پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

جزئیات فاینانس قطعه‌یک آزادراه تهران-شمال

يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۳
کد مطلب: 436405
انعقاد قرارداد ۷۰۰میلیارد تومانی با پیمانکاران ایرانی در قطعه یک آزادراه تهران-شمال، پرداخت ۸ میلیون دلار به پیمانکار چینی از محل فاینانس ۶۰ میلیون دلاری و برگزاری مناقصه جذب پیمانکار قطعه دوم در آذرماه، برخی از جزئیاتی است که مدیرعامل آزادراه تهران-شمال درباره این آزادراه مطرح کرد.
به گزارش جهان، مهران اعتمادی در گفت‌وگو با فارس، درباره قطعه یک آزادراه تهران-شمال و عملیات اجرایی این پروژه اظهار داشت:‌‌ برای قطعه یک آزادراه تهران ـ شمال ‌‌۶ پیمانکار در نظر گرفته شده که شامل یک پیمانکار چینی و پنج پیمانکار ایرانی است.

وی با بیان اینکه این قطعه کاملاً فعال است، اضافه کرد: در این قطعه فعالیت پیمانکار چینی به یک چهارم قرارداد قبلی کاهش یافت و پنج پیمانکار ایرانی فازهای یک تا پنجِ قطعه یک را‌ هرکدام در سهم‌های ۶ تا ۷ کیلومتری، می‌سازند.

* انعقاد قرارداد ۷۰۰ میلیارد تومانی با پیمانکاران قطعه یک آزادراه

مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: رقم قراردادی که با پیمانکاران در قطعه یک منعقد شده است شامل ۷۰۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: ‌قرارداد دو پیمانکار‌ ایرانی در اردیبهشت‌ماه امسال و قرارداد سه پیمانکار دیگر تا پایان خردادماه به آنها ابلاغ شد؛ پروژه‌ها با سرعتی مناسب‌ در حال اجرا است و هم‌اکنون پیمانکاران در حال تجهیز کارگاه، تأمین ماشین‌آلات، انتقال ادوات راهسازی و اجرای پروژه خود هستند.

اعتمادی اظهار داشت: ‌‌تا یک ماه آینده ۱۰۰ درصد فازهای قطعه یک آزادراه، زیر پوشش عملیات اجرایی پیمانکاران قرار می‌گیرد؛ در حال حاضر ۱۰۰ درصد قراردادهای پیمانکاری منطقه یک منعقد‌ و به پیمانکاران ابلاغ شده است.

* پرداخت ۸ میلیون دلار به چینی‌‌ها از محل فاینانس ۶۰ میلیون دلاری‌

مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: طبق قرارداد مشارکتِ بنیاد و وزارت راه در آزادراه تهران ـ شمال،‌ ۷۰۰ میلیارد تومان رقم مذکور با مشارکت ۵۰ درصدی دولت و بنیاد تأمین می‌شود.

وی گفت: دولت مقداری از سهم آورده خود را ارائه داده است، اما پرداختی‌های بنیاد بابت سهم خود در سال جاری بیشتر ‌است،البته دولت هم در حال پرداخت سهم خود و اتخاذ روش‌هایی به منظور تکمیل پرداخت آورده خود در سال ۹۴ است.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران ـ‌ شمال با بیان اینکه فاینانس چین هم در قطعه یک موجود است، گفت: این فاینانس فعال است و حدود ۶۰ میلیون دلار است؛ پرداخت کارکرد چینی‌ها که تا امروز‌ ۸ میلیون دلار بوده است‌ از محل همین فاینانس‌ها تأمین شده است.

* تکمیل منطقه یک آزادراه تهران-شمال تا پایان ۹۵

مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: امیدواریم منطقه یک آزادراه تهران ـ شمال تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری برسد.

* برگزاری مناقصه جذب پیمانکاران قطعه دوم از آذرماه امسال

اعتمادی اظهار داشت: ‌اجرای مطالعات قطعه دوم آزادراه تهران-شمال ‌به زودی به پایان می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود در آذرماه امسال به مناقصه رود، بدین ترتیب عملیات اجرایی منطقه دو تا تونل البرز آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در واقع تونل البرز پایان منطقه دو‌ است، افزود: در تونل البرز لاین شرقی در حال احداث است و در دو جبهه پروژه اجرا می‌شود که شامل جبهه های شمالی و جنوبی است؛ در جبهه‌های میانی هم پروژه در حال انجام است تا بدین ترتیب جبهه‌های فعال این قطعه تونل به حدود پنج جبهه برسد و در پنج فاز فعالیت اجرای این تونل عملیاتی شود.

* پیمانکاران قطعه دوم آزادراه تهران-شمال همه ایرانی هستند

مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: پیمانکاران قطعه دو همه ایرانی هستند و فقط مشاور طرح، شرکتی ایتالیایی با نظارت مشترک ایرانی است و فقط طراحی توسط ایتالیایی‌ها انجام می‌شود.

اعتمادی افزود: طبق قرارداد اولیه، هزینه اجرای قطعه دوم آزادراه تهران-شمال کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و البته این در مطالعات اولیه است که ممکن است افزایش یابد.

* فراخوان جذب مشاور خارجی برای بازنگری در مطالعات اجرای قطعه سوم آزادراه

مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تهران-شمال همچنین درباره قطعه سوم آزادراه تهران-شمال توضیح داد: این قطعه در حال فراخوان جذب مشاوران خارجی برای بازنگری در طرح و‌ تدوین مطالعات است‌ و پس از اجرای این مورد‌ اتخاذ تصمیم برای عملیات اجرایی انجام می‌شود‌.
به گزارش فارس مستحدثات آزادراه به طول ۱۲۱ کیلومتر به چهار منطقه تقسیم شده است؛ مسیر آزادراه تهران -شمال در قطعه یک از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه ۷۶ متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول چهار هزار ۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو‌آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

این آزادراه در دره سرهنگ وارد تونل البرز به‌ طول ۶ هزار و ۳۰۰ متر شده و در محدوده پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس - تنکابن متصل می‌شود (قطعه چهارم به پایان رسیده است)؛ اجرای این قطعه ۳۲ کیلومتری (قطعه چهارم) موجب شد مسیر فعلی تهران تا چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود.

‌در مجموع دو باند رفت و برگشت‌ ۱۴۵ دهنه تونل‌ به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر در این محور وجود خواهد داشت؛ تونل‌های تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی چهار هزار ۸۵۰ متر و شش هزار و ۳۵۰ متر (در هر باند) بلندترین تونل‌های این محور هستند.

همچنین تعداد پل‌های بزرگ ‌در باند رفت و برگشت این آزادراه در مجموع ۹۷ دهنه و طول کل آن حدود ۱۳ کیلومتر خواهد بود؛ طول این آزادراه ۱۲۱ کیلومتر بوده و دارای ۲ خط در هر باند و پیش‌بینی سه خط در فرازهای تند است.

حداکثر شیب طولی مسیر ۶ درصد، حداقل شعاع قوس‌ها ‌در اغلب قسمت‌های مسیر ۴۵۰ متر، میانگین سرعت سیر ۸۰ کیلومتر در ساعت و تعداد تونل‌ها ‌در باند رفت و برگشت‌ ۱۴۵ دستگاه که جمعاً به طول تقریبی ۸۸ کیلومتر است.

الف) مشخصات قطعه یک آزاد‌راه تهران-شمال

‌قطعه یک این آزاد‌راه حدفاصل تهران - دوآب شهرستانک به طول تقریبی ۳۲ کیلومتر است؛ این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد؛ اجرای ‌این قسمت که طول آن تقریباً ۳۲ کیلومتر بوده و ساخت آن در اولویت است موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و وقت رانندگان را به دنبال خواهد داشت؛ احداث و تکمیل این منطقه مهم که در مصوبه هیئت دولت اولویت اول داشته، سال‌ها به تعویق افتاده است‌ که فعلاً وعده داده شده تا پایان سال ۹۵ به اتمام می‌رسد.

ب) مشخصات قطعه دو آزاد‌راه تهران شمال

این منطقه حد فاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی ۲۵ کیلومتر است؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول ۶ هزار و ۳۵۰ متر در این منطقه قرار می‌گیرد، با اجرای این قسمت‌، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه می‌شود؛ در این منطقه تونل البرز در حال اجرا است؛ از سال ۸۲ تا پایان سال ۸۹ فقط به حفر تونل اکتشافی در قسمت میانی دو تونل اصلی رفت و برگشت با مقطع کوچک، بسنده شد‌.

ج) مشخصات قطعه سه آزاد‌راه تهران شمال

این مسیر حد‌ فاصل پل زنگوله - سه راهى دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر است؛ مسیر‌ دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود؛ در این منطقه نیز هیچ‌گونه اقدامی در مورد عملیات اجرایی انجام نگرفته‌ است.

د) مشخصات قطعه چهار این آزاد‌راه

قطعه چهار آزاد‌راه تهران - شمال حدفاصل سه راهى دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر است؛ مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، این قطعه از سال ۱۳۷۵ در دست اجرا قرار گرفت و در دولت دهم با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی بهره‌برداری شد و در دولت یازدهم همزمان با بهره‌برداری تکمیل ‌شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ایرانی
United Kingdom
عزیزان من طبق مثل معروف که میگویند اول چاه را بکنید بعد منار را بدزدید شما ازاد راه را بعد از نوزده سال نساخته در فکر عوارض عبورش هستید این بیست کیلومتر مرزن اباد چالوس را هم که باید بجای ازاد راه...عزراییل راه...نامید بایک باران که در این منطقه چیز غیر طبیعی هم نیست ازکار افتا د