دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 3 Jun 2024
 
۰

همه چیز درباره شکایت در کمیسیون ماده 100

سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 848235
با توجه به افزایش روزافزون تعداد ساخت و ساز ها، تعداد افراد و مالکینی که با شهرداری به مشکل برمی‌خورند نیز افزایش پیدا کرده است.
همه چیز درباره شکایت در کمیسیون ماده 100
با توجه به افزایش روزافزون تعداد ساخت و ساز ها، تعداد افراد و مالکینی که با شهرداری به مشکل برمی‌خورند نیز افزایش پیدا کرده است. به همین خاطر ما قصد داریم در این نوشتار درباره شکایت در کمیسیون ماده ۱۰۰ صحبت کنیم و تمام نکات مورد نیاز را مورد بررسی قرار دهیم.
 

کمیسیون ماده ۱۰۰ به چه تخلفاتی رسیدگی می‌ کند؟

وظیفه کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری رسیدگی به تخلفات مربوط به شهرداری است. با توجه به اینکه دریافت مجوز برای ساخت و ساز به یکی از مشکلات عمده مالکین تبدیل شده است، بسیاری از افراد تمایل چندانی به گرفتن کسب جواز برای انجام ساخت و ساز ندارند. همین هم باعث می ‌شود تا شهرداری برای حل چنین مشکلاتی دست به کار شود و برای جلوگیری از تخلفات، اقدامات قانونی را انجام دهد.
  • بسیاری از مالکان ساختمان را بدون دریافت مجوز لازم تغییر کاربری می ‌دهند و یا به معابر شهری تجاوز می ‌کنند.
    گاهی اوقات یک بنا از ابتدا تا انتها بدون کسب مجوز احداث می ‌شود و یا بر خلاف مجوز دریافت شده، مازاد بر محدوده مشخص شده، ساخت و ساز انجام می‌گیرد.
    بعضی از ساختمان ‌ها پارکینگ ندارند و یا بعضی دیگر از آن ها دارای پارکینگ‌ هایی هستند که غیر قابل استفاده است.
    یکی دیگر از مشکلاتی که شهرداری ‌ها برای مقابله با آن دست به کار می ‌شوند، عدم استحکام بنا و ساختن ساختمان بدون در نظر گرفتن چارچوب‌ های ضروری است.
چنین مشکلاتی در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مورد بررسی قرار می ‌گیرند و پس از بررسی پرونده تصمیمات لازم اتخاذ می ‌شود. در نهایت نیز مالکینی که تخلف انجام داده‌اند، می‌ توانند به رای صادر شده از کمیسیون ماده ۱۰۰ اعتراض کنند. در این زمان است که استفاده از کمک وکیل کمیسیون ماده صد می ‌تواند چاره گشا باشد. زیرا برخی از تصمیمات که در دادگاه بدوی کمیسیون ماده ۱۰۰ گرفته می ‌شوند، شامل تخریب بنا تخلیه و جریمه می‌ شوند. به همین خاطر مالکان می‌ توانند به رای کمیسیون اعتراض کنند تا در صورت لزوم بتوانند از اجرای حکم صادر شده جلوگیری کنند.

بررسی اعتراض در دیوان عدالت اداری

در صورتی که رای کمیسیون ماده ۱۰۰ به صورت قطعی صادر شده باشد، فرد متخلف می‌تواند برای رسیدگی به پرونده از طریق دیوان عدالت اداری اقدام نماید. فرد متخلف در صورتی که یکی از شرایط زیر را داشته باشد می‌تواند پرونده را به دیوان عدالت اداری ارجاع دهد.
  • بر اساس رای صادر شده مالک حق دفاع نداشته باشد.
شهرداری ‌ها هنگام مشاهده تخلف در ساخت و ساز باید ابتدا از طریق ارسال یک فرم ابلاغیه مالک را از این ماجرا مطلع سازند. در صورتی که مالک نتوانسته باشد فرم را دریافت کند، اجازه اعتراض دارد. همچنین اگر کمیسیون ماده ۱۰۰ مدت زمان لازم برای اعتراض به رای صادر شده را در نظر نگیرد، باز هم مالک می ‌تواند به این حکم اعتراض کند.
  • صدور حکم تخریب به اشتباه
یک دیگر از مواردی که به مالک اجازه می‌ دهد تا پرونده خود را در دیوان عدالت مورد بررسی قرار دهد، این است که مجوز تخریب ملک آن هم به اشتباه صادر شده باشد. در این مواقع مالکان می ‌توانند از کمک یک وکیل کمیسیون ماده 100 استفاده کنند و پرونده خود را به دیوان عدالت اداری ببرند تا در آنجا به پرونده رسیدگی شود.
 

اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰

پس از اینکه کمیسیون بدوی ماده ۱۰۰ رای خود را صادر کند، فرد متخلف می ‌تواند به رای صادر شده اعتراض نماید. مدت زمان اعتراض به رای کمیسیون ماده ۱۰۰، فقط ۱۰ روز پس از صدور رای است. بنابراین متخلفان باید طی مدت ۱۰ روز این کار را انجام دهند. به همین خاطر است که توصیه می ‌شود در چنین مواردی که مدت زمان کافی برای اعتراض وجود ندارد، از راهنمایی و مشاوره افراد متخصص و با تجربه استفاده شود. در این مواقع است که یک وکیل دیوان عدالت اداری که در زمینه اعتراض به آراء صادر شده از کمیسیون ماده ۱۰۰ آشنایی دارد، می ‌تواند به متخلفان کمک کند تا در طی این مدت زمان کوتاه، نتیجه را به نفع خود تغییر دهند.
در صورتی که پس از اعتراض امکان بررسی پرونده وجود داشته باشد، یک کمیسیون تجدید نظرخواهی برای رسیدگی به پرونده تشکیل می ‌شود. در نهایت نیز رای صادر شده از کمیسیون تجدید نظر یک رای قطعی است و هیچ یک از طرفین پرونده نمی‌توانند به این رای اعتراضی داشته باشند.
البته در این موارد هم ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد. به عنوان مثال اگر رای صادر شده از کمیسیون تجدید نظر با قانون مغایرتی داشته باشد، می ‌توان از طریق دیوان عدالت اداری این پرونده را مجدداً بررسی کرد. معمولاً در مواردی که رای صادر شده برای مالکان ضرر مالی به همراه داشته باشد و مغایر با قانون باشد، امکان بررسی آن در دیوان عدالت وجود دارد.
 

چگونگی رسیدگی به تخلفات ساختمانی در کمیسیون ماده ۱۰۰

مالکان محترم برای شروع ساخت و ساز حتماً باید از قوانین کشور تبعیت کنند. در صورتی که مالک از انجام چنین قوانینی سرپیچی کند، شهرداری می ‌تواند خیلی راحت جلوی فعالیت مالکان را بگیرد. به همین خاطر بر اساس قوانین کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تنها بناهایی امکان ساخت را دارند که مجوز لازم از شهرداری را برای ساخت دریافت کرده باشند. زمانی که شهرداری مجوز لازم را صادر نکند، پرونده ساخت و ساز به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می ‌شود و پس از بررسی پرونده، حکم مورد نظر صادر می‌گردد.
 

اعتراض به صدور حکم تخریب چگونه است؟

تخریب بنای ساخته شده یکی از سخت‌ترین احکامی است که توسط کمیسیون ماده ۱۰۰ صادر می ‌شود. با توجه به اینکه حکم تخریب بسیار سنگین است، امکان اعتراض به این حکم وجود دارد. البته گاهی اوقات تخریب ملک کار غیرمنطقی به نظر می‌ رسد، اما در صورتی که اقدامی خلاف قانون صورت گرفته باشد، چاره‌ای جز اجرای حکم نیست. بنابراین اگر امکان برطرف کردن تخلف صورت گرفته وجود نداشته باشد، چاره‌ای جز تخریب نیست. همچنین در شرایط زیر تخریب ساختمان قطعی است.
  • ساخت بنا بدون کسب جواز
    ساختن بنا در زمینی که مدارکی مربوط به مالکیت آن وجود نداشته باشد.
    عدم رعایت اصول فنی برای ساخت ساختمان
 
کلام آخر
نحوه شکایت در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری با توجه به اینکه این پرونده‌ ها بسیار پیچیده هستند، دارای روند خاصی است. در صورتی که در زمینه ساخت و ساز و کسب مجوز از شهرداری ‌ها مشکلی دارید، می‌توانید با وکلای مجرب و کارشناسان حقوقی سایت دیوان عدالت تماس بگیرید. به این ترتیب می توانید مشکلات خود را با آن ها در میان بگذارید تا در صورت لزوم به شما کمک کنند.
https://jahannews.com/vdchx6n6m23nkid.tft2.html
jahannews.com/vdchx6n6m23nkid.tft2.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *