چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

اتاق بازرگانی محور اقتصاد مقاومتی شود

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 410007
عضو ائتلاف فراگیر «ایرانی آباد» عنوان کرد با تشکیل کمیسیونی می‌توان تعامل بیشتر و بهتر اتاق بازرگانی و نظام بانکی را به‌ عنوان یک بازوی کمکی در اقتصاد کشور رقم زد و بر بخشی از مشکلات فائق شد.
به گزارش جهان، کورش پرویزیان فعال بازار سرمایه و پول و عضو ائتلاف فراگیر «ایرانی آباد» در اتاق بازرگانی، صنعت و معدن که در حال حاضر مدیرعامل بانک پارسیان است، سوابق متعددی در حوزه مالی و بازگانی دارد و تجربه عضویت در شورای پول و اعتبار و سابقه فعالیت در بانک مرکزی، او را به کارشناسی خبره در حوزه مسائل مالی، پولی و سرمایه تبدیل کرده است.

پرویزیان در گفت‌وگو با فارس در ارزیابی وضعیت فعلی عملکرد اتاق بازرگانی اظهار داشت: در اقتصاد کشور ما به‌عنوان یک نظام مردمی، همواره مردم در صحنه‌های مختلف تصمیم‌گیری حضور داشته و دارند. اتاق بازرگانی هم یکی از عرصه‌های حضور مردم در صحنه تصمیم‌گیری و مدیریت اقتصاد است و این پارلمان بخش خصوصی می‌تواند نقش پررنگی در اداره کشور داشته باشد؛ کما اینکه از امتیازهای ویژه‌ای همچون حضور در شورای پول و اعتبار به‌عنوان بالاترین مرجع سیاست‌گذاری پولی و مالی کشور برخوردار است، اما به‌هرحال انتقادهایی هم به وضعیت فعلی عملکرد اتاق وارد است. من با نگاه تخصصی در حوزه مالی و پولی، نوعی تقابل را بین اتاق بازگانی و نظام بانکی کشور می‌بینیم که این امر ناشی از فقدان نگاه کارشناسی به‌نظام بانکی در اتاق بازرگانی است که پیشنهاد من در این زمینه راه‌اندازی کمیسیون یا کمیته تخصصی بانکی و مالی در اتاق است.

عضو ائتلاف فراگیر «ایرانی آباد» افزود: این کمیسیون می‌تواند تعامل بیشتر و بهتر اتاق بازرگانی و نظام بانکی به‌ عنوان یک بازوی کمکی در اقتصاد را به دنبال داشته باشد. باید این واقعیت را بپذیریم که اقتصاد ما بانک محور است و در این شرایط تعامل با سیستم بانکی یکی از ضرورت‌هاست. در عین‌حالی که این کمیسیون تخصصی مالی می‌تواند نقش داوری هم به اتاق بدهد و در تعارضات بخش خصوصی و نظام بانکی به حل دعواها بپردازد. البته اتاق بازرگانی باید هوش تجاری و هوشمندسازی روندها را مدنظر داشته باشد که با توجه به این عرصه‌ها ما وارد صحنه انتخابات اتاق شده‌ایم. البته کارکرد اتاق در سال‌های متمادی قابل بررسی است و شاید تصمیم‌های گرفته‌شده در زمان‌های مختلف، مناسب بوده، ولی اکنون تغییراتی رخ داده که سرعت واکنش اتاق مناسب نبوده است و اتاق باید بتواند این تغییرات را بپذیرد و با سرعت تغییرات حرکت کند.

پرویزیان درباره نقش اتاق بازرگانی در برخورد با مساله تأمین نقدینگی که به یکی از مشکلات اقتصاد کشور تبدیل شده است، تصریح کرد: در وضعیتی فعلی اقتصاد کشور، چشم بیشتر واحدهای اقتصادی به بانک‌ها برای تأمین نقدینگی دوخته شده است. در حالی‌که کارکرد بانک‌ها خدمت محور است و تأمین نقدینگی‌ فوری و کوتاه‌مدت می‌کند. بنابراین یکی از برنامه‌هایی که اتاق بازرگانی می‌تواند به‌ خوبی اجرایی نماید، بحث تأمین نقدینگی بلندمدت اقتصاد است. اتاق می‌تواند به‌عنوان یک واسطه، عرصه‌های مختلف و مطمئن سرمایه‌گذاری را برای تأمین نقدینگی و سرمایه در اختیار منابع سرمایه و پول قرار دهد. این نقش واسطه‌ای اتاق می‌تواند در بلندمدت به تأمین سرمایه کم‌هزینه برای بخش‌های مختلف اقتصاد منجر شود؛ زیرا اساس خدمات بانکی، تامین مالی نیست بلکه خدمات مالی است؛ مثل تأمین ال سی ها و ضمانت‌نامه‌ها و ... به صورتی که بانک‌ها وظیفه حمایت از سپرده‌های مشتریان خود را دارند. معتقدم اگر اتاق کمیته تخصصی مالی و بانکی داشت، می توانست در نوسانات ارزی شدیدی که رخ داد، آسیب‌ها را کاهش دهد.

عضو ائتلاف فراگیر «ایرانی آباد» در ادامه به نقش اتاق بازرگانی، صنعت و معدن در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اجرای اقتصاد مقاومتی، ائتلاف امروز و فردای ماست و محور هر ائتلافی باید اقتصاد مقاومتی باشد. اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی که حوزه اقتصاد را حمایت و هدایت می‌کند، باید این امر را نهادینه نماید. اگر اعتقاد به اجرای اقتصاد مقاومتی در اتاق نباشد، طبیعتاً این امر در بخش خصوصی نیز تبلور نخواهد یافت. بنابراین اگر اتاق، اقتصاد مقاومتی را مبنا قرار دهد، می‌تواند این امر را محقق کند؛ زیرا وقتی اتاق به‌عنوان یک نهاد غیردولتی در فرایند اقتصاد مقاومتی حضور دارد، طبعاً نظرات کارشناسی و قابل اجرایی را به دولت و تصمیم گیران منتقل می‌کند و این مسئله، اتخاذ تصمیم درست و قابل‌اجرا را تضمین می‌کند.

پرویزیان تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی یک الگوی کاملاً بومی جمهوری اسلامی ایران است و با مقتضیات کلی نظام مطابقت بالایی دارد؛ مثلاً ما قانون بانکداری بدون ربا را تدوین کرده‌ایم و این مسئله حلقه اول بانکداری اسلامی است. اکنون نیز اقتصاد مقاومتی حلقه اولیه اقتصاد اسلامی است که می‌تواند در ادامه شکل گیرد. اتاق بازرگانی باید محور اقتصاد مقاومتی قرار گیرد و در شرکت‌های بزرگ و کوچک این امر نهادینه شود؛ زیرا روح این اقتصاد مقاومتی با نیاز امروزه مردم ما بسیار نزدیک است. مباحثی مانند اتکا به توانمندی‌های داخلی درعین صادرات و تعامل‌های بین‌المللی و افراد صاحب‌نظر در اقتصاد ما این الگو را می‌پذیرند و این موضوع، وحدت‌آفرین است و اقتصاد ما با ظرفیت بالایی که دارد با اجرای این الگو می‌تواند هزینه اداره کشور را کاهش دهد.

عضو شورای مرکزی ائتلاف فراگیر «ایرانی آباد» در پاسخ به پرسشی، برنامه های این ائتلاف درباره نقش آفرینی اتاق بازرگانی، صنعت و معدن در شرایط تحریم را تشریح کرد و گفت: اگر اتاق بحث اقتصاد مقاومتی را به‌عنوان پیشران اقتصاد اجرایی کند، می‌تواند در شرایط تحریم هم اقتصاد را سرپا نگه دارد. کما اینکه تحریم‌ها در ظاهر بخش خصوصی را شامل نمی‌شود و اتاق می‌تواند با توجه به شبکه‌های بین‌المللی مانند اتاق بین‌المللی در کاهش اثرات تحریم مؤثرعمل کند. البته اگر ما از «خود تحریمی‌ها» دست برداریم و با توجه به ظرفیت بالای اقتصاد کشور که توانسته بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها را پشت سر گذارد، ما خود می‌توانیم برای خودمان تأمین مایحتاج کنیم. معتقدم تحریم اگرچه شرایط را سخت می کند اما هیچ ‌وقت نمی‌تواند ایران را زمین‌گیر کند.

پرویزیان در پایان تصریح کرد: البته در ظاهر تحریم هزینه‌هایی برای کشور داشته است، اما در کنار هزینه، خوشبختانه تنوع صادرات و عدم وابستگی تک‌محصولی اقتصاد ما را ایمن کرده است. در این زمینه البته باید سعی کنیم هزینه‌های تولید را کاهش دهیم و در اتاق این مفاهیم را نهادینه کنیم. این استقلال مزایای بی‌شماری برای کشور دارد. اگر اتاق ظرفیت‌های بخش خصوص را پای کار بیاورد، می‌تواند بسیاری از معضلات تحریم را کاهش دهد و البته در این زمینه به مقررات شرایط تحریم هم نیاز داریم؛ زیرا از تبعات تحریم، حرکت به سمت عدم شفافیت است و اتاق در این زمینه می‌تواند با نظرات کارشناسی به کنترل و شفافیت شرایط تحریم کمک کند. به این ترتیب چه تحریم ادامه پیدا کند و چه لغو شود، اتاق می‌تواند در اقتصاد کشور پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر ظاهر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *