سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 2 Jul 2024
 
۱
۲
آموزش پیشرفته و آکادمیک نیروهای شبه نظامی؛

موج جدید اقدامات غربی، عربی و ترکی علیه سوریه

شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 421726
چند ماه قبل مقامات آمریکایی وعده دادند که زمینه‌های جدیدی برای آموزش نیروهای مخالف دولت اسد را آغاز خواهند کرد. طبق این طرح آمریکایی ها در یک کشورهای منطقه – آن زمان اعلام شد که این کشور عربستان خواهد بود- نیروهای مخالف اسد را طی یک پروژه چندین ماهه آموزش نظامی خواهند داد.
موج جدید اقدامات غربی، عربی و ترکی علیه سوریه
به گزارش جهان نيوز، استراتژیست های دولت اوباما بر خلاف متحدان منطقه ای آمریکا همانند ترکیه و عربستان اعتقادی به حضور مستقیم جنگ نظامی علیه سوریه ندارند و تنها راه در اینباره را تقویت مخالفان میانه رو بشار اسد– البته به ظن غربی ها- می دانند.

اما در جامعه اطلاعاتی آمریکا برخی از کارشناسان معتقدند نیروی های تحت عنوان میانه رو در جمع مخالفان بشار اسد عملا وجود ندارد و آمریکایی ها تنها با دست خود گروه های تکفیری و تروریستی را آموزش می دهند. از سوی دیگر جامعه اطلاعاتی آمریکا هشدار داده که بسیاری از تسلیحات آمریکایی و غربی پس از ارسال به سوریه در اختیار نیروهای تندرو و تکفیری قرار می گیرد و هیچ ضمانتی برای استفاده درست این تسلیحات وجود ندارد.

در همین حال موج جدید اقدامات غربی، عربی و ترکی علیه سوریه در پوشش مبارزه با داعش شروع شده است. همچنانکه خبرگزاری رویترز اعلام کرد که آمریکا آموزش جنگجویان سوری برای مبارزه با داعش را چند روز قبل آغاز کرده است.

بر پایه این گزارش، هفته پیش ۱۲۳ نظامی آمریکایی و سلاح‌های آمریکایی در چارچوب آموزش و تسلیح معارضان سوریه وارد ترکیه شدند. پایگاه روزنامه "حریت" ترکیه نیز در این رابطه نوشت، هم اکنون روند انتقال سلاح‌های آمریکایی به پایگاه هوایی "اینجرلیک" در استان "اضنه" واقع در جنوب ترکیه در حال انجام است.

به نوشته این روزنامه، ۸۳ نظامی آمریکایی وارد پایگاه هوایی "اینجرلیک" شدند و این در حالی است که ۴۰ تن دیگر نیز وارد پایگاه نظامی «هیروانلی» در منطقه آناتولی در مرکز ترکیه شده‌اند.

همچنین مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با روزنامه صباح تصریح کرد که برنامه آموزش و مسلح کردن شبه نظامیان سوری مخالف دولت دمشق از ۹ می (۱۹ اردیبهشت) در خاک ترکیه آغاز خواهد شد.

بر این اساس در برنامه پیشنهادی آمریکا و ترکیه، قرار است بیش از ۱۵ هزار نیروی مخالف دولت سوریه آموزش دیده و مسلح شوند. اما نکته قابل تامل این است که طبق این طرح آموزش نیروهای مخالف بشار اسد در گروه های ۳۰۰ نفره خواهد بود که چندین سال به طول خواهد انجامید. نکته ابهامی دیگر نیز در اینباره این است که آیا آمریکایی ها حاضر به تسلیح این نیروها خواهند بود یا نه؟

از سوی دیگر اخیرا مقامات ترکیه از توافق با عربستان سعودی به منظور حمایت از مخالفان نظام سوریه خبر دادند.

بدین ترتیب موج جدیدی علیه دولت بشار اسد در راه است که اولا محوریت آن آموزش پیشرفته و آکادمیک نیروهای شبه نظامی مخالف خواهد بود. این آموزش زمان بر است و این موضوع نشان می دهد که محور غربی، عربی و ترکی برنامه چندین ساله ای برای مقابله با دولت سوریه را در نظر دارد. البته این آموزش ها نشان می دهد که آنها به خوبی دریافت کرده اند که با توان فعلی، قدرت مواجه با ارتش سوریه و گروه های مقاومت را ندارند و همچنان باید درگیر یک جنگ فرسایشی باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
فان حزب الله هم الغالبون
شکست سوریه دیگه بعد این همه مقاومت غیر ممکنه