جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آخرین سفر حج حضرت رسول(ص)

سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۰۹
کد مطلب: 383341
صدور اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص جنگ عراق با ایران،ورود پیامبر اکرم(ص) و اصحاب به مکه در سفر حجة الوداع،مرگ لویی پاستور پزشک فرانسوی و بنیان‏گذار میکروب‌‏شناسی از جمله وقایع تاریخی است که در 6 مهر رخ داده است.
امروز ۶ مهر ۱۳۹۳ خورشیدی برابر با ۳ ذی الحجه ۱۴۳۵ هجری و ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی است که وقایع ذیل به وقوع پیوست.

*صدور اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص جنگ عراق با ایران (۱۳۵۹ ش)

در تاریخ سوم مهر ۱۳۵۹ ش، چهار روز پس از آغاز جنگ تحمیلی، دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت اطلاع داد که به رغم کوشش‏‌های به عمل آمده برای توقف حملات، جنگ میان ایران و عراق در زمین، دریا و هوا ادامه یافته و خسارات جانی و مالی به بار می‏‌آورد.

از این رو وی پیشنهاد کرد شورای امنیت، مسأله را با فوریت رسیدگی کند. سرانجام این جلسه در روزهای چهارم تا ششم مهرماه آن سال تشکیل شد و طرح صدور قطعنامه‏‌ای در این زمینه به اتفاق آرا تصویب شد، تا این که قطعنامه ۴۷۹ به عنوان اولین قطعنامه شورای امنیت درباره جنگ عراق با ایران صادر شد.

در این قطعنامه، ضمن اظهار نگرانی عمیق درباره وضعیت رو به گسترش جنگ میان دو طرف، از ایران و عراق خواسته شده بود که مناقشه خود را از راه‏‌های مسالمت‏‌آمیز و طبق اصول عدالت و حقوق بین‏‌الملل حل نمایند. در این میان، جمهوری اسلامی ایران در اظهار نظر راجع به این قطعنامه، با اعلام نقض مکرّر عهدنامه ۱۹۷۵ الجزایر توسط عراق و قصد و نیت عراق به تشدید اقدامات خصمانه در مقابل خویشتنداری ایران، تصریح کرد که عراق با برپا کردن یک جنگ تجاوزکارانه در داخل سرزمین ایران و حمله به مراکز حساس کشور برای جمهوری اسلامی، راهی جز دفاع از خود برای حفظ حاکمیت جمهوری اسلامی باقی نگذارده است.

جمهوری اسلامی ایران همچنین اعلام کرد مادام که عراق، تمامیت ارضی و حاکمیت ما را زیر پا گذاشته و مأموران عراق در داخل مرزهای ما به اقدامات تجاوزکارانه و خرابکارانه مبادرت می‏ورزند، قطعنامه نمی‌‏تواند مورد قبول ایران واقع شود و هیچ فایده‏ای در مذاکره مستقیم یا غیر مستقیم در مورد منازعه بین دو کشور نمی‏‌بینیم. قطعنامه ۴۷۹ به دلیل آن که هیچ اشاره‏ای به متجاوز و آغازگر جنگ نداشته و دو طرف را به یک اندازه مورد خطاب قرار داده، به عنوان ظالمانه‌‏ترین و غیرعادلانه‌‏ترین قطعنامه شورا در مورد جنگ عراق علیه ایران به شمار می‏‌رود.



*سقوط سوسنگرد توسط دشمن متجاوز بعثی (۱۳۵۹ ش)

در زمان جنگ ارتش عراق ۳ بار برای تصرف سوسنگرد تلاش کرد که با مقاومت شدید مردم مواجه گردید ولی در حمله سوم شهر در محاصره ارتش عراق قرار گرفت. با حمله عراق در ۳۱ شهریور، عناصر تیپ ۳ زرهی لشکر ۹۲ اهواز، مستقر در پاسگاه صفریه و سوبله، نتوانستند حملات دشمن را دفع کنند و به ناچار به عقب رانده شدند.

لشکر ۹ مکانیزه عراق کم کم به محور سوبله، تنگه چزابه و ارتفاعات الله اکبر می رسید. عراقی ها موفق شدند روی رودخانه کرخه و رمیم پل شناور نصب کنند. به این ترتیب بستان به طور کامل سقوط کرد و عراقی ها از شمال و غرب وارد شهر شدند. آن ها با پیشروی در محور بستان – سوسنگرد این شهر را از سمت غرب مورد تهدید قرار دادند. علاوه بر این عراقی ها در جنوب کرخه و از محوه نشوه، کوشک، طلائیه و جفیر وارد ایران شده و در این محور رو به شمال پیشروی کرده و به کرانه جنوبی کرخه کور رسیده بودند. آنها با عبور از کرخه کور، به قصد تصرف حمیدیه و سوسنگرد در دو ستون پیشروی کردند. به حاشیه جنوبی حمیدیه و سوسنگرد رسیدند. دشمن پس از شکستن مقاومت مدافعان اندک ( پاسدار و ژاندارم ) آن در ۶ مهر ماه سوسنگرد را اشغال کرد.



*عقب راندن دشمن از گیلانغرب (۱۳۵۹ ش)

در ادامه تجاوز ارتش رژیم بعث عراق به خاک میهن اسلامی، لشکرهای دشمن به قصد تسخیر سر پل ذهاب و گیلانغرب به سوی این شهرها حرکت کردند که با مقاومت نیروهای مردمی مواجه شده و زمین گیر شدند. دشمن پس از این ناکامی، نیروهای خود را برای تصرف نواحی خوزستان راهی جبهه‏‌های جنوب نمود.



*آغاز انتفاضه جدید مسجدالاقصی (۱۳۷۹ ش)

در پی ورود آریل شارون، رهبر حزب تندروی لیکود و عامل کشتار بی‏رحمانه فلسطینی‏‌ها در اردوگاه صبرا و شتیلا به مسجدالاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس، فلسطینی‏‌های خشمگین در اعتراض به این اقدام، تظاهرات کردند و قیام اسلامی خود را آغاز نمودند. به همین مناسبت، این قیام، انتفاضه مسجدالاقصی نام گرفت. این قیام زمانی آغاز شد که مذاکرات سازش بین صهیونیست‏‌های نژادپرست و دولت به اصطلاح خودگردان فلسطین با شکست روبرو شده بود و مردم فلسطین دریافتند که از راه گفتگو و سازش با صهیونیست‏ها نمی‏توانند بر حقوق انسانی و اسلامی خود دست یابند. رژیم صهیونیستی در مقابل خروش انسانی فلسطینیان، برای سرکوب انتفاضه، از انجام خشن‏ترین و وحشیانه‏‌ترین شیوه‏‌های ضدانسانی خودداری نکرده و از قساوت‏‌بارترین روش‌‏های ترور و کشتار استفاده نموده است. انتفاضه مسجدالاقصی و انقلاب سنگ به همگان این پیام را فهماند که ریشه صهیونیسم و نژادپرستی در سرزمین اسلامی فلسطین، خواهد خشکید.



*درگذشت حجت‌الاسلام شیخ مصطفی رهنما, از مبارزان دهه ۱۳۳۰ به بعد و حامیان حقوق مردم فلسطین(۱۳۹۲ش)

حجت‌الاسلام شیخ مصطفی رهنما فرزند عبدالحسین در سال ۱۳۰۴ در کرمانشاه متولد شد. وی تحصیلات خود را در حوزه‌های علمیه قم، کربلا و نجف به پایان رساند. فعالیت مطبوعاتی را از سال ۱۳۲۳ آغاز و در سال ۱۳۲۹، مجله «حیات مسلمین» را منتشر نمود... مدتی با روزنامه و نشریاتی چون کیهان، اکونومیست، مهر ایران، ندای حق، طوفان شرق، اقدام، پرچم اسلام، آیین اسلام و روشنفکر همکاری داشت. رهنما در دهه ۱۳۳۰، جمعیت «مسلم آزاد» را تأسیس کرد که پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تعطیل شد. در سال ۱۳۵۷ بار دیگر این جمعیت فعالیت خود را به دفاع از فلسطین ونهضت‌های اسلامی آغاز نمود. وی علاوه بر دستگیری در ماجرای قیام پانزده خرداد، چندین‌بار دیگر نیز دستگیر و زندانی گردید.



*رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( ۳ ذی الحجه ۱۴۳۵ )



*ورود پیامبر اکرم(ص) و اصحاب به مکه در سفر حجة الوداع(۱۰ ق)

پیامبر خدا(ص) پس از فراهم آوری تدارکات سفر و امکانات لازم، به همراه دختر گرامی اش حضرت فاطمه زهرا(س) و تمامی همسران خود، در ۲۶ ذی قعده و به قولی در ۲۵ این ماه، از مدینه خارج شد. در این سفر روحانی و به یاد ماندنی، در حدود یکصد و چهار هزار و یا یکصد و بیست و چهار هزار نفر از مسلمانان شرکت نمودند. آن حضرت ، ابودجانه را جانشین خود در مدینه قرار داد و در حالی که بیش از شصت قربانی همراه داشت ابتدا به منطقه ذوالحُلیفه رفت و در مسجد شجره احرام بست و سپس به سوی مکه حرکت نمود. حضرت علی(ع) نیز که به همراه یاران خویش به سوی مکه عازم شده بود، یکی از یارانش را جانشین خویش در سپاه تحت فرمانش گذاشت و زودتر از آنان، به سوی مکه حرکت کرد. بدین جهت، چند روز زودتر از یارانش به پیامبر(ص) ملحق شد. حضرت علی(ع) در نزدیکی های شهر مکه معظمه، به پیامبر(ص) و سایر مسلمانان رسید و پیامبر(ص) با دیدن وی بسیار خرسند و خوشحال شد. به هر روی پیامبر خدا (ص) به همراه بستگان نزدیک و اصحاب و یارانش جهت انجام حج و زیارت خانه خدا در آخرین سال حیات با برکت خویش از مدینه عازم مکه مکرمه شد که این سفر در تاریخ اسلام به سفر حجة الوداع معروف گردید.



*تولد "ابوریحان بیرونی" دانشمند شهیر مسلمان(۳۶۲ ق)

ابوریحان بیرونی، در شهر بیرون در حوالی خوارزم از شهرهای قدیم ایران متولد شد. وی از خردسالی به تحصیل علم و دانش، علاقه نشان داد و آموختن را آغاز کرد. ابوریحان در نوجوانی موفق شد در محضر ریاضی‏دان و ستاره‏شناس بزرگ خوارزم، ابونصر خوارزمی، به تحصیل ریاضی و نجوم بپردازد.

او درعلومی چون تاریخ، جغرافی، نجوم و ریاضیات سرآمد عصر خود بود. بیرونی درسفری به هند با علما و حکمای آن دیار ملاقات کرد و پس از آموختن زبان سانسکریت، اطلاعات لازم را درجهت تالیف کتاب خود به نام "مالَلهِند" به دست آورد.

ابوریحان، تالیفات بسیاری نیز در نجوم، منطق و حکمت دارد که آثار او را بیش از یکصد و ده عنوان ذکر کرده‏‌اند. او در استفاده از مطالب و اطلاعات در آثارش، شیوه‏ای نقادانه و موشکافانه داشت. از این رو، آثار و نوشته‌‏های ابوریحاین از معتبرترین منابعِ بررسی آثار پیشینیان و معاصرانش به شمار می‌‏آید. وی تا آخرین لحظات عمر از آموختن دست برنداشت. وفات ابوریحان در سال ۴۴۰ ق در هفتاد و هشت سالگی در غزنه روی داد.



*تولد "خاقانی شروانی" شاعر بزرگ ایرانی(۵۲۰ ق)

افضل الدین بدیل بن علی خاقانی شروانی، معروف به حَسّانُ العَجَم از بزرگ‏ترین شاعران قصیده گوی و از ارکان مسلّم شعر فارسی به شمار می‏‌رود. وی نزد عمویش، کافی الدین‏عمر بن عثمان، و پسر عمَّش، وحیدالدین عثمان، علوم ادبی و حکمت را فرا گرفت و مدتی در خدمت ابوالعلاء گنجوی، دانشمند مشهور آن زمان، تلمذ کرد و به دامادی او درآمد. او سالیانی در خدمت منوچهر شِروانشاه و پسرش بود و مدح ایشان می‏‌گفت. مرگ فرزند و حبس و دیگر مصایب بر او روی نمود و در اواخر عمر به عُزلت نشست. قوت اندیشه و مهارت او در ترکیب الفاظ و خلق معانی، ابتکار مضامین جدید، استفاده از راه‌‏های خاص در توصیف و تشبیه و آوردن ردیف‏‌های مشکل از خواص شعری او محسوب می‏‌شوند.

ترکیبات او غالباً با خیالات بدیع همراه و با استعارات و کنایاتِ عجیب آمیخته است و معانی خاصی را که تا عهد او سابقه نداشته، در بردارد. خاقانی بر اثر احاطه به غالب علوم و اطلاعاتِ عهدِ خود و قدرت خارق العاده‏ای که در استفاده از آن اطلاعات در کلام داشته، توانسته است مضامین علمی بی‏سابقه در شعر ایجاد کند. خاقانی در ۵۹۵ ق در ۷۵ سالگی در تبریز وفات یافت و در مقبرةالشعرای سرخاب مدفون شد.



*رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۴ )



*وقوع کودتای نظامی در سوریه و خروج از جمهوری متحد عربی (۱۹۶۱م)

بعد از اعلام تشکیل جمهوری متحده عربی و شکل‌‏گیری آن در اوائل سال ۱۹۵۸م با شرکت مصر، سوریه و سپس یمن، ریاستِ جمهوری متحده عربی به جمال عبدالناصر رهبر مصر سپرده شد و در دولت ائتلافی بیشترین و مهمترین وزارتخانه‌‏ها در اختیار مصری‏‌ها قرار گرفت. حضور گسترده نظامیان مصر باعث بروز و شکل‏‌گیری احساسات ناسیونالیستی و ملی‏‌گرایانه افسران سوری شد. درنتیجه در ۲۸ سپتامبر ۱۹۶۱م جمعی از افسران ارتش سوریه علیه قیمومیت این کشور توسط مصری‏ها که تحت عنوان جمهوری متحده عربی اعمال می‏‌شد، دست به شورش زدند. این اقدام به خروج سوریه از جمهوری متحده و فروپاشی این جمهوریِ سی ساله در این روز انجامید. در ۳۰ سپتامبر همین سال، دولت جدید سوریه دستور اخراج ۲۷ هزار مصری از سوریه را صادر نمود.



*مرگ "لویی پاستور" پزشک فرانسوی و بنیان‏گذار میکروب‏‌شناسی (۱۸۹۵م)

لویى پاستور، پزشک معروف فرانسوی در ۲۷ دسامبر سال ۱۸۲۲م در خانواده‏ای تنگ‏دست در یکی از شهرهای فرانسه به دنیا آمد. در زندگی اولیه لویى، چیز غیرعادی که حاکی از نبوغ وی باشد مشاهده نشد و در شیمی نیز شاگرد متوسطی به شمار می‏‌رفت.

پاستور در سال ۱۸۴۷م موفق به اخذ دکترا در رشته علوم طبیعی گردید و سال بعد به عنوان استاد شیمی دانشگاهِ اسْتراسْبورْگْ برگزیده شد. وی در سال ۱۸۵۷م عهده‌‏دار ریاست دانشکده علوم در شهر لیل فرانسه گردید.

وی در عین پذیرش مسئولیت‏‌ها به مطالعات و تحقیقات خود ادامه می‏‌داد تا این‏که در ۱۸۷۳م عضو آکادمی پزشکی فرانسه شد. لویى پاستور پس از تحمل رنج هفده سال تحقیق و مطالعه در آزمایشگاه توانست موفقیت بزرگی در پیشرفت شیمی، پزشکی و صنعت که سود آن نصیب همه جامعه بشری گردید، به دست آوَرَد. پاستور با کشف مهم خود، مبنی بر شناسایى باکتری‌های زیان‏آور به عنوان عامل بیماری‏‌ها، جان مردم بی‏شماری را از مرگ نجات داد.

او ثابت کرد که عمل تخمیر و کپک زدن غذاها به دلیل فعل و انفعالات شیمیایى نیست بلکه بر اثر وجود موجودات زنده ذره بینی می‏باشد. این کشفیات او دانشِ مدرنِ میکروب‏شناسی را پایه ریزی کرد و در عین حال، پاستور را به این نتیجه رساند که می‏توان میکروب‏ها را با حرارت معتدل نابود کرد. وی این شیوه را برای جلوگیری از فساد شیر و برخی مایعات به کار برد. پاستور هم‏چنین داروی ضد بیماری سیاه زخم در حیوانات را کشف کرد و پس از آن سِرُم ضد هاری را به دست آورد. او درباره مایه‏ کوبی گوسفند و گاو در برابر بیماری کُشنده سیاه ‏زخم دریافته بود که اگر حیوان را با نوع ضعیف شده کشت آن بیماری مایه‏ کوبی کنیم در برابر بیماری اصلی مصونیت پیدا خواهد کرد. این پزشک شهیر در سال ۱۸۸۸م انیستیتو پاستور رابه منظور تولید سرم مزبور تأسیس کرد که درحال حاضر این مؤسسه با صدها شعبه در جهان، برخی امور مربوط به بهداشت مواد غذایی و ساخت واکسن‌‏ها و سرم‏‌ها را برعهده دارد. لویی پاستور سرانجام در ۲۸ سپتامبر سال ۱۸۹۵م در ۷۳ سالگی درگذشت و با احترام فراوان در انیستیتوی پاریس به خاک سپرده شد.



*درگذشت "جمال عبدالناصر" سیاست‏مدار برجسته و رئیس‏جمهور پیشین مصر (۱۹۷۰م)

جمال عبدالناصر، سیاست‏مدار معروف و رئیس‏ جمهور پیشین مصر، در ۱۵ ژانویه ۱۹۱۸م در اسکندریه مصر به دنیا آمد. او در قاهره از آکادمی علوم نظامی فارغ التحصیل شد. وی از سال ۱۹۴۲م افسر ارتش مصر بود و قصد براندازی حکومت سلطنتی ملک فاروق را در سر می‏‌پروراند. هدف او از این تصمیم، اقدام برای اصلاحات اجتماعی بود.

عبدالناصر پس از شکست اول اعراب در برابر اسرائیل، جنبش افسران آزاد را پی‏ریزی کرد و ژنرال محمد نجیب را به عنوان رهبر این جنبش برگزید. در سال ۱۹۵۲م جنبش افسران آزاد در یک کودتا به حکومت فاروق خاتمه داد و پس از برکناری ملک فاروق و پسرش، ژنرال نجیب به قدرت رسید. اما در سال ۱۹۵۴م ژنرال نجیب، اولین رئیس جمهور مصر، توسط عبدالناصر برکنار شد و مغز متفکر این کودتا یعنی جمال عبدالناصر قدرت را به دست گرفت.

ناصر معتقد به اینترناسیونالیسم عربی و اتحاد میان کشورهای عربی بود و در این راه تلاش می‌‏کرد. وی سیاست جدایی از کشورهای غربی و نزدیکی به بلوک شرق خصوصاً شوروی سابق را در پیش گرفت و اقدام به خرید اسلحه از این کشور نمود. ناصر در سال ۱۹۵۶ کانال سوئز را ملی اعلام کرد اما با حمله مشترک نیروهای فرانسه، انگلیس و رژیم صهیونیستی مواجه شد تا این‏که این جنگ با تهدید نظامی شوروی و فشار افکار عمومی پایان پذیرفت.

در سال ۱۹۵۸م سه کشور مصر، سوریه و یمن تحت عنوان جمهوری متحد عربی با یک‏دیگر متحد شدند و در یک همه‏ پرسی، جمال عبدالناصر به ریاست جمهوری آن برگزیده شد. این اتحاد دیری نپایید و بر اثر بروز اختلافاتی بین اعضای آن، در سال ۱۹۶۱م از هم گسیخت و سه کشور از هم جدا شدند. ناصر در جنگ سوم اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷م نیز از این رژیم شکست خورد و قسمت‏های زیادی از سرزمین مصر توسط رژیم صهیونیستی اشغال گردید. این امر به حیثیت داخلی و بین‏ المللی ناصر لطمه شدیدی وارد ساخت و تا پایان عمر خود، وجهه از دست رفته را بازنیافت.

جمال عبدالناصر یکی از پایه‏ گذاران جنبش عدم تعهد بود و در بین رهبران جهان و به ویژه کشورهای عربی اعتباری بین‏ المللی داشت. جمال عبدالناصر سرانجام در ۲۸ سپتامبر ۱۹۷۰م پس از ۱۶ سال حکومت در سن ۵۲ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. بعضی از مفسران سیاسی، مرگ ناصر را ناشی از توطئه‌‏ای می‏‌دانند که قرار بود محمد انور سادات، معاون ناصر را که به لزوم دوستی با غرب و صهیونیست‌‏ها معتقد بود، به قدرت برساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *