کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

داعش در چه‌صورت برای‌ ما تبدیل به تهدید می‌شود؟

1 تير 1393 ساعت 14:22

کارشناسان نظامی معتقدند داعش نه تنها در اولین برخوردها در نزدیکی مرزهای استان های شیعه نشین عراق با شکست های سنگینی روبه رو خواهد شد بلکه همین الان هم در حال عقب نشینی ها آشکاری از شهرهای سنی نشین مهمی همچون موصل است.


گروه بین‌الملل جهان نیوز: داعشی‌ها هر جا می‌روند اول سر بریدن، مثله مثله کردن، آتش زدن اجساد را به عنوان عملیات روانی انجام می‌دهند. همین مسئله کافیست تا بسیاری از عوام مردم تحت تاثیر این فضا قرار بگیرند. در حالیکه داعشی‌ها در 200 کیلومتری ایران اینک در حال دادن تلفات سنگین می باشند حتی برخی رسانه‌ها تا چند روز قبل در داخل کشور به گونه‌ای اخبار خود را منتشر کردند که انگار داعش اینک در مسیر نزدیکی مرزهای ایران قرار دارد و یا حداقل توانایی نزدیک شدن را پیدا کرده است.
 
کارشناسان نظامی معتقدند داعش نه تنها در اولین برخوردها در نزدیکی مرزهای استان‌های شیعه نشین عراق با شکست های سنگینی روبه رو خواهد شد بلکه همین الان هم در حال عقب نشینی‌های آشکاری از شهرهای سنی نشین مهمی همچون موصل است.
 
از سوی دیگر متوسط رقمی که برای تعداد اعضای داعش توسط مقامات اطلاعاتی عربی و غربی نقل شده بین 6000 تا نهایتا 15 هزار نفر متغییر بوده است. این تعداد افراد در مواجه با یک ارتش مجهز و منظم در معادلات نظامی عدد سنگینی محسوب نمی‌شود.
 
این در حالیست که داعشی‌ها بیشتر گروه‌های پارتیزانی و متخصص جنگ شهری محسوب می‌شوند که در صورت رویارویی با نیروهای آموزش دیده جنگ های چریکی بسیار آسیب‌پذیر هستند. همچنانکه حزب الله لبنان به علت تجربه جنگ پارتیزانی توانست معادلات نظامی سوریه را بهم بزند.
 
با این وجود چه مسئله ای داعش و یا گروه های شبیه آن را می‌تواند تبدیل به تهدیدی جدی علیه ایران کند؟
 
جواب این سوال قطعا در گزینه های نظامی نخواهد بود و بیشتر به حوزه های نرم باز می گردد. در این‌باره دو نکته ذیل قابل عرض است:
 
الف: در ایران تفکیک قائل نشدن بین داعش تکفیری با اهل سنت می تواند زمینه ای برای تهدید محسوب شود. این گروه ها تلاش می کنند با پررنگ کردن تفکرات ضد شیعی خود را اهل سنت واقعی معرفی کنند و به تحریک شیعیان در داخل ایران بر علیه اهل سنت بپردازند. در ابعاد راهبردی‌تر حتی برخی کارشناسان معتقدند امریکایی‌ها به دنبال ورود علنی ایران به تحولات عراق برای فراهم شدن ورود آشکار برخی کشورهای عربی سنی‌نشین می باشند تا تقابل شیعه و سنی در منطقه به صورت کامل جای خود را به دو قطبی جهان اسلام – آمریکا و امت اسلامی – اسراییل قرار بدهد.
 
ب: عدم جلوگیری از تفکر وهابی‌گری در برخی استان های مرزی نشین و سنی نشین می‌تواند منجر به شکل گیری گروه‌های شبه داعش در ابعاد هر چند بسیار کوچک شود. هر چند که میان اعتقادات اکثریت اهل سنت ایران با گروه‌های تکفیری مانند داعش زمین تا آسمان فاصله است ولی یارگیری بسیار محدود توسط گروه های شبه‌داعشی مسئله‌ای نیست که در برخی استانها شاهد آن نباشیم.

بررسی زمینه ایجاد شکل گیری و تقویت گروه‌های مانند داعش و القاعده در سوریه و عراق نشان می‌دهد که قبل از حضور نظامی این گروه‌ها سال‌ها بر عقاید و رفتار اهل سنت روستاها و شهرهای کوچک این کشورها تبلیغات گسترده برای گرایش به وهابیت شده است. رفتارشناسی گروه‌های مانند گروهک عبدالمالک ریگی و گروهک جیش العدل رگه‌هایی از غفلت در جلوگیری از رشد وهابی‌گری را در برخی نقاط محدود سیستان و بلوچستان نشان می دهد.

شکل‌گیری حوزه‌های علمیه بدون نظارت در این استان که گاه اساتید آنها در افراطی‌ترین مدارس دینی وهابی در پاکستان درس خوانده‌اند در داخل کشور زنگ خطری است که مسئولین امنیتی کشور باید برای بالفعل شدن این تهدیدات از خود تحرک بیشتری نشان بدهند. اجرایی کردن قانون بر زمین مانده نظارت بر حوزه های علمیه اهل سنت در جنوب شرق می تواند بسیار  در این زمینه راهگشا باشد. هر چند که گروه‌هایی؛ مانند باقیمانده های ریگی سالهاست با صدها هزار دلارهای نفتی نتوانسته اند رقم اعضای خود را به صد نفر هم برسانند ولی رشد خزنده وهابی گری را در داخل کشور باید همواره جدی تلقی شود.


کد مطلب: 366554

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/366554/داعش-چه-صورت-برای-تبدیل-تهدید-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com