شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۲
۳

آیا مردم ثروتمندان را نجس می‏‎دانند؟!

شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب: 366358
رئیس‌جمهور امروز در همایش سراسر قوه قضاییه به سخنرانی پرداخت و مطالبی را پیرامون نگاه جامعه به سرمایه‌داران مطرح که به نظر می‌رسد حاصل نوعی برداشت ناصحیح از افکار عمومی و عدم دریافت پیام صحیح مردم در مجموعه دولت است.
به گزارش جهان به نقل از رجا، آقای روحانی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه برخی در جامعه سرمایه‌گذار و ثروت را موضوع ضد ارزش می‌دانند، ضرورت اصلاح این نگرش و فرهنگ را مورد تاکید قرار داد و گفت: «تا زمانی که عده‌ای سرمایه‌ را نجس می‌دانند و فقر را افتخار کشور، به مقصد نخواهیم رسید.»

ریشه این اظهارات رئیس‌جمهور را باید در واکنش منفی مردم و افکار عمومی نسبت به برخی افراد خاص دانست که دارای سرمایه فراوان هستند، دانست اما آقای روحانی در یک مورد اشتباه کرده است؛ چرا که مردم صرفا به دلیل ثروتمند بودن افراد با آنها مخالفت نمی‌کنند بلکه مسائل دیگری نیز در میان است.

واکنش منفی مردم در واقع به زد و بندهای پشت پرده و تخلفات گسترده مالی توسط برخی افراد خاص است که از راه‌های نامشروع و غیرقانونی و با تاسیس شرکت‌های گوناگون و استفاده از رانت‌های ویژه و خاص در دوره‌های مختلف، توانسته‌اند با تکیه بر مسئولیتی که داشته اند مالی بهم بزنند و بر ثروت افسانه‌ای خود بیفزایند.

زمانی که رسانه‌ها از عضوت یک چهره سرشناس سیاسی در هیات مدیره حدود ۴۰ شرکت اقتصادی خبر می‌دهند و سرمایه شخصی وی را بالغ بر هزار میلیارد تومان ارزیابی می‌کنند و از سوی دیگر، مشاهده می‌کنند که این فرد در سلسله مراتب نیز جایگاه رفیعی کسب می‌کند، طبیعی است که مردم و افکار عمومی نسبت به آن جبهه می‌گیرند و خواستار برخورد قانونی با این نوع ثروتمندی باشند؛ موضوعی که مختص به یک یا دو نفر نیست و افراد فراوانی را شامل می‌شود.

نگاهی به رویکرد مردم نسبت به افراد نیکوکاری که با سرمایه و ثروت خود به ایران و محرومین خدمت می‌کنند، مشخص می‌کند که افکار عمومی صرفا با ثروتمندی افراد مخالف نیست؛ بلکه این رانت‌خواری و فساد اقتصادی است که منجر به ایجاد چهره‌های مالی برجسته می‌شود و مردم را از این افراد بیزار می‌کند.

به عنوان مثال، زمانی که پروفسور سمیعی به ایران می‌آید و احداث یک مجموعه تخصصی بیمارستانی در حوزه اعصاب و روان را آغاز می‌کند، نه تنها به دلیل ثروتمندی خود مورد شماتت مردم قرار نمی‌گیرد، بلکه با استقبال تاریخی مردم و حمایت همه جانبه افکار عمومی از خود روبرو می‌شود. این مساله برای بسیاری دیگر از افراد نیکوکار و خیر نیز تکرار شده است.

دکتر هاشمی، وزیر بهداشت دولت یازدهم هم از دیگر چهره‌های ثروتمند در کابینه دولت است که به دلیل اقدامات عام المنفعه و همچنین رویکرد صحیح خود در تعامل با نیازمندان و بیماران در مناطق محروم، نه تنها با واکنش منفی مردم روبرو نشده بلکه یکی از چهره‌های محبوب کابینه یازدهم نیز هست. تلاش وزارت بهداشت برای کاهش قیمت های نجومی برخی از داروهای بیماری های صعب العلاج یکی از مهمترین اقداماتی بوده است که طی ماه های گذشته انجام شده و باعث افزایش میزان رضایت مردمی شده که در این عرصه با مشکلات متعددی روبرو بوده‌اند.

به همین دلیل، به نظر می‌رسد آقای روحانی باید در نگاه خود به افکار عمومی، اندکی تغییر ایجاد کند و پیام مردم را به درستی درک کند؛ مردمی که با ثروت و ثروتمندان مخالف نیستند ولی تاب تحمل وجود افراد رانت‌خوار و مفسد اقتصادی در کشور را ندارند و نسبت به آنها به شدت واکنش نشان می‌دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


از تمامی حرفای رییس جمهور می توان دریافت که با مردم نشست و برخاست نداره! و این یکی از آفات حکومت اسلامیه که کارگزارش حسش رو از مشاورینش بگیره نه بطور مستقیم از مردم
مردم از ثروتمندان بدشون نمياد از كسايى بدشون مياد كه تنها ثروتشون پوله،
ثروتی که از راه ناصحیح به دست آید نه تنها نجس است که به فرموده قرآن کریم آتش است و استفاده کننده آن مانند کسی است که آتش می خورد. به راستی چند درصد ثروتمندان جامعه ما از راه صحیح ثروت اندوزی می کنند؟ ثروتی که از راه ربا، رشوه، قسم دروغ، کم فروشی، گران فروشی، احتکار، کلاه برداری و صدها شیوه نادرست دیگر به دست می آید، آیا نجس نیست؟!
در روایت آمده خورنده ربا نجاست خوار است. قرآن کریم می فرماید کسی که مال یتیم بخورد مانند آن است که آتش می خورد و در شکمش آتش جمع می شود و صدها آیه و روایت از این دست که هر کدام به نوعی به دست آوردن ثروت از راه ناصحیح را مذمت نموده است.
پس به آقای رئیس جمهور باید گفت: برادر روحانی و اسلام شناس! مردمی که معتقدند ثروت نجس است، چنین ثروتی را می گویند. ثروت افرادی که از راه رانت روی هم انباشته می شود، ثروت افرادی چون بابک زنجانی و مه آفرید و صدها و هزاران امثال آنها که در مملکت ما کم نیستند.