جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲

ناراحتی از تجلیل روحانی از حماسه ۹ دی

پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 399219
تجلیل مجدد رئیس‌جمهور از حماسه ملت در یوم‌الله ۹ دی موجب ناخرسندی ارگان رسمی سازمان سیا و عضو متواری گروهک ملی-مذهبی شد.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، «مرتضی-کاف» در وبسایت رادیو فردا نوشت: رئیس دولت اعتدال در جدیدترین اظهارنظر خود که در ۹ دی ابراز شد، نخواست از کنار روزی که حاکمیت آن را به نمادی علیه جنبش سبز تبدیل کرده، بی‌تفاوت و در سکوت عبور کند. حسن روحانی در تعابیری مختصر اما همدلانه با تجمع ۹ دی ۱۳۸۸، به گونه‌ای غیرمستقیم به نقد جنبش سبز پرداخت. روحانی جمعیت نهم دی ۱۳۸۸ را مردمی که خواستند به یک سری اتفاقات ناخوشایند پایان دهند توصیف کرد. روحانی آشکارا از یک سو مدعی شد که لشکر بسیج شده توسط حکومت در روز ۹ دی، «مردم» ایران را نمایندگی می‌کردند و متعلق به «یک جناح و گروه سیاسی» نبودند؛ و از سوی دیگر ادعا کرد که این تجمع حکومتی، نمادی از «بیعت» مردم ایران با «رهبری و اصل ولایت‌فقیه» بود.

این گروهکی فراری می‌افزاید: روحانی در بخش دیگری از سخنان اخیر خود با «حماسه» توصیف کردن ۹ دی، «پیام» آن را چنین توصیف می‌کند؛ «هر فردی حرف، نقد و یا اعتراضی دارد باید در چارچوب قانون و مقررات آن را بیان کند.» رئیس دولت بنفش در این ارزیابی نیز آشکارا در سمت آن روایتی از حوادث ۱۳۸۸ می‌ایستد که رهبر جمهوری اسلامی آن را نمایندگی و تعریف می‌کند.

همکار ارگان سازمان سیا با ابراز ناخرسندی از اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین اکرمی نوشت: سخنان اخیر روحانی و تفسیر معنادار و تأمل‌برانگیز وی از ۹ دی، به نوعی تکمیل‌کننده اظهاراتی بود که در روزهای گذشته به نقل از رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری منتشر شد. سیدرضا اکرمی در چند اظهارنظر و مصاحبه، حصر خانگی رهبران جنبش سبز را که از ۱۴۰۰ روز گذشته، «قانونی» توصیف کرد و معترضان به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ را «عده معدودی آشوبگر»، و اعتراض در روز عاشورا را «توهین به مقدسات» ارزیابی کرد. اکرمی همچنین تاکید کرده: «وقتی شورای امنیت ملی به جمع‌بندی حصر سران فتنه رسیده و رهبری هم بر آن صحه گذاشتند، نباید حرفی وجود داشته باشد»؛ و نیز از ضرورت «عذرخواهی» و «تجدیدنظر» موسوی و کروبی در مواضع خود گفته است.

رادیو فردا در پایان نوشت: اینک، و با سخنان جدید و تفسیر غریب رئیس‌جمهور از ۹ دی، اظهارنظر رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری تکمله‌ای معنادار یافته است. به نظر می‌رسد روحانی تداوم حضور خود در حکومت و پیشبرد برنامه‌هایش را بر جلب رضایت و تداوم اعتماد جمهوری اسلامی و به خصوص شخص رهبر جمهوری اسلامی مبتنی ساخته است.

یادآور می‌شود رئیس‌جمهور سال گذشته نیز در جلسه هیئت دولت با اشاره به نامگذاری ۹ دی به عنوان روز بصیرت گفته بود «مردم زمانی که احساس کردند به باورها و ارزش‌های دینی و اعتقادی آنها توهین شده و بیگانگان خیال دخالت در حوزه‌های اخلاقی و اعتقادی آنان را دارند به حرکت درآمده، با حضور و اجتماع‌شان به بیگانگان پاسخ درخوری دادند».

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه حضور مردم در این روز، برای دفاع از اسلام و مقدسات و ادای احترام به اباعبدالله‌الحسین(ع) و حمایت از انقلاب و رهبری بود، گفت: آنچه مردم را به حرکت درآورد دلدادگی مردم ایران به عاشورا و ارزش‌های انسانی برآمده از آن بود. مردم با هدف دفاع از اسلام، اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی به حرکت درآمدند، چون احساس کرده‌ بودند به فرهنگ عاشورا اهانت شده و بیگانگان زمینه را برای مداخله مناسب یافته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دانشگاه پولی درس می خونه... از این دکترا زیاد داریم
سارا ندافی
آفرین به روحانی......