يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۰

کاربردهای دستگاه تصفیه آب در صنعت خودروسازی

دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 851302
کاربردهای دستگاه تصفیه آب در صنعت خودروسازی
صنعت خودروسازی یک عامل کلیدی در اقتصاد جهانی محسوب می‌شود. در دهه‌های اخیر، بخش خودرو دستخوش تغییرات اساسی در طراحی شده که روش‌های تولید را متحول کرده است. کاربران همواره خواهان محصولات با کیفیت بالاتر و سازگار با محیط زیست هستند. در این میان خودروسازان نیز در تلاش هستند تا با به‌کارگیری فناوری و تجهیزات مناسب، فرآیند تولید خود را به صورت کاملا سازگار با محیط زیست طراحی کنند.
خودروسازی مانند بسیاری از صنایع دیگر به مقدار قابل توجهی آب نیاز دارد. روزانه ده‌ها هزار لیتر آب در ازای تولید هر خودرو در این صنعت مصرف می‌شود. با این حساب چالش اصلی زیست محیطی صنعت خودروسازی در فرایند تولید محصولات، استفاده از پساب تصفیه شده شهری و بازیابی مجدد پساب این صنعت است. به این ترتیب می‌توان شاهد بهینه‌سازی مصرف آب بود.
 

نقش دستگاه تصفیه آب در صنعت خودروسازی

در بسیاری از قسمت‌‌های خط تولید صنعت خودروسازی از آب استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای مستقیم آب تصفیه شده با مشخصات لازم باید به موارد زیر اشاره کرد:
  • از عاری بودن قطعات موتور از ذرات آلاینده از طریق شستشوی آن‌ها
    انواع محلول‌های شیمیایی
    کردن قطعات
    چربی گیری پیش از رنگ کردن بدنه خودرو
    مجدد قطعات بدنه خودرو پس از اسیدشویی برای حذف انواع چربی موجود
    مجدد خودرو با محلول حاوی فسفات به منظور رنگ پذیری بهتر
در تمامی این موارد به آب خالص و تمیز با مشخصات خاصی از نظر پارامترهای مختلف نیاز است. به عنوان مثال ضروری است که تمامی مراحل آبکشی و شستشوی خودرو با استفاده از آب فاقد هر گونه یون انجام شود. علاوه بر موارد فوق، باید مصرف آب مورد نیاز برای تولید موتور خودرو را به عنوان ضروری‌ترین بخش آن در نظر داشته باشیم. در تمام خودروهای احتراق داخلی هنوز از یک قطعه فلزی خام یا ریخته‌گری شده ساخته می‌شود که نیاز به ماشین‌کاری دارد. فلزکاری یا ماشین‌کاری این قطعات نیاز به حجم زیادی آب تصفیه شده و تمیز برای روانکاری ابزارهای برش نیاز دارد.
از طرف دیگر فلزات، روغن‌ها، گریس و مواد خطرناک دیگری ممکن است در پساب تولیدی این صنایع یافت شوند. این آلاینده‌ها در صورت عدم تصفیه می‌توانند مدت‌ها در محیط زیست مانده و با ورود به منایع آب آشامیدنی باعث مشکلات بسیار جدی برای سلامت انسان شوند.
 

انواع دستگاه های تصفیه آب مورد استفاده در خودرو سازی

با توجه به نیاز گسترده به آب سالم در صنعت خودرورسازی، از دستگاه‌های تصفیه آب مختلف در هر قسمت استفاده می‌شود. هر بخش از واحدهای تولیدی به آب با مشخصات خاصی نیاز دارند که باید توسط متخصصان و کارشناسان طراحی و تنظیم شود.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس

اسمز معکوس (RO) یک تکنیک تصفیه آب بسیار کارآمد است که از یک غشای نیمه تراوا برای حذف ناخالصی‌ها از منابع آب استفاده می‌کند. فیلتر ممبران RO مرغوب به کار رفته در دستگاه تصفیه آب آبین از برندهای معتبری مثل دوپونت، گزینش پذیری قابل توجهی از خود نشان می‌دهند. به این وسیله سیستم تصفیه آب قادر به حذف طیف وسیعی از آلاینده‌ها خواهد بود. این آلاینده‌ها شامل جامدات محلول، باکتری‌ها، ویروس‌ها و فلزات سنگین می‌شوند. روش تصفیه آب اسمز معکوس، کاربرد گسترده‌ای در صنعت خودروسازی در حوزه‌های مختلف آن پیدا کرده است:
  • ‌های خنک کننده: آب تصفیه شده تحت فناوری RO نقش اساسی در سیستم‌های خنک کننده مانند رادیاتور خودرو دارد. استفاده از این آب به جلوگیری از خوردگی و پوسته پوسته شدن کمک کرده و در نتیجه طول عمر و کارایی این اجزای حیاتی خودرو را افزایش می‌دهد.
    ‌ها و پوشش‌ها: استفاده از آب تصفیه شده به روش اسمز معکوس در فرمولاسیون رنگ‌ها و پوشش‌ها بسیار مهم است. آب تصفیه شده RO، یک روکش صاف، یکنواخت و بی عیب و نقص را تضمین کرده و به جذابیت زیبایی شناختی و دوام بدنه بیرونی خودرو کمک می‌کند.
    : استفاده از آب تصفیه شده RO در زمینه آبکاری بسیار ضروری است. خلوص آب موجب افزایش کیفیت پرداخت‌ها می‌شود.
    پساب: همان‌طور که گفتیم پساب واحدهای تولیدی صنعت خودروسازی حاوی آلاینده‌های مضری است که باید از آب حذف شود. به این ترتیب می‌توان از پساب بازیابی شده نیز مجددا در چرخه تولید و سایر بخش‌ها استفاده کرد.

سیستم اولترافیلتراسیون

اولترافیلتراسیون (UF) یکی دیگر از روش‌های تصفیه آب است که از غشای تخصصی با منافذ کوچک‌تر از بسیاری از باکتری‌ها و ویروس‌ها استفاده می‌کند. سیستم اولترافیلتراسیون آبین با توجه به ظرفیت آن در از بین بردن طیف گسترده‌ای از آلاینده‌ها، تطبیق پذیری قابل توجهی از خود نشان می‌دهد. در صنعت خودروسازی، UF اهمیت قابل توجهی در تهیه آب تصفیه شده برای کاربردهای مختلف دارد که برخی از آنها عبارتند از:
  • مورد نیاز برای شستشو: آب تصفیه شده UF بهترین گزینه برای شستشوی قطعات خودرو و وسایل نقلیه محسوب می‌شود. اثربخشی آن در از بین بردن کثیفی، چربی و سایر آلاینده‌ها کاملا تضمین شده است.
    ‌های باتری: ساخت سلول‌های باتری به آب تصفیه ‌شده با فناوری UF برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و افزایش عملکرد باتری متکی است. این فناوری، تولید باتری‌های ایمن و کارآمد خودرو را تضمین می‌کند.
    : آب تصفیه شده تحت فرایند اولترافیلتراسیون (UF) به طور قابل توجهی به فرآیند تولید منسوجات کمک کرده و کیفیت آن‌ها را بالا می‌برد. این ویژگی منجر به بهبود دوام و راحتی بیشتر در فضای داخلی خودرو می‌شود.

سیستم الکترودیالیز

سیستم الکترودیالیز یکی دیگر از روش‌های بسیار مؤثر و پیشرفته در تصفیه آب است که در صنعت خودروسازی و بسیاری از صنایع دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآیند تصفیه آب بر اساس اصول الکتروشیمیایی انجام می‌شود و نقش بسیار مهمی در تأمین آب با کیفیت و بدون آلاینده‌ برای صنایع مختلف از جمله خودروسازی ایفا می‌کند.
در سیستم الکترودیالیز، آب از میان یک غشای نیمه تراوا (ممبران الکترودیالیز) عبور می‌کند. این ممبران اجازه عبور یون‌های مختلف را تا اندازه مشخصی می‌دهد. آب به عنوان یک محیط الکترولیتی، بین دو الکترود قرار می‌گیرد. با اعمال جریان الکتریکی به الکترودها، یون‌ها در آب حرکت کرده و از میان ممبران عبور می‌کنند. این فرآیند موجب تصفیه آب از ذرات معلق، املاح غیرمطلوب و حتی باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود. آب تصفیه شده به روش الکترودیالیز در سیستم تبرید و شستشوی قطعات و بدنه خودرو کاربرد دارد.
https://jahannews.com/vdcgzq97xak9nw4.rpra.html
jahannews.com/vdcgzq97xak9nw4.rpra.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *