شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

تعبیر طیب‌نیا درباره وضعیت سرمایه‌گذاری

کبوتر سرمایه‌گذاری بر بام ناامن نمی‌نشیند!
شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 377737
وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به جایگاه سرمایه‌گذاری مستقیم در رشد اقتصادی کشور گفت: با ایجاد ثبات در اقتصاد، برقراری امنیت و بهبود فضای کسب‌وکار روند جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور تسریع شده است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، علی طیب‌نیا در مراسم افتتاح مرکز جذب و خدمات سرمایه‌گذاری استان تهران با اشاره به کاهش قابل توجه رشد اقتصادی در سال‌های گذشته و تاثیر نزول سرمایه‌گذاری خارجی در آن اظهار کرد: به منظور دستیابی به نرخ رشد اقتصادی مورد هدف در سند چشم‌انداز باید این رشد از طریق تقویت نهاده‌ها و افزایش بهره‌وری محقق شود.

وی با بیان این‌که باید برای رشد اقتصادی از تمام امکانات داخلی و خارجی استفاده کرد، گفت: در حالی رشد اقتصادی از ترکیب نهاده‌ها و ارتقاء بهره‌وری ایجاد می‌شود که باید میزان معینی از نهاده‌ها بتواند رشد بیشتری را به همراه داشته باشد.

طیب‌نیا با بیان این‌که افزایش حجم نهاده‌ها و بهره‌وری مستلزم سرمایه‌گذاری جدید بالاخص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است، گفت: سرمایه‌گذاری باید همراه با ورود دانش و فناوری‌های جدید با استفاده از ارتقای فنون مدیریتی و دسترسی به بازار‌های خارجی باشد.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به اصلاح قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در دهه ۸۰ گفت: این درحالی است که با وجود این بازنگری نه تنها در سرمایه خارجی موفق نبودیم، بلکه سرمایه‌ی داخلی را نیز از دست داده و بخش زیادی از منابع از کشور خارج شد.

وی در ادامه به زمینه‌های اصلی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و گفت: ایجاد ثبات اقتصادی در این مورد از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که وقتی تورم بالاست نرخ ارز در نوسان، سود تسهیلات و سپرده‌ها سرسام‌آور و هزینه‌ها بالا باشد سرمایه‌گذار خارجی تمایلی به ورود به ایران ندارد.

طیب‌نیا با تاکید بر برقراری امنیت برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی گفت: برای یک سرمایه‌گذار ضمن اهمیت ثبات اقتصادی ریسک‌گریزی و امنیت بسیار قابل توجه است و باید گفت هیچ‌گاه کبوتر سرمایه‌گذاری بر بام ناامن نمی‌نشیند.

وزیر اقتصاد و دارایی در ادامه به فضای کسب‌وکار آرام برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد و افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر محیط کسب‌وکار ساده و روان نبوده تا بتواند به عاملی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل شود.

وی با گلایه از آمارهای بین‌المللی که جایگاه واقعی فضای کسب‌وکار ایران را رتبه‌بندی نمی‌کنند، گفت: با وجود این‌که معتقدیم کم‌لطفی‌هایی در رتبه‌ ایران در فضای کسب‌وکار شده و عوامل سیاسی در آن تاثیر‌گذارند اما آمارهای خودمان هم نشان می‌دهد که در جایگاه مهمی قرار نداریم. با این حال برنامه‌های مناسبی را در این مورد در دستور کار قرار داده و به سمت بهبود فضای کسب و کار در حال حرکت هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *