سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۴
۲

آمار تامل‌برانگیز معاون وزیر علوم از رشته‌‌های بی‌مجوز دانشگاه آزاد

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 407704
شریعتی نیاسر گفت: دانشگاه آزاد ۸۷۲ رشته‌ فاقد مجوز دارد که از این تعداد ۳۴۹ مورد تایید شد که ۱۰۸ رشته در مقطع دکتری و ۲۴۱ رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد است.
آمار تامل‌برانگیز معاون وزیر علوم از رشته‌‌های بی‌مجوز دانشگاه آزاد
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش از ظهر امروز در نشست‌خبری، با اشاره به اولویت‌ها و شعارهای خود در ابتدای مسئولیت معاونت آموزشی در وزارت علوم، گفت: کنترل کمی، ارتقاء کیفی و اقتدار هماهنگی ۳ شعار اصلی من در قبول مسئولیت معاونت آموزشی وزارت علوم بود و این شعار در راستای عملکرد معاونت آموزشی با هدف ساماندهی و توسعه هدفمند تعریف شده در دولت تدبیر و امید بود.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی خود در این بخش، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم در جهت تحقق آرمان‌های نظام و اهداف سند چشم‌انداز و همچنین سیاست‌های ابلاغی رهبری در علم و فناوری حرکت کنیم و تمام توان خود را در پیشبرد اهداف دولت تدبیر و امید به کار بندیم.

معاون آموزشی وزارت علوم به برخی از سیاست‌های کلی خود در این معاونت اشاره کرد و گفت: ساماندهی دانشگاه‌های تازه تاسیس، هماهنگی با ارکان مهم آموزش عالی(شورای عالی انقلاب فرهنگی)، کمیسیون آموزش مجلس و معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تقویت و توسعه نقش دانشگاهیان در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری کلان، بررسی و هماهنگی در نظام پذیرش و توسعه آموزش عالی در هر یک از زیرنظام‌های آموزش عالی و توجه ویژه به قانون‌مداری و فراجناحی عمل کردن و تصمیمات کارشناسانه از مهمترین سیاست‌های ما در این دوره بود.

شریعتی نیاسر با اشاره به آماری در خصوص تعداد مراکز آموزش عالی، گفت: ۱۸۲ مرکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم در حال حاضر در کشور وجود دارد که از این بین ۱۴۰ موسسه آموزشی، ۴۲ موسسه پژوهشی و ۷۰ موسسه غیروابسته به آموزش عالی فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۰ واحد آموزشی و ۶۰ واحد پژوهشی هستند که میانگین این آمار گویای این است که ۶۰ درصد این موسسات منحصرا فعالیت آموزشی می‌کنند و جایگاه حساس حوزه معاونت وزارت علوم در این میان نمایان می‌شود.

وی به برخی از برنامه‌های انجام شده در معاونت آموزشی وزارت علوم اشاره و گفت: ایجاد مناطق ۱۰ گانه آموزشی در کل کشور، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز علمی که در دستور کار قرار دارد، اصلاح نظام پذیرش دانشجو در تمام زیرنظام‌ها، پردیس‌ها، دانشگاه‌های خاص و دانشگاه آزاد، فراهم کردن تسهیلات جدید برای جذب هیئت علمی در دانشگاه‌های غیردولتی، واگذاری بررسی رشته‌های علوم انسانی به شورای تحول علوم انسانی، بررسی جدی، ضروری و سریع برنامه آموزشی دانشگاه‌ها از مهمترین برنامه‌های ما طی مدت گذشته بوده است.

*ممکن است برخی رشته‌های دانشگاهی منسوخ شده و پذیرش دانشجوی آنها به صفر برسد

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: بزودی مهلتی را برای بازنگری برنامه‌های آموزشی قدیمی که بعضا ۲۰ سال از حضور آنها می‌گذرد، اعلام می‌کنیم و ممکن است برخی رشته‌ها منسوخ شده و پذیرش دانشجوی آنها به صفر برسد.

وی افزود: تدوین آئین‌نامه آموزشی و ارتقاء، تلاش برای بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها، تعیین مصادیق تنفیذ اختیار به دانشگاه‌ها و برخورد و مقابله با مصادیق غیرقانونی مصوبات که در طی مدت گذشته در وزارت علوم تصویب شده، از دیگر برنامه‌های ما بوده است.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها، اضافه کرد: معتقدم پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها از رسالت اولیه خود فاصله گرفته‌اند و لذا آزمون جداگانه آنها در بهمن‌ماه سال جاری برگزار نشد و از مهرماه سال ۹۴ طبق برنامه تعریف شده دانشجو پذیرش خواهند کرد و از مهرماه سال ۹۴ براساس برنامه بازنگری شده دانشجو خواهند گرفت.

*بنایی به دادن مجوز جدید برای ایجاد دانشگاه‌های غیردولتی نداریم

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته صدرو مجوز جدا برای دانشگاه‌های غیردولتی نداشته‌ایم، گفت: بنایی هم به دادن مجوز جدید نداریم.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: مسئولان گروه‌های برنامه‌ریزی و آموزشی تعیین و احکام آنها صادر شده است. اولین شورای برنامه‌ریزی در طی مدت گذشته برگزار شد که برخی از مصوبات آن مربوط به برنامه آموزشی ۷ دوره دکتری و ۳ مورد نیز درباره برنامه آموزشی مقطع کارشناسی‌ارشد در این شورا به تصویب رسید.

*اولین جلسه شورای گسترش آموزش عالی پس از ۱۰ سال در روز گذشته برگزار شد

سریعتی‌نیاسر از برگزاری اولین جلسه شورای گسترش آموزش عالی پس از ۱۰ سال در روز گذشته خبر داد و گفت: این جلسه مصوباتی را به همراه داشت که یکی از مهمترین آنها سر و سامان دادن به رشته‌های دانشگاه آزاد است.

*رشته‌ محل‌های فاقد مجوز دانشگاه‌ آزاد باید در مدت زمان مشخصی تعیین تکلیف شوند

وی با بیان اینکه رشته‌ محل‌های فاقد مجوز دانشگاه‌ آزاد باید در مدت زمان مشخصی تعیین تکلیف شوند، یادآور شد: این دانشگاه ۸۷۲ رشته‌ فاقد مجوز دارد که از این تعداد ۳۴۹ مورد تایید شد که ۱۰۸ رشته در مقطع دکتری و ۲۴۱ رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد است.

*دانشگاه آزاد ۸۷۲ رشته‌ فاقد مجوز دارد

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: در این جلسه ۲۳ مورد از رشته‌های علوم انسانی که در شورای تحول بررسی شده بود در شورای گسترش تنفیذ شد و ۴۷ رشته‌‌ محل پیام‌نور نیز در مقطع کارشناسی‌ارشد به تصویب رسید و ۹۶ رشته‌ دولتی در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز دارای مجوز شدند.

شریعتی‌نیاسر با اشاره به اینکه پذیرش دانشجو در ۵ موسسه غیردولتی به صفر رسید، گفت: در یکی از پژوهشگاه‌های آموزشی نیز مجوز پذیرش دانشجو به صفر رسید که این اقدام مقدمه‌ای برای لغو مجوز این موسسات است و در شرایطی که نتوانند خود را به جایگاه و حد مطلوب برسانند، لغو مجوز می‌شوند.

وی افزود: آئین‌نامه شورای گسترش و شورای برنامه‌ریزی در سال گذشته نهایی شده بود و در حال حاضر اجرا می‌شود. علاوه بر این احکام کمیسیون‌های زیرمجموعه معاونت آموزشی نیز داده شده که در ۱۰ گروه تخصصی مشتمل بر ۱۱۰ اساتید برجسته کشور فعالیت می‌کنند و در تصمیمات شورای گسترش دخیل خواهند بود.

*رشته‌های دانشگاهی زیادی داریم که باید بازنگری شوند

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه تاکنون تعداد زیادی از برنامه‌های آموزشی تدوین شده، اما تعداد زیادی باقیمانده تا تدوین و بازنگری شود، گفت: رشته‌های زیادی داریم که باید بازنگری شوند و امکان دارد به دلیل گذشت زمان آنها منسوخ شده و دیگر پذیرش دانشجو داشته باشند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۳۵۸ موسسه غیردولتی در خصوص آموزش عالی فعالیت می‌کنند که ۲۷۵ مورد آنها بین سال‌های ۸۴ تا ۹۲ مجوز گرفتند و این در شرایطی است که در حال حاضر وضعیت موسسات غیردولتی ما به شکلی است که حدود ۴۰ درصد آنها تعداد دانشجویان‌شان به زیر ۵۰۰ نفر می‌رسد و تعداد قابل توجهی از آنها نیز دچار مشکلات مالی هستند.

*موسسات غیردولتی در سال ۹۳ سطح‌بندی می‌شوند

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه سهم موسسات خصوصی آموزش عالی از پذیرش دانشجویان کشور در حال حاضر ۱۰ درصد است، گفت: موسسات غیردولتی در سال ۹۳ و در مهلت باقیمانده سطح‌بندی می‌شوند و در ۵ سطح متفاوت طبقه‌بندی می‌شوند.

وی افزود: تعداد موسسات غیردولتی که تاکنون به دانشگاه ارتقاء یافته‌اند ۱۸ مورد است و وقتی این موسسات دانشگاه شوند ضوابط دانشگاه‌ها را خواهند داشت.

*پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های پیام‌نور، علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای محدود می‌شود

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های خاص(پیام‌نور، علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای) محدود می‌شود، افزود: بنا نیست دانشگاه‌های خاص ورودی به مقاطع تحصیلات تکمیلی داشته باشند و پذیرش آنها محدود خواهد بود.

*شاهد مراکز انبوه دانشگاهی هستیم که فاقد استانداردهای حداقلی هستند

وی با اشاره به اینکه طی ۷ سال گذشته ۵۴ مرکز دانشگاهی دولتی مجوز گرفته‌اند، گفت: ۴۷ مرکز دانشگاهی فقط طی سال‌های ۹۱ تا ۹۲ مجوز گرفتند و ما اکنون شاهد مراکز انبوه دانشگاهی هستیم که فاقد استانداردهای حداقلی هستند.

وی تاکید کرد: ۲۱ هزار دانشجوی ما در هزار و ۳۳۳ رشته محل تحصیل می‌کنند و این در حالی است که جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال کشور از سال ۹۰ تا ۱۴۰۴ کاهش خواهد یافت.

معاون آموزشی وزارت علوم با ارائه جداولی از سیر جمعیتی ۱۸ تا ۲۴ ساله کشور، گفت: در سال ۹۰ جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال کشور ۱۱.۵ میلیون نفر بود که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال ۱۴۰۴ تعداد این جمعیت به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کاهش می‌یابد که این غیرهدفمند کار کردن توسعه آموزش عالی کشور در این خصوص مشخص می‌شود، زیرا ما تاکنون ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانشجو داریم، یعنی ۴۷ درصد برنامه پنجم کشور تحقق یافته و در افق ۱۴۰۴ نیز تعداد جمعیت این دانشجویان به ۷ میلیون نفر می‌رسد.

وی ادامه داد: با توجه به این آمار و ارقام ارائه شده ما تاکنون بخشی از برنامه چشم‌انداز را طی کرده‌ایم و لذا تا ۹ سال دیگر نباید شاهد رشدی از نظر تعداد موسسات آموزش عالی کشور باشیم.

*آخرین اخبار از ابلاغ آئین‌نامه استعدادهای درخشان

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به تغییرات صورت گرفته در آئین‌نامه استعدادهای درخشان، گفت: آئین‌نامه این گروه از دانشجویان ابلاغ شده بود، اما مورد اعتراض برخی از دانشجویان قرار گرفت و نیاز به بازنگری داشت. لذا طبق بازنگری‌های انجام شده معدل کارشناسی‌ارشد در این آئین‌نامه همان رقم ۱۷ باقی ماند، اما قرار شد برای معدل کارشناسی‌ها با توجه به تفاوت نظام‌ نمره‌دهی دانشگاه‌ها این مسئله ترازبندی شود و سازمان سنجش جدولی را در این زمینه به دانشگاه‌ها ابلاغ کند.

وی افزود: شیوه امتیاز علمی به مقالات نیز در آئین‌نامه قبلی براساس آئین‌نامه ارتقا بود که حذف شد و قرار شد جدولی متناسب با وضعیت دانشجویان و دانش‌آموختگان وضع شود. نمره درس زبان که قبلا ۷۰ بود به ۵۰ کاهش یافت.

شریعتی نیاسر با اشاره به اینکه هدف ما در زمینه نقش موسسات غیردولتی این است که این موسسات تا پایان برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد از ظرفیت‌ها را به خود اختصاص دهند و ۲۰ درصد از سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی را داشته باشند، گفت: در حال حاضر سهم موسسات غیردولتی در تحصیلات تکمیلی ۳ درصد است.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: حداکثر ظرفیت روزانه‌ها و لیسانس‌ها که در قالب استعداد درخشان فعالیت می‌کنند نیز این است که تا سطح ۲۰ درصد از دانشجویان ممتاز روزانه و شبانه را پذیرش کنند و دانشجویان برتر طبق مصوبه قبلی ظرفیت ۱۰ درصدی خواهند داشت.

*آخرین وضعیت دانشگاه ایرانیان

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دانشگاه ایرانیان، گفت: در نظام‌های مدیریتی وقتی دچار معضل و یا فساد مدیریتی و یا انحراف از رسالت‌های مدیریتی می‌شویم به طور عمده این مسئله نشات گرفته از ۳ مسئله بی‌تقوایی، خودمحوری و تفسیر به رای از قانون است.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: بخشی از فسادهای دوران گذشته در حوزه آموزش عالی و اینکه بی‌توجهی مدیران به تقوا باعث می‌شود زمینه سوءاستفاده برای سودجویان فراهم شود که دانشگاه ایرانیان یکی از این مصادیق است.

شریعتی‌نیاسر با اشاره به سیر دریافت مجوز موسسه غیردولتی از سیستم آموزش عالی، گفت: موسسه غیردولتی که بخواهد مجوزی دریافت کند اگر قرار است در تهران تاسیس شود باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز بگیرد و بعد از تایید شورا برای ادامه مراحل کاری خود مراحل ۹ گانه‌ای را در شورای گسترش سپری کند.

وی گفت: دانشگاه ایرانیان مجوزی را که از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته مربوط به سال ۸۹ و برای تاسیس موسسه‌ای در امارات متحده عربی بوده و هیچ ربطی به مجوزی که اخیرا می‌گویند نداشته و مجوز آن در زمانی که شورای عالی ایرانیان در زمان ملک‌زاده فعالیت می‌کرده، بوده است.

وی با اشاره به اینکه با گذشت ۳ سال مجوز مربوطه منقضی شده است، گفت: این دانشگاه نیز مانند سایر موسسات قاعدتا باید پس از گرفتن مجوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی مسیر قانونی خود را در شورای گسترش طی کند. چطور این افراد ادعا می‌کنند که مسیر شورای گسترش را طی کرده‌اند، در حالی که شورای عالی انقلاب فرهنگی سال ۹۲ به آن مجوز داده است.

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه این مسئله در شهریورماه امسال به آقای احمدی‌نژاد منعکس شده است، گفت: هیئت رئیسه این دانشگاه اشخاصی مانند مشایی، بقایی و احمدی‌نژاد هستند، یعنی اگر غیر از اینها افراد دیگری نبودند قطعا از شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌توانستند مجوز بگیرند.

*فعالیت دانشگاه ایرانیان به هر شکل و شیوه‌ای غیرقانونی است

شریعتی‌نیاسر ادامه داد: فعالیت این دانشگاه به هر شکل و شیوه‌ای غیرقانونی است. این مسئله را به اداره ثبت شرکت‌ها و اداره پژوهش دانش‌های بنیادین و آقای لاریجانی اعلام کرده‌ایم تا سایت آنها و دامنه فعالیت آن لغو شود. لذا از نظر وزارت علوم دانشگاهی با عنوان ایرانیان وجاهت قانونی ندارد و هر اقدامی که انجام دهند گریبانگیر خود آنها خواهد شد. معاونت حقوقی وزارت علوم نیز آن را پیگرد حقوقی خواهد کرد.

*درخواستی از سوی عارف برای تاسیس دانشگاه به ما نرسیده است

معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به سوالی درباره وضعیت صدور مجوز برای دانشگاه محمدرضا عارف از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: بنده هیچ‌گونه مورد و درخواستی را از سوی ایشان دریافت نکرده‌ام و در دستور کار شورای گسترش نیز نیست. هر زمانی چنین مجوزی دریافت شود و قطعا براساس ضوابط عمل می‌کنیم و براساس قانون‌مداری و فراجناحی عمل خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آزمون نیمه‌متمرکز پردیس‌های خودگران، گفت: برگزاری آزمون برای این پردیس‌ها فعلا برای بهمن‌ماه لغو شد. البته پس از بررسی‌ها پردیس بین‌المللی دانشگاه تهران و صنعتی شریف در کیش که تنها پردیس‌های موجود ما در مناطق آزاد هستند حق برگزاری آزمون داشتند که آن هم برای مقاطع تحصیلات تکمیلی آزمون برگزار کردند. برای سال ۹۵ نیز این پردیس‌ها باید براساس بازنگری‌های انجام شده فعالیت خود را در پیش بگیرند.

معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییرات احتمالی در آزمون دکتری سال ۹۴، گفت: روز گذشته اولین جلسه مشورتی را با روسای دانشگاه‌های برتر در این زمینه و تحت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و نحوه میزان تنفیذ اختیارات به دانشگاها برگزار کردیم که ایده‌های مختلفی در خصوص آزمون دکتری مطرح شد. اینکه یک آزمون داشته باشیم و بقیه مراحل را به دانشگاه‌ها واگذار کنیم که این مسئله در حد ایده است.

شریعتی‌نیاسر در پاسخ به سوال دیگری در خصوص طرح آمایش آموزش عالی، گفت: این طرح در دستور کار است. اخیرا نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه‌ای را به ما ابلاغ کرده که در این زمینه فعالیت‌های جدی را داشته باشیم که امیدواریم بتوانیم فعالیت جدی را در این خصوص انجام دهیم.

معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به سوالی درباره ادغام دانشگاه‌ها و موسسات غیردولتی، گفت: این مسئله هرگز به صورت جدی در وزارت علوم مطرح نبود، اگرچه این اقدام خوبی است، اما کار ساده‌ای نیست. چون سرمایه‌گذاران در این خصوص به شکلی جداگانه سرمایه‌گذاری کردند و به راحتی کنار هم قرار نمی‌گیرند. وزارت علوم هم نمی‌تواند آنها را وادار به این کار کند، مگر دانشگاه‌هایی که اعضای هیئت رئیسه آنها در این زمینه با هم به توافق رسیده باشند.

وی در پاسخ به سوالی درباره عناوین رشته‌هایی که قرار است برای آزمون سراسری سال ۹۴ حذف شوند، گفت: اسامی این رشته‌ها را هنوز اعلام نکرده‌ایم، اما ممکن است پس از بررسی‌ ظرفیت‌های پذیرش در آینده رشته‌هایی حذف شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره مجوز رشته‌های دانشگاه‌ آزاد، گفت: ۸۷۲ رشته فاقد مجوز این دانشگاه بررسی شد. طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تا پایان اردیبهشت‌ماه۹۴ تمام رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد که فاقد مجوز هستند باید بررسی شوند که در حال حاضر بالغ بر هزار رشته باقی مانده است که عمده این رشته‌محل‌ها برای ارشد و دکتراست.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بحث بورسیه‌ها و اینکه گفته می‌شود دیگر پیگیری نخواهد شد، گفت: موضوع بورسیه‌ها به طور جدی در دست بررسی است، البته این مسئله را باید از مسئولان سازمان امور دانشجویان بپرسید، اما تا جایی که من می‌دانم کمیته تعیین مصادیق جلساتی را در این حوزه برگزار می‌کند که آخرین آن صبح امروز بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جهان نیوز سیاه نما این همه حرف زده تو چسبیدی به دانشگاه آزادی که می خوای سیاهش کنی !!
دم دكتر شريعتي عزيز و اصلاح طلب گرم او روح تازه اي به معاونت آموزشي دميده