دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

هواپیمای‌اولاند رو به‌سقوط است

سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۰
کد مطلب: 326256
«در شرایطی که در تقسیم تقصیر همگان پاریس را به کارشکنی متهم می‌کنند اما باید توجه داشت که جنجالی‌ترین مسئله‌ای که سالهاست در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب تبدیل به گرهی کور شده، حق غنی‌سازی اورانیوم در داخل خاک این کشور است».
به گزارش جهان به نقل از کیهان، سایت دیپلماسی ایرانی با انتشار این تحلیل نوشت: تهران همواره بر به رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی خود تاکید داشته و حسن روحانی رئیس دولت یازدهم نیز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات ایران با ۵+۱ در دولت وی به صراحت تاکید کرد که ایران از حقوق هسته‌ای خود کوتاه نخواهد آمد.

این سایت فعال در حوزه دیپلماسی و نزدیک به دولت اضافه می‌کند: در آن سوی سکه هستند تحلیلگرانی که با استناد به این که اختلاف میان تهران با غرب بر سر مسئله غنی‌سازی اورانیوم امری نیست که به این سادگی حل شود ادعا می‌کنند که تهران بهتر است در یک گام اعتمادساز فعلا برنامه هسته‌ای خود در حوزه غنی‌سازی را برای دوره‌ای کوتاه متوقف کند. آنچه که این دسته هم فراموش کرده‌اند روزهایی است در فاصله ۱۸ دسامبر ۲۰۰۳ تا ۱۰ ژانویه ۲۰۰۶ که ایران در اقدامی اعتمادساز غنی‌سازی اورانیوم خود را براساس پروتکل الحاقی پیشنهادی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای متوقف کرد. البته که پروتکل الحاقی به تصویب مجلس نرسید اما نتیجه این تعلق هم عدم ارسال پاسخی مشخص از سوی آمریکا و متحدان غربی‌اش و البته تشدید تحریم‌ها علیه تهران بود. در نهایت هم ایران روند غنی‌سازی اورانیوم را از سر گرفت.

دیپلماسی ایرانی افزود: هافینگتن‌پست در روز ۳۱ نوامبر در گزارشی با اشاره به حق مسلم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در خصوص درخواست غرب از ایران برای گام‌های اعتمادساز نوشت چرا ایران باید پس از ۷ سال که نشانه‌ای از تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای این کشور در دست هیچ کس نیست همچنان گام اعتمادساز را بردارد؟ از سال ۲۰۰۶ تاکنون حداقل در دو گزارش برآورد اطلاعات ملی (۲۰۰۷ و ۲۰۱۱) تاکید شده است که ایران برنامه تسلیحاتی هسته‌ای ندارد. علاوه بر این آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گزارش‌های فصلی از سال ۲۰۰۳ بارها تاکید کرده است که ایران مواد شکاف‌پذیر را برای مصارف نظامی تغییر شکل نداده است. علاوه بر این نتیجه گزارش‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا هم بر عدم تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده است».یادآور می‌شود دکتر ظریف وزیر امور خارجه پریروز در مصاحبه با ایسنا گفت آمریکا مخالف غنی‌سازی در ایران نیست.

وی همچنین گفته است: ما حق غنی‌سازی را نه تنها غیرقابل مذاکره می‌دانیم بلکه هیچ ضرورتی برای شناسایی آن به عنوان یک حق نمی‌بینیم زیرا این حق غیرقابل استنکاف است و همه کشورها باید به آن احترام بگذارند. ما در مذاکرات نشنیدیم کسی خواهان توقف غنی‌سازی باشد.یادآور می‌شود مقامات آمریکایی نظیر اوباما، کری، شرمن، رایس و... بارها طی ۳ ماه اخیر به تلویح یا به تصریح اعلام کرده‌اند حق غنی‌سازی در ایران را به رسمیت نمی‌شناسند و تنها امکان دسترسی ایران به انرژی صلح‌آمیز را که به مفهوم خرید سوخت هسته‌ای از بازارهای بین‌المللی است می‌پذیرند.

فتح اصلی همان استعفا از دو شغلگی بود


اظهارات رئیس دفتر رئیس جمهور در اتاق بازرگانی با شگفتی و انتقاد محافل رسانه‌ای روبرو شد.محمد نهاوندیان روز یکشنبه به اتاق بازرگانی رفته بود تا پس از قریب یکصد روز دو شغلگی اعلام کند که مایل نیست همچنان رئیس اتاق بازرگانی باقی بماند. او در عین حال ضمن اظهاراتی، از رشد نزولی تورم خبر داده و سپس گفته بود فعالان اقتصادی به زودی خواهند فهمید که معنای فتح در مذاکرات هسته‌ای چیست چرا که بلافاصله میدان گشاده‌‌ای پیش رویشان قرار می‌گیرد که می‌تواند فرصت تحرک و اشتغالزایی را به آنها هدیه کند.
این سخنان در حالی مطرح شد که مقامات آمریکایی مکررا درباره مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده‌اند ساختار اصلی تحریم‌ها را حفظ خواهند کرد.

سایت فردا در واکنش به اظهارات نهاوندیان نوشت: اینکه باید و شایسته است که تحریم‌های غیرقانونی غربی‌ها به وسیله مذاکرات برداشته شود حتما سخن درست و اقدام سنجیده‌ای است که تیم مذاکره کننده ایرانی با پشتیبانی رهبری و مردم در حال حل و رفع آن است ولی اینکه چنان تصور و چنین القا شود که این روند به حل اساسی مشکلات اقتصادی کشور منجر خواهد شد دمیدن بر انتظارات غیرمعقول است که حداقل از رئیس دفتر رئیس‌جمهور و ریاست اتاق بازرگانی ایران انتظار نمی‌رفت و نمی‌رود. از سخن جناب نهاوندیان چنان بر می‌آید که تو گویی گشایشی در مسئله هسته‌ای منجر به فتح‌الفتوح اقتصادی در داخل می‌شود!

فردا افزود: گره زدن تمام مشکلات اقتصادی داخلی به ناف تحریم‌های خارجی اگر چه شاید محل و محفل خوبی برای فرافکنی برخی مدیران ناکارآمد برای توجیه سوءتدبیرها و عملکرد نادرست خود باشد ولی قطعا یک خطای استراتژیکی و امنیتی جدی است که کمترین نتیجه آن گستاخ شدن بیش از پیش دشمنان است. آیا این مدیران محترم نمی‌دانند تحریم‌، جنگ است و در شرایط جنگی، نباید در مقابل دشمنان که تمام امنیت ملی کشور را هدف گرفته‌اند، ضعف نشان داد؟! آیا گفتن آنکه «خزانه خالی است» یا «وضع بدتر از آن است که تصور می‌کردیم» یا نمونه‌های بسیاری که این روزها برخی می‌گویند، مشکلی از مشکلات این ملت حل می‌کند یا دستاویزی می‌شود بر فشار بیشتر غربی‌ها؟

فردا افزود: حتما باید مشکل تحریم را حل کرد ولی نه با نشان دادن ضعف و سستی یا انتظار بیش از اندازه از آن داشتن. آقای نهاوندیان پیش از آنکه مسئولیتی در دولت برعهده بگیرد گویا در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود سهم تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی کشور تنها ۲۰ درصد و سوءتدبیر و سوءمدیریت ۸۰ درصد است. حالا اما این مسئله انگار تغییر کرده و قاعده برعکس شده که برای رفع تحریم‌ها سهم و اندازه بیشتری در مشکلات اقتصادی قائل شده‌اند. وبسایت الف نیز با طرح این سوال که با سخنان آقای نهاوندیان، تیم ایرانی چگونه چانه‌زنی کند، نوشت: نهاوندیان در حالی برای چندمین‌بار در آستانه مذاکرات هسته‌ای از طریق رسانه‌ها چنین وعده‌هایی به افکار عمومی می‌دهد که مسئولان مستقیم پرونده هسته‌ای کشور که متخصص این حوزه هستند و به صورت طبیعی چشم‌انداز واقعی‌تری نسبت به مذاکرات دارند هرگز چنین وعده‌هایی نداده‌اند. از سوی دیگر نیز مسئولان ارشد کشورهای غربی اصرار دارند که به ساختار تحریم‌ها دست نمی‌زنند که از آن جمله سخنان وزیر خارجه آمریکا بود.

الف می‌افزاید: از دیگر سو از بعد سیاست خارجی و بر مبنای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، آیا تکرار وعده‌های اینچنینی در آستانه مذاکرات از سوی مسئولان اقتصادی کشور عزتمندانه است؟ تیم دیپلماتیک ما چگونه در مذاکرات با طرف غربی توانایی چانه‌زنی برای افزایش امتیازات داشته باشد، وقتی رئیس دفتر رئیس‌جمهور رسما همان امتیازات «ناچیز» از [اظهارات جان کری] را «فتح» در مذاکرات هسته‌ای می‌خواند؟ با این اوصاف طرف غربی به خود حق نمی‌دهد که به دیپلمات‌های ما بگوید طبق اظهارات دفتر ریاست‌جمهوری ایران همین امتیازات پیشنهادی هم بسیار بیش از تصور شما است؟شایان ذکر است یکی از انتقادهای جدی که به رئیس‌ دفتر رئیس‌جمهور سابق وارد می‌شد این بود که وی به جای انجام امور سنگین و پر مسئولیت دفتری، مشغول سخنرانی و نظریه‌پردازی‌های عجیب و غریب است و انتظار می‌رود که این عارضه در دولت جدید باز تولید نشود؛ اگر چه مشکل از صندلی رئیس دفتر نباشد!

اکسپرس: هواپیمای اولاند فاقد کلید کنترل و رو به سقوط است


مطبوعات فرانسه علت رفتار ذلیلانه و برده‌وار رئیس جمهور این کشور در قبال صهیونیست‌ها را فاش کردند.هفته‌نامه اکسپرس درباره فرانسوا اولاند که ماه مه ۲۰۱۲ با رأی ۵۱/۶ درصدی در مقابل سارکوزی به پیروزی رسید، نوشت: اولاند در واقع هواپیمایی را هدایت می‌کند که فاقد کلید کنترل است یا اهرم کنترل آن جواب نمی‌دهد.اکسپرس می‌افزاید: حساب اعتبارات بین‌المللی فرانسه در نزد محافل بانکی و پولی جهان در حال سقوط است و وعده‌های رئیس جمهور در حال بی‌اعتبار شدن است. در داخل نوای غرولندهای ناراضیان خیابان آهسته، آهسته شنیده می‌شود و دولت در حال عقب‌نشینی است.اکسپرس می‌نویسد: ما هنوز در جو انقلاب قرار نداریم ولی ادامه حرکت‌های اعتراضی می‌تواند به سطوح گسترده‌تر جامعه سرایت نماید.

لوپوئن، هفته‌نامه دیگر پاریس نیز بخشی از مطالب این هفته خود را به عملکرد دولت اولاند و نارضایی عمومی اختصاص داده و نوشت: این روزها محبوبیت رئیس جمهوری به پائین‌ترین حد خود رسیده است. در این مورد، یعنی سرعت سقوط اقبال فرانسوا اولاند نمی‌توان از یک تندباد سخن گفت، باید آن را یک طوفان نامید.به نوشته لوپوئن، «آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تنها ۲۱ درصد شهروندان فرانسوی هنوز از دولت فرانسوا اولاند حمایت می‌کنند و در ارقامی که به شخص رئیس جمهور و رفتار سیاسی وی مربوط می‌شود، این عدم اقبال عمومی به ۷۵ درصد می‌رسد که ۴۰ درصد آن مخالفان شدید به حساب می‌آیند و این آن چیزی است که تاکنون دیده نشده بود».لوپوئن می‌نویسد: این سقوط اقبال عمومی به ویژه در میان هواداران سنتی فرانسوا اولاند بسیار چشم‌گیر است، شهروندانی که در همان دور اول اولاند را به عنوان مرد حل مشکلات دانسته و به وی رأی داده بودند. در این مورد رقم ناراضیان به ۵۰ درصد می‌رسد که تنها طی یک ماه، ۱۳ درصد سقوط نشان می‌دهد.

لوپوئن می‌افزاید: در مورد نخست وزیر نیز وضع از این بهتر نیست. تنها ۲۱ درصد از شهروندان، از عملکرد نخست‌وزیر ابراز رضایت می‌کنند. به نوشته لوپوئن، در مورد رقابت نخست‌وزیران باید گفت که تنها یک نخست‌وزیر رقیب «ژان‌ژاک ‌ارو» بوده است، آن هم «آلن ژوپه» در سال ۱۹۹۶، که با ۲۲ درصد محبوبیت کاخ نخست‌وزیری را ترک کرد.در همین حال روزنامه صهیونیستی معاریو با اشاره به سفر اولاند به تل‌آویو و کارشکنی دولت فرانسه علیه مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: دولت اولاند به دلایل اقتصادی هفته گذشته شاهد اعتراض‌های گسترده ضد رئیس جمهور به دلیل بدی اوضاع اقتصادی و اجتماعی مردم بود و محبوبیت اولاند به اندازه‌ای کاهش یافته است که تقریباً می‌توان گفت در تاریخ ریاست جمهوری فرانسه بی‌سابقه بوده است.

معاریو اضافه کرد: صنعت خودروسازی یکی از مهم‌ترین صنایع فرانسه است که نقش زیادی در اقتصاد این کشور دارد اما این صنعت اخیراً و با به قدرت رسیدن اولاند که وعده داده بود این صنعت را بار دیگر گسترش می‌دهد، شاهد عقبگرد و کاهش سوددهی بوده و تاکنون نیز هیچ گونه پیشرفتی در این صنعت مشاهده نشده است.این روزنامه صهیونیستی افزود: اوضاع بد اقتصادی فرانسه، تنها دلیل شکست و ناکامی اولاند در گسترش صنعت خودروسازی نبوده بلکه فشارهای آمریکا نیز نقش بسیار زیادی در این امر داشته است زیرا با این فشارها صنعت خودروسازی فرانسه بدون پیشرفت باقی مانده و حتی عقبگرد داشته است و در این میان ۱۱ هزار کارگر این بخش شغل خود را از دست داده‌اند.

دولت فرانسه تحت فشار آمریکا و شرکت جنرال موتورز، قراردادهای پرسود اقتصادی با ایران در زمینه خودروسازی را به هم زد که موجب اخراج ده‌ها هزار کارگر فرانسوی شد. با این حال دولت فرانسه به جای تغییر روش غلط گذشته، به فرو رفتن در باتلاق- اعتماد به آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل- ادامه می‌دهد و هر روز گرفتارتر و بدهکارتر می‌شود. از سوی دیگر سرسپردگی به رژیم صهیونیستی معمولاً مورد انزجار مردم در کشورهای اروپا قرار دارد و همین امر احتمالاً باعث لطمه بیشتر به دولت اولاند خواهد شد.اولاند در جریان سفر به فلسطین اشغالی و دیدار با مقامات صهیونیستی بی‌آن که درباره تسلیحات اتمی رژیم اسرائیل سخنی بگوید مدعی شد فناوری هسته‌ای ایران تهدید برای همه جهان است و به همین خاطر ما موضع سخت‌گیرانه در مذاکرات ژنو اتخاذ کرده‌ایم.

تعلیق غنی‌سازی ایران آرزویی تحقق‌ناپذیر است

«درخواست تعطیلی غنی‌سازی ۱۰ سال پیش امکانپذیر بود اما اکنون آرزویی تحقق‌ناپذیر است».داریل کیمبل تحلیلگر آمریکایی با انتشار این تحلیل در نشریه «کنترل تسلیحات امروز» نوشت: مطرح کردن این درخواست - چنانکه برخی محافل آمریکایی و اسرائیل مسلح به سلاح هسته‌ای پیشنهاد می‌کنند - که ایران بطور دائم تمام کارهای غنی‌سازی را متوقف و تاسیسات هسته‌ای مهم خود را برچیند، نتیجه معکوس خواهد داشت. درخواست «غنی‌سازی صفر» که یک حالت ایده‌آل است، ممکن است یک دهه پیش که برنامه هسته‌ای ایران در مراحل اولیه قرار داشت قابل دستیابی می‌بود اما امروز چنین درخواستی واقع‌بینانه نیست و تاکید روی آن تنها نسخه‌ای برای شکست است.

مدیر اندیشکده انجمن کنترل تسلیحات می‌افزاید: تحریم‌های بیشتر موجب توقف یا از بین رفتن توان بالقوه تسلیحاتی هسته‌ای ایران نمی‌شود. حمله نظامی نیز تنها برنامه هسته‌ای ایران را به تاخیر می‌اندازد اما آن را متوقف نمی‌کند و احتمالا موجب می‌شود که رهبران ایران آشکارا به دنبال بمب هسته‌ای باشند. مذاکره درباره یک توافق هسته‌ای بی‌عیب و نقص دشوار است اما آشکارا بهترین مسیر عمل است.وی در عین حال نوشت: اولویت اول باید توقف تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی ایران، و از بین بردن قابل تائید یا کاهش سطح غنای ذخایر کنونی اورانیوم ۲۰ درصدی در ازای تامین سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران یا ارائه منابع جایگزین ایزوتوپ‌های پزشکی تولیدی این راکتور، باشد.

کیمبل معتقد است: کنگره آمریکا باید از دنبال کردن تحریم‌های بیشتر علیه ایران خودداری کند چرا که این کار دورنمای راه حل مذاکراتی را به شدت مخدوش و احتمال ظهور یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای را افزایش می‌دهد. چنانچه امیدی به کاهش جدی تحریم‌ها وجود نداشته باشد، ایران احتمالاً با محدودیت بر برنامه هسته‌ای خود موافقت نخواهد کرد. برای تضمین یک توافق، گروه ۵+۱ همچنین باید حق ایران در چارچوب ماده چهارم پیمان ان‌پی‌تی برای دنبال کردن فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز تحت شرایط خاص را به رسمیت بشناسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *