دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰

کاسبی دلالان با طرح مجلس کساد می‌شود

يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 878470
هفته گذشته بود که طرح مالیات بر سوداگری در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و در نهایت امروز بررسی این طرح به پایان رسید تا برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شود.
کاسبی دلالان با طرح مجلس کساد می‌شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی، اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. شورای نگهبان در خرداد ۱۴۰۲ این طرح را برای رفع ایرادات به مجلس بازگرداند. این طرح در کش و قوس مجلس و شورای نگهبان قرار گرفت و چند نوبت بین مجلس و شورا رفت و برگشت داشت. هفته گذشته بود که طرح مالیات بر سوداگری در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و در نهایت امروز بررسی این طرح به پایان رسید تا برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شود.

موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه مشخص شد
نمایندگان مجلس امروز مواد 14 تا 27 طرح مالیات بر سوداگری را در صحن علنی اصلاح و تصویب کردند.

نمایندگان با بررسی مواد 15 و 14 شروطی را برای معافیت از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه برای نقل و انتقال املاک با کاربری غیرمسکونی مقرر کردند.

همچنین در ماده ۱۶ موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مشخص کردند. در مواد 22 نیز سازمان مالیاتی موظف به ارسال درآمدهای اشخاص غیرتجاری به وزارت کار شد.

چه کسانی از پرداخت مالیات بر سوداگری معاف شدند؟
در ادامه بررسی این طرح در مواد ۲۳ و ۲۴ برخی از ماده های قانون مالیات مستقیم مربوط به اشخاص غیر تجاری اصلاح شد. وکلای ملت هم تکلیف مشمولین معاف از مالیات بر سوداگری را در ماده ۲۵ تعیین کردند.

شروط اخذ مالیات از مناطق آزاد تجاری چیست؟
در ماده ۲۶ نیز نمایندگان شروطی را برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه حاصل از انتقال دارایی‌ها در مناطق آزاد تجاری - صنعتی مقرر کردند. با تصویب ماده ۲۷ نیز وزارت راه و شهرسازی موظف به تکمیل سامانه‌های ملی املاک و اسکان کشور و ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور شد.

چه نوع حسابی تجاری است؟
هفته گذشته نیز مواد 3 تا 13 بررسی شده بود . نمایندگان مجلس بندهای (ج)، (خ) و (د)، (ذ) و (ر) ماده ۳ و بخش هایی از مواد ۴ و ۵ را اصلاح کردند که بر این اساس اشخاص تجاری در خصوص فعالیت‌های خود در خارج از ایران، الزامی به صدور صورتحساب الکترونیکی ندارند..همچنین با مصوبه مجلس در ماده 6 کلیه حساب‌های متعلق به اشخاص غیرتجاری به‌صورت پیش فرض «حساب غیرتجاری» و کلیه حساب‌های متعلق به اشخاص حقوقی «حساب تجاری» محسوب شد.

انتقال مالکیت چه معاملاتی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟
با بررسی مواد 7 و 8 نمایندگان مجلس بانک مرکزی را موظف کردند نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و درگاههای پرداخت الکترونیکی و سایر ابزارهای پرداخت مشابه اقدام کرده و به هر یک از آن‌ها شناسه یکتا اختصاص دهد.

همچنین با تصویب مواد ۱۰ و ۱۱ مجلس صورتحساب‌هایی را از پرداخت از مالیات بر سوداگری و سفته بازی مستثنی کرد. همچنین با تصویب ماده 12 انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد.در ادامه ماده 13 مورد بررسی قرار گرفت و انتقال دارایی که مشمول مالیات بر سوداگری نشود را تعیین شد.
 
مواد اصلاح شد مجدد به شورای نگهبان ارسال می شود و در صورت تأیید شورای نگهبان اجرایی خواهد شد.
https://jahannews.com/vdcbzwbwgrhbzap.uiur.html
jahannews.com/vdcbzwbwgrhbzap.uiur.html
برچسب ها: دلالان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *