سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱۰
۷۲
فضای فکری این روزهای خانواده هاشمی؛

مرض هاری، پدر سوخته‌بازی، استخوان مردم، حسودان مزاحم و «میم.ه»

پنجشنبه ۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 429908
هاشمی که برخورداری‌اش از وضعیت مالی مناسب بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و زمانی در دولت سازندگی معتقد بود برای رسیدن به توسعه اقتصادی باید عده‌ای از مردم در سختی زندگی کنند، این روزها اما به شدت دلواپس همان قشر آسیب‌پذیر جامعه شده است ...
مرض هاری، پدر سوخته‌بازی، استخوان مردم، حسودان مزاحم و «میم.ه»
به گزارش جهان، "هشت سال دولت قبل مانند مرض هاری بود!"؛ این جدیدترین اظهارنظر اکبر هاشمی رفسنجانی در فضای سیاسی-مطبوعاتی کشور است. جمله ای که بیش از آنکه به اظهارنظر یک سیاستمدار ۸۰ ساله شبیه باشد؛ به عقده گشایی دور از نزاکت یک نوجوان عصبانی در جمعی خصوصی! تنه می زند. هاشمی پیش از این نیز نشان داده است که برای موضعگیری های وقت و بی وقت خود هیچ شاخصی جز روحیات شخصی اش نمی شناسد.

او این روزها عصبانی به نظر می رسد! وی پیش از این و در ماه های پایانی سال گذشته در گفتگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به این سوال که "شاخص شما برای حمایت از افراد چیست؟ چه معیارهایی برای حمایت از افراد دارید؟" گفته بود :"شاخص‌اش افکار خودم است." هاشمی شاخصی جز خود، افکار و روحیات شخصی اش نمی شناسد و این مسئله را بارها و بارها در عمل نشان داده است. افکاری که گاه جنجال ساز، متناقض و چندپهلو می نماید. با این همه ریشه یابی رفتارهای سیاسی هاشمی به تاملی عمیق تر از این نیاز دارد.

سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگویی؛ رفتار سیاسی هاشمی را اینگونه شرح می دهد:" مثلا ایشان بسیار عاطفی است. به خاطر همین عاطفی بودن است که نمی‌تواند به دخترش بگوید که کمتر وارد حاشیه شود!" با این همه بحث ما در این مجال؛ بحث بر سر «مرض هاری بودن یا نبودن»! دوران دوری هاشمی از قدرت و علل عصبانی بودن وی نیست. ما در این گزارش قصد داریم پس از ذکر این مقدمه کوتاه درباره روانشناسی رفتار سیاسی هاشمی؛ به بررسی و ریشه یابی بخشی از اظهارات وی در زمینه وضعیت اقتصادی مردم بپردازیم.

هاشمی که برخورداری اش از وضعیت مالی مناسب بر هیچ کسی پوشیده نیست و زمانی در دولت سازندگی معتقد بود برای رسیدن به توسعه اقتصادی باید عده ای از مردم در سختی زندگی کنند، این روزها اما به شدت دلواپس همان قشر آسیب پذیر جامعه شده است.

وی که پیش از این برای آزادی موقت پسر دلبندش یک وثیقه ی ناچیز ۱۰ میلیارد تومانی! نزد دادگاه گذاشته بود، اکنون بنا بر مصلحتی که تشخیص داده است؛ ۲۶ خردادماه جاری در مراسم رونمایی از مجموعه ۲۰ جلدی تاریخ جامع ایران به دلسوزی برای قشر آسیب پذیر روی آورده، می گوید:" تحریم پدر مردم را درآورده. البته برای عده‌ای بودن و نبودن تحریم فرقی نمی کند اما تحریم استخوان قشر حقوق بگیر مردم را خرد می کند. تحریم بر قشر مزدبگیری که اکثریت قاطع کشور را تشکیل می‌دهند، فشارهای زیادی وارد کرده است. بسیاری از طرح‌ها به خاطر تحریم معطل مانده. بعضی از حرف‌هایی که زده می‌شود، حرف‌های ملت ایران نیست، بلکه حرف‌های کسانی است که تریبون دارند و قدرت از آن‌ها حمایت می‌کند و اهل دانش هم مجبورند مقابلشان محافظه کاری و ملاحظه کند. باید به نقاط مشترکی با دنیا رسید و این محقق نمی‌شود؛ مگر از طریق تعامل با دنیا." هاشمی در بخشی دیگر از سخنان خود برای تکمیل پازل خودساخته اش می گوید:" متأسفانه در مسیر رسیدن به تمدن عالی که امام(ره) دنبال آن بود، دچار انحراف شده‌ایم! که امیدوارم روند امور اصلاح شود."

اگرچه تشخیص انحراف از مسیر امام(ره) توسط هاشمی -به عنوان فردی که دوران مدیریت رقبایش در دولت را به مرض هاری تشبیه می کند- کمی دور از ذهن می نماید، با این حال مرور رفتارهای سیاسی و موضعگیری های نه چندان دور وی نشان دهنده ی حقایقی دیگر از نگرانی او برای قشر آسیب پذیر جامعه است. اول آنکه با توجه به تعلق هاشمی رفسنجانی به طبقه ی مرفه جامعه و تنفس چندین ساله اش در فضای کاخ مرمر و منزل چندین میلیارد تومانی خود؛ درک شرایط سخت اقتصادی قشر مستضعف جامعه توسط وی کمی دور از ذهن می نماید. حداقل توقع صداقت سیاسی ایجاب می کند تا کسی که متن خاطرات روزانه ی او در دهه ی ۶۰ و ۷۰! پر از شرح داستان تمرین اسکی روی آب و خوشگذرانی در لواسان، فشم و منطقه ییلاقی سد لتیان و نقل و انتقال خود و آقازاده هایش با هلی کوپتر است، ادعای حمایت از محرومین جامعه نداشته باشد.

دوم آنکه فردی که ادعا می کند بسیاری از کارهای کشور به علت تحریم بر زمین مانده است؛ باید در مسیر بازگردندان اختلاس های کلان مفسدان اقتصادی به خزانه ی بیت المال، که بسیاری از آنان از اعضای خانواده و دوستان جناب هاشمی هستند، هم کمی خود را به زحمت بیندازد. بازگرداندن این مبالغ هنگفت به خزانه ی دولت؛ یقیناً گامی در مسیر پاسخگویی به دغدغه های بودجه ای دولت خواهد بود.

از طرفی تمامی مصلحان اجتماعی معتقدند بهتر آن است هر فردی برای اصلاح جامعه؛ ابتدا از خود و خانواده اش شروع کند. بنابراین لازم می آید تا جناب آقای هاشمی نسبت به بازگردان حقوق تضییع شده محرومین کشور به بیت المال و کمک به کسانی که استخوان هایشان بر اثر فشار تحریم خرد می شود؛ حداقل از روند قانونی محاکمه فرزند مفسد خود حمایت کرده یا در این مسیر سنگ اندازی ننماید!

ضرر و زیان های وراد شده بر حقوق ملت ایران در جریان پرونده ی افسانه ای کرسنت؛ حکایتی تلخ و گریه آور است. ابعاد فساد این پرونده آنقدر زیاد است که با وجود بایکوت رسانه ای آن بر طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی دولت یازدهم!؛ علی جنتی در جریان حضور چندی پیش خود در مجلس برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان می گوید: "این پرونده بسیار حساسی است و بنابر ادعای خارجی ها در یک مرحله ایران را محکوم به پرداخت ۱۳میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار کرده است و به همین جا هم ختم نمی شود و اگر بعد از این به پرداخت این مبلغ محکوم کند باز دولت امارات و شرکای کرسنت کسانی هستند که می گویند چون گاز را به ما تحویل ندادید٬ باید خسارتهایی بدهید." کیست که نداند یکی از متهمین ردیف اول این پرونده خیانت آلود؛ فرزند دلبند آقای هاشمی و دیگر متهم اصلی آن وزیر نزدیک به ایشان است! با این شرایط مردم ایران مات و مبهوت مانده اند قسم حضرت عباس ایشان را باور کنند یا این دم خروس ها را!

از این رو به نظر می رسد دغدغه ی مقطعی آقای هاشمی برای وضعیت اقتصادی مردم؛ بیش از آنکه رنگ واقعیت داشته باشد معلول عللی دیگر است. چه آنکه وی در سال ۱۳۹۱ در مصاحبه ای با یک روزنامه ی اصلاح طلب؛ ربط دادن مشکلات اقتصادی به تحریم های خارجی را به طور کامل رد کرده و می گوید: "این مباحث چه سودی برای رفع مشکلات مردم دارد؟ (...) بپذیریم این وضعیت تقصیر خودمان است و آن را اصلاح کنیم. به هر حال در تولید نباید وضع کشور این‌گونه باشد. این موضوع ربطی به تحریم‌ها ندارد و این از جمله اموراتی است که مدیرها باید جوابگو باشند. تحریم چه تأثیری می‌خواهد روی کشاورزی بگذارد؟ شاید بگویند واردات سم و کود کم شده است، ولی این حرف زیبنده ایران نیست."

باید به آقای هاشمی گفت این تغییرات سینوسی مواضع سیاسی نیز زیبنده ی سیاستمدار کهنه کاری چون شما نیست. اینگونه صحبت کردن جدا از آنکه آنچه از وجاهت سیاسی و اجتماعی شما باقی مانده است را از بین خوهد برد؛ بر خلاف آنچه تصور کرده اید؛ هیچ کمکی به پیشبرد تئوری "توافق به هر قیمتی" نخواهد کرد. راهبرد ربط دادن تمامی مشکلات کشور به تحریم ها و شرطی کردن مردم نسبت به این مسئله؛ چیزی جز یک دوپینگ سیاسی خطرناک نیست و یقیناً به مصلحت منافع ملی ایران نخواهد بود. باید به آقای هاشمی گفت آنگونه که سیدرضا اکرمی می گوید لازم است شما کمی بیشتر احساسات خود را کنترل کنید و پیش از اتخاذ اینگونه مواضع سینوسی کمی به عواقب آن برای کشور و اندک وجاهت سیاسی خود نیز فکر کنید.

متاسفانه اظهارات نه چندان قابل دفاع ایشان به روزهای اخیر محدود نمی شود و این قبیل اظهارنظرها مسبوق به سابقه بوده است. ایشان پیش تر مخالفان خود و منتقدان دانشگاه آزاد را «حسودان مزاحم» نامیده بود و در اظهارنظر جنجالی دیگری منتقدان را «نفهم» نامیده بود. ظاهرا این روحیه ی حاشیه‌ساز حاج‌آقا و عادت ایشان به بیان جملات جنجال آفرین، به دیگر اعضای خانواده‌ی هاشمی نیز رسوخ کرده چراکه عفت مرعشی همسر ایشان در واکنش به صدور حکم زندان برای جرایم اقتصادی و امنیتی فرزندش مهدی، این تصمیم قوه‌ی قضاییه را نتیجه‌ی «پدرسوخته‌بازی» خوانده است.
منبع: خبرگزاری دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اگر ایشون معتقد به سخت رندگی کردن عدهای بود فردمورد حمایت جریان سیاسی شما موفق شد تقریبا این کار را برای 90 درصد جامعه به تحقق برساند هرچند که در ظاهر این تفکر را نداشت
علی
این آمار 90% جامعه رو از کجا آوردی؟ فعلا که شماها هم بنزین رو گرون کردید نان رو گرون کردید و حاملهای انرژی رو گرون کردید و پولشو به مردم ندادید. دارید پدر مردم رو در میارید
شما متوجه نشدید که این گرونی ها پس لرزه رفتار ها و مدیریت گذشته می باشد
تورمی که با نامزد شدن هاشمی و رد صلاحیتش در انتخابات به نفع روی کار آمدن او نوسان پیدا میکنه مشخصه از کجا آب میخوره!ازین دولت هم نمیشه انتظار داشت تورم رو ریشه ای از بین ببره چون یک راه فشار بر مردم برای انتخاب این جریانهای فکری همین گرونیهاست!
ن
Iran, Islamic Republic of
دیگه حافظه هممون که پاک نشده علت گرانی های 2 سال آخر دولت قبل پدرسوخته بازی صرافان دلار بوده و البته نادونی قشری از مردم که حمله کردن به خرید دلار و باعث تثبیت قیمت دلار در بالاترین قیمتش بودند البته دولت قبلی هم نتونست مدیریت کنه و صد البته در دولت فعلی هم که داشت پایین می اومد جناب بانک مرکزی اجازه نداد
همون اشتباهاتی که قرار بود ظرف 100 درست بشود و مردم تغییرات را حس کنند دیگه
این هاشمی همان کسی نیست که تجمل گرایی و اشرافیت و شهروند درجه یک و دو وسه را درجامعه اسلامی رواج داد؟؟؟
United States
اقای هاشمی رفسنجانی به دلایل زیادی از جمله سعی در اعمال فشار در پرونده مهدی هاشمی فاقد ......
United States
همه برای شفای مریض ها از جمله مریض منظور دعا کنیم ایشون زودتر. ....
ایرانی
هاشمی به ....دچار شده است.
ج س
Iran, Islamic Republic of
کلا ما در قدرت باشیم هیچ مشکلی به ما مربوط نیست ؟ اگر رقیب ما باشد همه مشکلات به او مربوط است ۰ همین !
Iran, Islamic Republic of
و همه کاری برای ....
درود بر جهان نیوز افشاگر
جهان نیوز حق داری سانسور می کنی چون ظرفیت بعضی ها کمه
اسد
Romania
یاد خاندان .... می افتم
آرش
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از جهان نیوز؛ مطلب بسیار مستدل و درست بود و من به عنوان یکی از مخاطبین همیشگی شما استفاده نمودم. باز هم ادامه دهید.
ایرونی
دیگه باید مهر باطل شد...
Romania
....

حالا حرفهای یک ملت را بشنوید
...
ملت مگه چی میگن؟؟؟
مهدی ازپیشوا
بابا اینقدراین..رواذیت نکنید ایناهمش اثرات...
جواد
خاندان هاشمی از رد صلاحیت عصبانی هستند " چون انتظار داشتند ....
... اشتباهی مثبت دادم
جهان چرا اینجوری میکنی؟ آدم بهت شک میکنه ! اینکه ممتنع هستم سانسور داره؟!!!!!!!!
فعلا آقای هاشمی دلواپس آقا زاده ی .. است
مهدی جون؟
خراسانی
Iran, Islamic Republic of
مدعی العموم یا باید بپذیرد که دست اندرکاران ...............
Iran, Islamic Republic of
چرا نقطه؟ سانسور تا این حد
خراسانی
Iran, Islamic Republic of
...مرض هاری....
Iran, Islamic Republic of
امام خمینی: بدخوهان بایدبدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است ((صحیفه امام خمینی جلد7 صفحه 6)) شاید جهان نیوز این جمله را بخاطر مستند بودن چاپ نکند
ابوذر
.... میزان در هرکس حال فعلی او است.
حالا کی بدهکاره؟! ....
آشفته
تاریخ بازم تکرار میشه
کمی به عقب برگرد یه نگاهی به اجدادت بنداز شاید پیدا کنی پدرانت رو در صف کسانی که در مقابل قرآن ناطق قرآن سر نیزه زدن
امام چیزای دیگه هم فرمایش داشتن برو بخون
Romania
همان امام هم فرمود ملاک حال فعلی افراد است
دبیر
امام در وصیت نامه خویش فرمودند(تقریبا به این مضمون: من درطول نهضت از برخی از افراد نامی برده ام .... این سخنانی مربوط به زمانی بود که آنها درخدمت ملت ونهضت بوده اند..میزان حال فعلی افراد است
و ایضا نیک خواهان بدانند ملاک وضعیت فعلی افراد است
اسد
میزان حال فعلی افراد است. من با هیچ کس عقد اخوت نبسته ام
Latvia
من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسی و اسلام نمایی بعضی افراد ذكری از آنان كرده و تمجیدی نموده ام ، كه بعد فهمیدم از دغلبازی آنان اغفال شده ام . آن تمجیدها در حالی بود كه خود را به جمهوری اسلامی متعهد و وفادار می نمایاندند، و نباید از آن مسائل سوءاستفاده شود. و میزان درهر كس حال فعلی او است .

روح الله الموسوی الخمینی
سیدرضا
برادر عزیز اگر خوب به جمله امام خمینی دقت کنید ایشان فرمودند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است و نفرمودند نهضت زنده است چون هاشمی زنده است. یعنی علت زنده بودن هاشمی حیات نهضت است، به تعبیر دیگر این نهضت است که هاشمی را زنده نگه داشته است. حال اگر همین هاشمی بخواهد حیات را از نهضت بگیرد، نمکدان شکنی کرده است،...
خب این جمله به این معناست که حیات هاشمی به خاطر قدرت این نظام و وابسته به اونه!خب این که ارزشی برای هاشمی محسوب نمیشه..
Iran, Islamic Republic of
آقا چرا حرف ایشون رو تحریف میکنید؟؟؟ ....
جناب اقای هاشمی شما...زندگی کامل اشرافی دارید
Iran, Islamic Republic of
شجاعت جهان نیوز را در انتشار نظرات مخالف و موافق ستایش می کنم
Romania
نون به نرخ روزخورتر و ریاکارتر از بعضیا نمیشه پیدا کرد
ن
...آدمی که همه مردم از وضع زندگیش و عقایدش خبر دارن بیاد....
محسن رهامی
آخه اگه مهدی بابا بیفته زندون احمدی نژاد مقصره ، احمدی نژاد وقتی تو اون مناظره معروف گفت فرزندان هاشمی تو این مملکت چیکار می کنن تابوی برخورد با خاندان هاشمی شکست ...
ن
Iran, Islamic Republic of
اسم واسم خیلی آشناست

احتمالا فقط تشابه اسمی با اوشون داری دیگه وگر نه اوشون مواضع دیگری دارند
ناآشنا
اگردرمورد مرض هاری به سخن خودشان عقیده داشته باشند ، ..........
ابو...ر انقلاب
یقیناً یار علی-ع- نیست.
خوب شما هم که دقیقا دارید همون کارو تکرار میکنید نوشتن یه مقاله با بغض و کینه و از روی اعصابانیت چه دردی دوا میکنه؟؟
چرا آگاهی بخشی به مردم شما رو نگران میکنه؟
خادم
اقای هاشمی شما زمانی که رییس جمهور شدی اولین کاری که کردی این بود که جلوی دادن کالاهای تعاونی.........
خاطره جدید نیست؟
ملت
Iran, Islamic Republic of
هر چی دلتون میخاد علیه هاشمی بنویسید .....
Iran, Islamic Republic of
انتظاری نیست
کاظمی
عصبانیت اقای هاشمی از چند حادثه غیر منتظره ناشی شده است که عبارتند از 1- اقای احمدی نژاد در تبلیغات انتخاباتی خاندان هاشمی را ....
رضا
مطالبی که عالیجناب این روزها بیان می کند نه از سر دلسوزی برای مردم، نظام، و ... است و نه از روی ....
رضا
خواهش می کنم سایت جهان نیور معنی دقیق ... را هم به مستند خود اضافه کند. ...
Germany
تذکرات وصیت نامه سیاسی....
آقای هاشمی بخوان
علی
Russian Federation
ادم واقعا خنده اش میگیره .بعد از گذشت دو سال و اندی هنوز دارن همچی رو گردن دولت قبل میندازن بابا دولت قبل هرچی بود تمام شد حالا شما تو این دو سال چه گلی به سر مردم زدید مثلا ؟
تو این دو سال مردم از نظر مالی به بدترین وضعیت رسیدن اینم دست گل شما در دولت قبل اگه تورم بود امام جیب مردم هم خالی نبود .تازه شما یک سر به روستاها بزنید ببینید تو زمان دولت قبل چقدر بهشون رسیدگی شده .
تازه جالب اینجاست که تقریبا همه چی گرون شده....
Iran, Islamic Republic of
کسی از آقای هاشمی وحشت نداره نکنه تو هم باورت شده که؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آره
ح ف
بیش از بیست سال است در رمضان وقنی دعا میخوانم اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین ...
Iran, Islamic Republic of
چرا اینقدر. از آقای هاشمی. وحشت دارید.
نقى از پايتخت ⁉️
اى بى ادب ! اين چه حرفييه ؟ مگه زبونم لال لولو ديدن كه وحشت داشته باشن ؟؟؟؟!!!!
نقاش
Austria
ترس نداره دلاور؟؟
Iran, Islamic Republic of
بچه ات را خوب تربیت کن...
حسین
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی برگردد به دوران ریاست جمهوریش ،اون موقع استخوانهای مردم خرد شدکه باسازندگی خود فاصله طبقاتی ائی درست کردی که ملت تاکنون نتونستند کمر صاف کنند؟؟؟!!!!استخوانهای ملت زمانی خرد شد که اشافی گری را درمملکت باب کردی ؟؟؟؟!!!!استخوانهای ملت زمانی خرد شد که پای آقازاده ها به بازار کار چاق کن ها وگرفتن وارادات وصادرات کشور را دردستان خودشان ؟؟؟؟!!!!! ومارد مشابه این زیاد است.
Iran, Islamic Republic of
اینهمه توهین و بی احترامی به کسی که برای این انقلاب و نظام زندانهاکشیده و شکنجه هاشده است ، بسیارظالمانه و ناجوانمردانه و خبیثانهو حق الناس است . هاشمی ، واقعاشناسنامه و تاریخچه انقلاب است چه شمابخواهید و چه نخواهید .
نقاش
Austria
آره والا راست میگی و منم شاهدم!!!