پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۸
۷

آیا رئیس جمهور نیز موظف به اجرای اسلام نیست؟!/ نظر شما؟

سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۳
کد مطلب: 419800
با توجه به تحصیلات حقوقی آقای رئیس جمهور و آگاهی وی به اهمیت به کار بردن واژگان، سخنان روحانی را می توان بیانی اعتدال گرایانه از مفهوم جدایی دین و قانون دانست.
آیا رئیس جمهور نیز موظف به اجرای اسلام نیست؟!/ نظر شما؟
به گزارش جهان، شاید بتوان این جمله را اینگونه توجیه نمود که رئیس جمهور نیز مانند نیروهای انتظامی به بیان آقای روحانی مقامی اجرایی در کشور است و تنها وظیفه اجرای قانون را بر عهده دارد و اسلامی بودن رفتار مقامات اجرایی در عمل دقیق به موازین قانونی است که توسط قوه مقننه تصویب و به تائید شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده باشد و تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری و امام خمینی مبنی بر قانون گرایی را موید این کلام دانست اما به نظر می رسد شکاف عمیقی ما بین تفکر اصیل اسلامی و جملاتی از این دست وجود داشته باشد.

باید توجه کرد که تاکیدات فراوان امام خمینی و مقام معظم رهبری به عنوان عالی ترین مقام کشور بر قانون به قرینه اسلام و نظام اسلامی صورت گرفته است به عنوان نمونه مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی ایشان را مامور به دفاع از ارزش های اسلامی می دانند و پاسداری از ارزشهای اسلامی وانقلابی را بزرگترین وظیفه نیروی انتظامی می خوانند.

همچنین نگاهی گذرا به قانون اساسی جمهوری اسلامی نشان می دهد که به عنوان نمونه در این قانون به عنوان اصلی ترین سند قانونی کشور از قوه مجریه به عنوان” مجری احکام و قوانین اسلامی” نام برده شده است و رئیس جمهور موظف است به” پاسداری از مذهب جعفری” سوگند بخورد.

مواردی فراوانی از این دست در قانون اساسی وجود دارد که اگر خبرگان قانون اساسی” قانون” را جایگزین آن می کردند حجم اصول قانون اساسی بسیار کمتر از قانون فعلی می گردید.

با توجه به تحصیلات حقوقی آقای رئیس جمهور و آگاهی وی به اهمیت به کار بردن واژگان ، سخنان روحانی را می توان بیانی اعتدال گرایانه از مفهوم جدایی دین و قانون دانست.به این معنا که وظیفه دولت به معنای عام آن در کشور ، فارغ از منشاء قانونگذاری، به مانند تمام نظام های دموکراتیک تنها اجرای قانون است و دین در صورتی که رنگ قانون به خود نگیرد امری شخصی است و نباید در اجرای قوانین دخالتی داشته باشد و البته در این میان از اینکه آیا مبنای تفسیر مجریان در مقام عمل به قوانین باید اسلامی باشد یا خیر نیز سخنی گفته نشده است .

نکته قابل توجه این است که قوانین در نظام اسلامی بر خلاف نظامات دموکراتیک اعتبار خود را از خواست مردم نمی گیرد بلکه قانونگذاری حرکتی هر چند ناقص در مسیر اجرای اسلام است.به بیان دیگر رئیس جمهور، نیروهای انتظامی و حتی مردم به حکم اینکه ملزم به اجرای اسلام هستند از قوانین تبعیت می کنند و قانون چیزی نیست جز برنامه ای برای اجرای احکام اسلامی.از سویی گفتارهای اینچنینی از عالی ترین مقام اجرایی کشور در جمع مقامات انتظامی می تواند بار معنایی از جنس بی اهمیت جلوه دادن مفاهیم اسلامی در جامعه را در خود نهفته داشته باشد و امنیت اسلامی که از مفاهیم بسیار مهم در نظام حقوق عمومی اسلام است را شدیدا در جامعه مورد مخاطره قرار دهد.
منبع: کافه حقوق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


منتظر
بابا این چه حرفیه !!!؟ پلیس نباید با اسلام کار داشته باشه ! اونوخت شما توقع دارید رئیس جمهور که مجری قانونه ، کار با اسلام داشته باشه !!!!؟
نگید این حرفا رو !
خیلی بیسواد و بی شناسنامه اید !!!!!
ziaee
Romania
رییس جمهور کجا???
حتما ایشان هم خود را موظف به اجرای اسلام نمی داند دیگر
هادی
هر جور که بخواهد............
Iran, Islamic Republic of
در خیلی موارد مسایلی هست که اسلامیست ولی در قانون نیامده یا بلعکس
دکتر روحانی کاملا صحیح فرموده اند
چون هر کسی نمی تواند مجتهد باشد
در حالی که الان خیلی ها ادعای مجتهد بودن دارند
ج س همدانی
Iran, Islamic Republic of
از دیدگاه لیبرالها دین اصلا در سیاست نباید وارد شود و دولت نهاد سیاسی است پس نتیجه می گیرند که وظیفه ای در اجرای دین ندارند!! اما در مکتب اسلام مومنین اگر حاکم شوند نماز بپا می دارند خمس و امر به معروف ۰۰۰ "ان مکناهم فی الارض اقاموالصلوه ۰۰۰" حال رییس جمهور و جریان دولتی کدام دیدگاه را دارد قضاوت با شما
بسیجی خار چشم دشمنان
پلیس و همه ی نهادها موظف و مکلف شرعی برای اجرای دستورات اسلام هستند. اگر قانون از روی دستورات اسلام نوشته نشده پس از کجا آمده است؟