پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳

هم‌صدایی با دشمن یا هم‌دردی با مردم؟

سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب: 393106
آنها که توقع و تحمل این یکرنگی را نداشتند، کوشیدند ابراز احساسات مردم در سوگ فقدان این هنرمند بالیده در جمهوری اسلامی را سیاسی جلوه دهند و مراسم تشییع خواننده محبوب کشور را «ابراز مخالفت مردم با نظام» جا بزنند.
هم‌صدایی با دشمن یا هم‌دردی با مردم؟
به گزارش جهان به نقل از جام نیوز، درگذشت هنرمند نجیب نسل جوان ایرانی "مرتضی پاشایی" گرچه عواطف طیف وسیعی از هم‌میهنانمان را جریحه‌دار کرد، اما نمایش همدلی مردم و مسئولان در تشییع باشکوه وی، فرصت چندانی به فرصت‌طلبان داخلی و خارجی نداد تا مطابق میلشان از این واقعه سوءاستفاده کنند.

با این حال آنها که توقع و تحمل این یکرنگی را نداشتند، کوشیدند ابراز احساسات مردم در سوگ فقدان این هنرمند بالیده در جمهوری اسلامی را سیاسی جلوه دهند و مراسم تشییع خواننده محبوب کشور را «ابراز مخالفت مردم با نظام» جا بزنند.

*رسانه های بیگانه*

رسانه های غربی در نخستین گام از واکنش منفعلانه خود کوشیدند با دخیل بستن به تابوت مرتضی پاشایی، در کالبد بی‌جان فتنه روحی تازه بدمند.

تلویزیون فارسی بی بی سی (BBCPersian) سعی کرد سوگ دسته‌جمعی هواداران این خواننده محبوب را "حرکتی سیاسی" بنمایاند.

در همین راستا "شاهد عینی" رسانه دولتی انگلیس در تماس تلفنی با برنامه جهت‌دار «نوبت شما» ضمن رد محبوبیت این خواننده فقید کشورمان، در ادعایی مضحک گفت: «اکثر کسانی که برای مرتضی پاشایی گریه می کنند و مقابل بیمارستان یا در شهرهای مختلف جمع می شوند، اصلا این خواننده و آهنگ‌هایش را نمی‌شناسند.»[!]

پایگاه اینترنتی بی بی سی نیز با استناد به برخی منابع داخلی، تلاش کرد مردم را در برابر نیروهای حافظ نظم و امنیت قرار دهد: «در برخی شهرها، گاه ابراز احساسات چنان سرریز کرد که کار به دخالت پلیس و ضرب و شتم هواداران منجر شد.»[!]


رادیوفردا (radiofarda) ارگان رسانه‌ای سازمان سیا هم بدش نمی‌آمد که با تکیه به اینگونه اخبار، عده ای را تحریک و کام مردم را تلخ کند.

اما یکدستی مردم و مسئولان چنان قافیه را برایش تنگ کرد که ناگزیر از تدارک بحثی به اصطلاح کارشناسی شد تا درباره محبوبیت پاشایی تفسیری واژگونه ارائه دهد.

"حسن علیشیری" کارشناس این رادیو با عباراتی نظیر «ترانه‌های پاشایی بالاتر از سطح استاندارد بازار نبود»، «ابتلا به سرطان در محبوبیت او دخیل بود» مأموریت خود را آغاز کرد و در آخر چنین نتیجه گرفت که ابراز عواطف مردمی و پوشش رسانه‌ای درگذشت مرتضی پاشایی در ایران، از روی حس "ترحم" بوده است!


صدای امریکا (VOA)، رادیوفرانسه (rfi)، رادیوزمانه (radiozamaneh) و دویچه وله (DW) هم خط پیش‌گفته را دنبال کردند.








سانسور گرایش های مذهبی مرتضی و خانواده پاشایی

نکته قابل تأمل در اخبار و گزارش های رسانه های غربی، سانسور کامل گرایشات اعتقادی و معنوی پاشایی و خانواده اش بود.

تنها رسانه غربی که به موارد فوق اشاره داشت، وب‌سایت رادیو زمانه وابسته به پارلمان هلند بود که این گرایشات را نه از سر صداقت حرفه‌ای، که با نیت تشکیک در آنها، متذکر شد.


رادیوزمانه با چشم بستن بر اسناد متعدد و متقن موجود، مذهبی بودن مرحوم مرتضی پاشایی را "شایعه رسانه‌های اصولگرا برای مصادره وی به نفع حاکمیت" قلمداد نمود!

مرتضی پاشایی در واپسین روزهای زندگی خود با تی‌شرت محرم


*رسانه های داخلی*

اما برخی رسانه های داخلی هم علاقه نشان دادند که به‌جای همراهی با موج مثبت احساسات مردمی، در بازی دشمن مشارکت کنند.

عدم توافق واحد پخش سیما با تهیه کننده یک سریال برای پخش ترانه تیتراژی که مرحوم پاشایی آن را اجرا کرده بود، در متن اخبار و تحلیل‌ها قرار گرفت و سایر مسائل به حاشیه رانده شد؛ یک تسویه حساب سیاسی با سازمان صداوسیما که به سرعت با استقبال رسانه‌های بیگانه مواجه و به خروجی مشترک آنان بدل گردید.

سوءاستفاده دشمن از رسانه‌های داخلی


برخی عبارات و تحلیل‌های مورد استفاده در تعدادی از رسانه‌های داخلی راجع به درگذشت مرحوم پاشایی و ماجراهای پس از آن، ادبیاتی مشابه رسانه‌های بیگانه داشت. به این نمونه‌ها دقت کنید:

«در جامعه ای که موسیقی محدودیت ها و ممنوعیت هایی دارد و مدام از مراکز رسمی بر مرزبندی‌ها تأکید می شود، مراسم مرتضی پاشایی فرصتی برای دختران جوان ایرانی بود که نشان دهند تا چه اندازه دوستدار هنر و زیبایی اند و زیبایی‌شان به چشم رسانه‌های خارجی آمد و از مشاهده این جمعیت خوش‎پوش و ترانه‎خوان و امروزین و مدرن به حیرت افتاده بودند... مرگ پاشایی تنها یک بهانه بود برای دور هم جمع شدن مردم... فرهنگ برآمده از چنین رویدادی نه برای تسلای خاطر خانواده داغدیده و نه به خاطر شادی روح هنرمند فقید، بلکه برای تسلای خاطر خودشان و شادی فرصت بیان خواسته‎ها و نیازهای خودشان در فضاسازی و موقعیت‎سازی شبکه‎های اجتماعی بود.» (عصر ایران)

«بی‎توجهی رسانه ملی به پاشایی پیش از مرگش موجب شد مردم سلیقه‌ و خواست خود را با قدرت بیشتری به نمایش بگذارند... قدرت و نفوذ شبکه‌های اجتماعی جدید مانند وایبر در مواردی مانند تشییع پاشایی، از دیدگاه ارتباطی نشان داد که بحث فیلترینگ از اساس نادرست است.» (ایسنا)

«چرا باید مرتضی پاشایی در ۳۰ سالگی به دام سرطانی کشنده بیفتد؟... لازم است دریابیم انواع پارازیت‌ها می‌تواند بر سلامت اثر بگذارد.»[!] (آرمان)

به نظر می رسد ارتباطی نانوشته میان برخی رسانه های داخلی و رسانه های وابسته به دولت های بیگانه وجود دارد که نشانه های ارتباط مذکور در خطوط خبری مشترک آن ها قابل ردیابی است.

جام نیوز با رصد دقیق و تعقیب این خطوط مشترک، سلسله گزارش های خود را ادامه خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *