شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 6 Jul 2024
 
۰

بررسی و مقایسه قیمت‌های روز پروفیل در بازار و عوامل مؤثر بر آن

شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 858183
تغییراتی که در قیمت پروفیل در بازه‌های زمانی مختلف مشاهده می‌کنیم به دلیل عوامل متعددی است که روی تعیین قیمت این محصول تاثیرگذار هستند. اصلی‌ترین عامل در نوسانات قیمت این محصول میزان عرضه و تقاضا است که خود تحت تاثیر محرک‌های بسیاری دائماً در حال تغییر است. عواملی مثل اقتصاد جهانی، رشد صنایع مختلف، تعداد شرکت‌های تولیدکننده و... تاثیر مستقیمی در عرضه و تقاضا دارند.

بررسی قیمت پروفیل در بازار

قیمت این مقطع فولادی در بازار تحت تأثیر عوامل مختلف زیادی دائماً در حال تغییر است. دامنه نوسان این تغییرات در بازه‌های زمانی مختلف نتایج متفاوتی را به ارمغان می‌آورد. قیمت روز پروفیل متاثر از عوامل متعددی مثل نوسانات قیمت ورق فولادی، قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا، فاصله کارخانه، تصمیمات سیاسی و... خواهد بود.
با بررسی نمودارهای مختلف از روند تغییرات قیمت این مقطع فولادی در چند ماه گذشته، متوجه افزایش قیمت آن خواهید شد. مخصوصاً با نگاهی گذرا به شش ماه اخیر این افزایش قیمت به شکل قابل لمسی نمایان می‌شود. همچنین نمودار تغییر قیمت در یک ماه گذشته نیز با نوسانات زیادی همراه بوده که نتیجه کلی آن باز هم روندی افزایشی داشته است.
 
بررسی قیمت پروفیل
 

عوامل مؤثر بر قیمت پروفیل

فرایند تولید و توزیع این محصول تحت تأثیر موقعیت‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گوناگونی خواهد بود. بنابراین عوامل تاثیرگذار در عرضه و تقاضا می‌توانند نقش به سزایی در تعیین قیمت داشته باشند. اگر هنگام خرید پروفیل نسبت به عوامل مؤثر بر قیمت آگاه باشید، خرید موفق‌تر و هوشمندانه‌تری خواهید داشت. این عوامل عبارت‌اند از:

●روند پیشرفت صنایع مختلف

کاربرد پروفیل در صنایع مختلفی مثل خودروسازی، ماشین‌آلات، بسته‌بندی، هوافضا و ساخت‌وساز مشاهده می‌شود. پیشرفت تکنولوژی و ظهور فناوری‌های نوین در هر کدام از این صنایع می‌تواند به تنهایی باعث تغییر قیمت شود.

●تقاضای جهانی

صنعت فلز به عنوان مواد خام برای محصولی مثل پروفیل یک عامل کلیدی برای تاثیر در قیمت این محصول است. کشورهایی که به عنوان تولیدکننده برتر این کالا در جهان شناخته می‌شوند نقش به سزایی در تعیین قیمت آن خواهند داشت. در همین راستا رویدادهای مهم سیاسی، اجتماعی و شرایط اقتصادی آن کشورها نیز به تنهایی عامل تاثیرگذار مهمی در قیمت این مقطع فولادی هستند.

عوامل تاثیرگذار در قیمت نهایی پروفیل
 
 

●هزینه محصول

قیمت نهایی پروفیل بر اساس هزینه تولید و توزیع آن تعیین می‌شود. این هزینه شامل هزینه‌های ثابت مثل اجاره ساختمان، متغیر مثل هزینه مواد خام و نیمه متغیر مثل هزینه حمل و نقل است. برای مثال قیمت پروفیل 20 * 20 با توجه به ابعاد و اندازه، مواد خام استفاده شده برای ساخت، هزینه حمل و نقل آن، حقوق و دستمزد سازندگان و... تعیین خواهد شد.

●آب‌وهوا

اختلالات جوی مثل طوفان شدید، سیل و.. ممکن است باعث قطعی برق شود. همچنین کاهش دمای شدید در منطقه تولید محصول، مصرف انرژی را بالا برده و منجر به افزایش هزینه تولید محصول می‌شود. بنابراین قیمت نهایی پروفیل تحت تأثیر آب و هوا نیز تغییر خواهد کرد.

● حمل و نقل

هزینه تولید و حمل و نقل محصول، قیمت نهایی این مقطع فولادی را تشکیل می‌دهد. حال اگر هزینه‌های مربوط به حمل و نقل تحت تأثیر عوامل مختلفی مثل تغییرات آب‌وهوایی، تغییرات قیمت سوخت، تغییرات راه‌ها، نوسان قیمت وسایل نقلیه و... تغییر کند، قیمت این کالا نیز متناسب با آن زیاد و کم خواهد شد.

●اقتصاد بازار جهانی

اقتصاد جهانی اصلی‌ترین عامل تعیین کننده توانایی مالی افراد یک جامعه است. نوسانات بازار ارز، رکود اقتصادی، تحریم، قیمت دلار و... جزو عواملی هستند که وضعیت اقتصادی مردم یک جامعه را شکل می‌دهند. به همین واسطه میزان عرضه و تقاضا و به دنبال آن قیمت پروفیل نیز تغییر خواهد کرد.
 
 رابطه موثر بین اقتصاد جهانی و میزان عرضه و تقاضا پروفیل
 

●میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا در بازار تحت تاثیر عواملی مثل توسعه زیرساخت‌ها، شروع پروژه‌های جدید صنعتی، رشد اقتصادی و... تغییر خواهد کرد. تعادل در قیمت پروفیل زمانی مشاهده می‌شود که نسبت عرضه و تقاضای آن نیز در حالتی متعادل قرار داشته باشد. بر همین اساس اگر عرضه این محصول از تقاضای آن پیشی بگیرد، شاهد کاهش قیمت در بازار خواهیم بود.

●رقابت در بازار

پررنگ شدن عرصه رقابت در بازار پروفیل‌ها موجب تثبیت و تعادل قیمت و افزایش کیفیت محصولات می‌شود. زیرا شرکت‌های تولیدکننده مختلف برای جلب رضایت مشتری و فروش بیشتر، مجبورند قیمتی مناسب‌تر و کیفیتی بالاتر را برای محصول خود ارائه دهند. بنابراین قیمت این مقطع فولادی بر اساس تولیدکنندگان دیگر تعیین خواهد شد.
https://jahannews.com/vdcaaanae49nm61.k5k4.html
jahannews.com/vdcaaanae49nm61.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *