چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

بدعت در بدعت

امید مهدی‎نژاد
شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب: 200640
بالأخره متن سؤالات ۷۳ تن از نمایندگان مجلس از رییس‎جموری منتشر شد.
رییس‎جمهوری از این تاریخ یک ماه فرصت دارد که در مجلس حاضر شود و به سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ دهد. این اتفاق برای اولین‎بار است که در تاریخ جمهوری اسلامی و ایران اسلامی و حتی ایران پیش از اسلام رخ می‎دهد و پیش از این سابقه نداشته است که از یک رییس‎جمهوری سؤال شود و وی با حضور در مجلس به سؤالات پاسخ دهد. این‎که این سؤال و جواب چه تأثیری در روند انتخابات مجلس خواهد گذاشت، به گذشت زمان نیاز دارد و اکنون نمی‎توان در مورد آن گمانه‎ زد. پنجره، همواره و به ناحق در مخالفت با رییس‎جمهوری و دولت و جریان انحرافی و غیره بوده است و بسیاری از نقد‎‎‎های سازنده و طنز‎‎‎های ناب این نشریه به دشمنی با دولت تعبیر شده است. اکنون برای رفع این تصور نادرست، و برای آن‎که بدعتِ جواب رساندن به رییس‎جمهوری را بر بدعتِ سؤال پرسیدن از رییس‎جمهوری افزوده باشیم، بر آن شده‎ایم رییس‎جمهوری را در امر پاسخ‎دهی یاری کنیم. از همین‎رو پاسخ‎‎‎‎های پیشنهادی خود را به سؤالات نمایندگان مجلس ارائه می‎کنیم، باشد که به‎کار آید.
ذکر این توضیح لازم است، که از آن‎جا که رییس‎جمهوری محترم تنها یک ساعت برای پاسخ دادن به سؤالات وقت در اختیار دارند، پاسخ‎‎‎‎ها به‎صورت موجز و مختصر تهیه شده‎اند.






سؤال اول نمایندگان
چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلان‎شهر‎‎‎ها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها، علی‎رغم نیاز مبرم این شهر‎‎‎ها به روان‎سازی ترافیک، خصوصا با آغاز هدفمند شدن یارانه حامل‎‎‎‎های انرژی، ابلاغ و اجرا نشد؟

پاسخ پیشنهادی پنجره
بسم‎ الله الرحمن الرحیم و به نستعین. این سؤال سؤال خوبی است که چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلان‎شهر‎‎‎ها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها، علی‎رغم نیاز مبرم این شهر‎‎‎ها به روان‎سازی ترافیک، خصوصا با آغاز هدفمند شدن یارانه حامل‎‎‎‎های انرژی، ابلاغ و اجرا نشد. برای پاسخ به این سؤال باید جوانب مختلف موضوع مورد مداقه و بررسی دقیق واقع شود که از حوصله این مجلس خارج است.

سؤال دوم نمایندگان
وزیر ورزش و جوانان پس از پنج ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان، با نامه‎ای غیرمعمول به مجلس معرفی شد. آیا این امر نوعی تلاش برای گریز از اجرای قانون نیست؟

پاسخ پیشنهادی پنجره
بسم الله الرحمن الرحیم. خیر

سؤال سوم نمایندگان
طبق آمار رسمی، نرخ رشد اقتصادی کشور در سال ۸۹ زیر یک درصد بوده و اگر نرخ اعلام شده از سوی صندوق بین‎المللی پول را بپذیریم حدود سه درصد بوده است، در حالی‎که طبق برنامه باید حداقل هشت درصد باشد. آیا این امر حاکی از ضعف مدیریت اقتصادی کشور نیست؟ همچنین با این نرخ رشد آیا ممکن است ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده باشد؟

پاسخ پیشنهادی پنجره
اول: خیر، این امر حاکی از ضعف مدیریت اقتصادی کشور نیست.
دوم: بله، با این نرخ رشد ممکن است ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده باشد. کما این‎که هم‎اکنون یک میلیون و ششصد و یک هزار شغل در کشور ایجاد شده است. ما کلیه کسانی را که در این امر شک دارند، دعوت می‎کنیم که خودشان بروند شمارش کنند.

پاسخ دیگر
طبق کدام برنامه، نرخ رشد اقتصادی کشور باید حداقل هشت درصد باشد؟ اگر این برنامه، برنامه طراحی‎شده توسط دولت‎‎‎‎های پیشین موسوم به اصلاحات باشد، دولت عدالت‎محور خود را ملزم به مصوبات استعماری دولت‎‎‎‎های [...] پیشین نمی‎داند، و اگر برنامه توسط دولت فعلی طراحی شده است، می‎تواند متناسب با مقتضیات دولت مورد تغییر و بازبینی قرار گیرد. این کار از دولت فعلی بعید نیست.

سؤال چهارم نمایندگان
مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه ارتقای شاخص‎‎‎‎های فرهنگی کشور در قانون بودجه سال ۱۳۸۹، چگونه هزینه شده است؟

پاسخ پیشنهادی پنجره
بودجه ارتقای شاخص‎‎‎‎های فرهنگی کشور در جای خود و به‎درستی هزینه شده است. حاصل این تخصیص هزینه ارتقای شاخص‎‎‎‎های فرهنگی کشور است که آثار این ارتقا در گوشه گوشه فرهنگ کشور قابل مشاهده است.

سؤال پنجم نمایندگان
قانون هدفمند کردن یارانه‎‎‎‎ها پنج‎ساله بوده است، در حالی‎که میزان افزایش بهای برخی حامل‎‎‎‎های انرژی نشان می‎دهد که دولت مدت اجرای آن را کمتر از سه سال در نظر گرفته است. در نتیجه مردم باید فشار غیرلازمی را در پرداخت بهای مثلا گاز مصرفی تحمل نمایند. همچنین سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی تاکنون به‎درستی پرداخت‎ نشده و باعث گران تمام شدن هزینه تولید کالا و محصول گردیده است. چرا دولت مقید به اجرای قانون مجلس نیست؟

پاسخ پیشنهادی پنجره
هیچ‎کس بیش از دولت خدمتگذار دغدغه مشکلات معیشتی مردم را ندارد؛ در نتیجه، تمامی سیاست‎‎‎‎های دولت در راستای کاهش مشکلات مردم است و از این‎رو دولت مایل نیست هیچ فشار غیرلازم و حتی لازمی به مردم وارد شود. همچنین، سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی نیز به‎زودی به‎طور کامل پرداخت خواهد شد و از این بابت هیچ‎ مشکلی وجود ندارد.

سؤال ششم نمایندگان
خانه‎نشینی ۱۱ روزه جناب‎عالی چه توجیهی دارد؟

پاسخ پیشنهادی پنجره
[خصوصی عرض خواهد شد.]

منبع: پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *