جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

واکنش بانک‌مرکزی به خبر اختلال درانتقال کارت‌به‌کارت پول

چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 257206
درحالی که برخی اخبار از توقف انتقال آنی کارت به کارت پول حکایت دارد، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ضمن تکذیب این خبر گفت: کارت به کارت پول و خریدهای فروشگاهی کمافی‌السابق انجام می شود.
واکنش بانک‌مرکزی به خبر اختلال درانتقال کارت‌به‌کارت پول
به گزارش جهان، بر اساس خبری که صبح امروز منتشر شد، بانک مرکزی انتقال آنی وجه از حساب خریدار به حساب فروشنده به صورت کارتی را متوقف کرده و واریز به حساب مقصد در 7 مقطع زمانی صورت می‌گیرد.

فعالیت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی با نام اختصاری «شاپرک» در چهاردهم مرداد ماه سال جاری افتتاح شد.

این سامانه با هدف تحول اساسی در صنعت پرداخت الکترونیک کشور، کنترل و نظارت متمرکز بر شبکه پرداخت کشور و گسترش بازار ابزارهای کارتی، خدمات پرداخت را تسهیل کند.

در واقع شاپرک یک نهاد حاکمیتی است که رابط میان بانک مرکزی، شبکه بانکی و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات الکترونیک(PSP) بوده و استانداردسازی پرداخت‌های کارتی، کنترل و نظارت متمرکز در شبکه پرداخت، باز توزیع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و هدایت منابع بانک‌ها به سمت امور بهینه، گسترش بازار کارتی و نظارت بر عملکرد پایانه‌ها از مزایای آن ذکر شده است.

اما ظاهراً این شبکه با ارائه بخشنامه بانک مرکزی به شبکه بانکی با مشکلاتی مواجه شده است.

یک مدیر شبکه بانکی در این‌باره به فارس گفت: با توجه به برنامه بانک مرکزی در حال حاضر تمام پرداختها و مبادلات بانکی مشتریان بانکی در قالب شبکه «شاپرک» صورت می‌گیرد.

وی افزود: در واقع با ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی تمامی پرداختهای کارت به کارت یا حواله تنها در 7 زمان مشخص از شبانه‌روز به حساب مقصد واریز شده و امکان انتقال آنی وجوه وجود ندارد.

بازه زمانی انتقال کارتی وجوه زمان آغاز واریز وجوه به حساب مقصد
از ساعت 18 روز قبل تا 4 صبح ساعت 6 و 5 دقیقه صبح
4 تا 8 صبح ساعت 9 و 35 دقیقه
8 تا 10 صبح ساعت 11 و 35 دقیقه
10 تا 12 ظهر ساعت 13 و 35 دقیقه
12 تا 14 ساعت 15 و 35 دقیقه
14 تا 16.30 ساعت 18 و 5 دقیقه
16.30 تا 18  ساعت 20 و 5 دقیقه


واکنش بانک مرکزی

ناصر حکیمی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به توقف انتقال آنی کارت به کارت پول اظهار داشت: کارت به کارت پول از طریق خودپردازها، اینترنت و شعبه کما فی السابق انجام می شود و هیچ اتفاق خاصی در این حوزه روی نداده است.

وی با بیان اینکه بخشنامه بانک مرکزی کاملاً تکنیکی و تخصصی بانک‌ها بوده است، افزود: این بخشنامه به پایانه‌های فروشگاهی مربوط می شود که از ابتدا هم قرار نبود از طریق پایانه‌های فروشگاهی عملیات کارت به کارت انجام شود؛ برخی بانک‌ها با فراهم کردن این امر در واقع تخلف مرتکب شده‌اند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ضمن تأکید براینکه همچنان خرید و فروش ها از طریق پایانه‌های فروشگاهی انجام می شود تصریح کرد: انتقال کارت به کارت از این طریق هم متوقف نشده بلکه پول 2 ساعت بعد به حساب مقصد واریز می شود و این امری عادی است چراکه در تمام دنیا وجه حاصل از انتقال کارت به کارت پایان شب به حساب‌ها واریز می شود اما در ایران این امکان فراهم شده که 2 ساعت بعد پول به حساب واریز شود.

وی با اشاره به اینکه خرید و فروش از طریق پایانه‌های فروشگاهی هیچ تغییری نسبت به قبل نداشته است، افزود: طی روز گذشته تنها 18 میلیون فقره تراکنش فروشگاهی در مرکز شتاب ثبت شده است و این نشان‌دهنده عدم صحت خبر مذکور است.

حکیمی ادامه داد: خریدهای فروشگاهی کمافی السابق ادامه دارد و وجه حاصل از این عملیات مانند قبل به حساب فروشنده واریز میشود؛ برخی رسانه‌ها بخشنامه بانک مرکزی را منتشر کرده‌اند که صرفاً ویژه بانک‌ها بوده چراکه ادبیات تکنیکی آن مختص بانک‌هاست و عمومیت ندارد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی به مردم اطمینان داد که خرید‌های فروشگاهی و انتقال وجه از طریق کارت به کارت کمافی السابق انجام می‌شود و مشکلی در این رابطه بوجود نیامده است.

انتقال وجه آنی انجام می‌شود

در همین حال، ساسان شیردل، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک مسکن در گفت‌وگو با فارس در خصوص شبهه ایجاد شده در خصوص انتقال آنی‌ کارت به کارت‌ پول اظهار داشت: انتقال وجه هر بانکی در شبکه پایانه‌‌های فروشگاهی خود آن بانک انجام می شد و در حال حاضر هم وجود دارد.

وی ادامه داد: این موضوع به این معنی است که بر روی دستگاه‌های کارت‌خوان فروشگاهی نمی‌توانید از حساب بانک مسکن به حسابی غیر از این بانک، پول واریز کنید.

وی تاکید کرد: انتقال وجه از دستگاه‌های ATM و اینترنت و داخل شعب آنی انجام می‌شود و تغییری نکرده است.

شیردل ادامه داد: تنها موردی که گفته شده هر دو ساعت به دو ساعت در ارتباط با شبکه «شاپرک» است که اعلام شده فعلاً انجام می‌شود. 

مدیر امور فناوری اطلاعات بانک مسکن اضافه کرد: ارزیابی من این است که به دلیل حجم بالای تراکنش و برای اینکه شبکه پایدار شود تسویه‌ حساب با آن فروشگاه دو ساعت طول می‌کشد.

شیردل گفت: این دو ساعت به دو ساعت تسویه حساب برای فروشنده‌ها است و مربوط به مردم عادی که اقدام به خرید و یا انتقال کارت به کارت وجه می‌کنند، نمی‌شود.

وی با بیان این که مزایا و معایب این موضوع را باید بانک مرکزی اعلام کند اما ارزیابی ما این است که این مشکل نیز برطرف خواهد شد، گفت: خریداری که وارد فروشگاه می‌شود و اقدام به خرید از دستگاه پول می‌کند آنی از حساب خریدار کسر می‌شود اما دو ساعت دیگر به حساب فروشنده واریز می‌شود و می‌تواند تسویه کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *