يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - 7 Jul 2024
 
۰

موتورهای الکتریکی چگونه کار می‌کنند و نحوه انتخاب الکتروموتور مناسب چیست؟

شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 805521
موتورهای الکتریکی را می‌توان عملاً در همه جای زندگی روزمره پیدا کرد. بنابراین دغدغه بسیاری از افراد است که به هنگام خرید الکتروموتور مورد نیاز خود، انتخاب اشتباهی نداشته باشند که باعث به هدر رفتن هزینه و زمانشان شود.

در این راهنمای خرید الکتروموتور کاجیلی به شما کمک می‌کنیم تا اصول اولیه موتورهای الکتریکی، یعنی انواع موجود و نحوه انتخاب موتور مناسب را یاد بگیرید. معمولا سوالاتی که به هنگام خرید الکتروموتور باید به آن‌ها پاسخ دهید این است که کدام موتور کاجیلی را انتخاب کنم عملکرد بهتری دارم و به کدام ویژگی آن باید توجه نمایم؟
 

الکتروموتورها چگونه کار می‌کنند؟

موتورهای الکتریکی با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی به منظور ایجاد حرکت کار می‌کنند. نیرو از طریق تعامل بین میدان مغناطیسی و سیم پیچ جریان متناوب (AC) یا جریان مستقیم (DC) در موتور ایجاد می‌شود. با افزایش قدرت جریان، قدرت میدان مغناطیسی نیز افزایش می‌یابد. قانون اهم (V = I*R) را در ذهن داشته باشید. ولتاژ باید افزایش یابد تا با افزایش مقاومت، همان جریان را حفظ کند.
 
به گفته نمایندگی کاجیلی موتورهای الکتریکی مجموعه‌ای از کاربردها را دارند. مصارف صنعتی متعارف آن‌ها شامل استفاده در دمنده‌ها، ماشین آلات و ابزارهای برقی، فن‌ها و پمپ‌ها هستند. علاقه‌مندان معمولاً از موتورها در کاربردهای کوچک‌تری هم استفاده می‌کنند که نیاز به حرکت دارند، مانند روباتیک یا ماژول‌های چرخ دار.
 

انواع الکتروموتورهای کاجیلی

موتورهای  DC

انواع مختلفی از موتورهای DC وجود دارد، اما رایج‌ترین آن‌ها براش یا بدون جاروبک است. موتورهای ویبره، استپر موتور و سروو موتور نیز انواع دیگر آن‌ها هستند.

موتورهای DC براش دار

یکی از ساده‌ترین موتورها هستند و در بسیاری از لوازم خانگی، اسباب بازی‌ها و اتومبیل‌ها یافت می‌شوند. آن‌ها از برس‌های تماسی استفاده می‌کنند که به یک کموتاتور برای تغییر جهت جریان متصل می‌شوند. تولید آن‌ها ارزان و کنترل آن‌ها ساده است و گشتاور بسیار خوبی در سرعت‌های پایین (که برحسب دور در دقیقه یا RPM اندازه گیری می‌شود) دارند. چند نکته منفی در مورد این نوع الکتروموتورها این است که برس‌های آن‌ها سریع‌تر فرسوده می‌شوند؛ بنابراین نیاز به نگهداری مداوم دارند، در اثر گرم شدن براش‌ها سرعت حرکت کاهش می‌یابد و از قوس براش صدای الکترومغناطیسی ایجاد می‌کنند.

موتورهای DC بدون جاروبک

از آهنرباهای دائمی در مجموعه روتور خود استفاده می‌کنند. آن‌ها در بازار برای استفاده در هواپیما و وسایل نقلیه زمینی محبوب هستند. الکتروموتورهای DC بدون جاروبک کارآمدتر هستند، نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند، صدای کمتری تولید می‌کنند و چگالی توان بالاتری نسبت به موتورهای DC برس دار دارند.

آن‌ها همچنین می‌توانند به تولید انبوه برسند و شبیه یک موتور AC با دور در دقیقه ثابت باشند، مگر اینکه با جریان DC تغذیه شوند. با این حال، چند معایب وجود دارد. این معایب شامل این است که کنترل آن‌ها بدون تنظیم کننده تخصصی دشوار است و به بارهای راه اندازی کم و گیربکس‌های تخصصی در کاربردهای درایو نیاز دارند که باعث می‌شود هزینه سرمایه، پیچیدگی و محدودیت‌های زیست محیطی بالاتری داشته باشند.

موتورهای ویبره

برای کاربردهایی که نیاز به لرزش دارند مانند تلفن‌های همراه یا کنترلرهای بازی استفاده می‌شود. آن‌ها توسط یک موتور الکتریکی تولید می‌شوند و دارای یک جرم نامتعادل در محور محرک هستند که باعث ایجاد لرزش می‌شود. همچنین می‌توان از آن‌ها در زنگ‌های غیرالکترونیکی که به منظور صدا یا زنگ هشدار یا زنگ در می‌لرزند، استفاده کرد.

استپر موتورها

هر زمان که نیاز به موقعیت‌یابی دقیق باشد، صحبت از استپر موتورها می‌شود. آن‌ها در چاپگرها، ماشین‌ابزارها و سیستم‌های کنترل فرآیند یافت می‌شوند و برای گشتاور بالا ساخته شده‌اند که به کاربر، توانایی حرکت از یک مرحله به مرحله دیگر را می‌دهد. آن‌ها یک سیستم کنترلی دارند که موقعیت را از طریق پالس‌های سیگنال ارسال شده به راننده تعیین می‌کند، سپس آن را تفسیر می‌کند و ولتاژ متناسبی را به موتور می‌فرستد. ساخت و کنترل آن‌ها نسبتاً ساده است، اما حداکثر جریان را دائماً می‌کشند. فاصله گام‌های کوچک حداکثر سرعت را محدود می‌کند و در بارهای زیاد می‌توان از گام‌ها گذشت.

سروو موتورها

یکی دیگر از موتورهای محبوب بازار سرگرمی هستند و برای کنترل موقعیت بدون دقت استفاده می‌شوند. برنامه‌های محبوب آن‌ها شامل برنامه‌های کنترل از راه دور مانند وسایل نقلیه اسباب بازی RC و روباتیک است. آن‌ها از یک موتور، پتانسیومتر و یک مدار کنترل تشکیل شده‌اند و بیشتر از طریق مدولاسیون عرض پالس (PWM)، از طریق ارسال پالس‌های الکتریکی به سیم کنترل کنترل می‌شوند. سرووها می‌توانند AC یا DC باشند. سرووهای AC می‌توانند نوسانات جریان بالاتری را تحمل کنند و برای ماشین آلات صنعتی استفاده شوند، در حالی که سرووهای DC برای برنامه‌های سرگرمی کوچکتر هستند.

موتورهای  AC

سه نوع اصلی موتورهای AC وجود دارد:

موتورهای القایی

به عنوان موتورهای ناهمزمان یا آسنکرون شناخته می‌شوند، زیرا آن‌ها با سرعت ثابت یکسانی حرکت نمی‌کنند یا کندتر از فرکانس ارائه شده نمی‌چرخند. لغزش، تفاوت بین سرعت واقعی و سنکرون، برای تولید گشتاور، نیروی پیچشی که باعث چرخش می‌شود، در موتورهای القایی مورد نیاز است. میدان مغناطیسی که روتور این موتورها را احاطه کرده است به دلیل جریان القایی ایجاد می‌شود.

موتورهای سنکرون

روتور موتورهای سنکرون کاجیلی با سرعت ثابتی که از AC تامین می‌شود، می‌چرخد. میدان مغناطیسی آن‌ها توسط آهنرباهای دائمی ایجاد می‌شود. موتورهای صنعتی برای کاربردهای سه فاز با قدرت بالا مانند نوار نقاله یا دمنده طراحی شده اند. موتورهای AC را می‌توان در لوازم خانگی و سایر کاربردها مانند ساعت، فن و درایو دیسک نیز پیدا کرد.

هنگام خرید الکتروموتور kaijieli باید به چه نکاتی توجه کرد؟

چندین ویژگی وجود دارد که هنگام انتخاب الکتروموتور باید به آن‌ها توجه کنید، اما ولتاژ، جریان، گشتاور و سرعت (RPM) از همه مهم‌تر هستند.
 

جریان  Current

چیزی است که به موتور نیرو می‌دهد و جریان بیش از حد به موتور آسیب می‌رساند. برای موتورهای DC، جریان کارکرد و استال مهم است. جریان کارکرد مقدار متوسط جریانی است که انتظار می‌رود موتور تحت گشتاور معمولی بکشد. جریان استال، گشتاور کافی برای موتور را اعمال می‌کند تا با سرعت توقف یا 0RPM  کار کند. این حداکثر مقدار جریانی است که موتور باید بتواند بکشد و همچنین حداکثر توان زمانی که در ولتاژ نامی ضرب می‌شود. هیت سینک‌ها یا خنک کننده‌ها مهم هستند تا به هنگام کار کردن دائمی موتور از ذوب شدن سیم پیچ‌ها جلوگیری کنند.

ولتاژ  Voltage

برای حفظ جریان خالص در یک جهت و برای غلبه بر جریان برگشتی استفاده می‌شود. هر چه ولتاژ بیشتر باشد، گشتاور بیشتر است. رتبه‌بندی ولتاژ یک موتور کایجلی DC  کارآمدترین ولتاژ را در حین کار نشان می‌دهد. حتما ولتاژ توصیه شده را اعمال کنید. اگر ولتاژ بسیار کمی اعمال کنید، موتور کار نخواهد کرد، در حالی که ولتاژ زیاد باعث کوتاه شدن سیم‌پیچ‌ها می‌شود که منجر به از دست دادن توان یا تخریب کامل می‌گردد.

مقادیر کارکرد و استال نیز باید با گشتاور در نظر گرفته شود. کارکرد گشتاور مقدار گشتاوری است که موتور برای ایجاد آن طراحی شده است و گشتاور استال مقدار گشتاور تولید شده هنگام اعمال قدرت از سرعت استال است. همیشه باید به گشتاور عملیاتی مورد نیاز نگاه کنید، اما برخی از برنامه‌ها از شما می‌خواهند که بدانید تا چه حد می‌توانید به موتور فشار وارد کنید. به عنوان مثال، با یک ربات چرخدار، گشتاور خوب برابر با شتاب خوب است، اما باید مطمئن شوید که گشتاور استال به اندازه کافی قوی است تا وزن ربات را تحمل کند. در این مورد، گشتاور مهم‌تر از سرعت است.

سرعت یا (RPM)

می‌تواند در مورد موتورها پیچیده باشد. قاعده کلی این است که موتورها با بیشترین سرعت کار می‌کنند، اما در صورت نیاز به چرخ دنده، همیشه امکان‌پذیر نیست. اضافه کردن چرخ دنده‌ها راندمان موتور را کاهش می‌دهد، بنابراین کاهش سرعت و گشتاور را نیز باید در نظر بگیرید.

همه موارد گفته شده در این مقاله و حتی سایت نمایندگی کاجیلی kaijieli.ir اصولی هستند که باید هنگام انتخاب و خرید الکتروموتور کایجیلی در نظر بگیرید. هدف یک برنامه کاربردی و جریان مناسب موتور الکتریکی را در نظر بگیرید. مشخصات یک برنامه کاربردی مانند ولتاژ، جریان، گشتاور و سرعت تعیین می‌کند که کدام موتور مناسب‌تر است، بنابراین حتما به الزامات آن توجه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *