پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
قلب سلیم پارتی عبور از سختی های قیامت

منظور از «قلب سليم» چيست؟

جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۳۳
کد مطلب: 421203
علائق شديد مادّي و دنيا پرستي انسان را به هر انحراف و گناهي مي كشاند، چرا كه «حبّ الدنيا رأس كل خطيئه»: «عشق به دنيا سرچشمه هر گناهي است». بنابراین قلب سليم، قلبي است كه خالي از «حب دنيا» باشد.
به گزارش جهان، وبلاگ "سلام بر خدا" نوشت:
بسم الله الرحمن الرحیم
 
خداوند متعال در سوره شعراء آيه 89 در توصيف روز قيامت از زبان حضرت ابراهيم(عليه السلام) مي فرماید: «الا من أتي الله بقلب سليم» در اين روز هيچ چيزي به كار نمي آيد، جز «قلب سليم». سليم از ماده سلامت است و سلم و سلامت به معناي دور بودن از آفات ظاهري و باطني است.(ترجمه تفسير الميزان،ج15، ص 404.) اما مفهوم قلب سليم يعني قلبي كه از هر گونه بيماري و انحراف اخلاقي و اعتقادي دور باشد.(تفسير نمونه، ج 15، ذيل آيه 89 سوره شعراء)
 
خداوند در آيات سوره شعراء مي فرمايد: در آن روز (قيامت) هيچ يك از منافع و لذت هاي دنيوي از جمله اموال و اولاد، سودي براي انسان ندارند و نمي توانند هيچ كمكي براي نجات و رهايي آدمي از عذاب ها و شدائد قيامت بكنند. فقط يك چيز در آن جا ارزشمند و سودمند است و آن قلب سليم و سالم است. قلبي پاك و خالص از هر گونه شرك و نفاق و طمع و حرص،قلبي كه هيچ تعلق خاطر و دلبستگي به دنيا و گناهان و لذت هاي زودگذر آن نداشته باشد.
 
مگر غیر اين است كه قرآن درباره منافقان در سوره بقره آيه 10 مي فرماید: «في قلوبهم مرض فزادهم اللّه مرضاً» در دلهاي آنان يك نوع بيماري است و بر اثر لجاجت شان خدا بر اين بيماري مي افزايد. پس دل و قلب از ارزش بالایی برخوردار است.
 
در چند حديث پر معني قلب سليم به خوبي معرفي شده، از جمله در حديثي از امام صادق (عليه السلام) در ذيل آيه یادشده مي خوانيم: هر قلبي كه در آن شرك و شكي است آن قلب سقوط مي كند و بي ارزش است(كليني،اصول كافي،ج 2، ص 129. مازندراني شرح اصول كافي، ج 1، ص 118 و ج 8، ص 263، مجلد 12).
 
از سوئي ديگر مي دانيم علائق شديد مادّي و دنيا پرستي انسان را به هر انحراف و گناهي مي كشاند، چرا كه «حبّ الدنيا رأس كل خطيئه»: «عشق به دنيا سرچشمه هر گناهي است». بنابراین قلب سليم، قلبي است كه خالي از «حب دنيا» باشد.(طبرسي، مجمع البيان ج 7 و 8، ص 305، ذيل آيه 89 سوره شعراء).
 
با توجّه به آيه 197 سوره بقره «و تزودوا فان خير الزاد التقوي» «توشه بر بگيريد كه بهترين توشه براي آن جهان پرهيزگاري است» روشن مي شود كه قلب سليم قلبي است كه بر اثر سلامت سرچشمه تقواي الهي گردد.
 
آخرين سخن اينكه قلب سليم، قلبي است كه جز خدا در آن نباشد، آن گونه كه امام صادق (عليه السلام) در پاسخ سؤالي پيرامون اين آيه فرمود: قلب سليم، قلبي است كه خدا را ملاقات كند در حالي كه غير از او در آن نباشد (مجلسي، بحار الانوار، ج 67، ص 54. كليني، اصول كافي، ج 2، ص 16. مازندراني، شرح اصول كافي، ج 8، ص 52).(نرم افزار پاسخ به سؤالات، با تصرف و تلخیص).
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *