جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۹
۴۹
شباهت‌های تاریخی در جریان نفوذ فرهنگی؛

چگونگی نحوه نفوذ در جمهوری اسلامی/ از شخصیت‌هایی نظیر آیت‌الله طالقانی تا امروز

شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 454034
"سازمان مجاهدین خلق" _ موسوم به گروهک منافقین_ در حالی که امام خمینی(ره) برای رحلت آیت الله طالقانی عزای عمومی اعلام نمی‌کنند، اعلام ۵ روز عزای عمومی می‌کند.
چگونگی نحوه نفوذ در جمهوری اسلامی/ از شخصیت‌هایی نظیر آیت‌الله طالقانی تا امروز
گروه سیاست "جهان نيوز"، *دکتر مهدی گلجان ـ  شباهت‌های تاریخی در جریان نفوذ فرهنگی بسیار درس‌آموز و پند دهنده است. نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب مکرر به آن اشاره کرده‌اند -مسأله نفوذ فرهنگی- شاید هیچ‌گاه مانند امروز در جامعه ما به عنوان یک موضوع چالشی و بحث‌برانگیز مبدل نشده بود. خصوصاً بعد از مسأله برجام می‌توان گفت یکی از عمده‌ ترین مباحث مطرح در جامعه فکری، فرهنگی و نخبه ما که اذهان مختلفی را به خود درگیری ساخته است، همین نفوذ فرهنگی است که خود را در اشکال مختلف نمایان ساخته و می‌سازد و این مختص یک فرهنگ خاص و یک ایدئولوژی ویژه نیست. ولی با توجه به تئوری "جنگ تمدن‌ هانتینگتون"، تمدنی در جنگ با یکدیگر نیاز به نفوذ دارند تا هم از درون بتوانند دشمن را ضعیف کنند و هم از بیرون به آن ضربه بزنند و چه بسا خصم درون و دشمن نفوذی بسیار کارآمدتر ضربه بزند چنانکه مولوی نیز می‌گوید:

ای شهان کشتیم ماخصم برون
لیک خصمی است زان بدتر اندر درون

کشتن او کار عقل و هوش نیست
شیر باطن سخره خرگوش نیست

کاری که نفوذی‌های دستگاه بنی‌امیه در خاندان پیامبر انجام دادند چه بسا منجر به انحراف برخی از اسلام ناب محمدی شد و کار به خوارج کشید که عده ای بر علیه علی (ع) جنگ نهروان راه انداختند، این نفوذی‌های فرهنگی که تأثیرشان در انحراف جریانهای تاریخی اسلام به شهادت علی (ع) در محراب، امام حسن مجتبی (ع) در خانه (توسط همسرش) و امام حسین (ع) در کربلا نمایان است و خود را در لابلای صفحات کتب و وقایع تاریخی تا امروز حفظ کرده‌ است.

اگر بخواهیم پروژه نفوذ فرهنگی را به عنوان یک پدیده استعماری نوین تعریف کنیم در برخی از قسمت ها با یکسان سازی فرهنگی نیز مواجه می‌شویم که هر روی این مفاهیم یعنی هم نفوذ و هم یکسان‌سازی فرهنگی در یک نمای کلی برمی‌گردد به جریان نفوذ غرب در قرن بیستم به بعد در کشورهای جهان سوم و خاورمیانه که تئوریزه شدن همان عملیات و جنگ‌های جهانی است، که قبل از آن در غالب جنگ‌های تمدنی و صلیبی مطرح بوده و حتی امروزه هم هست. نفوذ فرهنگی برای هدایت، رهبری و بسترسازی فعالیت‌های دشمن در آن کشور صورت می‌گیرد و درصدد بوده تا بنیان‌های فرهنگی یک ملت با دین، ایدئولوژی و مذهب را منحرف نماید و از درون تخریب کند. نمونه‌های تاریخی فراوانی می‌توان برای این موضوع در تاریخ جهان و ایران نام برد و به آن اشاره کرد.

نمونه‌هایی که از دوره قاجاریه شروع شده و در دوره پهلوی اول و دوم به اوج خود رسید که از مثال های بارز آن می‌توان به پروژه‌ شبیه‌سازی تمدنی از لباس و زبان گرفته تا مد، حجاب، آداب، رسوم و تغییرات گسترده در آن اشاره کرد. این موضوع یعنی نفوذ فرهنگی برای ایجاد انحراف و انهدام دشمن از درون قطعاً به لوازمی نیاز داشت که به عناصر داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند و در این میان عوامل داخلی نفوذ نیز می‌توان به یک تقسیم‌بندی دست یافت که شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار و به اصطلاح مراجع اجتماعی برای پروژه نفوذ، از اسباب آن به شمار می‌آیند.

به تعبیر بهتر شخصیت‌ها و عناصر مهم فرهنگی از جمله روحانیون همواره در جامعه ما مورد و توجه جدی پروژه نفوذ بودند، خصوصاً در بعد از انقلاب اسلامی ایران. جریان فرهنگی دشمن به دنبال نفوذ در میان گروه عمده نخبگان جامعه یعنی روحانیون و روشنفکران دینی بودند. در میان روحانیون نام دار انقلاب، یکی از چهره‌های مورد توجه جریان نفوذ نفاق،حضرت آیه‌الله طالقانی بود که نقش عمده‌ای در تأثیرگذاری بر جریان انقلاب اسلامی داشت و مقبولیت او در میان توده‌های مردمی کاملا مشهود بود.

چهره پر صلابت و مقتدر آیت الله طالقانی هیچگاه لبخند و شادی را بر چهره دشمن نظام اسلامی نیاورد ولی متأسفانه با بررسی تاریخی بیت ایشان و افراد نزدیک به ایشان درمی‌یابیم که دشمن اگرچه نتوانست این ابوذر زمان را تحت تأثیر قرار دهد ولی توانست با نفوذ در اطراف ایشان تأثیرات مخربی را بر جریان انقلاب وارد کند. به هر حال نگاه قرآنی ایشان از باب مفرسر قرآن بودن، موجب شد تا از خطرات نفوذ مصون بمانند ولی دشمن قصد داشت با نزدیک شدن به ایشان همواره به دنبال این بود که بر نظرات فقهی این عالم بزرگوار تأثیر بگذارد. پروژه نفوذ در ایشان تا جایی پیش رفت که نظراتی را در باب حجاب مطرح نمودند که مورد تائید رهبر و بنیان‌گذار انقلاب یعنی امام خمینی (ره)، نبود.

مصاحبه آیت الله طالقانی در مصاحبه با روزنامه اطلاعات مورخ ۲۰ اسفند ۵۷ در مورد حجاب موجب گردید تا امام‌خمینی(ره) به ایشان نصیحتی پدرانه کنند. اختیاری اعلام نمودن حجاب از سوی ایشان که با تذکر خمینی کبیر همراه بود قطعاً یکی از مواردی است که از فردی مانند آیت‌الله طالقانی انتظار نمی‌رفت.

اگر به صورت کلی زندگی، آثار و افکار آیت‌الله طالقانی را بخواهیم به دو بخش تنظیم کنیم یعنی بخش اول تا قبل از ورود به جریان‌ها و فعالیت‌های سیاسی و بخش دوم ورود به عرصه جریان‌های سیاسی مانند جبهه ملی و نهضت‌آزادی یک نکته به خوبی نمایان است. آنچه در هر دو بخش کلیدی و مهم است، شخصیت منزه، پاک، بی‌آلایش و ارزشمند ایشان بوده تا جایی که امام خمینی (ره) به او لقب "ابوذر زمان" دادند.

مسأله اصلی در مورد نفوذ میان اطرافیان ایشان و بالاخره نفوذ بر جریان فکری ایشان، درست از زمانی اتفاق می‌افتد که ایشان به عنوان یکی از طرفداران "جبهه ملی" پس از کودتای ۲۸ مرداد شرکت می‌کند، حتی در سال ۱۳۳۹ جز هیئت مؤسس جبهه ملی دوم معرفی می‌گردد و در کنگره جبهه ملی شرکت کرده و در سال ۱۳۴۰ به همراهی مهندس بازرگان و میرالله سبحانی، حزب نهضت آزادی را بنیان نهاد و نیز عضو همین نهضت بود.

وقتی شخصیت و مقام علمی، فقهی و عالمی مانند آیت‌الله طالقانی تحت یک حزب و سازمان تعریف می‌شود حتی با عنوان هیئت مؤسس، نمی‌توان جریان فکری او را مصون از آفت‌های و زبان‌های این گروه، حزب و سازمان دانست. ایشان که در مسجد "هدایت" تهران مشغول فعالیت بودند ناخودآگاه به دلیل ارتباط فرزندانشان با "سازمان مجاهدین خلق" و گرایشات به این سازمان،روابط خود را حفظ می‌کنند حتی بعد از آزادی آخرین بخش از زندانیان سیاسی در نزدیکی انقلاب، آیت‌الله طالقانی در دیدار با اعضاء "سازمان مجاهدین خلق" می‌گوید:" آن (یعنی ساواک) از نام شما می‌ترسند از نام مسعود رجوی می‌ترسند آنها از نام موسی خیابانی می‌ترسند و . . . ".
"سازمان مجاهدین خلق" _ موسوم به گروهک منافقین_ در حالی که امام خمینی(ره) برای رحلت آیت الله طالقانی عزای عمومی اعلام نمی‌کنند، اعلام ۵ روز عزای عمومی می‌کند.

اولین نفوذ جدی"پسا انقلاب"؛ فرزند آیت الله طالقانی

در سال ۱۳۵۸ مجتبی پسر آیت‌الله طالقانی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل برخی اقدامات خلاف خود در گروهک منافقین بازداشت گردید. از جمله این اقدامات ،قتل یکی از دختران "سازمان مجاهدین خلق" بود. آیت‌الله طالقانی به محض دریافت خبر دستگیر فرزندشان، با کدورت تهران را ترک کردند.

محسن رفیق‌دوست در خاطرات خود می‌گوید:" پرس و جو کردم گفتند ایشان در باغ یکی از دوستان خود به نام احمد علی‌بابائی در شمال است، امام (ره) مرا خواستند و رفتم و توضیح دادم و پرونده مجتبی را خدمت ایشان دادم. امام (ره) خوب مطالعه کردند و بعد فرمودند، اگر این پرونده متعلق به احمد پسر خودم بود و شما او را دستگیر می‌کردید من از شما تشکر می‌کردم اما چه کنم که مربوط است به آقای طالقانی و ایشان گردن انقلاب خیلی حق دارند، بعد گفتند بروید و پسر ایشان را آزاد کنید و به هر نحو از ایشان دلجوئی نمائید."

ناپدید شدن آیت‌الله طالقانی تنش‌هایی را در فضای تب آلود آن روزها به وجود آورد، این ماجرا چند روز بعد با آزاد شدن مجتبی –فرزند ایشان- پایان یافت. آیت الله طالقانی پس از این ماجرا ابتدا به تهران و سپس به قم رفته و با امام (ره) دیدار کردند، و در نهایت مجتبی به فرانسه رفت و در آنجا با تشکیل یک گروه شبه روشنفکری علیه جمهوری اسلامی به فعالیت پرداخت.

چند نکته مهم در مورد اطرافیان آیت‌الله طالقانی و جریان نفوذ فرهنگی

۱- سازمان مجاهدین خلق و امثال مسعود رجوی و ... که بدون شک با فرزند ایشان ارتباط سازمان یافته داشتند، علاوه بر جنبه تأثیرگذاری بر فرزند ایشان، بر آیت‌الله طالقانی نیز به صورت غیر مستقیم و تضعیف شده تأثیر می‌گذاشتند خصوصاً در بزنگاه‌هائی که بحران هویت در انقلاب اسلامی عده‌ای را دچار تردید و تشویش ساخته بود.

۲- ارتباط با نهضت آزادی که از نظر ایدئولوژیک مانند "سازمان مجاهدین خلق" تئوری ولایت فقیه و نظریه امام راحل را قبول نداشتند و علناً با آن مخالفت می‌کردند.

۳- اطلاع ایشان از آراء و نظرات امام خمینی (ره) و آشنایی نزدیک با ایشان، افکارشان، اصول و مبانی انقلاب، تذکر و نصیحت پدرانه امام به ایشان که می‌گویند:" اگر این مسیر را بروید بهتر می‌توان ترویج دین کرد."

۴- شاید فشارهای سیاسی و زندان‌های که مرحوم آیت‌الله طالقانی که در راه انقلاب به جان خریدند و جدایی او از فرزندانش و البته تعداد زیاد آنها هم عاملی بود که دشمن بتواند از این خلاء برای نفوذ در بیت ایشان و کار روی فرزندان ایشان بهره‌برداری لازم را ببرند، چون آنچه که رخ می‌دهد معمولاً در گپ‌ها یا همان فاصله‌های دوری فرزند از پدر اتفاق می‌افتد و زندانهای مکرر آیت‌الله این فضا را برای دشمنان مهیا ساخته تا روی فرزندان ایشان تأثیر بگذراند. زندان چنانکه در اسناد و مدارک موجود از ساواک و خاطرات و مدارک بازمانده حکایت می‌کند نقش رهبری آیت‌الله طالقانی را برای سازمان مجاهدین خلق بیشتر ‌کرد.

۵- مصاحبه ایشان با روزنامه اطلاعات در مورد حجاب که اشاره کرده بودند "حجاب اجباری نیست" و یا قبول نداشتن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی که در جاهای مختلف به آن اشاره شد.

۶- بازشناسی چهره آیت‌الله طالقانی که در هاله‌ای از ابهامات جریانات سیاسی "مجاهدین خلق"، "نهضت آزادی" و فرزندان بر همه اهل علم خصوصاً چهره‌های معروف و نزدیک به ایشان از حوزه های علمیه لازم است. مقالات و کتبی در این زمینه وجود دارد ولی آنچه به نظر می‌آید بیان چهره حقیقی ایشان بدون حب و بغض و خالی از هرگونه تعلق خاطر است.

۷- آیت الله طالقانی در بسیاری از مواقع برای "سازمان مجاهدین خلق" دلسوزی هم می‌کردند حتی برای نهضت آزادی. ولی در جاهائی نیز آنها را مورد نقد قرار می‌دادند در خاطرات فرزندان آیت‌الله طالقانی خصوصاً اعظم طالقانی به این مسئله اشاره شده حتی در چندین جا به آن پرداخته است.

۸- مرحوم آیت‌الله طالقانی توانست با ارائه مکتوبات نفیس و پرارزشی چون تفسیر "پرتوی از قرآن" و همچنین ارائه خطبه‌های نمازجمعه سالهای نخستین انقلاب اسلامی تا حدودی از حربه تحریف سخنان و شخصیت خودشان جلوگیری نماید ولی وظیفه ما به عنوان کسانی که احساس دین در مقابل ایشان داریم حفظ شئونات ایشان در مقابل تحریف‌هائی بوده که از شخصیت فرهنگی ایشان بعمل آمده است.
مرحوم آیت‌الله طالقانی بیش از این است که به حزب و جناح خاص مثل "جبهه ملی" و "نهضت آزادی" و جریان ملی مذهبی و .... محدود شود و حیف است این فرد حزبی و جناحی را به جهت مقاصدی در حزب و گروه و اندیشه‌ای خاص محدود کنیم خصوصاً زمانی که بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم تا بزرگان علمی فرهنگی و سیاسی خود را همانگونه که بودند بشناسیم.

*هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پس بی خود نیست این اصلاح طلبان انقدر به طالقانی علاقه مندند... همین جریان نفوذه
شماها به طالقانی هم رحم نمی کنید خدا میدونه اگر امثال بهشتی و مطهری بیشتر عمر می کردند چه رفتاری باهاشون می شد
سیاح
شما معلوم است که کم سن و سال هستی
من یادم می آید که منافقین با عنوان پدر طالقانی در برابر امام می ایستادند و من بارها با آنها بحث کردم که اشتباه می کنید آقای طالقانی در برابر امام نمی ایستد ولی آنها مدام خود را به آقای طالقانی نسبت می دادند و فرزند آقای طالقانی را جذب کرده بودند و بوسیله او خود را موجه جلوه می دادند
Norway
خدا رحمت کند امام (ره) در مرگ مرحوم طالقانی فرمودندطالقلنی ابوذر زمان بودند
سیاح
مراجعه کنید به آرشیوها و نشریه منافقین به نام مجاهد را مرور کنید تا بدانید نفوذپذیری فرزندان مرحوم طالقانی چقدر آشکار است
Iran, Islamic Republic of
به برخي ازين دوستان وقتي ميگوييد رجوع كنيد بهشون برميخوره خوب رجوع كنيد ديگه
Iran, Islamic Republic of
بله ابوذر زمان بود و هست ولي اين دليل نميشود كه كه ابوذر ها وسيلهاي شوند در دست نابخرداني كه از اسم ابوذر استفاده مكنند برعليه عقيده و مرام و مذهب ابوذر
اگر امام نبود معلوم نبود که آقای طالقانی ختم به خیر بشود یا نه
ج س
اعظم طالقانی و مجتبی طالقانی علنا از منافقین حمایت می کردند
بعضی دوستان سنی ندارند و نمی شناسند موضع می گیرند
در زمان انقلاب بخصوص سال ۵۹ و ۶۰ از مرحوم طالقانی خیلی بر علیه امام سوئ استفاده کردند و منافقین بخصوص فرزندان مرحوم طالقانی ، سعی می کردند از احترام حضرت امام به مرحوم طالقانی پوششی برای خرابکاری خود استفاده کنند
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
باز هم رد پای آقا زاده ها؟!!!!
بصیرت
دشمن رو آقا زاده ها خیلی سرمایه گزاری کرده و میکنه...
Iran, Islamic Republic of
افراد ساده لوح که این حرفارو قبول میکنن بدونن اولا هر فقیهی نظر مخالف نسبت به جریانات داره تحت نفوذ نیست
برداشت او از اینه سریع اتهام بهش نبندین
اشتباهی منفی زدم .
Iran, Islamic Republic of
یک منفی بهت دادم تا بعد از این اشتباهی منفی نزنی!
م ث
سریع نیست 40 سال گذشته
اگر چهره ی منافقین رو نمیشد زدن این حرفها سخت بود حالا که عیان شده و نفوذ شان بدیهی گشته است.
حالا خیلی زود است 30 سال هم انتظار بکشیم تا منافقین عزیز عده ی زیادی از هموطنان رابکشند و خیانتهای جورباجور دیگر هم بکنند تا شما بی ساده لوح هم قبول کنید
بحث ، بحث فقهی نبوده . چرخش از نظریات بوده . چرخش اونقدر زیاد که مشخص می کرده که بحث فقهی نیست . بحث تاثیر پذیری بوده
عین سین
Iran, Islamic Republic of
دوستان! خدا به ما انسان ها در تمامی سنین و سطوح(عالم و عامی و...) هشدار داده است تا خود را از مکر و شیطنت ها توسط شیطان یا انسان های شیطان صفت، مصون ندانیم، قل اعوذ برب الناس.............من شر الوسواس الخناس الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنه و الناس، پس باید توجه کنیم تا در دام نیفتیم
اتفاقا میگن شیطان سراغ فقها و علما و دانشمندان و روشنفکران بیشتر میره تا مردم عادی . اعوذ بالله
حسام
Iran, Islamic Republic of
مصداق نفوذ امثال شما تند روها هستید که نقاب به چهره زدید وبعناوین ولایت مداری واستکبار ستیزی و... فقط لقلقه زبانتان است اما برآیند اعمال ورفتارهای دولت مطبوع شما نشان داد چه کسانی برای استثمار وتضعیف ایران راه را هموار میکنند ریس جمهور محبوبتان (احمدی نژاد) واطرافیانش نفوذی هایی بودند که با شعار های توخالی طی 8سال کشور را تضعیف کردند.هم از لحاظ سیاسی هم اقتصادی وهم فرهنگی و..به اسراییل وآمریکا خدمت بزرگی کردند.
این مساله بود که تا حالا به احمدی نزاد ربط نداده بودید که این موضوع هم ربط پیدا کرد .عجب ادمیه این احمدی نزاد هر کی هرجا کم میاره میگه احمدی نزاد اخه دلاور این موضوع چه دخلی به احمدی و غیر احمدی داره
عبداله
شما چرا اینقدر زود از کوره به در می روید.
چرا ؟ احمدی نژاد چه کار کرده که حتی سایه او را با تیر می زنید چون او شجاع بود و واقعا در مقابل استکبار ایستاد. نقدهای زیادی بر او هست. اما یک ویژگی خوبی هم داشت اینکه متکبر نبود و مانند مردم عادی زندگی می کرد. شاید بگ بگم داشت اما منم منم نداشت. شیفته امریکا و اسراییل نبود. مغرور نبود. ادای روشنفکرا رو درنمی اورد.
ناشناس
نظر آیت اله طالقانی درمورد حجاب کاملا درست بود وهست.نتیجه حجاب اجباری را درجامعه ببینید.چشمتان را باز کنید.جامعه را با زور نمیتوان مدیریت کرد.فقط میتوان آنرا برای مدتی کنترل کرد .
عزیز دل بابا حالا که اجباریه این وضعمونه اگه آزاد می شد شک نداشته باش که یک عده از خانومها با لیاس زیر تو خیابونها پرسه میزدند
نظر ایت الله طالقانی در مورد حجاب شاید درست بود و امروز با پدیده ای به نام بد حجابی اسفناک و زننده رو به رو نبودیم.
باید تاریخ صدر اسلام را مطالعه نمود تا بتوان جواب قطعی داد.
ببخشید به چه اعتباری شاید درست بود میشه لطف کنید دلیل شایدشو هم بگید ... مساله حجاب امروز در جامعه برمیگردد به عملکرد بد بسیاری از عوامل نه ریشه فقهی ندارد
اكبر گرشاسبي
Iran, Islamic Republic of
خدايي اگر آيت الله طالقاني نبود انقلاب پيروز مي شد. 50سال براي اين انقلاب زجر و بدبختي كشيد حالا شما يك جوجه داره از ايشان نقد ميكنه؟
چه ادبیاتی یه سری به نمایشگاه مطبوعات بزنید شعار دولت امسال چیه هر کس نقد کرد جوجه است فقط شما غیر جوجه هستین جواب عالمانه بدهید تحقیر مخاطب مشکلی را حل نمیکند البته که هیچ حرفی نیست که نشود نقدش نکرد مگر کلام معصوم و وحی ولی اینگونه جواب دادن ............................
واقعا درسته تو این نظام قدر هیچ چیزی دانسته نمیشه
سایت جهان قطعا نظرش تخریب شخصیت وارسته و فرهیخته ایت الله طالقانی نیست و نبوده ولی در جایی که پیامبران الهی و امه اطهار و بزرگان همه وهمه از شر شیطان به خدا پناه میبرند چرا ما از نقد شخصیتهایی که میتوانند الگوهای تاریخی باشند ناراحت میشویم
ایت الله خزعلی از همین خواص بودند که چقدر ازناحیه فرزندانشان تحت فشار قرار گرفتند ولی ایشان همان راه ولایت و رهبری و امام راحل را رفتند از اینگونه نمونه ها نیز مثال بیاورید
شباهت تاریخی از ان زمان تا امروز قرزندان حضرات و شخصیت های نظام مواظب باشتد
اقا زاده ها توجه توجه توجه کانال های ورودی .مدخل ها و مجاری نفوذ هستید مواظب باشید
جالبه در مورد نقد کننده ها عبارت بی سواد و بی شناسنامه وبی هویت و خیلی چیزای دیگه شنیده بودیم ولی جوجه اش خیلی با مزه بود .یاد اکبر جوجه افتادم کاشکی در مورد اکبر جوجه هم توضیح میدادین چی شد اینقدر مشهور شد
مرحوم ایت الله مشگینی چرا تحت تاثیر فرزند ارشدش قرار نگرفت یا مرحوم ایت الله گیلانی یا حتی حضرت ایت الله جنتی حفظ الله تعالی ..انصاف در رعایت حقوق مردم وتقدم حقوق مردم برحق خود است
محمود
Iran, Islamic Republic of
ايت الله جنتي چرا از پسرش حمايت نميكند تازه به او عملكردش در ارشاد نقد شديد هم دارد اينها جاي تامل دارد
خداوند همه مارا از شر شیطان لعین محافظت نماید
Germany
ولایت فقیه پشتوانه این ملت است .مگر این کلام امام نبود .
Iran, Islamic Republic of
سايت جهان حقا كه روي خوب موردي دست گذاشتي الان فرزندان برخي از حضرات كه نميخواهم نام ببرم در دانشگاههاي درجه يك خرج از كشور به راحتي بورس ميشوند و اقامت و هزاران رفاه ديگر در اختيارشان قرار ميگيرد چرا چون اين اقا زاده ها راه نفوذ هستد نمونه ويكي ليكسي ان را ديديد چند وقت پيش ويكي ليكس اسنادي را فاش كرد كه پسر عطا الله مهاجراني وزير سابق ارشاد در دولت خاتمي بورس يكي از دانشگاههاي انگلستان شده كه ظاهرا كالج سلطنتي انگلستان بود انهم توسط وهابي هاي عربستان يعني انها خرج تحصيل و معاش و اورا در انگلستان ميدهند خوب خروجي اش چه ميشود
خوب اومدی جهان یکی از بزرگترین ضربات و لطمات را انقلاب از همین ناحیه خورده اق زاده ها و این جریان روز به روز در کشور داره فعال تر میشه متاسفم اون وقت ریس جمهور ما به یه جاسوسی که دستگیر شده میگه سرمایه نظام وای بر ما
ریس جمهوری که بی بی سی فارسی برای صحبت های امروزش چه میکنه مگر اعتدال و امید شعار ایشان نبود ..مبادا نفوذ به نزدیکان ایشان هم رسیده و این فرار به جلو است
محمودی
شما که اطلاعات ندارید حداقل بپرسید معلوم است که سن و سال شما از انقلاب 57 چیزی نمیداند مجتبی طالقانی پیکاری را عضو منافقین میداند
Iran, Islamic Republic of
فكر كنم ايشان منافقين را اعم از همه گرفته ومنافقين شامل همه اين گروهاي معرض ميشده و الان هم ميشود
تناتنت
Norway
ابوذر زمان به گفته امام (ره) و ما ها این مبارز خستگی ناپذیر رو که 40 سال زندانی داشته کردیم برای خودمان ضد انقلاب و..... بابا این ادم ایت الله بوده یعنی مجتهد و کسی که اگاه به علم زمان خود بوده اون دنیا رو دارید یا اونجا هم پارتی پیدا کردیدو....؟
منوچهر
Iran, Islamic Republic of
بحث ايشان مطرح نيست بحث فرزندان ايشان است و تاثير پذيري ايشان كه به نوعي نقد شده وگرنه در متن كه مطالعه كردم جسارتي به ايشان نشده
Iran, Islamic Republic of
چه كساني ميگفتند پدر طالقاني برويد تاريخ اوايل انقلاب را بخوانيد اين عبارت پدر از كجا امد
Iran, Islamic Republic of
مطلب تحليلي خوبي بود .به ايت الله هم بي حرمتي نشده ولي نقش فرزندان ايشان را كه نميتوان انكار كرد وقهر ايشان را و به شمال رفتنش را اينها ديگر سن و سال نميخواهد كتب تاريخي هستند خاطرات هستند نميشود به كسي كه الان در مورد ناصر الدين شاه مطلبي ميگويد يا مينويسد به او گفت عزيز شما كه سني نداشتي اون موقع نبودي چه طور قضاوت ميكني خوب قضاوت ها براساس منابع تاريخي و اسناد صورت ميگيرد
Germany
در مورد ایشان یک سرچ کوچیک انجام بدین تو گوگل یا ... ببنید مطالب مختلفی وجود داره که بعضی هاش بسیار قابل توجه است.. فعالیت ایشان در مسجد هدایت و تعاملش با نیروهای انقلاب در تاریخ ثبت شده وجود ایشانبرای انقلاب بسیار ذی قیمت بود ولی از نام و جایگاه ایشان منافقین و سازمان مجاهدین خیلی بد استفاده کردند و فرزندان ایشان در این مساله خیلی نقش داشتند
Germany
ناپدید شدن ایشان بعد از دستگیری پسرش خیلی مهم است ..چرا باید اینگونه رفتار کند مگر ایشان مجتهد و ایت الله و.... نبوده انقلاب مهمتر بوده یا فرزند ایشان
Germany
فکر کنم اوج نفوذی ها رو در این دولت داشته باشیم فرزندان بسیاری از سران دولت متاسفانه گیرین کارت و تحصیل در خارج و
Germany
نسل جدید را با این مسایل اشنا کنید ممنون از اطلاعات خوب و مفید شما