است که توسط شرکت سوپرسل طراحی شده است.
به گزارش جهان به نقل از آی تی رسان، Clash Of Clans، اینروزها همه جا میتوان اثری از آن را یافت؛ از خانهها و مهمانیها گرفته تا کوچه و خیابان و هرجا که فکرش را بکنید؛ خیلیها را میتوان دید که به صفحه سبز پوشیده از چمن و چند ساختمان عجیب و غریب در نمایشگر گوشیشان چشم دوختهاند. راستش دیگر همچون یک بیماری است: بیماری کلش آو کلنز.
از اعتیادآور بودنش همین بس که ساعتهایی که سرورها مشکل دارند و یا با عرضه بهروزرسانی منتظر دانلود ورژن جدید کلش آو کلنز هستند، عدهای را میبینید که انگار اکسیژن را از آنها گرفتهاند؛ برافروخته و نگران آینده دهکدههایشان. اما از این بخش میگذریم، شاید مهمترین نقطه قوت این بازی همین درگیر کننده بودنش باشد. قرار است کمی بازتر به موضوع نگاه کنیم و کمی به این فکر کنیم که این همه هزینه از خرجهای سرسامآور سرورهای متعدد در کشورهای گوناگون گرفته تا هزینه کارمندان و … چگونه تامین میشوند؛ با اینکه این بازی به ظاهر رایگان است. اول از همه کمی با این بازی آشنا شویم (البته اگر آشنا نیستید):
کلش آو کلنز (به انگلیسی: Clash of Clans)، به معنی «برخورد قبایل»، یک بازی رایگان تلفن همراه و تبلت به صورت آنلاین در سبک بازی استراتژیک است که توسط شرکت سوپرسل طراحی شده است. این شرکت در شهر هلسینکی، پایتخت کشور فنلاند قرار دارد. کلش آو کلنز در ۲ اوت ۲۰۱۲ برای سیستم عامل آیاواس منتشر شد. این بازی همچنین برای اندروید در ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۳ در کانادا و فنلاند و نهایتا در ۷ اکتبر ۲۰۱۳ در گوگل پلی به صورت بینالمللی برای این سیستم عامل منتشر شد.
در مرحله اول باید بگوییم سرمایه اصلی این شرکت، کاربرانش است که طبق بعضی از آمارها این شرکت تنها در این بازی ۳۰ میلیون کاربر فعال دارد و این خود به معنی وسعت این بازی و محبوبیت کلش آو کلنز در میان کاربران گوشیهای هوشمند است. این تعداد کاربر بدون شک سرمایهای عظیم را برای این کمپانی به ارمغان میآورد، درست شبیه به چیزی که در مسنجرها و شبکههای اجتماعی شاهد آن هستیم اما این تنها به افزایش سرمایه و سهام این کمپانی کمک میکند؛ بنابراین منبع درآمد چیز دیگری است که همه آن را میدانیم: پرداخت درون برنامهای یا In App Purchase .تا قبل از ابداع این مدل کسب و کار فروش و درآمدزایی، بازیهای رایانهای به خصوص در بخش دیوایسهای همراه چندان زیاد نبود ولی بعد از بهکارگیری پرداخت درون برنامهای که کاربر یک برنامه را به رایگان دانلود میکند اما برای استفاده از خدماتی فراتر از حد معمول باید مبلغی را پرداخت نماید، ۷۸درصد فروش برنامههای موبایلی به این بخش اختصاص یافت که از این سهم بیش از نیمی از پرداختها در بخش سرگرمی صورت گرفته است.
در کلش آو کلنز برای بقا در صدر یا پیشرفت پرسرعت باید پول خرج کرد و این امری غیر قابل انکار است چون در این بازی زمان حرف اول را میزند و از آنجا که زمان حکم طلا و البته در این بازی الماس (GEM) را دارد، برای بدست آوردن این الماسهای سبز رنگ باید آنها را خرید. شرکت سوپرسل روزانه درآمدی معادل ۵میلیون دلار را از محل فروش جمها به بازیکنان کسب میکند و با یک حساب ساده به درآمد ماهانه ۱۵۰میلیون دلاری و سالانه یکمیلیارد و هشتصد میلیون دلار میرسیم که برای یک بازی رقم بسیار قابل توجهای است. ایرانیان در بین کاربران این بازی با ۷.۷ درصداز کل بازیکنان، توانستهاند پس از آمریکا و هند جایگاه سوم را به خود اختصاص دهند. گذشته از تعدد بازیکنان ایرانی مبالغ پرداختی توسط ایرانیان به این بازی بسیار قابل توجه است، به گونهای که عبارت “خرید جم کلش آو کلنز” رتبه هفدهم جستجوی ایرانیان در گوگل را به خود اختصاص داده است. تمام اینها یعنی ایرانیان برای سرگرمیهایشان پول خرج میکنند و این فرصت بسیار مناسبی برای بازیسازان ایرانی است تا حالا که تنور داغ است، بازی خود را نیز بچسبانند! البته تاکنون تلاشهایی توسط شرکتهای بازیسازی مختلف صورت گرفته که موفقترین آنها را میتوان بازی خروس جنگی در نظر گرفت که طبق آماری نه چندان دقیق، روزانه ۲ تا ۵ میلیون تومان درآمد، حاصل از پرداخت درون برنامهای دارد که شاید بد نباشد ولی هنوز جای پیشرفت بسیاری دارد. بدون شک هیچکدام از بازیهای ایرانی در کلاس جهانی نیستند و معمولا نمیتوانند نظر کاربران ایرانی را در میان بازیهای جذاب خارجی به خود جلب کنند. اما اگر سرمایه گذاری خوبی در ساخت بازیهایی همچون کلش آو کلنز در ایران انجام بپذیرد، میتواند به موفقیت چشمگیری برسد، هرچند همیشه مرغ همسایه غاز است!
در سمت دیگر ماجرا کاربران قرار دارند که میتوانند با حمایت خود از بازیهای حتی نه چندان خوب ایرانی، زمینه پیشرفت را برای بازیسازان ایرانی فراهم کنند. پس لطفا در نقش خود کوتاهی نکنیم!
شما تاکنون چه مقدار برای بازیهایی همچون کلش آو کلنز و یا نمونههای ایرانی پرداخت کردهاید؟
شما هم در دوره دبیرستانتان تجدید نظر بفرمایید چون اقتاع در این جمله ای که نوشته شده موضوعیت ندارد و درستش این است "دلیل قانع کننده ای نیست" یا "شما را قانع کنند"
نظر تمامی شما دوستان درسته البته تو جایگاه و سطح فکریتون ... امروز که ما از دنیا عقبیم نباید سرکوفتشو جوونا یا هرکی که دوست دار همچین تفریحته بخوره ... دوست اقنا و اغنا ی من شما در دوره ایی زندگی میکنی جهان اطلاعات و رسانه یکپارچه است اگه ما پیشرفت یا پسرفت کنیم هیچ اتفاقی تو این دنیا نمیوفته !!! شما ببین چه پول هایی از جیب من و تو میپره خودمون خبر نداریم بعد به بازی و پرداخت درون شبکه و غیر ایرانی بودنو خروج ارز از کشور و این مسائل گیر بده ... باید قبول کنی که ایران در سطح جهان کشوریه که کاملا مصرف کنندست و راندمان و بازده ایی به مراتب پایین تر از خیلی از کشورهای جهان سومی داره ... شعار نده تا راحت تر بتونی با خودت و اوضاع دوروبرت کنار بیای ... تشکر
هزينه كردن وقت و عمر براي بازي، به هيچ وجه اسلام بدان اجازه نداده است. جدا از هرز دادن ساعات عمر، اختلالات رواني را براي انسان به بار ميآورد. هزينه كردن مال هم جايز نيست چون از جمله چيزهايي كه مورد سؤال خواهيم شد در قيامت، همين است كه مالت را در چه راهي صرف كردهاي.
لذا توصيهي به بازيسازان ايراني معنا ندارد. بهتر است فرهنگسازي كنيم كه مردم به جاي اين بيهودهكاريها، به عبادت و مطالعه رو بياورند.
...این بازی و وقتی که از افراد تو سن رنج سنی کاربرانش میگیره و همشون رو به معنای واقعی معتاد کرده، به سندروم...باید ببینیم چرا ما؟؟!!این نیروی جوون و نوجون چرا کلش؟
...
برای من خیلی جالبه از شخصی که مسلمان است و ادعای مسلمانی هم دارد پرسیدم تا بحال چند سوره از قران کریم خونده و چقدر براش وقت گذاشته که با پاسخ حفظ بودن 3 سوره و خواندن فقط 5 سوره از قران مواجه شدم! حالا همین شخص در شبانه روز بیشتر از 8 ساعت برای این بازی وقت میذاره دوستی بازاری هم دارم تا بحال صدبرابر پولی که به فقرا کمک کرده خرج این بازی کرده جم خریده!!
من که یه مدت معتاد این بازی بودم و از کار و زندگی افتاده بودم. یکی از دوستام بهم یه بازی بردگیم (یعنی یه بازی رومیزی واقعی نه موبایلی و کامپیوتری) داد به نام کتان. فقط میتونم بگم فوق العاده بود این بازی. الان دیگه به جای ساعت ها تلف کردن وقت و پول توی کلش میشینیم دور هم و با خانواده یا دوستام بردگیم بازی می کنیم.
خیلی خوبه این کتان. یه بازی آلمانی فوق العادست که اقتصاد خیلی سالمی هم داره برخلاف مونوپولی و امثالهم. منم با دوستام زیاد بازی میکنیم. اخیرا توی ایران هم تولید شده انگار.
بدون شک این بازی یک مرض و بیماریه.چه پول خرج کنید چه وقت،خسارت دیده اید.
سر نماز مغرب ایستاده بودم و مدام به این فکر میکردم که چه کنم که چند دقیقه ی دیگه کارگرم بیکار میشه.نماز مغرب که تموم شد،بدون خوندن نماز عشا،بی اختیار پا شدم که از مسجد برم بیرون سراغ بازی.به خودم که اومدم دیدم چه موجود بی ارزش و قابل ترحمی شدم.شیرینترین اوقاتم رو دارم حروم میکنم به خاطر هیچ و پوچ.
ان شاءالله که شما مثل من نشده باشید.ولی هرکجاش که هستید یه کمی به وجدانتون مراجعه کنید و برید دنبال استفاده مفید از این نعمت بزرگ الهی یعنی عمر شریفتون.من که بابت همون مقدار از عمرم که تلف شد از خدا شرمندم.ان شاءالله که خدا با فضلش با من برخورد کنه نه با عدلش.
همتون رو دعا میکنم در این شب قدر که بیش از هزار ماه میشه در اون سود کرد.اینو میگن کار مفید
ما ایرانی ها یک عادت بدی داریم که باید بپذیریم
وقتی نمتونیم کاری را به خوبی دیگران انجام بدهیم فردی یا شرکتی که موفق بوده را سر زنش می کنیم
اقایون مسول به جای سر زنش کردن دیگران بهتر است خودمان دست به کار شویم
Clash of clansبازی ای بوده که با عملکرد خوبی مواجه شده است
ما به جای سرزنش بازیکنان و سازندگان بهتر است خودمان دست به کار شویم و با این افراد رقابت کنیم
البته مقداری از این کم کاری تخصیر دولت ماست که حمایتی از بازی سازان نمی کند
ما نیز می توانیم با تلاش های فراوان روزی به این مقام در دنیا برسیم
سوال اینه که چرا ایرانیا باید سومین کاربرای این بازی باشن؟ ما توی این شرابط تحریم آیا واقعا نیاز داریم که وقت و انرژی و سرمایه خودمون رو خرج این بازی و این جور بازیا کنیم؟
مشکل از فرهنگه. هیچ مردمی مثل ما ایرانیا با تلفن همراه ور نمی رن.