سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
۲

آیاتحریم‌ موجب‌سقوط هواپیمای آلمان شد؟!

چهارشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۴۰
کد مطلب: 415002
براساس اطلاعاتی که «اشپیگل آنلاین» منتشر کرده هواپیمای ساقط شده یک روز قبل از پرواز یعنی روز دوشنبه (۲۳ مارس) ساعت‌ها زمینگیر بوده است.
به گزارش جهان به نقل از افکارنیوز، برای ما ایرانیان یکی از تلخ ترین حوادث هنگام سفر می تواند سقوط هواپیما باشد که متاسفانه به دلیل تحریم ها و کمبود قطعات و ... در چند سال گذشته شاهد وقوع چند مورد از آن بوده ایم.

مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری تاکنون بارها نسبت به اقدامات قدرت های غربی در زمینه به خطر انداختن جان مسافران با ایجاد تحریم های غیر کارشناسی صنعت هواپیمایی بارها هشدار داده اند.

کابوس سقوط هواپیما در ایران سبب شده تا مسافران در استفاده از این وسیله بسیار سختگیر بوده و در صورت اجبار تمام مدت پرواز را با استرس و اضطراب طی کنند.

در کنار تحریم ها گاهی اوقات خطای انسانی،شرایط جوی و ...نیز می تواند از جمله شرایط وقوع سقوط هواپیماها در کشورمان محسوب شود.

اما متاسفانه این بار سقوط هواپیما نه در کشورمان بلکه در اروپا اتفاق افتاد و توجه جهانی را به خود معطوف کرد.
هفته گذشته سقوط هواپیمای ایرباس آلمانی در فرانسه سبب وقوع یک فاجعه انسانی شد، فاجعه ای که متاسفانه دو تن از هموطنانمان نیز در اثر آن جان خود را از دست دادند.

ارزان‌ترین پرواز های جهان زیر مجموعه پردرآمدترین شرکت هواپیمایی

برای درک بهتر ابعاد این ماجرا باید به نکاتی اشاره کرد؛ لوفت‌ هانزا، به ‌عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان بر پایه میزان درآمد شناخته می‌شود. این شرکت همچنین با در اختیار داشتن ناوگانی از ۲۸۷ فروند هواپیمای جت مسافربری، دارای ششمین ناوگان هوایی جهان و بزرگترین ناوگان اروپاست و در سال ۱۹۵۳ فعالیت خود را در شهر کلن آغاز کرده وهم ‌اکنون روزانه از فرودگاه های بین‌ المللی دوسلدورف، فرانکفورت و مونیخ، به‌ عنوان قطب‌های اصلی و از فرودگاه های بین ‌المللی وین و زوریخ به‌ عنوان قطب‌های فرعی، به ۲۱۵ مقصد در ۷۸ کشور جهان، پروازهای مستقیم دارد.

شبکه پروازی گسترده، هواپیماهای مدرن، سرویس اینترنت داخل کابین هواپیما، کابین فرست کلاس، پرسنل باتجربه و متخصص، از شاخصه‌های متمایز شرکت هواپیمایی لوفت هانزاست.
شرکت‌ های تابعه و زیر مجموعه لوفت‌ هانزا عبارتند از: آستریا ایر، سوئیس اینترنشنال ایرلاینز، جرمن‌ وینگز، لوفت‌ هانزا کارگو، تیرولین، اویرووینگز، لوفت‌ هانزا سیتی‌لاین، لوفت‌هانزا رجینال، آمادئوس آی‌تی گروپ، بروکسل ایرلاینز، جت‌بلو و لوکزایر.

حال این سوال پیش می آید که چگونه در کشوری که دارای پیشرفته ترین صنایع است هنوز هم از هواپیماهای فرسوده استفاده می شود،چرا این شرکت پردرآمد در پروازهای ارزان قیمت خود جان و سلامت مسافران را نادیده می گیرد و چگونه متخصصان این شرکت نتوانسته اند وضعیت سلامت کمک خلبان که گفته می شود از مدت ها قبل قرص های ضد افسردگی و ... مصرف می کرده را نادیده گرفته و او را تایید کنند؟

آیا واقعا دلیل سقوط این هواپیما خطای عمدی کمک خلبان و تمایل او به خودکشی بوده است؟ اگر چنین است چرا اکنون خلبانان و خدمه شرکت هواپیمایی جرمن‌ وینگز در شهرهای دوسلدورف، اشتوتگارت و برلین از پرواز با هواپیماهای ایرباس خودداری می کنند.

براساس اطلاعاتی که «اشپیگل آنلاین» منتشر کرده هواپیمای ساقط شده یک روز قبل از پرواز یعنی روز دوشنبه (۲۳ مارس) ساعت‌ها زمینگیر بوده است. بنا بر ادعای این رسانه و به گفته مسافران حاضر در فرودگاه دوسلدورف (مقصد نهایی هواپیمای سقوط کرده) هواپیماهای ایرباس جرمنوینگز و لوفت هانزا روز سه‌شنبه (۲۴ مارس) پرواز نکرده اند.

در تابلوی اعلانات فرودگاه نیز لغو پرواز هواپیماهای جرمن وینگز و لوفت هانزا اعلام شده است. این در حالی است که هواپیماها در جایگاهی ویژه آماده پذیرش مسافران بوده اند. بنا بر گزارش این رسانه، سخنگوی لوفت هانزا نیز گفته است که خدمه هواپیما به دلایل و انگیزه شخصی نتوانستند کار کنند و معلوم نیست این اتفاق به دلیل نگرانی آنها بوده و یا اینکه دلایل دیگری داشته است!

شرکت لوفت هانزا تائید کرده است که دلایل خودداری خلبانان از پرواز احتمالا این موضوع بوده که هواپیمای سقوط‌ کرده روز قبل از پرواز ساعتها به دلیل اشکالات فنی زمینگیر بوده است. هرچند سخنگوی شرکت هواپیمایی لوفت هانزا تائید کرده است که اشکالات فنی هواپیما کاملا برطرف شده و این هواپیما از ساعت ۱۰ صبح به پرواز عادی خود ادامه داده است.

بنابراین با یقین نمی توان گفت که دلیل اصلی سقوط این هواپیما اقدام عمدی کمک خلبان بوده است زیرا افکار عمومی هم نمی تواند قبول کند تمام تقصیرات متوجه کسی باشد که اکنون جان خود را از دست داده و نمی تواند از عمل خود دفاع کند.

پرداخت غرامت به خانواده مسافران ایرباس آلمانی

هرچند نباید این مساله را فراموش کرد که ممکن است شرکت لوفت هانزا برای ممانعت از سقوط سهام و جایگاهش بخواهد هرچه سریعتر پرونده این هواپیما و دلایل سقوط آن برای همیشه بسته شود که پرداخت غرامت از سوی این شرکت نیز می تواند مصداق این مساله باشد.

شرکت لوفت‌ هانزا در اطلاعیه ای اعلام کرده که برای بازماندگان افرادی که در سقوط هواپیمای جرمن ‌وینگز جان خود را از دست دادند، کمک‌های فوری اختصاص داده و به بازماندگان قربانیان به تلافی فاجعه تا ۵۰هزار یورو (حدود ۵۶هزار دلار) پرداخت می‌ شود.

نکته جالب این است که از آنجا که به ‌احتمال قوی سقوط هواپیما به ‌علت یک اقدام خودکشی صورت گرفته، پس کوتاهی یا خطایی از جانب شرکت هوایی و مسئولان آن انجام نگرفته است؛ اما این امر شرکت را از جبران خسارت قربانیان معاف نمی ‌کند و این شرکت وعده داده که پرداخت غرامت نقدی را به ‌زودی آغاز خواهد کرد.

این در حالی است که جعبه سیاه هواپیما هنوز به طور ۱۰۰درصد بازخواین نشده و نیم توان مدعی شد که دلیل سقوط هواپیما خطای عمدی بوده است.

در کنار آن نیز ذکر این نکته ضروری است که اگر این اتفاق در خاورمیانه اتفاق می افتاد و یا کمک خلبان پرواز فردی مسلمان بود، به حتم رسانه های غربی سریع آن را به اقدامات خرابکارانه و تروریستی ربط داده و یا نقص فنی را علت اصلی حادثه ذکر می کردند، اکنون باید پرسید چه اتفاقی افتاده که این گونه گمانه زنی ها در مورد سقوط ایرباس آلمانی اصلا مطرح نمی شود؟

همچنین باید به کسانی که سوء مدیریت در ایران را تقصیر تحریم‌ها می اندازند گفت: آیا هواپیمای شرکت لوفت هانزا هم به علت تحریم‌ها سقوط کرد؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Finland
ايا خريد بليط ارزان قيمت توسط دو خبرنگار ايراني نميتواند اثر مستقيم فشار اقتصادي در اثر تحريمها باشد ؟
چرا قياس مع الفارق ميكنيد و مردم را ساده فرض ميكنيد ؟
"افکار عمومی هم نمی تواند قبول کند تمام تقصیرات متوجه کسی باشد که اکنون جان خود را از دست داده و نمی تواند از عمل خود دفاع کند." پس چرا در کشورمان تمام سقوطها را به خلبان نسبت میدهید