شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۲

شرط وزارت ارشاد برای محمدرضاشجریان

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 399047
سخنگوی وزارت ارشاد گفت: شجریان با نوع رفتارهایش در دهه دوم انقلاب باعث شد از مردم و نظام جدا شود. او باید تصمیم شجاعانه بگیرد و گذشته را جبران کند. راه بازگشت و ورود به عرضه هنر برای او و امثال او باز است به شرطی که متهعدانه به هنر ایران خدمت کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نشست رسانه‌ای حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز سه شنبه مورخ ۹ دی ماه از ساعت ۱۴ در سالن کنفرانس حوزه وزارتی در ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبقه چهارم برگزار شد.

نوش آبادی در این نشست درباره حماسه ۹ دی گفت: این حماسه اوج بصیرت دینی غیرت انقلابی مردم بود، این حماسه را مردم خلق کردند و هیچ حزبی حق مصادره آنرا ندارد.

وی گفت: حماسه ٩ دی در دفاع از ارزشهای انقلاب و منافع نظام بود و نشان داد ملت ایرات اجازه نمیدهند بیگدنگان بر مقدرات این کشور حاکم شوند.

سخنگوی وزارت ارشاد به پیام ۹ دی اشاره کرد و افزود: نه دی پاسخ کوبنده ای بود به کسانیکه از خط قرمزها عبور کردند، ملت ایران تحمل سلیقه ها و نگاههای مختلف سیاسی را دارند اما تحمل وابستگی به بیگانه و تحمل تعرض به منافع ملی و مصالح کشور را ندارند.در واقع نه دی غباروبی از چهره انقلاب بود.

وی به نمایشگاه چاپ اشاره کرد و گفت: نگاه ارشاد علمی و حمایتی است.معتقدیم صنعت چاپ نیازمند حمایت جدی است متاسفانه پیکره چاپ مانند یک جسم فرتوت و نیمه جان است که نیاز به احیا دارد.

نوش‌آبادی همچنین با اشاره به اعطای تسهیلات و حمایت مالی گفت: توجه مدیران و توانمندسازی صنعت چاپ شاید بخشی از نگرانی ها را از بین ببرد.سیاست ارشاد واسپاری امور قابل واسپاری به بخش غیر دولتی است.

وی به برگزاری نشست حقوقی کارشناسان ارشاد که امروز برگزار شد اشاره و اظهار داشت:همایش ملی مالکیت ادبی و هنری برگزار شد و ثمراتی هم در سطح بین‌المللی داشت، ثمرات این همایش دولت موفق شد لایحه را تصویب و به مجلس بدهد و بزودی بررسی می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در بخشی دیگری از نشست هفتگی خود درباره اکران خصوصی «خانه پدری» و موضع گیری جریان‌های ارزشی در مقابل اکران آن گفت:این فیلم سال ٨٩ ساخته شده مربوط به این دولت نیست.فیلم سیاسی و امنیتی نیست و فیلمی نیست که حاشیه پیدا کرده باشد بلکه چند صحنه خشونت بار دارد اما سیاست دولت و ارشاد نشاط فرهنگی است.

وی ادامه داد:با اکران محدود این فیلم موافقت شده و «خانه پدری» به صورت محدود، با مخاطبان خاص و در سینمای خاص اکران می‌شود. فیلم توقیف نشده و حاشیه سیاسی ندارد بلکه بی توجهی به فرهنگ جامعه است.شورای بازبینی سینمایی تایید کرده و این فیلم بصورت محدود اکران می‌شود.برخی تولیدات ما ممکن است با سیاست‌های کلی دولت مقایرت داشته باشد.

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر «خانه پدری» نمایش خشونت است پس نمایش عملیات داعش چیست؟!خاطرنشان کرد:بحث ما در حوزه فرهنگ است قطعا افشای جریان افراطی خشونت طلب با تولید فیلمی که ترویج خشونتی را در سال و محیطی دارد فرق میکند اما ما کار هنری میکنیم نه سیاسی. به هرحال این فیلم سیاسی و امنیتی نیست فشاری هم تا الان نبوده اگرچه نظراتی ارایه شده است. نگاه ما فرهنگی است اگر فیلم این صحنه‌ها را نداشت می‌توانست اکران عمومی شود.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین درخصوص برگزاری هشتمین جشنواره شعر فجر گفت: در حال تدوین و اصلاح آیین‌نامه هستیم و کمی طول می‌کشد و تا آخر دی زمان برای ارسال آثار است.اگر بهمن نتوانیم جشنواره را برگزار کنیم در اسفند موکول می‌شود.اول بهمن هیات علمی انتخاب و معرفی می‌شود و در ادامه هیات داوران تعیین خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست، وی در خصوص استعفای حسین طاهری از مدیریت مرکز هنرهای نمایشی و انتخاب مدیر جدید بیان داشت:مدیرکل هنرهای نمایشی جزو مدیرانی بود که در این دولت توسط مرادخانی انتخاب شد و از صدا و سیما مامور شده بود تا در حوزه فرهنگ و هنر خدمت کند.ایشان در این مسولیت زحمات زیادی کشید اما معتقد بود شرایط و امکانات برای ادامه کار مطلوب نیست.همین دغدغه ایشان ما را تحت شعاع قرار داده بود و در نهایت منجر به کنارگیری شد.

وی افزود: به هرحال انتظار وزیر از هنرهای نمایشی فوق العاده است و یکی از ارکان معاونت هنری نیز هنرهای نمایشی است، در نهایت استعفا پذیرفته شده و احتمالا ایشان فعالیتشان را در صدا و سیما ادامه می‌دهد.در حال حاضر سرپرست موقت معرفی شده و قطعا آقای مرادخانی شخص توانمندی را برای اداره امور تئاتر کشور معرفی می‌کند.

نوش‌آبادی همچنین در خصوص پایان مشکلات ارکستر‌های ملی و سمفونیک گفت:مشکل مالی ارکستر سمفونیک حل شده و کار خود را آغاز کرده و تنگناهای مالی مرتفع شده است.

مشکل مالی ارکستر سمفونیک حل شده و کار خود را اغاز کرده و تنگناهای مالی مرتفع شده است. امیدواریم سمونیک ملی در جشنواره فجر اولین اثر را اجرا و ارایه میکند

وی درباره روند طولانی صدور مجوز موسیقی اینگونه توضیح داد که از گذشته مجوز های زیادی صادر شده و به حد اشباع رسیده است حساسیتی که در بخش موسیقی هست برای این است که مجوزگیرندگان باید صلاحیت و شرایط را داشته باشند. روند مجوز متوقف نشده بلکه به دلیل حساسیت ها و تعهداتی که باید فرد متقاضی دهد و صلاحیت احراز شود

وی درباره منع حضور بانوان در برنامه های هنری گفت: منعی برای حضور بانوان با حفظ شئون و شرایط قانونی نیست. حضور بانوان در اجتماعات خاص هنرمندان زن منعی نیست.

وی درباره فیلم‌های روی پرده نیز گفت: ٢ فیلم در دولت یازدهم ساخته شده بود و ١١ فیلم فجر گذشته مربوط به دولت دهم بود ، ٩٥ درصد فیلمها مجوزش مربوط به درلت قبل بود. اما دهه فجر ٩٣ با فیلمهایی مواجه خواهیم شد که دولت یازدهم مجوز داده و تولید شده پس ازمون خوبی برای دولت است.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره فعالیت مجدد محمدرضا شجریان گفت: شجریان با نوع رفتارهایش در دهه دوم انقلاب باعث شد از مردم و نظام جدا سود. او باید تصمیم شجاعانه بگیرد و گذشته را جبران کند. راه بازگشت و ورود به عرضه هنر برای او و امثال او باز است به شرطی که متهعدانه به هنر ایران خدمت کند. رویکرد و نوع رفتار ایشان در دهه دوم انقلاب باعث شد از مردم و نظام جدا شود. شجریان از چهرهای شناخته شده است که خدمات خوبی هم به هنر و توسعه هنر این مرز و بوم ارایه داد.

وی درباره تعیین سخنگو و عدم پاسخگویی سایر مدیران ارشاد گفت: این امر به معنای عدم پاسخگویی سایر مسئولان نیست البته وزیر با توجه به تعیین سخنگومصاحبه معاونان خود را به دلیل پرهیز از پراکنده گویی و تضاد در بحث ها محدود کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصلا آمدن و نیامدنش مهم نیست
اینقدر خادم به کشور و انقلاب نداریم که منتظر این خائن ها هستیم، اونهم با ناز کشیدن!!!