جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
یو اس ای تودی بررسی کرد؛

عمیق‌تر شدن اختلافات ایران وآمریکا درتوافق

شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۷
کد مطلب: 418009
رسانه آمریکایی یو اس ای تودی با اشاره به اختلافات موجود بین ایران و آمریکا درباره تفسیر بیانیه لوزان از عمیق ترین شدن اختلافات ایران و آمریکا درباره توافق هسته ای احتمالی خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، رسانه آمریکایی یو اس ای تودی در گزارشی از عمیق تر شدن اختلافات ایران و آمریکا ۲ هفته پس از امضای تفاهم هسته ای لوزان میان ایران و گروه ۱+۵ خبر داد.

بنابراین گزارش، درست زمانی که طرفین مذاکره خود را برای چهارشنبه آینده جهت نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته ای در شهر وین اتریش آماده می کنند، اختلافات آمریکا و ایران در مسائل کلیدی که مبنای نگارش پیش نویس فوق خواهد بود بیش از گذشته آشکار شده است.

یو س ای تودی در ادامه اهم موارد مورد اختلاف ایران و آمریکا را اینگونه معرفی می کند:


تحریم ها: «فکت شیت» منتشره توسط ایران در چهارشنبه گذشته نشان می دهد که همزمان با اجرای توافق جامع هسته ای تمامی تحریم های آمریکا، اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد به صورت یکجا لغو خواهد شد. ایران نیز به تعهدات خود در توافقنامه مذکور عمل خواهد کرد. این در حالیست که کاخ سفید تعلیق مرحله ای تحریم ها براساس تأیید بازرسان سازمان ملل را مورد تأکید قرار می دهد.

سانتریفیژها: بر اساس «فکت شیت» ایران، این کشور می تواند برای فرآوری سوخت اورانیوم ۱۰۰۰۰ سانتریفیژ را فعال نگه دارد، اما آمریکا بر فعالیت ۵۰۶۰ سانتریفیوژ اصرار دارد تا به اصطلاح اطمینان حاصل کند که ایران توانایی غنی سازی برای تولید بمب هسته ای را نخواهد داشت.

سایت هسته ای فوردو: ایران می گوید تأسیسات زیرزمینی سایت هسته ای فوردو برای ادامه غنی سازی اورانیوم و فعالیت های تحقیق و توسعه با هدف تولید دستگاههای پیشرفته تر تا ۵ سال آینده به فعالیت های خود ادامه خواهد داد در حالیکه طرف آمریکایی معتقد است این مرکز هسته ای تنها باید به فعالیت های تحقیق و توسعه مشغول باشد.

بازرسی ها:
آمریکا خواستار تداوم بازرسی ها از تمامی تأسیسات مرتبط در ایران شده است این در حالی است که ایران صراحتاً این درخواست را رد کرده وهرگونه بازدید از مراکز نظامی ایران را مردود دانسته اند.

مدت زمان تعلیق برخی فعالیت ها:
مجلش شورای اسلامی اعمال محدودیت های ۵ ساله در برنامه هسته ای ایران را تأیید، اما آمریکا برخی ابعاد توافقنامه فوق را ۱۰ سال و برخی دیگر را به مدت ۲۵ سال قلمداد می کند.

این رسانه آمریکایی توافق دوحزبی جمهوریخواهان و دموکراتهای سنا را مشکل دیگری برای اوباما رییس جمهور آمریکا در مسیر توافق هسته ای با ایران عنوان نمود.

اوباما در کنفرانس مطبوعاتی جمعه گذشته در ارتباط با این سازش دوحزبی در سنا به دو نگرانی بزرگ در این مورد اشاره کرد. یکی اینکه ورود کنگره برای بازنگری توافق احتمالی با ایران شانس رسیدن به توافق مطلوب را از بین نبرد و برای کری در طول مذاکرات مانعی بزرگ ایجاد ننماید. دوم اخذ تأیید کنگره است که رییس جمهور آمریکا باید به آن مبادرت نماید. شایان ذکر است سه شنبه گذشته مسولین دو حزب جمهوریخواه و دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا درباره ی بازنگری هرگونه توافق هسته ای با ایران در یک بازه زمانی ۵۲ روزه به توافق رسیدند.

یکی از دستیاران سنا درخصوص این توافق دوحزبی گفت بود که این ۵۲ روز شامل دوره ۳۰ روز ه برای بازبینی توافق، ۱۲ روز برای وتوی احتمالی اعلام نظر کنگره توسط باراک اوباما رییس جمهور آمریکا و ۱۰ روز برای رأی مخالف است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *