سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

انتخابات و امنیت ملی

علیرضا فرقانی
سه شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 210801
حوادث پس از انتخابات 88 سنگ محکی بود برای بصیرت مردم که امت امام خامنه ای در چه وضعی از حدود بصیرت قرار دارند و همه دشمنان داخلی و خارجی (شاید در اوج حیرت) نظاره گر حمایت یک امت از امام خود و حفظ نظام تنها با سلاح بصیرت بودند.
جهان نيوز - علیرضا فرقانی:
مقام معظم رهبری در خطبه دوم نماز عید فطر فرمودند : "انتخابات که مظهر حضور مردم است، مظهر مردم‌سالارى دینى است، باید پشتوانه‌ى امنیت ما باشد. نباید اجازه داد که این چیزى که ذخیره‌ى امنیت است، پشتوانه‌ى امنیت است، به امنیت ما صدمه وارد کند."
این تاکید رهبر انقلاب از دو زاویه قابل تبیین است. اول نگاه سیستمی به حکومت و آسیب های آن که حدیثی از پیامبر اکرم مبنای این تفکر است و نگاه دوم مورد اقتضایی است که مبنای آن سخن امام راحل است.

در نگاه اول؛ پیامبر اکرم فرموده اند: "الملک یبقی مع الکفر ولا یبقی مع الظلم" که حکومت با کفر باقی می ماند اما با ظلم هرگز.

در آسیب شناسی بایستی ابتدا سیستم را شناسایی کرد. سپس نیاز و تهدید و بعد از پیش بینی بحران احتمالی به راه های مقابله با آن پرداخت.

به عنوان مثال؛ در سیستم بدن انسان یکی از نیازها آب است و تشنگی نقطه آسیب پذیری انسان. لذا آب سمی تهدیدی محسوب می شود که در صورت نفوذ بحران مسمومیت را به وجود می آورد. البته همیشه دروازه تهدید مسایل نیاز و درونی نیست و گاهی نیز تهدید از طریق ضعف که بیرونی است ضربه خود را وارد می کند.

با توجه به حدیث پیامبر اکرم؛ یکی از مهمترین عوامل بقای نظام، عدالت است و مهترین جلوه عدالت نیز رضایت مندی مردم. پس نظام برای بقامندی خود نیاز به رضایت مندی مردم دارد.

نکته : مقبولیت؛ تنها رکن تشکیل حکومت هاست بجز حکومت اسلامی که رکن مشروعیت نیز هم وزن با مقبولیت دارای اهمیت است.

پس در آسیب شناسی یک حکومت، مقبولیت مهترین رکن و نقطه آسیب پذیری آن است و رضایت مندی مهترین نیاز و شرط تحقق آن و هر حرکتی که نتیجه آن سلب اعتماد مردم از نظام باشد به عنوان تهدیدی برای نظام تلقی می شود.

به عنوان نمونه می توان به تذکر رهبر انقلاب در مورد عدم انتشار اخبار افراد متهم حتی بعد از محکومیت اشاره کرد. منظومه فکری معظم له حقا بر این باور است که نباید به هیچ قیمتی اعتماد مردم را به نظام جمهوری اسلامی متزلزل کرد.

در صورت نفوذ تهدیداتی که هدف سلب اعتماد مردم به نظام را در دستور کار خود قرار داده است، بحران عدم مقبولیت برای نظام پیش می آید که تنها راه مقابله با آن برنامه ریزی برای احیای اعتماد مردم به نظام مانند اجرای عدالت، مهروزری و... است.

انتخابات یکی از بارزترین مولفه هایی است که اعتماد مردم به نظام در آن نمود پیدا می کند. تاکید مقام معظم رهبری برای اجرای انتخابات به نحو احسن از این جهت است که انتخابات شاخصی است برای ارزشگذاری عملکرد دستگاه ها که در صورت اجرای درست عدالت می توان حضور حداکثری مردم را در پای صندوق های رای انتظار داشت.

اما در نگاه دوم؛ مبنا سخن امام راحل است که : "حفظ نظام از واجبات است". برای حفظ بقای نظام نیاز به ثبات در جامعه وجود دارد و قبل از آن انسجام در اجتماعی که جامعه را شکل می دهد.
پس برای حفظ بقای نظام در واقع نیاز است به حفظ انسجام تار و پودهای اجتماع و ثبات امنیت در جامعه.

مقام معظم رهبری در منویات خود، ضمانت اجرای پیمودن مراحل بقا و حفظ نظام را در دو مولفه اصلی "وحدت" و بصیرت" تعریف کرده اند. وحدت در انسجام تار و پودهای تشکیل دهنده نظام البته به همراه بصیرت در انتخاب چرایی و چگونگی وحدت قطعا می تواند ضامن یک امنیت پایدار برای تنها حکومت اسلامی در دنیا باشد. حکومتی که از سال 1357 تمام عزم خود را برای اسلامی شدن نظام خود به قیمت از دست دادن صدها هزار جوان خود آغاز کرد.

بصیرت؛ واژه ای که تقریبا کمتر از نصف کلمه وحدت در سخنان رهبر انقلاب تکرار شد و تنها دلیل کمتر تکرار شدن آن و دغدغه نداشتن بصیرت در بین مردم از طرف امام خامنه ای، مستبصر بودن تقریبا تمام ملت ایران است.

حوادث پس از انتخابات 88 سنگ محکی بود برای بصیرت مردم که امت امام خامنه ای در چه وضعی از حدود بصیرت قرار دارند و همه دشمنان داخلی و خارجی (شاید در اوج حیرت) نظاره گر حمایت یک امت از امام خود و حفظ نظام تنها با سلاح بصیرت بودند.

اما رهبر انقلاب همواره به امر وحدت اصرار خاصی دارند. ایشان وحدت را در سه حوزه مردم با یکدیگر-مسئولین با یکدیگر-مردم با مسئولین بارها مورد سفارش قرار داده و برهم خوردن وحدت در هر یک از این سه حوزه را مقدمه به وجود آمدن بحران امنیتی ذکر کرده اند. لذاست که همواره به حفظ آبرو مسئولین حتی متهمین و محکومین در پیشگاه مردم تاکید خاصی دارند.

رهبر انقلاب در طول عمر امامت خود سه عامل را به عنوان پشتوانه امنیت ملی متذکر شده اند. ایشان بسیج و حضور در راهپیمایی ها را در کنار حضور در انتخابات از پشتوانه هایی برای امنیت می دانند که در صورت اجرایی نشدن آن ها، امکان و تبع آن احتمال صدمه زدن به امنیت نظام را دارند.

مهمترین وجه مشترک بسیج، راهپیمایی و انتخابات؛ "وحدت" است. این سه عامل جلوه بیرونی وحدت برای یک ملت است که می تواند نمایانگر بصیرت ورزی مردم در اتحاد داشتن در اصل"حفظ نظام از واجبات است" باشد.

البته این نکته قابل ذکر است که امام یک امت با توجه به مسائل و پیشامدهای روز نکاتی را یادآور می شود و نه اینکه فقط همین سه عامل بسیج،راهپیمایی و انتخابات پشتوانه امنیت ملی است.

امید است ملت با بصیرت ایران در ادامه ولایت پذیری خود با حضور پرشکوه در پای صندوق های رای؛ فارغ از جنس انتخاب؛ در آزمون بعدی سربلند و بار دیگر امام خود را سرافراز کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *